اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شمال کشور همچنان در شرایط اضطرار سفید


سرانجام پس از گذشت پنج روز از بارش برف در مازندران و گیلان و وقوع بحران در این دو استان صبح امروز رییس سازمانی که متولی مدیریت بحران در کشور است از خروج استان‌های برف‌زده از وضعیت بحران طی امروز یا فردا خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: سرانجام پس از گذشت پنج روز از بارش برف در مازندران و گیلان و وقوع بحران در این دو استان صبح امروز رییس سازمانی که متولی مدیریت بحران در کشور است از خروج استان‌های برف‌زده از وضعیت بحران طی امروز یا فردا خبر داد.

 بارش برف، این رحمت الهی که کشور را از مشکل کمبود آب و آلودگی هوا نجات می‌دهد، در پنجمن روز خود در برخی استان‌ها به ویژه گیلان و مازندران همچنان مردم این مناطق را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است. مشکلاتی که به اعتقاد همگان تا حدودی قابل پیشگیری بود اگر مسئولان امر گزارشات هواشناسی را جدی گرفته و در برابر این حجم سنگین برف غافلگیر نمی‌شدند.

شرایط در برخی مناطق دو استان‌ گیلان و مازندران در حالی بحرانی است که حسن قدمی رییس سازمان مدیریت بحران کشور امروز در پنجمین روز از بارش سنگسن برف در این مناطق گفت: به علت گستردگی این موضوع، امدادرسانی سخت شده بود. از طرف دیگر استان‌های معین نیز به دلیل حجم گسترده کار، درگیر مسائل خاص خود بودند اما از دو روز گذشته مشکلات استان‌های معین برطرف شده است و در مجموع در حال حاضر مشکل عمده در امدادرسانی به استان‌های برف‌زده شمالی کشور، عدم امکان عبور از جاده‌ها است که وزارت راه و شهرسازی مسؤل آن است، البته اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین گفت: اغلب استان‌های کشور با مشکل برف مواجهند، اما شدت مسئله در گیلان و مازندران بسیار بیشتر است.

قدمی به آخرین جلسه برگزار شده در شب گذشته جهت ارائه خدمات لازم به استان‌های برف‌زده اشاره کرد و افزود: به دنبال تصمیم‌های رئیس‌جمهور و ابلاغیه وزیر کشور، نیروهای مسلح، ارتش و سپاه نیز وارد این قضیه شده‌اند. بر اساس گزارش مدیران استانی، در شب گذشته، حدود 80 تا 90 درصد مشکلات شهری در استان‌های شمالی برف‌زده رفع شده است. مشکل عمده کنونی به برخی از روستاهای صعب‌العبور مربوط می‌شود و این موضوع نیز به دنبال تدابیر اندیشیده شده، طی امروز و فردا برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد که تاکنون هیچ مورد فوتی و مجروح در رابطه با برف در این استان‌ها نداشته‌ایم. حدود 50 تا 60 مجروحی هم که عنوان می‌شود، موارد سرپایی بوده است. در مجموع بستری به عنوان حادثه در برف نداشته‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارت‌های وارد شده به استان‌های برف‌زده شمالی نیز تصریح کرد: هنوز میزان این خسارات برآورد نشده است. اما پیش‌بینی می‌شود که میزان خسارات از رقم بالایی برخوردار باشد. عمده خسارت‌ها در رابطه با مسائل کشاورزی است و اغلب باغ‌های مرکبات خسارت دیده‌اند، چرا که این سرما و این میزان برف از حدود 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

قدمی با تاکید بر آنکه وضعیت استان‌های برف‌زده شمال کشور طی امروز و فردا از حالت بحران خارج شده و روال عادی‌سازی پیش‌ گرفته می‌شود، بر لزوم همکاری مردم نیز تاکید کرد و گفت: خود مردم هم باید برای رفع مشکلات، مشارکت داشته باشند.

