اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شمع‌های خاموش تولد 37 سالگی نیروگاه بوشهر



راه‌اندازی و تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر در حالی به عنوان یكی از مهم‌ترین وقایع پیش‌رو در سال 2011 از سوی روس‌ها عنوان شده بود كه به نظر می‌آید با وجود قرار گرفتن مجتمع‌های سوخت در قلب رآكتور و بسته شدن در رآكتور بوشهر، باز هم باید منتظر روزهای آینده بود.

 

به گزارش ایسنا، خبرگزاری‌های روسیه پیش از سال جدید میلادی گزارش دادند نیروگاه اتمی بوشهر که کار ساخت آن در زمان رژیم پهلوی توسط یک شركت آلمانی در سال 1974 (1352) آغاز و توسط یک شرکت روسی در 1995 ادامه یافت، در (دی و بهمن‌ 89) ژانویه سال 2011 به طور کامل به شبکه برق رسانی ایران متصل می‌شود.

با وجود نگاه خوشبینانه و مثبت مسوولان كشورمان به عملكرد روس‌ها درباره نیروگاه بوشهر به ویژه در یكی دو سال اخیر، به نظر می‌آید بار دیگر در شانزدهمین سال امضای قرار داد تكمیل نیروگاه بوشهر توسط روس‌ها و سی و دومین بهار نیروگاه این خوشبینی كم‌رنگ می‌شود و نگرانی درباره اجرای به موقع آخرین وعده روس‌ها برای بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر در نیمه اول سال 2011 پررنگ می‌شود.

علی‌اكبر صالحی ـ رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ـ در اوایل آذرماه سال جاری اظهار كرد: "امیدواریم ظرف یكی، دو ماه آینده (بهمن‌ماه) شاهد جشن بزرگ اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبكه سراسری باشیم."

خبرگزاری نووستی نیز در پایان آذرماه به نقل از ایگور سچین ـ معاون نخست‌وزیر روسیه ـ كه در حاشیه همایشی در استانبول سخن می‌گفت، اظهار كرد: "این روزها روند راه‌اندازی فیزیکی اولین نیروگاه اتمی ایران به پایان خواهد رسید و به عبارت دیگر این نیروگاه به‌زودی به شبکه سراسری متصل خواهد شد."

روند راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر از 30 مرداد امسال (21 اوت 2010) آغاز شد و در اواخر آذرماه (اوایل دسامبر) کمپانی "اتم استروی اکسپورت" اعلام کرد که کار بارگذاری سوخت نیروگاه را به پایان رسانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در روند سوخت‌گذاری نیروگاه اعلام کرد که تاریخ تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر در زمان هماهنگ شده با طرف ایرانی خواهد بود.

آندره نسترنکو ـ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ـ گفت: "تا آن‌جا که ما مطلعیم امور بر اساس جدول زمان‌بندی‌شده انجام می‌شوند و در پایان کلیه امور مربوط به مرحله راه‌اندازی فیزیکی و مرحله تولید برق نیروگاه با هماهنگی با طرف ایرانی آغاز خواهد شد."

در حالی كه امیدهایی جدی پس از سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر در میان افكار عمومی برای راه‌اندازی آن شكل گرفته بود، شایعاتی مبنی بر ایجاد اخلال در روند كار و بهره‌برداری نیروگاه شنیده شد. روزنامه دیلی‌تلگراف در روزهای پایانی دی‌ماه مدعی شد،‌ " گروهی از دانشمندان هسته‌یی روسیه كه به ایران در ساخت نیروگاه هسته‌یی بوشهر كمك‌های فنی ارائه می‌كنند، به بهانه آسیب‌هایی كه مدعی شدند ویروس استاكس‌نت به تاسیسات هسته‌یی ایران زده است از كرملین خواستند كه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را به تعویق بیندازد."

اما این شایعات و تاثیر استاكس‌نت بر كار نیروگاه اتمی بوشهر از سوی ایران رد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دراین‌باره به ایسنا اعلام كرد:"ویروس استاكس‌نت هیچ‌گونه تاثیر منفی بر روند پیشرفت فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است و از حدود یك سال و نیم پیش، كارشناسان و متخصصان امنیتی سازمان با هوشیاری كامل این ویروس را شناسایی كرده و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است."

هم‌چنین شركت روسی روس‌ اتم گزارش‌ رسانه‌های غربی مبنی بر این‌كه ویروس كامپیوتری "استاكس‌نت" روی نیروگاه اتمی بوشهر تاثیر گذاشته است را رد كرد.

خبرگزاری شینهوا به نقل از سرگئی نویكف ـ سخنگوی شركت روسی روس‌ اتم ـ گزارش داد: "در شبكه كامپیوتری نیروگاه بوشهر به ویژه در واحدهایی كه مسوولیت تامین امنیت را بر عهده دارد، هیچ‌گونه ویروسی وجود ندارد، زیرا این شبكه كاملا مستقل بوده و جدا از منابع خارجی قرار دارد."

