اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شمار کشته‌شدگان زلزله افغانستان و پاکستان به 300 تن رسید



اخبار,اخبار اجتماعی ,زلزله افغانستان

ایران، آمریکا و هند از جمله کشورهایی هستند که با قربانیان این زمین‌لرزه ابراز همدردی کرده و گفته‌اند آماده کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند.

 زمین‌لرزه روز دوشنبه (۴ آبان) در بخش‌هایی از شمال شرقی افغانستان و شمال پاکستان تا کنون بیش از ۳۰۰ قربانی گرفته است. طالبان گفته آماده کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در افغانستان است.

به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری فرانسه، شمار کشته‌شدگان زمین‌لرزه روز دوشنبه در پاکستان به ۲۲۸ نفر و در افغانستان به ۷۶ نفر رسیده است.

روز دوشنبه (۲۶ اکتبر / ۴ آبان) زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۵ / ۷ درجه ریشتر ، خسارات فراوانی به بخش‌هایی از شمال شرقی افغانستان و شمال پاکستان وارد کرد. شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که در هند، تاجیکستان و چین هم احساس شد.

کانون این زمین‌لرزه را سازمان زمین‌شناسی آمریکا در شمال شرق افغانستان، در رشته کوه‌های هندوکش در ۷۰ کیلومتری شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان اعلام کرد.

گروه طالبان روز سه شنبه (۲۷ اکتبر/ ۵ آبان) با اعلام آمادگی در کمک‌رسانی برای پیدا کردن و بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار، از سازمان‌های کمک‌رسانی خواست، "امکان اسکان موقت، خوراک و امکانات پزشکی" به مناطق زلزله‌زده ارسال کنند.

طالبان همچنین به پیکارجویان خود در مناطقی از افغانستان که زمین‌لرزه در آنجا رخ داده است، دستور داد، "بی‌کم و کاست" به مردم کمک کنند.

رانش زمین و "طالبان"، دو عامل ناامنی راه‌ها
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان، شمار کشته‌شدگان در اثر زمین‌لرزه را در افغانستان ۷۶ تن اعلام کرده است. او در اکانت توییتر خود از احتمال "افزایش شمار قربانیان" سخن گفت.


در بین قربانیان زمین‌لرزه در افغانستان ۱۲ دانش‌آموز دختر دیده می‌شوند که هنگام فرار از ساختمان زیر دست و پا له شده‌ و جان خود را از دست داده‌اند.

در افغانستان امدادگران برای بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار با دشواری‌های زیادی روبرو هستند. رانش زمین راه‌های صعب‌العبور مناطق کوهستانی را مسدود کرده است. مولوی حمیدالله مسلم یکی از اعضای شورای ولایتی بدخشان به خبرگزاری فرانسه گفته است که افزون بر رانش زمین، بسیاری از راه‌ها به دلیل اینکه کنترل آنها در دست نیروهای طالبان است، عملا غیر قابل عبورند.

پاکستان می‌گوید، به تنهایی از پس این "تراژدی" برمی‌آید
در پاکستان بر پایه‌ی گزارش‌های رسمی دست‌کم ۲۲۸ تن در اثر زمین‌لرزه کشته و ۱۶۰۰ تن زخمی شدند. عملیات امداد و نجات در پاکستان هم به سختی پیش می‌رود. بارش برف و باران شدید در مناطق زلزله زده پاکستان باعث رانش زمین و ریزش کوه شده و راه‌های زمینی را که از طریق آنها امدادرسانی انجام می‌شود، بسته است. بر پایه‌ی گزارش روزنامه پاکستانی "داون" ارتش پاکستان تاکنون دو هزار چادر و یک بیمارستان صحرایی در منطقه برپا کرده است.

ایران، آمریکا و هند از جمله کشورهایی هستند که با قربانیان این زمین‌لرزه ابراز همدردی کرده و گفته‌اند آماده کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز گذشته با ابراز همدردی با مردم و دولت‌های کشورهای زلزله‌زده، اعلام کرد ایران آماده ارائه کمک‌های فوری انسانی و امدادرسانی به مناطق فاجعه‌زده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز با وجود تیرگی روابط بین دو کشور به پاکستان پیشنهاد ارسال کمک داده است. نواز شریف نخست وزیر پاکستان اما با رد هرگونه کمک گفته است: « منابع ما برای غلبه بر این تراژدی کافی هستند.»


سازمان ملل متحد هم اعلام کرده است در صورت نیاز، این سازمان آمادگی ارسال کمک به مناطق زلزله‌زده را دارد.

 

اخبار اجتماعی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
شمار کشته شدگان در نوار غزه به ۱۶۰ تن رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شمار کشته شدگان سیل به 12 تن رسید



اخبار,اخبار اجتماعی,سیل

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش شمار کشته‌شدگان سیل شب گذشته در کشور به 12 تن خبر داد.

مرتضی اکبرپور  در این باره گفت: برابر آخرین اطلاعات دریافتی شمار کشته‌شدگان سیل اخیر در سراسر کشور به 12 تن رسید و آخرین مورد آن مربوط به جسدی بود که چندی پیش در محدوده پاکدشت کشف شد.

 

با این حساب 5 تن در سیل پاکدشت، یک تن در شهرری، یک تن در بجنورد، یک تن در آذرشهر و 4 تن نیز در بندرعباس به علت سیل و سیلاب جان خود را از دست داده‌اند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارات ناشی از سیلاب نیز افزود: در حال حاضر کارشناسان در حال بررسی میزان دقیق این خسارات هستند.

اخبار اجتماعی - ایسنا