اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شما سبک «پالت» را تعیین کنید


اعضای گروه موسیقی پالت اظهار کردند که ترجیح می‌دهند خودشان را در یک چارچوب قرار ندهند و یکی بیاید و به آن‌ها بگوید که ژانر و سبک‌شان چیست.

خبرگزاری ایسنا: اعضای گروه موسیقی پالت اظهار کردند که ترجیح می‌دهند خودشان را در یک چارچوب قرار ندهند و یکی بیاید و به آن‌ها بگوید که ژانر و سبک‌شان چیست.

سرمایه‌گذار گروه پالت در یک نشست گفت: دومین آلبوم گروه پالت با عنوان «شهر من بخند» رونمایی و کنسرت‌هایش در تهران آغاز شده است. امیدوارم بتوانیم تور کنسرت نیز برگزار کنیم و با مخاطبان‌مان در همه جای ایران و جهان دیدار داشته باشیم.

احسان رسول‌اف با بیان این‌که گروه پالت در این سه سال، مسیر دشواری را طی کرده است، اظهار کرد: کسانی که ما را در این مدت یاری کردند مخاطبان جوانی بودند که همیشه در کنار ما حضور داشتند و نقدهای‌شان به ما کمک می‌کند. امیدوارم هیچ‌وقت یاری آن‌ها را از دست ندهیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا با توجه به عنوان آلبوم یعنی «شهر من بخند» به اجرای کنسرت برای تمام اقشار جامعه توجه چندانی نشده است، توضیح داد: ترجیح ما برگزاری کنسرت در فضای باز بود. در واقع این ایده‌آل ما محسوب می‌شد، اما در چند سال گذشته، اجرا در فضای باز محدودیت‌هایی داشته است. می‌خواهم بگویم اجرا رفتن فقط براساس اراده و میل ما نیست. عوامل زیادی در این راستا دخیل هستند.

وی افزود: ما خودمان را تا حد زیادی مدیون مخاطبان شهرستانی‌ می‌دانیم. به شهرهای مختلفی سفر کرده‌ایم، اما مثلا تا کنون در اصفهان کنسرتی نداشته‌ایم. 21 اردیبهشت‌ماه بود که اعلام کردیم می‌خواهیم در ماه خرداد، اجرایی در اصفهان داشته باشیم، اما به ما گفتند پالت از لحاظ محتوای موسیقی، مناسب اجرا در شهر اصفهان نیست. این در حالی بود که یک خواننده پاپ در همان تاریخ مجوز گرفت و در همان سالن روی صحنه رفت.

رسول‌اف در این‌باره اضافه کرد: همه می‌دانند که گروه‌های موسیقی باید از یک درجه هنری برخوردار باشند که بتوانند در تالار وحدت اجرا کنند و این اتفاق برای گروه پالت افتاد، یعنی این گروه به یک درجه هنری رسیده بود.

او در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: در میان گروه‌های موسیقی جوانی که این روزها فعالیت می‌کنند و خیلی از آن‌ها از زیرزمین‌ها وارد فضای رسمی می‌شوند و دغدغه‌های نسل‌شان را به زبان موسیقی بیان می‌کنند. پالت هم برآمده از همان دهه 60 بود که دغدغه‌هایی را با موسیقی بیان می‌کرد.

او معتقد است: موسیقی برای جوانان دهه 60 و 70، در اولویت است و آن‌ها حرف نسل خود را از طریق موسیقی بیان می‌کنند. پالتی‌ها ارتباط خود را با این نسل حفظ کرده‌اند. این هنرمندان با حقیقی مرتبط هستند که نسل‌شان آن‌ها را تجربه می‌کند. موزیک آن‌ها سفارشی نیست، بلکه روی قطعه به قطعه آن فکر شده است. هرچند پالت دارد دوره گذار را تجربه می‌کند.

رسول‌اف همچنین از برگزاری یک اجرای ویژه برای دانشجویان خبر داد و گفت: 11 خردادماه کنسرتی با بلیت 25 هزار تومان در تالار وحدت برگزار خواهد شد تا ادای دین ما به دانشجویان باشد. این تنها اجرای گروه پالت است که از آن فیلمبرداری می‌کنیم. از طرفی کل عواید این اجرا صرف یک کار خیریه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در نشستی که شنبه 9 خردادماه در تالار وحدت برگزار شد، خواننده گروه پالت در سخنانی اظهار کرد: ما پنج شش نفری هستیم که هر کدام در یک جای تهران و با آدم‌های مختلف زندگی می‌کردیم. من هم تا چند سال پیش یعنی در زمان دانشجویی‌ام به‌دلیل هزینه‌ی بالای بلیت، نمی‌توانستم بیایم کنسرت ببینم.

