اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شناسایی ۵۰۰ نوع روانگردان جدید



اخبار,اخبار اجتماعی,روانگردان

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ششمین نشست روسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر گروه ائتلاف پنج گانه آسیای مركزی از شناسایی 500 نوع روان گردان جدید خبر داد.

چند سالی است كه دیگر تریاك، هروئین و حشیش تنها مواد مخدر خانمان‌سوز محسوب نمی‌شود، بلكه با تعدد و تنوع عرضه مواد روانگردان در كشور نه تنها برخی از آنها قابل شناسایی نیستند، بلكه نحوه مصرف آن هم نمی‌تواند به این راحتی دست فرد معتاد را برای اطرافیان رو كند.

 

با توجه به اینكه تعدد، تنوع و دوز وابستگی به این مواد شیمیایی از شدت و حدت فراوانی برخوردار است، همین امر می‌تواند به عنوان تهدیدی برای جامعه محسوب شود.

همین مساله باعث شده است كه هشدارها نسبت به مواد مخدر جدید به ویژه روانگردان‌ها ادامه داشته باشد، به گونه‌ای كه روز گذشته دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ششمین نشست روسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر گروه ائتلاف پنج گانه آسیای مركزی از شناسایی 500 نوع روان گردان جدید خبر داد.
 
به گفته كارشناسان، عرضه مواد مخدر صنعتی از سال های 1388 در كشور شدت گرفته است و این نارسایی عزم جدی و دستیابی به اطلاعات روز نهادهای ذی‌ربط از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر را می‌طلبد تا در این زمینه اقدامات راهگشا و ثمربخش انجام دهد.

 اطلاعات محدود درباره روانگردان‌ها
روز گذشته دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه یكی از تهدیدات منطقه استفاده از روانگردان‌های جدید NPS است كه تاكنون بیش از 500 نوع آن توسط 95 كشور شناسایی شده است، گفت: متاسفانه اطلاعات درباره شیوع و خطرات بهداشتی این روانگردان‌ها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی محدود است.

 

رحمانی فضلی در ششمین نشست روسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر گروه ائتلاف پنج گانه آسیای مركزی با اشاره به گزارش اخیر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل مبنی بر كاهش چشمگیر سطح كشت و تولید بالقوه در سال 2015 اظهار كرد: از اهتمام دولت افغانستان كه موفق شده است میزان امحای سطح كشت را نسبت به سال 2014 حدود 40 درصد افزایش دهد تشكر می‌كنم، چرا كه گزارش حاكی از كاهش 48 درصدی تولید بالقوه است.

 

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه اگرچه كاهش تولید خبر امیدوار‌كننده‌ای است، گفت: اما این كاهش به معنای كاهش مشكلات ناشی از قاچاق و اعتیاد در منطقه نیست. تشكیل این جلسه و شركت شما در این مناسبت دلیل دیگری است برای درك شرایط بحرانی كه منطقه در آن قرار دارد.

رحمانی فضلی در ادامه به دلایل مشكل گسترش اعتیاد در منطقه اشاره و اظهار كرد: فعالیت تروریست‌ها در منطقه به ویژه افغانستان و برنامه آنها برای گسترش تحركات مستلزم هزینه است همانطوری كه می دانیم اصلی ترین راه تامین این هزینه‌ها استفاده از قاچاق مواد مخدر است. دیگر آنكه گسترش ناامنی ناشی از تحركات تروریستی بهترین فضا را برای فعالیت قاچاقچیان فراهم می‌آورد، لذا قاچاقچیان نیز فعال‌تر خواهند شد.

 

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه مساله دیگری كه منطقه را تهدید می‌كند استفاده از روانگردان‌های جدید (NPS) است، گفت: تاكنون بیش از 500 نوع این روانگردان‌های جدید توسط 95 كشور شناسایی شده است، متاسفانه اطلاعات درباره شیوع و خطرات بهداشتی آن در سطح منطقه و بین‌الملل محدود است؛ بنابراین می‌توان گفت ما در منطقه همچنان با مشكل قاچاق و اعتیاد دست به گریبان خواهیم بود و تقویت همكاری در این ائتلاف و تعامل با سایر همسایگان ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

او تصریح كرد: جمهوری اسلامی با ارزیابی وضعیت جاری جهت مقابله با قاچاق و اعتیاد ضمن پایبندی به تعهدات بین‌المللی و اعتقاد به همكاری منطقه‌ای در سطح ملی با اتخاذ استراتژی متوازن تلاش كرده است تا اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر مشتمل بر مقابله جدی با تولید و مصرف داروهای روانگردان، آمفتامین‌ها، متامفتامین‌ها، كنترل دلیوری، قانون مبارزه با پولشویی و پیش‌سازهای شیمیایی را تصویب كند. همچنین با وضع قانون مقابله با جرایم الكترونیكی، ایجاد بانك اطلاعاتی و اجرای سرشماری مصرف‌كنندگان مواد افیونی راه‌های مبارزه با این مسئله را تسهیل و تسریع كند.

