اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شمار سناتورهای حامی توافق با ایران به بیست و دو تن رسید



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,سناتورهای حامی توافق با ایران

منابع خبری اعلام کردند که 'اِد مارکی' سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست و'جو دانِلی' از ایالت ایندیانا روز چهارشنبه پشتیبانی خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، منابع خبری به نقل از خبرگزاری رویترز افزودند: مارکی با انتشار بیانیه ای برنامه جامع اقدام مشترک را در صورتی که به گفته او به شدت اجرا شود، تاثیر گذار دانسته است.
پیشتر 20 سناتور دموکرات حمایت خود از این توافق را به طور رسمی اعلام کرده بودند. 


کنگره آمریکا تا 17 سپتامبر- کمتر از یک ماه دیگر- فرصت دارد که توافق هسته ای ایران را بررسی کند و به رأی بگذارد.


در سنای آمریکا ، جمهوری خواهان باید 13 سناتور دموکرات را در مخالفت با توافق هسته ای با خود همراه کنند اما اگر شمار سناتورهای دموکرات حامی توافق به 34 نفر برسد، کنگره در نهایت نمی تواند مانع از وتوی احتمالی تصمیم کنگره از سوی رییس جمهوری آمریکا شود.


  اخبار  سیاست خارجی  -  ایرنا 


ویدیو مرتبط :
شمار کشته شدگان در نوار غزه به ۱۶۰ تن رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعداد سناتورهای حامی توافق به 33 رسید/حمایت یک سناتور دیگر، حق وتوی اوباما را تضمین می‌کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

«باب کیسی» و «کریس کونز» دو سناتور دموکرات روز سه‌شنبه با اعلام حمایت از توافق، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را در آستانه حفظ حق وتو برای اجرای توافق هسته‌ای قرار دادند.

روز سه‌شنبه دو سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته‌ای اعلام حمایت کردند، تا باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه پیروزی بر جمهوری‌خواهان در نبرد بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار گیرد.

ابتدا «باب کیسی» بود که امشب اعلام کرد از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و آن را بهترین گزینه در دسترس برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.

وی در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرد، آورده است: «این توافق، در دوران اجرایش، به میزان قابل توجهی برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده و در مقایسه با تمام جایگزین‌های واقع‌بینانه دیگر، این بهترین گزینه در دسترس ما در حال حاضر است.»

کیسی که برای اعلام حمایت خود، یک متن و تحلیل 17 صفحه‌ای، شامل 8000 کلمه منتشر کرده، همچنین نوشته است که این «یکی از دشوارترین تصمیمات در دوران خدمات عمومی من» بوده است.

وی در مصاحبه با پایگاه «فیلی» هم گفته است: «معتقدم که این توافق بدون شک، در کوتاه مدت و بلند مدت، برای امنیت ما و امنیت اسرائیل بهتر است.»

حمایت کیسی علاوه بر نزدیک کردن شمار آرا به حد نصاب لازم برای حفظ حق وتو، از آن جهت حائز اهمیت است که وی یکی از نزدیکترین سناتورها به لابی صهیونیستی «امور عمومی آمریکا-اسرائیل» (ایپک) بوده و اغلب تحلیلگران تقریبا اطمینان داشتند که وی با توافق مخالفت می‌کند.

پس از کیسی هم، «کریس کونز» سناتور دموکرات ایالت «دلاور» که از پیش انتظار می‌رفت موافق توافق باشد، رسما نظر مثبت خود را اعلام کرد تا شمار سناتورهای حامی اوباما در توافق با ایران، به 33 برسد.

با نزدیک شدن به موعد اعلام نظر کنگره آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، شمار بیشتری از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نظر خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنند.

بر اساس قانونی که اردیبهشت ماه در کنگره آمریکا تصویب شد، نمایندگان این حق را یافته‌اند که توافق هسته‌ای را بررسی کنند. قرار است پس از دو ماه، که روز 17 سپتامبر (26 شهریور) به پایان می‌رسد، کنگره در صورت نارضایتی، طرح «عدم حمایت از توافق» را به تصویب برسانند.

با توجه به اکثریت جمهوری‌خواه دو مجلس آمریکا، تصویب طرح عدم حمایت تقریبا قطعی است، اما پس از آن باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این امکان را خواهد داشت که آن مصوبه را وتو کند. بر اساس قوانین آمریکا، در صورتی که طرحی با آرای دو سوم نمایندگان تصویب شود، حق وتو از رئیس‌جمهور در آن موضوع سلب می‌شود، به همین جهت اوباما برای حفظ حق وتو، باید حمایت دستکم یک سوم از نمایندگان را از توافق، جلب کند.

وی در سنا که 100 عضو دارد، باید 34 سناتور را با خود همراه کند، که با در نظر گرفتن 33 حامی کنونی توافق، وی به نظر مثبت تنها 1 سناتور دیگر، که به احتمال فراوان دموکرات خواهند بود، نیاز خواهد داشت.

 

اخبار سیاست خارجی  - فارس