کنترل وضعیت درمناطق برف‌زده

همچنین هوشنگ خندان‌دل - معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: با توجه به گستره جغرافیایی و حوزه عظیم بارش برف، خوشبختانه هیچ تلفاتی گزارش نشده که این امر نشانه تجهیز امکانات است.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش وزرا در جلسه شورای عالی مدیریت بحران، وضعیت در این مناطق تحت کنترل قرار گرفته، افزود: از امروز توانمان را معطوف به بازگشایی معابر روستایی و برآورد خسارت‌ واحدهای کشاورزی، صنعتی و ... خواهیم کرد.

وی از هموطنان خواست در مصرف گاز و برق صرفه‌جویی کنند و گفت: بیشترین نگرانی ما، موضوع کنترل مصرف گاز است؛ در صورتی که شهروندان در مصرف صرفه‌جویی نکنند، ممکن است دچار قطعی این جریان‌ها شویم. هر چند که در حال حاضر مشکل قطعی سراسری نداریم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره مشکلات موجود در بخش شهری مازندران، عنوان کرد: در این بخش وزارت نفت و نیرو تلاش کردند که مشکلات را حل کنند، اما همچنان علی‌رغم حل بسیاری از مشکلات، مشکل راه وجود دارد.

خندان‌دل با بیان اینکه هنگام بروز بحران‌ها، بسیج عمومی آغاز شده و توانمندی بخش خصوصی، پیمانکاران و ماشین‌آلات سنگین و ... به کار گرفته می‌شود، گفت: با توجه به گستره جغرافیایی و حوزه عظیم بارش برف، خوشبختانه هیچ تلفاتی گزارش نشده که این امر نشانه تجهیز امکانات است.

وی درباره اولویت‌بندی بازگشایی محورها نیز تصریح کرد: قطعا وقتی مشکلی با این شدت رخ می‌دهد، اولویت اول بازگشایی محورهای اصلی است و پس از آن به ترتیب به سراغ دیگر محورهای فرعی می‌روند که در این حادثه نیز برای بالا بردن سرعت امدادرسانی، طبیعی بود که ابتدا محورهای اصلی بازگشایی شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: در حال حاضر تعدادی از ماشین‌های سنگین شهرداری تهران به مازندران رسیده و از این خودروها برای باز کردن معابر فرعی و روستایی استفاده می‌شود.

خندان‌دل با اشاره به حضور بیش از 200 دستگاه ماشین برف‌روبی به غرب مازندران و بیش از 300 دستگاه در استان گیلان نیز گفت: استان‌ها تمام توان خود را به کار گرفته‌اند.

وی در پایان از همکاری و همراهی مردم قدردانی کرد و خواستار صرفه‌جویی شهروندان به ویژه ساکنان استان‌های شمالی در مصرف منابع انرژی نظیر گاز و برق شد.

بحران در بیمارستان‌های مازندران

همچنین دکتر محمد آقاجانی، در حاشیه ششمین کنگره بین‌المللی حوادث و بلایا، درباره نحوه خدمات‌رسانی در استان‌های برف‌زده، گفت: بیمارستان‌های غرب استان مازندران طی دو روز گذشته به دلیل قطع آب و برق دچار بحران شده بودند، اما اکنون امکانات برقرار و مشکلات برطرف شده است. از شب گذشته نیز برق بیمارستان تنکابن وصل شده و ارائه خدمات درمانی در حال انجام است.

وی به محدودیت‌های رفت و آمدی ناشی از نبود آمبولانس‌های دو محوره (کمک‌دار) در ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی اشاره کرد و گفت: از آنجا که ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی کشور فاقد آمبولانس‌های کمک‌دار است، رفت و آمد در مناطق صعب‌العبور و لغزنده با مشکل مواجه است، اما در مجموع اورژانس 115 تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به بیماران اورژانسی و انتقال آنها به مراکز درمانی انجام می‌دهد.

