اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شمخانی: مفقود ماندن حجاج‌مان را اصلا نمی‌پذیریم



اخبار,اخبار سیاسی ,علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: خانواده‌ها نسبت به فاجعه حج احساس غیرقابل اغماضی دارند و اصولا ما نیز بحث مفقودان این فاجعه را نمی‌توانیم بپذیریم.

دریابان علی شمخانی که بعدازظهر سه‌شنبه در حاشیه بیست و پنجمین محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در سخنانی گفت: شواهدی دال بر ناکارآمدی‌، بی‌کفایتی‌ و فقدان برنامه مسوولان سعودی در رابطه با فاجعه منا به چشم می‌خورد.حکایت آن‌قدر گسترده است که برخی‌ها معتقدند رویداد این فاجعه عمدی بوده است. چرا که آن‌ها قبل از بروز حادثه و بعد از آن برنامه درستی را برای این فاجعه نداشتند.

او افزود: متاسفانه امسال بی‌کفایتی ناشی از برخی از مواردی هم‌چون تغییر اولویت‌های سعودی‌ها، وارد شدن به جنگ باطل با یمن‌، جابه‌جایی‌هایی که در حکومت عربستان انجام شده است‌، اختلاف‌هایی که در میان حاکمان این کشور وجود دارد موجب شده است که مسوولان این کشور دغدغه‌های‌شان تغییر کند و ایمنی دغدغه اصلی آنان نباشد. این حادثه دهشتناک به جان جهان اسلام وارد شد و حج را دچار یک حادثه تاریخی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حقوق مردم کشورمان در ابعاد مختلف فنی، حقوقی و دفاعی نخواهد گذشت و باید از سوی مقامات سعودی برای این که مجددا این‌گونه فجایا رخ ندهد ضمانتی داده شود و حتما کسانی که با غفلت و بی‌کفایتی‌شان این حادثه را رقم زدند مورد ماخذه قرار بگیرند.

شمخانی یادآورشد: امیدواریم برخلاف آن چه تاکنون از سوی مقامات سعودی شاهد بودیم آن‌ها با ما همکاری خوبی داشته باشند. خانواده‌های ما باید پیکر بستگان‌شان را تحویل بگیرند. این خانواده‌ها احساس غیرقابل اغماضی دارند.

وی در پایان گفت: بحث مفقودان فاجعه منا را اصولا نمی‌پذیریم که کسی مفقود بماند ما حتی شهدای جنگ تحمیلی را کاوش کرده‌ایم و آمار آن‌ها را به حداقل رسانده‌ایم از سوی دیگر ما مخالف این هستیم که قربانیان ایرانی فاجعه منا در آن‌جا باقی بمانند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در بخش دیگر سخنانش با اشاره به عبرت‌هایی که از جنگ تحمیلی باید بگیریم توضیح داد: تنها فرهنگی که امروز به‌عنوان راه‌حل دشواری‌ها در حوزه‌های مختلف مطرح است‌، فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ بسیجی و جهادی خواهد بود. در بحث مدیریت، ما مدیریت جهادی را مدنظر داریم و در توسعه‌های اقتصادی نیز عبرت‌های جنگ را به شکل فعال پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: این فرهنگ برای هر دردی نسخه‌ای را در اختیاردارد. ما توانستیم بر خلاف محاسباتی که موجب شد جنگ آغاز شود‌، معادله‌ها را تغییر بدهیم و بنابراین باید از آن حراست کنیم. پیشکسوتان جنگ‌، حافظان این فرهنگ هستند در این راستا باید از توصیه‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری را به یاد داشته باشیم.

 

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
شمخانی پاسخ شمخانی را داد (آدرسی که دقیق و خطا بود)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

169 کشته و 298 مفقود/ 4 حاجی پیدا شدند/ بازگشت اولین گروه حجاج



اخبار,اخبار اجتماعی, حادثه سرزمین  منا

اولین گروه از حجاج ایرانی صبح امروز (دوشنبه) راهی میهن اسلامی شدند.

به گزارش ایسنا، اولین گروه از حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام ساعت 8:30 صبح امروز(دوشنبه 6 مهرماه) به وقت محلی فرودگاه جده را به مقصد میهن اسلامی ترک کردند.

بر اساس این گزارش، نخستین گروه از زائران ایرانی بیت‌الله الحرام صبح امروز با پرواز 5077 به کشور بازگشته‌اند که پرواز آنان ساعت 11:55 در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تهران به زمین خواهد نشست.

پروازهای برگشت حجاج از امروز آغاز شده و تا 25 مهرماه ادامه خواهد داشت.

انتقال اکثر پیکرها تا 24 ساعت آینده
9:10/ رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: تلاش داریم تعداد قابل توجهی از پیکر جان‌باختگان حادثه منا را تا 24 ساعت آینده از طریق فرودگاه جده به ایران منتقل کنیم.

به گزارش ایسنا، سعید اوحدی با اعلام این خبر گفت: تیم‌هایی که برای پیگیری حادثه دلخراش منا تشکیل شده‌اند، همچنان در حال شناسایی اجساد جان‌باختگان این حادثه در مراکز درمانی و سردخانه‌های عربستان هستند.

169 کشته و 298 مجروح
9:07/ طبق آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده، تاکنون جان باختن 169 زائر ایرانی تائید شده است. همچنین 298 زائر مفقود هستند و 46 حاجی نیز در مراکز درمانی سعودی و بیمارستان جمهوری اسلامی ایران در مکه بستری‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش، از میان این مصدومان 16 زائر بیهوش هستند که تاکنون 10 نفر آنها شناسایی نشده‌اند.
 

  اخبار اجتماعی  -  ایسنا