اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شناسایی گروه خونی نادر در کشور


رئیس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: طی هفته‌های اخیر خواهر و برادری که خون آنها هیچ‌یک از آنتی‌ژن‌های Rh خون را نداشت به عنوان گروه خونی نادر در کشور شناسایی شدند.

خبرگزاری فارس: رئیس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: طی هفته‌های اخیر خواهر و برادری که خون آنها هیچ‌یک از آنتی‌ژن‌های Rh خون را نداشت به عنوان گروه خونی نادر در کشور شناسایی شدند.

مصطفی مقدم خاطرنشان کرد: معمولاً یک درصد از کل خونی که برای افراد تأمین می‌شود جزء گروه‌های خونی نادر هستند که اگر به هر دلیلی یک نوع گروه خونی بین جمعیت 5 تا 10 هزار نفر دیده نشود و به هریک از گروه‌های خونی O،B و A واکنش نشان دهد آن را گروه خونی نادر می‌نامیم.

وی گفت: طی سه هفته اخیر بیماری که در hزمایش‌ها سطح هموگلوبین او بسیار پایین تر از حد نرمال و در میانگین عددی 3 قرار داشت تحت بررسی قرار گرفت و مشخص شد که این خانم 41 ساله هیچیک از 56 آنتی‌ژن Rh مثبت یا منفی را ندارد که ما آن را سندرم Rh nul می‌نامیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که زندگی این زن در خطر بود بلافاصله نمونه‌های خونی خانواده درجه یک او مورد آزمایش قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که برادر این فرد نیز همین نوع گروه خونی را دارد.

به گفته رئیس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون در نهایت با تزریق دو واحد خونی از برادر به خواهر این بیمار از مرگ حتمی نجات یافته و سطح هموگلوبین او به 11 رسید.

وی تصریح کرد: تاکنون یک چنین گروه خونی در کشور دیده نشده بود و این خواهر و برادر به عنوان اولین نوع گروه خونی بدون Rh شناخته شده‌اند.

وی به پزشکان توصیه کرد تا برای جلوگیری از عوارض خونهای غیرهمسان از تجویز بی‌دقت برای تزریق خون جلوگیری کرده و در موارد خاص حتماً قبل از تزریق دستور بررسی آنتی‌ژن‌های نیاز را توسط آزمایشگاه‌های مرجع بدهند.


ویدیو مرتبط :
شناسایی گروه خونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی 3 گروه خونی بسیار نادر در کشور/ گروه خونی بمبئی در رگ های 41 ایرانی



گروه خونی بمبئی ,گروه خونی

شناسایی 3 گروه خونی بسیار نادر در کشور/ گروه خونی بمبئی در رگ های 41 ایرانی

حاجی بیگی به شناسایی یکی دیگر از گروههای خونی نادر به نام WRA اشاره کرد و گفت: 3 نفر در کشور این گروه خونی را دارند که برای اولین بار از بین 300 نفر اهدا کننده در تهران و رشت به دست آمده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، از شناسایی سه گروه خونی بسیار نادر در کشور خبر داد.

دکتر بشیر حاجی بیگی  اظهارداشت: از سال 89 تا کنون نزدیک به 15 هزار واحد خون نادر تهیه کرده ایم و در حال حاضر نیز 750 نفر دارای گروه خونی نادر در بانک خونهای نادر عضو هستند.

وی با اشاره به شناسایی 3 گروه خونی نادر طی 8 گذشته در کشور، افزود: یکی از گروههای خونی نادر به نام RZRZ از یک اهدا کننده مرد 28 ساله شناسایی شد. که این گروه خونی در دنیا، 6 در یک میلیون نفر است و از نوع بسیار نادر است.

حاجی بیگی به شناسایی یکی دیگر از گروههای خونی نادر به نام WRA اشاره کرد و گفت: 3 نفر در کشور این گروه خونی را دارند که برای اولین بار از بین 300 نفر اهدا کننده در تهران و رشت به دست آمده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران همچنین به گروه خونی نادر به نام RZR2 اشاره کرد که 2 نفر مرد در تهران این گروه خونی را دارند.

وی در ادامه به گروه خونی بمبئی به عنوان یکی از گروههای خونی نادر در دنیا اشاره کرد و افزود: در کشور ما فقط 41 نفر این گروه خونی نادر را دارند که در شهرهای اصفهان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، تهران، سیستان و بلوچستان، فارس، مازندران و یزد زندگی می کنند./مهر