 

او افزود: بیش از 80 درصد برنامه‌های كاهش آسیب و درمان در كشور ایران توسط بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد اجرا می‌شود. به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی ادامه داد: كنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی و سایر اسناد ذیربط سازمان ملل اساس و شالوده اصلی نظام بین‌المللی در كنترل مواد مخدر را تشكیل می‌دهند.

 بازار را رصد كنید
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اقدامات پیشگیرانه در زمینه مواد مخدر به «آرمان» می‌گوید: مواد مخدر روانگرد 35 سال در قالب قرص، آمپول، كپسول و... در دنیا مطرح شده است و در كشور ما هم 12 سال است كه ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه وارد عمل شده است. سعید صفاتیان می افزاید: انواع مواد مخدر روانگردان تاثیرگذاری توهم‌زا و محرك دارند و اغلب این مواد از سال 1388 و1389 از خارج وارد شده است.

 

رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید می‌كند: در چند ماه گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر به همراه سازمان غذا و دارو ماده اولیه مواد روانگردان را كه خواص ضد حساسیت دارد جمع‌آوری كردند كه در نتیجه با هماهنگی‌های انجام شده میزان ورود آن در كشور را كاهش دادند كه در نتیجه این اقدامات در ماه های گذشته باعث افزایش سه برابری قیمت مواد مخدر شیشه در كشور شد.

به گفته او از نتایج كوتاه‌مدت این اقدام را می توان استقبال افراد از مواد مخدر تزریقی دانست. صفاتیان ادامه می دهد: با توجه به اینكه گزارش های گوناگونی از كاهش كشت مواد مخدر در كشور افغانستان منتشر شده است، اما باید به این نكته توجه داشت كه اگر خبر كاهش كشت مواد در این كشور موثق است، پس چرا در كشور ما نتایج آن همچون افزایش قیمت تریاك و هروئین مشاهده نمی شود؟ رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه وقتی كاهش مواد مخدر در كشور وجود داشته باشد به نسبت معتادان به سمت مواد روانگردان دیگری رو می آورند، تصریح می كند: این امر می تواند ایران را به بازاری برای عرضه مواد مخدر تبدیل كند.

 

صفاتیان در زمینه اقدامات انجام شده در درمان مواد روانگردان می افزاید: هنوز سیستم درمانی كشور نتوانسته پا به پای این مشكل در جامعه اقدامات اساسی انجام دهد و هنوز مراكز درمان و روانشناس آن طور كه باید و شاید در زمینه مواد روانگردان و نحوه درمان آگاهی ندارند.

به گفته او مواد روانگردان درمان دارویی طولانی مدت دارد و به نسبت بیماران هم تمایل كمتری به درمان دارند؛ باید توجه داشت در حوزه پیشگیری نیز به این دلیل كه نتوانسته‌ایم با علم روز حركت كنیم رشد مواد روانگردان در كشور شدت یافته است. صفاتیان می گوید: هر روز شاهد تعدد و تنوع در عرضه مواد روانگردان در جامعه هستیم و باید سیاست ها در زمینه مقابله با مواد مخدر و كلان تر تغییر كند.

 

رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید می كند: متاسفانه در كشور همیشه در حوزه مقابله آن قدر كه باید و شاید پیش‌بینی‌های لازم اتخاذ نشده است و اگر این ستاد به این ترتیب برنامه های خود را جلو ببرد عملا نمی تواند به رسالت خود دست پیدا كند. او تاكید می كند: باید در ستاد مبارزه با مواد مخدر كمیته تنظیم بازار متشكل از اعضای قضائی و درمان راه‌اندازی شود تا به این ترتیب آنها به رصد بازار بپردازند.

اخبار اجتماعی - آرمان


ویدیو مرتبط :
شناسایی نوع جدید ماهی های رفتگر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی 97 نوع مخدر روانگردان جدید‌



اخبار,اخبار اجتماعی,مخدر روانگردان


اخباراجتماعی  - شناسایی 97 نوع مخدر روانگردان جدید‌

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: چهار عامل لذت، تفریح، کنجکاوی و فرار از مشکلات اصلی‌ترین عوامل گرایش جوانان به اعتیاد به شمار می‌روند.