سخنگوی شركت روس‌ اتم تاكید كرد كه این ویروس نمی‌تواند وارد سیستم كنترل خودكار نیروگاه شود و كنترل راكتور را به خطر اندازد.

علی‌اكبر صالحی اوایل بهمن‌ماه در گفت‌وگو با ایسنا بار دیگر از انجام مرحله "بحرانی شدن" رآكتور نیروگاه اتمی بوشهر در اواخر بهمن‌ماه سال جاری با حضور مسوولان روسی خبر داد.

صالحی كه هم زمان سرپرستی وزارت خارجه كشورمان را بر عهده داشت درباره بحرانی شدن رآكتور نیروگاه بوشهر و اتصال برق تولید شده در این نیروگاه به شبكه سراسری اظهار كرد: "فرآیند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و هر نیروگاه دیگری فرآیندی زمان‌بر است و مراحلی را باید طی كند كه برخی از این مراحل پلكانی است. ما بارها اعلام كرده‌ایم كه برای ما راه‌اندازی ایمن نیروگاه بوشهر مهم‌تر از راه‌اندازی سریع آن است. بنابراین ممكن است بر سر تست‌هایی كه در مرحله كنونی انجام می‌شود، مسائلی پیش آید كه مجبور شویم آن مرحله را اصلاح و مجددا تست كنیم و چنان‌چه مساله حل شد، از آن مرحله عبور كنیم."

وی گفت:"امیدواریم تا آخر بهمن‌ماه بتوانیم بحرانی شدن رآكتور را داشته باشیم و با حضور مسوولان روسی شاهد انجام این مرحله باشیم."

صالحی توضیح داد: "بحرانی شدن یعنی آغاز فعل و انفعال رآكتور و آرام آرام گرم شدن آب داخل محفظه رآكتور. اما برای این‌كه آب به بخار تبدیل شود و كیفیت بخار به جایی برسد كه بتواند وارد توربین شود مدت زمانی طول می‌كشد. ما نسبت به برنامه‌ای كه اعلام كرده‌ایم حدود یك ماه و نیم برای وصل به شبكه زمان نیاز داریم، البته این در حالی انجام می‌شود كه نیروگاه در حال تولید قدرت و رآكتور بحرانی شده باشد؛ بنابراین تا زمانی كه بخار به 40 درصد برسد و اطمینان لازم را پیدا كنیم و تست‌های لازم بر روی توربین را انجام دهیم امیدواریم هم‌زمان با 20 فروردین و با همراهی و هماهنگی با روس‌ها، شاهد اتصال به شبكه سراسری در فروردین سال آینده باشیم."

صالحی درباره تاثیر ویروس استاكس‌نت بر نیروگاه بوشهر با رد دوباره این مطلب خاطرنشان كرد: "ما رد پای این ویروس را در برخی جاها گرفتیم و با آمادگی و هوشیاری كه داشتیم توانستیم آن را كنترل كنیم. این ویروس در مسائل و تجهیزات پیرامونی از جمله كامپیوترهای شخصی بیش‌تر بود، اما به سیستم‌های اصلی ما وارد نشده است و از این نظر با روس‌ها كار را به درستی انجام دادیم و با رعایت تمام نكات ایمنی و امنیتی كار را پیش می‌بریم."

رییس سازمان انرژی اتمی تاكید كرد: "ممكن است نسبت به برنامه زمان‌بندی شده‌ای كه اعلام كرده‌ایم به دلیل انجام تست‌های مختلف كمی تاخیر داشته باشیم كه البته این تاخیر در حد یكی دو هفته است."

به گزارش ایسنا، اما اكنون كه روزهای پایانی سال 89 را پشت سر می‌گذرانیم نه تنها خبری از "بحرانی‌ شدن"

قلب رآكتور نشد، بلكه اخباری دیگر مبنی بر نیاز نیروگاه به تست‌ها و اقدامات بیش‌تر كه طبیعتا بهره‌برداری از نیروگاه را به تعویق می‌اندازد شنیده شد.

مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود درباره ایران اعلام كرد‌ "در 23 فوریه 2011، ایران به آژانس اطلاع داد كه باید مجتمع‌های سوخت را از قلب رآكتور خارج كند و آژانس و ایران درباره ضرورت تدابیر پادمانی توافق كرده‌اند."

علی‌اصغر سلطانیه ـ نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ گفت: "براساس درخواست روسیه كه مسوول تكمیل نیروگاه اتمی بوشهر است، سوخت داخل قلب رآكتور برای انجام برخی آزمایش‌ها و اقدامات فنی برای مدتی از قلب خارج می‌شود."

سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این درخواست روسیه مورد موافقت ایران قرار گرفته است و با توجه به نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه بوشهر، این موضوع از سوی ایران به آژانس نیز اطلاع داده شده است و آژانس بر این روند نظارت كامل دارد."

او تاكید كرد: "مسوولیت كامل تكمیل نیروگاه اتمی بوشهر با ایمنی بالا، روسیه است و ایران همواره ایمنی نیروگاه را با بالاترین استانداردهای جهانی در اولویت و مورد تاكید قرار داده است."

سرگئی لاوروف ـ وزیر خارجه روسیه ـ در این‌ مورد تاكید كرد كه مشكل پیش آمده در نیروگاه بوشهر صرفا موضوعی "فنی" است.

هم‌چنین سخنگوی کورپوراسیون دولتی انرژی اتمی روسیه "روس اتم" به خبرگزاری "نووستی" اعلام کرد: "خارج‌سازی سوخت از رآکتور اتمی نیروگاه بوشهر گام احتیاطی لازم است."

وی افزود: "ممکن بود که به خاطر نقص فنی یکی از چهار پمپ، براده و یا تراشه فلزی در کاست‌های سوختی نفوذ کند."

در بیانیه روس اتم كه اولین دلیل رسمی را پس از انتشار اخبار در این‌باره مطرح می‌كرد، اعلام شد كه یكی از چهار پمپ خنك كننده‌ی اصلی راكتور دچار آسیب شده است و این آسیب خروج سوخت و انجام یك بازرسی از راكتور و مجتمع‌های سوخت را برای این كه هیچ گونه ذارات فلزی یا چیپ را در خود جای نداده باشند، ضروری است.

در بیانیه‌ی این شركت روسی آمده است كه مشكل زمانی مطرح شد كه فشار در رآكتور در طول آزمایشات بالا رفت. پمپ لرزید و رابط‌ها شكستند. در نتیجه ذرات فلزی كوچك‌تر از سه میلی‌متر می‌تواند درون پمپ‌های خنك كننده پرتاب شود و در مجمتمع‌های سوخت جای گیرد.

این بیانیه می‌افزاید: رابط‌ها در شرایط لرزش شدید و فشار ارتعاشی شكستند.

در این بیانیه هم‌چنین آمده است: اگر ذرات فلزی در مجتمع‌های سوخت یافت شوند، مجتمع‌ها شسته خواهند شد، بدنه‌ی رآكتور پاكسازی خواهد شد و پس از آن سوخت بار دیگر در رآكتور بارگذاری خواهد شد.

این بیانیه می‌گوید كه پمپ دچار اشكال متعلق به سال‌های 1970 و زمانی است كه آلمان غربی ساخت رآكتور را آغاز كرد.

روس‌ها كه از سال 1995 ساخت بوشهر را به عهده دارند گفته‌اند كه تجهیزات قدیمی آلمانی آن‌ها را با چالش‌هایی بیش از آن چه پیش‌بینی می‌كردند، روبه‌رو كرده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه پس از برخی جوسازی‌ها درباره خروج سوخت از قلب رآكتور و در حالی كه گزارش آژانس مبتنی بر موافقت ایران با درخواست پیمانكار روسیه برای خارج كردن سوخت از رآكتور بود اعلام كرد: "اخبار مربوط به خروج سوخت هسته‌یی از قلب نیروگاه اتمی بوشهر صحت ندارد."

رامین مهمان‌پرست در پاسخ به سوالی درباره مطالب منتشره در مورد نیروگاه اتمی بوشهر با بیان این مطلب افزود: "طبق بررسی به عمل آمده سوخت هسته‌یی از قلب نیروگاه خارج نشده و كار این نیروگاه روند جاری خود را طی می‌كند."

پس از این اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در رابطه با آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر تاكنون هیچ یك از مقامات سازمان انرژی اتمی اطلاع‌رسانی مطلوبی درباره ادامه فعالیت‌ها در نیروگاه بوشهر نداشته‌اند و تلاش‌ها‌ برای اطلاع‌ از وضعیت نیروگاه ادامه دارد و شاید برای دانستن اطلاعات جدید باید تا گزارش بعدی مدیركل آژانس منتظر ماند.

اما در آخرین تحولات درباره نیروگاه بوشهر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلفنی همتای روس خود كه دوشنبه این هفته انجام گرفت، اظهار امیدواری كرد كه روسیه بتواند طبق قرارداد، برنامه تنظیمی را به مورد اجرا درآورد و برق هسته‌یی نیروگاه اتمی بوشهر در زمان مقرر وارد شبكه سراسری كشور شود.

