اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شمارش معکوس برای محاکمه مسببان اصلی حادثه کهریزک+روزشمار



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دادگاه قضات متهم در حادثه کهریزک روز سه شنبه برگزار می شود

شمارش معکوس برای محاکمه مسببان اصلی حادثه کهریزک+روزشمار

شفاف: كهریزك نام بازداشتگاهی در اطراف تهران بود كه بعدا مشخص شد فاقد استاندارهای لازم برای نگهداری بازداشت شدگان است.

به دنبال وقوع حوادث و ناآرامی‌های پس از انتخابات سال 88 ، از تاریخ 25 خرداد تا 3 تیرماه تعداد 23 متهم و در تاریخ 19 تیر تعداد 145 متهم با دستور مقام قضایی به بازداشتگاه کهریزک اعزام می‌شوند.

اعزام این تعداد متهم به بازداشتگاه كهریزك در حالی صورت گرفت كه این بازداشتگاه از لحاظ زیستی،‌بهداشتی و تغذیه از شرایط مناسبی برخوردار نبوده و به خاطر ظرفیت محدود بازداشتگاه برخی متهمین كنار مجرمان سابقه دار و شرور و بدون رسیدگی های لازم پزشكی نگهداری شدند.

برخوردهای ناهنجار و تنبیهات بدنی مسئولان بازداشتگاه با متهمان نیز مزید علت شد تا اینكه خبر رسید سه تن از بازداشت شدگان در اثر این شرایط درگذشتند.

به دنبال انتشار خبر درگذشت سه تن از متهمان كه یكی از آن ها فرزند معاون وقت وزیر علوم یعنی عبدالحسین روح الامینی بود،‌ خبر رسید كه به دستور مقام معظم رهبری بازداشتگاه كهریزك تعطیل شد. محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر‏ از جمله بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات بودند که در حادثه كهریزك كشته شدند. حضرت آیت الله خامنه ای بارها ضمن تسلیت درگذشت این افراد و دلجویی از خانواده درگذشتگان، به مسئولان قضایی تاكید كردند بدون مجامله با متهمان برخورد كند.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی؛‌یكی از متهمان

سعید مرتضوی سرپرست فعلی سازمان تامین اجتماعی یكی از قضات متهم در پرونده كهریزك است كه روز سه شنبه هفته آینده محاكمه می شود. مرتضوی كه در زمان حادثه ناگوار كهریزك دادستان تهران بود،‌متهم است در صدور فرمان انتقال بازداشت شدگان فتنه 88 به بازداشتگاه كهریزك نقش مستقیم داشته است.

البته بعدها گفته شده كه مرتضوی از دستور مقام معظم رهبری برای تعطیلی این بازداشتگاه تمرد كرده است. با این حال وی سیزده مهر 88 در گفت و گو با سایت دولتی پرچم در واكنش به اینكه سعید جلیلی اواخر تیرماه دستور رهبری مبنی بر تعطیلی این بازداشتگاه را به او ابلاغ كرده،‌گفت: آقای جلیلی در این مذاکره اساساً بحث تعطیلی کهریزک را مطرح نکردند و چنین امری اصلاً در تیرماه رخ نداد، بلکه ابلاغ تعطیلی کهریزک همان طور که در رسانه های جمعی و صدا و سیما اعلام شد در مردادماه صورت گرفت و ارتباطی با این ابلاغ نداشت.

وی درباره شكایت بازداشت شدگان از شرایط زندان گفت: از جمله شکایت های زندانیان این است که مسوول بند یا زندانبان در ورزش اجباری آنان را بسیار اذیت کرده است یا احیاناً برخورد نامناسبی از سوی مامور زندان انجام شده است.

برگزاری دادگاه ماموران نیروی انتظامی

به‌دنبال تاكید مقام معظم رهبری بر تعطیلی بازداشتگاه كهریزك و رسیدگی به جرم متهمان، سازمان قضایی نیروهای مسلح برای دوازده متهم انتظامی این بازداشتگاه جلسات محاكمه غیر علنی برگزار كرد و پس از هشت جلسه رسیدگی، احكامی نظیر «قصاص»، «حبس»، «شلاق»،«پرداخت دیه» و «انفصال موقت از خدمت» صادر كرد.