به گزارش فارس، سیدحسن موسوی‌چک ظهر دیروز در جشنواره ایده‌های برتر کنترل و کاهش مواد مخدر با اشاره به فعالیت موفق انجمن‌های خیریه در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: فضای مشارکت در استان آذربایجان‌شرقی بسیار مطلوب است بنابراین تصمیم گرفتیم اولین جشنواره ایده‌های برتر کنترل و کاهش مواد مخدر را در این استان برگزار کنیم و اولین کمیته تخصصی مشارکت‌های مردمی ستاد را نیز در اینجا تشکیل دهیم.

وی اظهار کرد: 250 ایده از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان 10 ایده برتر انتخاب شدند؛ به هرحال برای سازندگی کشور نباید همه تمرکز ما روی مباحث مالی باشد و ما زمانی می‌توانیم خود را در از بین بردن معضلات اجتماعی برنده احساس کنیم که بتوانیم فضای مشارکت عمومی را ایجاد کنیم.

نگاه امنیتی در حوزه مواد مخدر راه به جایی نمی‌برد
موسوی انتخاب رویکرد اجتماعی در حوزه کنترل و کاهش مواد مخدر را انتخابی هوشمندانه دانست و افزود: نگاه امنیتی و انتظامی و برخورد قضایی در حوزه مواد مخدر به مراتب بیشتر از سایر حوزه‌هاست؛ در حالی که مبارزه با مواد مخدر راه دیگری می‌طلبد که فراتر از قانون، پول و ساختار سیاسی است و ترمیم حوزه اجتماعی بسیار مهم‌تر خواهد بود.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزایش اعتیاد، شیوع بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت، گسترش فساد و فحشا، سرقت، قتل و ... را حلقه‌های یک زنجیر به هم پیوسته عنوان کرد که حلقه اعتیاد تاثیرگذارترین حلقه در این بین می‌تواند باشد.

لذت، تفریح، کنجکاوی و فرار از مشکلات اصلی‌ترین عوامل گرایش به اعتیاد
این مسئول خاطرنشان کرد: چهار عامل لذت، تفریح، کنجکاوی و فرار از مشکلات اصلی‌ترین عوامل گرایش جوانان به اعتیاد به شمار می‌روند که همه اینها به یک مسئله یعنی نبود شادی و نشاط در مردم ختم می‌شود؛ بنابراین لازم است متولیان امر در جهت افزایش امکانات رسیدن به نشاط و شادی مردم به‌ویژه قشر جوان تلاش کنند.

مالکیت معنوی ایده‌های اجتماعی در ایران جایگاهی ندارد
وی با بیان اینکه مالکیت معنوی ایده‌های اجتماعی در ایران جایگاهی ندارد، اذعان داشت: در عرصه‌های مختلف علمی و هنری جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم فجر، جشنواره خوارزمی، جشنواره ادبی جلال آل احمد و ... وجود دارند که برندگان این جشنواره‌ها دارای ارزش و اعتبار خاصی می‌شوند ولی برای ارائه دهندگان ایده‌های اجتماعی هیچ تندیس و اعتباری لحاظ نمی‌شود.

در ایران مطالبه‌گری اجتماعی تحقق نیافته است
موسوی گفت: در ایران مطالبه‌گری اجتماعی هم تحقق نیافته و در حالی که مردم برای دریافت یارانه و سبد کالا صف می‌بندند برای حقوق اجتماعی خود مطالبه‌گر نیستند؛ حتی مجلس هم که حق نظارت و سئوال از مسئولان را دارد مطالبه‌گری اجتماعی را پیگیری نمی‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: البته مطالبه‌گری به معنای تقابل نیست بلکه به معنی نظارت و مشارکت بیشتر مردم است و ما هم به عنوان حاکمیت باید پاسخگو و مشوق مطالبه‌گری اجتماعی مردم باشیم.

بیش از 97 نوع مواد مخدر روانگردان جدید شناسایی شده است
این مسئول در پایان متذکر شد: برای توسعه کشور نیازمند ایده‌های جدید هستیم چرا که مسائل و مشکلات چهره جدیدی به خود گرفته و طی برآوردهایی که از 80 کشور صورت گرفت، در 70 کشور بیش از 97 نوع مواد مخدر روانگردان جدید شناسایی شده است.


 اخباراجتماعی  - فارس