وی کمبود زنجیر چرخ را از دیگر مشکلات مطرح در ارائه خدمات به بیماران اورژانسی از سوی آمبولانس‌های اورژانس 115 عنوان کرد و گفت: به دلیل بسته بودن مغازه‌ها، بسیاری از امکانات با مشکل مواجه بود اما خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه‌های مربوطه، مشکلات در حال برطرف شده است. در مجموع اکنون همچنان در رفت‌وآمد از معابر دچار مشکل هستیم.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در صورتی که امروز هوا مساعد باشد، ماموریت‌های امداد هوایی نیز آغاز می‌شود، چرا که به دلیل شرایط جوی نامساعد، امکان ارائه خدمات امداد هوایی وجود نداشت.

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به دو اتوبوس حامل گردشگران از کشورهای آذربایجان و روسیه خبر داد.

وی با اشاره به بارش برف شدید در دو استان مازندران و گیلان و اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، خاطر نشان کرد: در این خصوص بلافاصله پس از بارش برف، ارائه خدمات امدادی از سوی هلال‌احمر آغاز شد و سازمان امداد و نجات با استفاده از نیروهای خود که عمدتا از میان نیروهای داوطلب و آموزش دیده هستند، امدادرسانی در شرایط بحران و سخت را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه شرایط بحرانی و سختی در برخی از جاده‌ها و شهرها وجود داشت، افزود: در برخی از محورها حتی بارش برف سبب شده بود تا امکان تردد ماشین‌آلات وجود نداشته باشد و همکاران ما با پای پیاده و کوله‌پشتی به امدادرسانی برف‌زدگان پرداختند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به قطعی جریان آب، برق و گاز در غرب استان مازندران،‌ افزود: این قطعی‌ها سبب شده بود تا بسیاری از نانوایی‌ها امکان فعالیت خود را از دست بدهند که تعدادی ژنراتور برقی در اختیار این افراد قرار دادیم.

در روز اول امدادرسانی هوایی ممکن نبود


کولیوند درباره شرایط امدادرسانی هوایی به ساکنان مازندران و گیلان نیز گفت: در روز اول بارش‌ها به دلیل شرایط بد جوی، امدادرسانی هوایی ممکن نبود و اما از روز دوم به بعد این امر نیز شدنی شد.

به گفته وی، در حال حاضر اکثر راه‌های اصلی در دو استان شمالی بازگشایی شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین درباره توزیع بسته‌های غذایی میان حادثه‌دیدگان، افزود: سازمان امداد و نجات چندین بسته غذایی را در قالب بسته‌های فوری، یک روزه، هفته‌ای و یک ماهه تعریف و توزیع کرده است. همچنین برای در راه ماندگان برف در دو استان شمالی بسته‌های یک روزه در نظر گرفته شده و در میان آنها توزیع شد. به علاوه پتو و پوشاک نیز به تعداد لازم به افراد نیازمند ارائه شد.

کولیوند افزود: امدادگران در این دو استان علاوه بر امکاناتی که خود داشتند، از هشت استان معین نیز کمک دریافت شد.

وی که در یک برنامه زنده تلوزیونی صحبت می‌کرد، از مردم صبور دو استان گیلان و مازندران به خاطر همکاری با امدادگران قدردانی کرد و افزود: امیدواریم روزی برسد که در هر خانواده، یک امدادگر حضور داشته باشد که در شرایط این چنینی، با آموزش‌های دیده شده، به امدادرسانی مشغول شوند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه به جز زلزله، سایر حوادث و سوانحی که در کشور رخ می‌دهد، قابل پیش‌بینی است، افزود: بنابراین می‌توان برای مقابله و کاهش آسیب‌ها و خسارات ناشی از این حوادث، برنامه‌ریزی کرد که خوشبختانه در گیلان و مازندران نیز از قبل پیشگیری‌هایی شده بود و امدادرسانی واقعا عالی بود.

کولیوند با اشاره به یخ‌زدگی معابر، از شهروندان خواست از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

نجات گردشگران دو کشور خارجی از برف و سرما

به گزارش ایسنا، وی از نجات گردشگران خارجی دو اتوبوس در محورهای برف‌زده خبر داد و گفت: این گردشگران تابع کشورهای آذربایجان و روسیه بودند که امدادگران به آنان امدادرسانی کرده و خدمات خوبی نیز دریافت کردند، حال آنکه می‌شد برای سفر و حرکت آنان از تهران برنامه‌ریزی کرد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در پایان از هموطنان خواست در صورت نیاز به کمک، با شماره تلفن (112) تماس بگیرند.