امید نعمتی که این صحبت را در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر بالا بودن قیمت بلیت و آلبوم پالت مطرح کرد، ادامه داد: ما ایده‌پردازی‌های زیادی در راستای برگزاری کنسرت داشتیم، اما یکی از مشکلات اصلی ما کمبود سالن است. از طرفی تصمیم گرفتیم اجرای خیابانی داشته باشیم و بازخوردهای خوبی هم گرفتیم که امیدوارکننده بودند، اما محدودیت‌ها به ما این اجازه را ندادند.

او همچنین گفت: به هر حال گروهی که دو سال اجرایی نداشته است، محدودیت‌هایی هم دارد، درآمدی ندارد و باید هزینه‌هایش را تأمین کند. ما ایده‌آل‌هایی در این راستا برای آینده داریم، اما چون به نتیجه نرسیده‌ایم ترجیح می‌دهیم که درباره‌ی آن صحبت نکنیم.

این هنرمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا گروه پالت این‌قدر به نوستالژی اهمیت می‌دهد، توضیح داد: من خیلی این صحبت را قبول ندارم. ما چند سال پیش یک آهنگی به نام «خونه مادربزرگه» ساختیم که این برای خودش دلیل شخصی داشت و به یک خاطره در کودکی من بازمی‌گشت. یک روز داشتم در خانه تلویزیون می‌دیدم و اتفاقا همین برنامه «خونه مادربزرگه» را نشان می‌داد که یک دفعه آژیر قرمز شنیده شد و مادربزرگم دست من را کشید و با خودش برد و گفت دیگر نمی‌شود برنامه‌ام را ببینم. بعدها گذشت و تیم اجرایی «شهر موش‌ها» از ما خواست که با آن‌ها همکاری کنیم. هر کسی که جای ما بود به خاطر ارادتی که به آن فیلم و خانم مرضیه برومند داشت، این پیشنهاد را قبول می‌کرد. ما به جز این دو قطعه، دیگر قطعه خاطره‌انگیز نداریم.

نعمتی در ادامه سخنانش گفت: ما به بازخوانی قطعات گذشته نگاهی داریم. مثلا مهرپویا در زمان خودش پیش‌رو بود و ما هم تصمیم گرفتیم در آلبوم‌مان یک آهنگ از او را بازخوانی کنیم. خیلی از گذشتگان ما رویکردهای خاصی به موسیقی داشتند و ما ترجیح می‌دهیم در هر آلبوم‌مان یک بازخوانی از آن قطعات داشته باشیم. اگر نوستالژی وجود دارد آن در تک‌تک ماست و نباید از آن به‌نوعی سوءاستفاده برداشت شود.

در ادامه این نشست، بحثی در رابطه با این‌که سبک گروه پالت دقیقا چیست، مطرح شد که روزبه اسفندارمز سرپرست گروه پالت در پاسخ به این پرسش گفت: وقتی کسی این سوال را از من می‌پرسید، چشمانم گرد می‌شد و نمی‌دانستم چه جوابی باید به این سوال بدهم، برای همین یک‌بار دیگر تاریخ هنر را مرور کردم و دیدم کمتر کسی است که بلند شود و بگوید سبکش چیست، چون وقتی آدم سبک تعیین می‌کند خودش را در چارچوبی قرار می‌دهد. من ترجیح می‌دهم یکی بیاید و بگوید ژانر کاری ما چیست.

نعمتی نیز در پاسخ به این سوال گفت: چرا شما اینقدر دوست دارید ما را در چارچوب قرار دهید؟

مهیار طهماسبی نیز که از نوازندگان گروه پالت است گفت: قرار نیست ما در چارچوب خاصی فعالیت کنیم. فقط اعتراف می‌کنم که ما چند جوان هستیم و تا به حال دو آلبوم منتشر کرده‌ایم. مجموع تولیدات ما بیشتر از 20 قطعه نیست و اگر بخواهیم خودمان صاحب سبک شویم سال‌ها زمان نیاز است. ما باید حالا حالاها تجربه کنیم. حالا سبکش هر چیزی می‌تواند باشد.

گروه موسیقی پالت پس از انتشار دومین آلبوم خود با عنوان «شهر من بخند» این نشست را برگزار کرد.


