اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شناسایی افراد معتاد حتی در صورت 72 ساعت عدم مصرف/ واکنش متفاوت مغز معتادان به شیشه



شناسایی افراد معتاد حتی در صورت 72 ساعت عدم مصرف/ واکنش متفاوت مغز معتادان به شیشه

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران با استفاده از روش‌های علوم شناختی اعصاب روشی را برای شناسایی و تشخیص افراد معتاد به شیشه عرضه کردند که قادر است حتی پس از 72 ساعت مصرف نکردن مواد، فرد معتاد را شناسایی کند.

دکتر علی یونسی- مجری طرح در گفتگو با مهر، علوم شناختی را مطالعه همه فعالیت‌های مغز از زمانی که چیزی را دیده و یا شنیده تا زمانی که آن را به خاطر  سپرده می‌شود دانست و گفت: این علوم می‌تواند برای بررسی علل ایجاد بسیاری از بیماری‌ها مانند افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی و یا جنون به کاربرده شود.

وی با بیان اینکه این علوم می‌توانند برای بسیاری از بیماری‌های جسمی نیز به پزشک کمک کند، اظهار داشت: یکی از سوالات اصلی از مبتلایان به زخم معده میزان استرس آنها است ضمن آنکه در بهبود شرایط  بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(MS) و یا انواع تومورهای می‌تواند موثر باشد.

یونسی از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و خاطر نشان کرد: در این مطالعات با استفاده از علوم شناختی روشی را برای شناسایی معتادان به شیشه ارائه دادیم.

استادیار گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به جزئیات این طرح توضیح داد: مشکل اصلی در شناسایی و نشخیص معتادان به شیشه این است که تست‌های بیولوژیکی به سرعت قادر به شناسایی این افراد نیست؛ چرا که در صورتی که فرد 72 ساعت از شیشه مصرف نکند با تست ادرار نمی‌توان اعتیاد آنها را تشخیص داد.

وی با تاکید بر حساسیت برخی از مشاغل یادآور شد: برخی از مشاغل مهم چون رانندگی بسیار اهمیت دارد که بدانیم آیا فرد تحت تاثیر دارو قرار دارد یا خیر از این رو نیاز به انجام تست‌هایی است که بتواند در شرایط عدم مصرف مواد، نشان دهد که فرد معتاد هست یا خیر.

عضو پژوهشکده علوم شناختی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: در این مطالعات  یکسری تصاویر مرتبط با اعتیاد و تصاویر افرادی که در حال مصرف بودند به صورت پشت سر هم و سریع به فرد نشان داده شد و از آنجایی که سرعت نمایش این تصاویر بالا است از این رو عکس العمل فرد کاملا غیر ارادی بروز خواهد کرد.

بونسی ادامه داد: واکنشی که فرد نسبت به این تصاویر از خود نشان می‌داد با استفاده از نوار مغزی ثبت شد.

وی با بیان اینکه نوار مغزی فرد معتاد متفاوت از نوار افرادی بود که معتاد نبودند، اضافه کرد: افرادی که ولع مصرف شیشه را داشتند نوار مغزی متفاوتی از افرادی که تمایلی برای مصرف نداشتند، ارائه شد.

مجری طرح با تاکید بر اهمیت ثبت داده‌ها از طریق نوار مغزی خاطر نشان کرد: هر فعالیتی که فرد انجام می‌دهد در مغز به صورت واکنش‌های شیمیایی و فیزیکی نشان داده می‌شود و نوار مغزی راهی است که با ثبت جریان الکتریسته مغز فعالیت‌های آنها را مورد بررسی قرار داد و در این مطالعات نیز روشی را برای شناسایی افراد معتاد ارائه دادیم.
/مهر

 


ویدیو مرتبط :
واکنش افراد مسن، هنگام روبرو شدن با ساعت هوشمند اپل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خودروسازان در صورت عدم ساماندهی مصرف سوخت جریمه خواهند شد



 

 

خودروسازان در صورت عدم ساماندهی مصرف سوخت جریمه خواهند شد

 

هشدار رویانیان به بخش صنعت:

خودروسازان در صورت عدم ساماندهی مصرف سوخت جریمه خواهند شد

تهران - رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور با اعلام تنظیم جدول برای میزان مصرف سوخت خودروها، گفت: وزارت صنایع و معادن باید خودروسازان را موظف به كاهش مصرف سوخت تولیدات خود و ساماندهی آنها كند.

'محمد رویانیان' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: جریمه دریافت شده از خودروسازانی كه نسبت به ساماندهی مصرف سوخت تولیدات خود اقدام نكنند نیز صرف توسعه حمل و نقل ریلی خواهد شد.

وی با انتقاد از اینكه صنعت خودروی كشور قادر است با كمترین هزینه و با انجام اصلاحاتی در خطوط تولید خود و در كمتر از یك ماه، 25 درصد مصرف سوخت خودروهای تولیدی را كاهش دهد، از وزارت صنایع و معادن خواست تا خودروسازان را به اصلاح سامانه سوخت و احتراق خودروهای تولیدی ترغیب كند.

وی با بیان آنكه ارزش یك خودرو در زمان حاضر در دنیا براساس بنزین مصرفی و كیفیت آن تعیین می‌شود، گفت: كارآمدی یك خودرو در دنیا براساس میزان مصرف و ایمنی آن خودرو تعیین خواهد ‌شد.

وی معتقد است: زمانی یك خودروساز می‌تواند به خودش افتخار كند كه بتواند یك خودروی با مصرف سوخت كمتر و قابل رقابت تولید و به بازار عرضه كند و این در حالی است كه این امر در صنعت كشور بخصوص در بخش خودرو كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه فشار یك طرفه به مردم درست نیست، خاطرنشان كرد: صنعت خودرو كشور از اینكه مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته باید به خود بالیده و به توجه رهبری لبیك گویند.

رویانیان ادامه داد: ‌لبیك به رهبر معظم انقلاب با بهبود و اصلاح خطوط تولید محقق خواهد شد.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشوربا طرح این سووال از ایران خودرو كه 'چرا خودروی ملی كشور باید در 100 كیلومتر 12 لیتر سوخت مصرف كند' گفت: بعنوان كارشناس اعلام می‌كنم، ایران خودرو در كمتر از یك ماه می‌تواند مصرف سوخت خودروهای تولیدی در این كارخانه را بیش از پیش كاهش دهد.

رویانیان بر لزوم به روز شدن صنعت خودروی كشور و استاندارد سازی تولیدات توسط قطعه سازان تاكید كرد و افزود: متاسفانه خودروسازان فشارهای موجود را به قطعه‌سازان وارد می كنند كه این امر سبب كاهش كیفیت قطعات و در نتیجه كم شدن دقت درساخت قطعات و در نتیجه افزایش واردات قطعات بی‌كیفیت از خارج شده است.

گفتنی است چندی پیش رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام كرده بود: شركت‌های خودروساز باید تا پنج سال آینده متوسط مصرف بنزین خودروهای داخلی را به حدود پنج لیتر در هر یكصد كیلومتر پیمایش كاهش دهند.

این در حالی است كه با وجود مذاكرات انجام شده میان ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با وزارت صنایع و معادن برای كاهش مصرف سوخت در خودروهای ساخت داخل، هنوز نتیجه ملموسی حاصل نشده است..../تحلیل:ایرنا