"رییسان‌جمهور ایران و روسیه با اشاره به اهمیت و ضرورت گسترش روابط دو جانبه و منطقه‌یی دو كشور بر راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در زمان پیش بینی شده تاكید كردند. "

دكتر محمود احمدی‌نژاد در تماس تلفنی دیمیتری مدودف با بیان این‌كه جمهوری اسلامی ایران از افزایش همكاری‌های دو كشور در عرصه‌های مختلف استقبال می‌كند، اظهار كرد: "زمینه‌های فراوانی برای همكاری‌های ایران و روسیه وجود دارد و در این زمینه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در موعد مقرر به نفع منافع دو كشور است."

هم‌چنین دیمیتری مدودف ـ رییس‌جمهور روسیه ـ نیز در این تماس تلفنی خود با تاكید بر گسترش و تحكیم مناسبات و همكاری‌های تهران ـ مسكو در همه زمینه‌ها از اهتمام و جدیت كشورش برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در موعد پیش‌بینی شده خبر داد.

هر چند تاكید رییس‌جمهور روسیه بر جدیت كشورش برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در موعد پیش‌بینی‌ شده - البته این موعد رسانه‌یی نشده-، امیدوار‌كننده است، اما كافی نیست و نگرانی‌ها درباره زمان بهره‌برداری نیروگاه بوشهر نزد افكار عمومی ایران هم‌چنان باقی است.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
سبک جدید خاموش کردن شمع تولد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شمع تولد 43 سالگی تئاترشهر خاموش شد


استاد کاشی‌کار مجموعه تئاتر شهر شمع‌های 43 سالگی تئاتر شهر را خاموش کرد.

خبرگزاری ایسنا: استاد کاشی‌کار مجموعه تئاتر شهر شمع‌های 43 سالگی تئاتر شهر را خاموش کرد.

در شامگاه هشتمین روز از جشنواره بین المللی تئاتر فجر مراسم کوچکی به مناسبت 43 سالگی تئاتر شهر در سالن اصلی این مجموعه برگزار شد.

در این مراسم که علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت پوستر اولین نمایشی که در تئاتر شهر روی صحنه رفته بود با حضور بازیگر آن، داریوش فرهنگ به نمایش درآمد. داریوش فرهنگ که 43 سال به همراه گروهی به کارگردانی آربی آوانسیان در نمایش باغ آلبالو حضور داشت بیان کرد: 43 سال قبل روی همین صحنه تالار اصلی نمایش باغ آلبالو را به همراه بازیگرانی چون سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی اجرا کردیم، این افتخار را داشتم که در افتتاح این مجموعه شرکت کنم.

وی یادآور شد: ما گروه تئاتری به اسم پیاده داشتیم که مرتب در این مسیر پیاده روی می کردیم و پرسه می‌زدیم تا اینکه دیدیم آجر به آجر ساختمان این بنا بالا می رود و خوشحال بودیم که مملکت ما صاحب تئاتر می شود.

داریوش فرهنگ با بیان اینکه اگر تئاتر شهر نبود اینجا یک شهر غم‌زده بود گفت: می شود با اختلاس های هزار میلیاردی پول این مردم را خورد اما اندیشه آن‌ها را نمی شود از بین برد. اندیشه و شخصیت ملت با تئاتر و تماشاگران آن است که معنی می یابد.

در بخش دیگری از این مراسم که در سالن اصلی تئاتر شهر و پس از پایان اجرای نمایش رعنا به کارگردانی کوشک جلالی و تماشاگران آن برگزار می شد، پس از رونمایی از پوستر اولین نمایش تئاتر شهر از کاشی‌کار این مجموعه که سال‌ها قبل کاشی‌های تئاتر شهر را طراحی کرده بود دعوت شد تا شمع‌های کیک تولد 43 سالگی این مجموعه را خاموش کند.

اصغر کاشی تراش اصفهانی با حضور روی سن تالار اصلی تئاتر شهر و تشکر از اینکه او را برای حضور در این مراسم قابل دانسته‌اند بیان کرد: هنر هر جوری که باشد خوب است و همیشه حرف اول را می‌زند.

پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: افتخار می کنم در روزگاری به سر می‌برم که تجربه کارکردن و مسئولیت پذیرفتن در این بنای مدون را بر عهده گرفتم.

علی مرادخانی نیز در این برنامه گفت: امسال به کمک دکتر نوبخت بودجه هنر را به دو برابر افزایش دادیم و بخش اعظم آن به خاطر تئاتر مصرف خواهد شد.

در پایان این مراسم کوتاه که با اجرای محمد جعفریان مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر همراه بود کیک تولد تئاتر شهر توسط داریوش فرهنگ بریده شد. در این مراسم هنرمندانی همچون حسین مسافر آستانه، خسرو احمدی، جواد عزتی و ناصر وحدتی هم حضور داشتند.