آماده باش هوایی، دریایی و زمینی ارتش

ناخدا افشین رضایی حداد، فرمانده ناوگان شمال و ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گیلان از آمادگی ارتش برای امدادرسانی از طریق دریا و هوا به برف‌زدگان دو استان شمالی خبر داد و گفت: درمانگاه‌ و بیمارستان‌های تخصصی نیز به شکل رایگان ارائه خدمات خواهند کرد.

وی گفت: با وجود تمام پیش‌بینی‌ها، شرایط بحرانی در استان ایجاد شده و در پی آن ارتش نیز بنابر وظیفه خود، در امر امدادرسانی به شهروندان، اقدامات خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه پایه امدادرسانی را امدادرسانی زمینی قرار دادیم، گفت: با این وجود آمادگی امدادرسانی از طریق دریا و هوا نیز در صورت قطع ارتباط زمینی وجود دارد و نیروهای ارتش در این زمینه نیز در آماده‌باش هستند.

فرمانده ناوگان شمال و ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گیلان با بیان اینکه ارتش به واسطه نیاز مردم، اقدامات را پیش‌بینی کرده و به ارائه خدمات نیز پرداخته است، گفت: درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های تخصصی ما در حالت آماده‌باش‌ هستند و به افراد حادثه‌دیده به شکل رایگان ارائه خدمات می‌کنند.

اعزام اکیپ‌های سیار درمانی ارتش به روستاها

رضایی حداد از ساماندهی و اعزام اکیپ‌های سیار درمانی ارتش به روستاها خبر داد و گفت: همچنین 20 اکیپ عملیات ویژه نیز برای اعزام به ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور پیش‌بینی شده است.

ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به بحران برف

سردار محمدتقی شاهچراغی، فرمانده سپاه کربلای مازندران از ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به بحران برف در مازندران خبر داد.

وی با بیان اینکه سپاه از روز اول بحران در مازندران وارد منطقه شده و با توجه به میزان بارندگی، تمرکز اصلی خود را روی مناطق تنکابن، رامسر، نوشهر و چالوس متمرکز کرد.

وی با بیان اینکه در شهر تنکابن بلوک‌بندی شده و بخشی از امکانات نیز از تهران به این شهر رسیده، گفت: تجهیزاتی نیز از قرارگاه خاتم‌الانبیا دریافت کرده‌ایم و برای باز کردن راه‌های فرعی روستایی، عملیات و اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم.

فرمانده سپاه کربلای مازندران از آمادگی برای پذیرش پروازهای امدادی به استان و توزیع آن از نوشهر به مناطق دیگر خبر داد و گفت: امیدواریم راه‌های روستایی از صبح امروز ظرف حداکثر 24 تا 48 ساعت آینده بازگشایی شود.

به گفته وی، تدبیری نیز برای بازگشایی مسیرهای فرعی ورود به روستاها اندیشیده شده است.

امدادرسانی به 30 هزار گرفتار در برف

حسین درخشان ، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز از امداد رسانی به 30 هزار گرفتار در برف طی شش روز گذشته خبر داد و در تشریح آخرین جزئیات عملیات برف و کولاک گفت: بارش برف در 28 استان کشور به غیر از بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در شش روز اخیر امدادگران نسبت به امدادرسانی به 30 هزار گرفتار در برف اقدام کردند، گفت: همچنین در این مدت 6700 نفر توسط امدادگران اسکان داده شده و بسته‌های غذایی در اختیار آنها قرار گرفته است.

درخشان با بیان اینکه امدادگران در این شش روز 249 مصدوم را امدادرسانی کردند، گفت: همچنین 159 نفر از این مصدومان به علت نیاز بیشتر به درمان، به بیمارستان منتقل شدند که در میان آنان 24 زن باردار وجود داشت.