ویدیو مرتبط :
استاد پناهیان |سبک زندگی|عوامل تعیین کننده در سبک زندگی دینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعیین نرخ ارز به سبک هندوانه‌فروشی!



اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,اخبار جدید

تعیین نرخ 2997 تومانی ارز که در لایحه بودجه سال 1395، انتخاب شده، انتقادات بسیاری را بر انگیخته است؛ یکی از این انتقادات ناظر بر این است که چه منطقی حاکم بر ترجیح عدد 2997 تومان نسبت به رقم 3000 تومان است؟

از روزی که نرخ ارز لایحه بودجه سال 1395، اعلام شد، موجی از بحث و گفت‌وگو بر سر نرخ ارز و نتایج تعیین چنین نرخی در گرفت.

عده‌ای معتقد بودند این نرخ با توجه به لغو تحریم‌ها و بازگشت پول بلوکه شده به کشور مناسب است، عده‌ای هم اظهار می‌کنند این نرخ به دلیل تجربه تورم دو رقمی در سال‌های گذشته برای کشور مناسب نیست و توان رقابت کالای ایرانی با کالاهای خارجی را در عرصه‌های بین‌المللی از ایران می‌گیرد.

با این همه چه منتقدان و چه موافقان، اغلب بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن هم مشخص نبودن دلیل انتخاب عدد 2997 تومان به جای عدد رند 3000 تومان برای نرخ ارز بودجه 95 است.

اغلب اقتصاددانان معتقدند معلوم نیست چه منطقی حاکم بر تعیین چنین عددی است و عده‌ای هم معتقدند که دولت در تعیین چنین رقمی بیشتر جنبه‌های روانی بازار را مد نظر قرار داده است نه اینکه محاسبات دقیقی انجام داده و چنین نرخی را بر مبنای آن استخراج کرده باشد.

وحید شقاقی، اقتصاددان، با انتقاد از تعیین چنین نرخی معتقد است: لحاظ کردن مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و بین‌المللی، نرخ مناسب ارز برای بودجه سال 1395 را در حدود 3400 تومان نشان می‌دهد و در واقع مشخص است که دولت خواسته نرخ ارز را پایین‌تر از قیمت واقعی آن، محاسبه کند.

او اضافه می‌کند: البته همین نرخ نیز قاعدتا می‌بایست 3000 تومان بود و مشخص نیست که دولت بر چه مبنایی عدد 2997 تومان را تعیین کرده است. ما اقتصاددانان در این زمینه از مدیران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم پرس و جو کردیم ولی آن‌ها نیز از نحوه محاسبه چنین عددی اطلاع نداشتند و برای آن‌ها هم این رقم جالب بود.

وی همچنین گفت: این رقم بیش از هر چیزی ما را یاد قیمت خربزه و هندوانه میوه‌فروشی‌ها می‌اندازد. وقتی مثلا قیمت خربزه و هندوانه را برای ایجاد جو روانی مبنی بر ارزان‌تر بودن میوه، در قیمت کیلویی 3999 تومان تعیین می‌کنند.

همچنین غلامرضا سلامی، اقتصاددان نیز با تاکید بر اینکه به نظر نمی‌رسد برای تعیین نرخ 2997 تومانی برای ارز بودجه سال 1395، محاسبه‌ علمی صورت گرفته باشد، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم منطق تعیین چنین رقمی، به غیر از منطق فروشندگان مغازه‌ها باشد که می‌خواهند با تعیین رقم‌هایی از قبیل مثلا 2999 تومان، برای مشتریانشان یک جو روانی مبنی بر پایین بودن قیمت کالاهای مغازه ایجاد کنند.

گرچه تاکنون مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که متولی تدوین بودجه در کشور هستند، درباره چرایی انتخاب رقم 2997 تومان به جای سه هزار تومان در بودجه سال 1395، توضیح قابل توجهی ارایه نکرده‌اند ولی مسئولان این سازمان تاکید دارند که بودجه سال 1395، با کار کارشناسی دقیقی انجام شده است، همچنانکه چندی پیش محمد باقر نوبخت؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، با بیان اینکه تمام کارکنان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تهیه لایحه بودجه و لایحه برنامه ششم توسعه بسیج بوده‌اند، بیان کرده است: همکاران من در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مدت زمان طولانی را هر روز تا دیروقت روی این لوایح کار کارشناسی انجام می‌دادند.

اخبار اقتصادی - صدای اقتصاد