به گفته وی، امدادگران نسبت به رهاسازی 3730 خودروی گرفتار در برف نیز اقدام کردند.

حل مشکل برق مناطق صعب‌العبور در یکی دو روز آینده

ربیع فلاح جلودار ، استاندار مازندران با اشاره به حضور بیش از 100 اکیپ برای وصل جریان برق، ‌گفت: طی یکی دو روز آینده مشکل برق در مناطق صعب‌العبور حل خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت بارش برف در استان مازندران، گفت: در این استان مهم‌ترین مشکل بحث آب، برق و گاز بود که در اغلب شهرها برق وصل شده و تنها در تنکابن حدود 20 تا 30 درصد مشکل قطعی داریم که این قطعی نیز بیشتر در مناطق روستایی است.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنیم ظرف یکی دو روز آینده مشکل این مناطق نیز مرتفع شود، گفت: بیش از 95 درصد مشکلات حل شده و تنها در تنکابن با مشکلاتی روبرو هستیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه جریان برق در رامسر و روستاهای آن برقرار شده است، گفت: بیش از 100 اکیپ در استان مازندران در حال پیگیری وصل مجدد جریان برق هستند و طی یکی دو روز آینده مشکل برق در مناطق صعب‌العبور نیز حل خواهد شد.

فلاح جلودار با بیان اینکه در طول این مدت مشکل قطع گاز نداشتیم، گفت: اما از همشهریان می‌خواهم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

وی همچنین با بیان اینکه در بحث آذوقه تمام تمهیدات و نیروهایمان را استفاده کرده‌ایم تا مشکلی پیش نیاید، افزود: در این زمینه مشکلی نیز نداریم.

استاندار مازندران با اشاره به وارد شدن خسارت به بخش‌های کشاورزی، صنعتی و ... خسارت در این بخش‌ها را ارزیابی کرده و نتایج را به تهران ارسال خواهیم کرد.

زمینگیر شدن تجهیزات گیلان در برف

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان از بسیج امکانات سپاه، ارتش، ناجا، نیروی دریایی و ... برای امدادرسانی به مردم این استان خبر داد و گفت: بسیاری از امکانات و تجهیزات ما در جریان این حادثه زمین‌گیر یا مستهلک شده است.

وی بارش برف در گیلان را بی‌سابقه ارزیابی کرد و گفت: برف امسال از برف‌ سال‌های 83 و 86 نیز سنگین‌تر بود و تمام شهرستان‌های استان را درگیر کرد؛ ‌به طوری که علی‌رغم اینکه 48 ساعت قبل از بارش‌ها جلسات بحران تشکیل شده و امکاناتمان را دخیل کرده‌ بودیم،‌ مشکلاتی پیش آمد.

وی حضور مدیریتی و آماده‌باش را از مواردی توصیف کرد که سبب کاهش تلفات در استان شد و افزود: در روز اول موج بارش‌ها از آستارا آغاز شد و در روز دوم از صومعه‌سرا تا رودسر و لاهیجان را دربر گرفت؛ به طوری که ارتفاع برف در برخی نقاط استان حتی به سه متر هم رسید.

استاندار گیلان از بکارگیری تمام امکانات سپاه، ارتش، ناجا، پلیس راه، نیروی دریایی و ... در امدادرسانی و ارائه خدمات به برف‌زدگان خبر داد و گفت: تمام تلاش ما این بود که مردم با کمترین مشکل روبرو شوند.

نجفی با بیان اینکه نگذاشتیم جریان آب، برق و گاز شهروندان قطع شود، گفت: البته هزینه‌های مقطعی نیز در سطح استان رخ داد که به سرعت آن را رفع کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم این حضور، برخی از استان‌های ما همچنان با مشکلاتی روبرو هستند اما توانسته‌ایم تمامی راه‌های اصلی و فرعی را بازگشایی کنیم و در حال حاضر تعدادی از روستاهای ما در مناطق صومعه‌سرا، رودبار، املش، ماسوله و ... مشکلاتی دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه هنوز راه‌هایی وجود دارد که مسکوت مانده، گفت: اما بخش خدماتی را فعال کردیم و تلاشمان بر این است که برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

نجفی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، مهم‌ترین مشکلات استان را درگیر شدن تمامی امکانات راه و ترابری گیلان در بحث برف عنوان کرد و گفت: متاسفانه به همین علت بسیاری از تجهیزات ما زمین‌گیر یا مستهلک شده است.

وی از وارد شدن خسارت به مرغداری‌ها، دامداری‌ها، بخش‌های کشاورزی و صنعتی در استان خبر داد و گفت: متاسفانه به این بخش‌ها آسیب جدی وارد شده است.

استاندار گیلان با اشاره به احتمال بروز 20 تا 30 نوع بلایای طبیعی از میان 40 بلای طبیعی شناخته شده در جهان در استان گیلان، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از امکاناتمان را در جریان این بارش‌ها از دست داده‌ایم،‌ تقاضا داریم که نسبت به تامین اعتبارات و ماشین‌آلات برای استان گیلان اقدام کرده و دستگاه‌های موجود را نوسازی و بازسازی کنند تا در آماده‌باش باشیم.

کمبود آب در 29 روستای مازندران

حمیدرضا جانباز ، مدیرعامل آبفا گفت: در حال حاضر در 29 روستای مازندران مشکل کمبود آب داریم.

وی درباره وضعیت آب در استان مازندران و گیلان، گفت: با توجه به گستردگی بارش برف در استان مازندران و قطع گسترده برف، برخی منابع آبی ما دچار مشکل شد اما به سرعت ژنراتورهای ما آغاز به کار کرده و سعی بر رفع مشکل کردیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا حدود 60 تا 70 درصد منابع آبی ما وارد مدار شد، گفت: با پیگیری‌های شرکت توانیر، به جز تنکابن و یک شهر دیگر در حال حاضر مشکلی در بخش تامین آب نداریم.

مدیرعامل آبفا گفت: در زمان ابتدایی قطع برق حدود 145 روستا دچار کمبود آب شدند که با وصل جریان برق صبح روز سه‌شنبه 70 روستا و در حال حاضر در 29 روستا مشکل کمبود آب داریم.

جانباز که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می کرد، از سفر وزیر نیرو در روز چهارشنبه به استان مازندران خبر داد و گفت: وزیر با حضور در منطقه از نزدیک شاهد اقدامات عوامل تحت مدیریتش خواهد بود.

درخواست شرکت گاز از مردم

محمدرضا غروی، معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز در روز گذشته را یک رکورد بی‌سابقه توصیف کرد و از مازندرانی‌ها خواست، یک بخاری روشن کنند.

وی با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته 570 میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف شده، گفت: از این میان 517 میلیون مترمکعب مربوط به مصرف خانگی و تجاری عمومی بوده است که این یعنی 90 درصد گاز در بخش خانگی عمومی صرف شده که رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در همین تاریخ سهم مصرف خانگی 394 میلیون مترمکعب بود، افزود: مقایسه دو آمار بیانگر اضافه مصرف 123 میلیون مترمکعبی گاز است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در برخی نقاط انتهایی، شبکه‌های گازرسانی با افت فشار مواجه هستند، گفت: همین امر منجر به قطع گاز در برخی مناطق شد که پرسنل شرکت ملی گاز به سرعت وارد عمل شدند.

غروی با اشاره به وجود 20 میلیون واحد مسکونی مصرف‌کننده گاز طبیعی، تصریح کرد: اگر در این واحدها یک بخاری روشن باشد و در مصرف گاز صرفه‌جویی شود، شاهد کاهش 50 میلیون مترمکعبی در مصرف گاز خواهیم بود که این رقم می‌تواند مشکل گاز را مرتفع کند.

وی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، از مشترکین گاز خواست در این روزها یک بخاری را در مسیر مصرف قرار داده و از روشن کردن شعله‌های دیگر پرهیز کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به وضعیت استان مازندران، گفت: از مازندرانی‌ها درخواستمان این است که در مصرف گاز صرفه‌جویی کرده و با روشن کردن تنها یک بخاری، مطمئن باشند که گازشان قطع نخواهد شد.

هشدار نسبت به افزایش احتمال گازگرفتگی در مناطق برف‌زده

با افزایش ارتفاع برف و تداوم سرما در بسیاری از استان‌های شمالی و سردسیر کشور، عملکرد عادی دودکش‌های کوتاه پشت بام و همچنین دودکش‌های بدون عایق روی بدنه ساختمان‌ها، مختل شده و در این شرایط خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش به‌شدت افزایش می‌یابد.

جواد نوفرستی، رییس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش در انجمن جامعه ایمن کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه هم اکنون بیشتر استان‌های کشور،‌ سردترین روزها و شب‌های زمستان را می‌گذرانند، گفت: ارتفاع برف در استانهای شمالی کشور در50 سال اخیر بی سابقه اعلام شده و سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده که این موج سرما و بارش برف، تا پایان هفته در کل کشور پایدار است. بنابراین پیامدهای حاصل از بارش سنگین و کم سابقه برف از جمله قطعی برق و آب، افت فشار و حتی احتمال قطعی گاز و سخت شدن دسترسی به مایحتاج ضروری و ...، آسایش و سلامت میلیون‌ها تن از ساکنان در استان‌های شمالی و سردسیر کشور را به خطر انداخته است.

نوفرستی افزود: آنچه موضوع بحث بوده و جای نگرانی دارد، تهدید جدی سلامتی و حتی جان تعداد زیادی از هموطنان در خانه‌هایشان بواسطه مختل شدن و از کار افتادن دودکش‌های ناایمن وسایل و سیستم‌های حرارتی بعلت تداوم بارش برف و افزایش ارتفاع برف است.

وی بابیان اینکه دودکش‌های همه وسایل و سیستم‌های حرارتی ساختمان که ارتفاعشان در پشت بام ها کم بوده یا اصطلاحا کوتاه باشند خطر آفرین هستند، گفت: اگراین دودکش‌ها در کنج دیوار بام ساختمان باشند احتمال مسدود شدن دودکش و بروز گازگرفتگی افزایش می‌یابد.

به گفته وی، دودکش‌های بدون عایق و ناایمن (به غیر از دودکش‌های فن دار) روی نمای ساختمان‌ها که در حالت عادی هم عملکرد ناقص یا نصفه و نیمه دارند با افزایش ارتفاع برف در اطراف دودکش های کوتاه پشت بام و سرد شدن بدنه دودکش های روی نمای ساختمان نیز خطرآفرین شده و سبب عدم کارکرد عادی دودکش و پس زدن محصولات احتراق و خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش می‌شود و جان ساکنان این ساختمان ها را بطور جدی تهدید می‌کند.

رییس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش در انجمن جامعه ایمن کشور با اشاره به گزارش سایت شرکت ملی گاز ایران، علل اصلی منجر به گازگرفتگی و مرگ خاموش را انتشار گاز سمی مونواکسید کربن در فضای مسکونی و غیرمسکونی بعلت نبود دودکش استاندارد وایمن یا عدم وجود دودکش با سهم نگران کننده ، نبود تهویه مناسب در ساختمان و استفاده نادرست از وسایل گازسوز در فضای نامناسب تشکیل داده است.

وی ادامه داد: با توجه به آمار فوق و سهم بالای دودکش های ناایمن در حوادث مرگ خاموش و با درنظر داشتن نکته مورد نظر یعنی مختل شدن عملکرد دودکش‌های کوتاه پشت بام و دودکش‌های بدون عایق روی بدنه دیوار ساختمان‌ها، خطر بروز حوادث گازگرفتگی و مرگ خاموش بشدت افزایش می یابد، لذا ضروری است بیش از گذشته توصیه‌های ایمنی را جدی بگیریم.

نوفرستی با بیان اینکه ساکنان باید هر روز و هر شب از بازبودن و کارکرد صحیح دودکش انواع وسایل و سیستم های حرارتی (بخاری، آبگرمکن، شومینه، پکیج و حتی موتورخانه) و اتصال کامل و محکم کلیه اجزای دودکش و همچنین وجود روزنه یا دریچه ای برای ورود هوای تازه به اتاق و تهویه هوا مطمئن شوند، گفت:باید دودکش‌های روی بدنه ساختمان ها را عایق و به دیوار محکم کرد و با اضافه کردن طول عمودی دودکش های کوتاه پشت بام، ارتفاع آنها را استاندارد کرده و فقط از کلاهک H برای دودکش های بدون فن استفاده کرد.

نوفرستی اضافه کرد: باید با لمس دودکش از گرم بودن آن مطمئن شد در صورت سرد بودن دودکش، فوراً وسیله حرارتی را خاموش کرد چراکه سرد بودن بدنه دودکش، نشانه خارج نشدن گازهای آلاینده و وارد شدن آن به داخل اتاق بوده و بسیار خطرناک است.

به گفته رییس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش در انجمن جامعه ایمن کشور استفاده از لوله‌های فنری یا خرطومی آلومینیومی برای وسایل انواع وسایل گازسوز یا نفت سوز خطرآفرین است و برای ایمنی بیشتر باید از لوله‌های فلزی بدون منفذ استفاده کرد و اتصالات لوله ها نیز باید محکم و غیرقابل جدا شدن باشد و دودکش آبگرمکن و هواکش هود آشپزخانه نباید از یک لوله یا مسیر مشترک عبور داده شوند.


ویدیو مرتبط :
همگی بریم سفر..شمال..شمال♡ منوبا خودت ببر شمال..شمال ♡

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال ورود هوای تهران به شرایط اضطرار



 

احتمال ورود هوای تهران به شرایط اضطرار

 

در اغلب پارامترهای آلاینده روند افزایشی را نشان می دهند (میانگین 65= PSIS) برای مونوکسیدکربن، 97 - PSI برای ذرات معلق 10 میکرون و 153 - PSI برای ذرات معلق کمتر از 2،5 میکرون) با اعلام شرایط هشدار، احتمال ورود به شرایط اضطرار نیز وجود دارد.

مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران با اعلام شرایط هشدار، احتمال ورود هوا به شرایط اضطرار را نیز داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در اطلاعیه مرکزپایش آلودگی هوای استان تهران آمده است: باتوجه به اعلام استمرار ماندگاری هوا در کلان شهر تهران تا پایان این هفته و براساس آمار اخذشده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران که نسبت به روز گذشته در اغلب پارامترهای آلاینده روند افزایشی را نشان می دهند (میانگین 65= PSIS) برای مونوکسیدکربن، 97 - PSI برای ذرات معلق 10 میکرون و 153 - PSI برای ذرات معلق کمتر از 2،5 میکرون) با اعلام شرایط هشدار، احتمال ورود به شرایط اضطرار نیز وجود دارد.

در این اطلاعیه افزوده شده است: حسب تصمیمات متخذه در نشست کارگروه مواقع اضطراری آلودگی هوای استان 89،9،1 منطبق با دستورالعمل ماده 7 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، اقدامات وضعیت اضطرار برای روز چهارشنبه 89،9،3 مبنی بر تعطیلی مراکز آموزشی و توقف فعالیت های صنعتی و عمرانی آلوده زا و تشدید کنترل معاینه فنی خودروها در مبادی ورودی طرح ترافیک و تعلیق فعالیت اداری و... صورت پذیرد.

به همشهریان  به خصوص بیماران قلبی و عروقی و آسمی و کودکان و سالمندان توصیه می شود سه شنبه 89،9،2 از تردد غیرضروری در سطح شهر - به ویژه در مناطق آلوده تر - خودداری کنند و ورزشکاران نیز از فعالیت شدید بدنی در محیط های باز خودداری کنند.