همزمان با ورود سازمان قضایی نیروهای مسلح به حادثه كهریزك، مجلس شورای اسلامی برای روشن شدن زوایای وقایعی كه در این بازداشتگاه رخ داد هیات ویژه‌ای تشكیل داد كه پس از فراز و فرودهای بسیار در صحن علنی مجلس قرائت شد. گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، تقصیر اصلی را متوجه سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران دانست.

به‌دنبال قرائت این گزارش،‌دادستان انتظامی قضات اعلام كرد به اتهامات سه قاضی متهم در این پرونده در دادسرای كاركنان دولت رسیدگی می‌شود. احمد شفیعی همچنین خبر داد كه پس از تشكیل پرونده در دادسرای انتظامی قضات،‌ این سه قاضی متهم تعلیق شدند. 

برخورد قاطع با مسببان اصلی كهریزك

پس از گذشت بیش از سه سال از حادثه ناگوار كهریزك، اكنون كه قرار است به اتهامات مسببان اصلی این حادثه رسیدگی شود،‌انتظار عمومی آن است كه همچون گذشته، قوه قضائیه در جریان این پرونده مسامحه نكرده و بدون هیچ گونه ملاحظه ای سیر عادلانه پرونده را در پیش بگیرد. چرا كه طی سه و نیم سال گذشته افكار عمومی شاهد بی توجهی برخی مسئولین بلندپایه به اتهاماتی بود كه متوجه متهمان حادثه كهریزك می شد و این بی توجهی سبب ایجاد یك حاشیه امن و حتی ارتقای پی در پی جایگاه متهمان در دستگاه اجرایی شد.

حوادث و وقایع مربوط به دادگاه كهریزك

 

تاریخ

حادثه

2 بهمن 91

سخنگوی قوه قضائیه اعلام كرد هشتم اسفند دادگاه قضات متهم در حادثه كهریزك برگزار می شود.

22 آبان 91

سخنگوی قوه قضائیه اعلام كرد پرونده قضات متهم در حادثه كهریزك با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد/ هنوز زمان دادگاه از سوی قاضی اعلام نشده است.

12 اردیبهشت 91

علی اكبر حیدری فرد،‌معاون مرتضوی دادستان سابق تهران و یكی از سه قاضی متهم در حادثه كهریزك كه احكام مربوط به اعزام بازداشت‌شدگان به این بازداشتگاه را امضا‌ كرده بود بازداشت شد.

15 اسفند 90

پدر مرحوم محسن روح الامینی و یکی از شاکیان پرونده کهریزک اعلام كرد تبرئه مرتضوی دروغ است. وی گفت مرتضوی در چند شعبه پرونده دارد که یک مورد مربوط به شکایت آقای کامرانی است که قرار منع تعقیب از سوی بازپرس صادر شد و آقای کامرانی هم به آن اعتراض کرد اما پرونده دیگر مربوط به کهریزک است که در دادسرای انتظامی قضات مفتوح است.

15 بهمن 90

آیت الله آملی لاریجانی گفت:قاضی پرونده کهریزک همچنان معلق است

27 تیر 90

سعید مرتضوی طی یادداشتی اعلام كرد دادسرای كاركنان دولت قرار منع تعقیب قضات كهریزك را صادر و صریحاً در این رسیدگی اعلام شده كه قضات دادسرای تهران در این حادثه هیچگونه مدخلیتی نداشته و كوچكترین قصور یا اتهامی متوجه آنان نیست.

9 تیر 89

سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران حكم دادگاه 12 متهم نیروی انتظامی حادثه كهریزك را اعلام كرد. برای دو متهم قصاص،‌ برای 9 متهم حبس، پرداخت دیه، انفصال موقت از خدمت و تحمل شلاق و یكی از متهمان تبرئه شد.

4 اسفند 88

مقام معظم رهبری با خانواده مرحوم محمد کامرانی دیدار خصوصی داشتند. خانواده مرحوم کامرانی در این باره میگویند: «زمانی که ما در چهارم اسفند با ایشان دیدار داشتیم، بعد از تقدیر و تشکر و برای چندمین بار تسلیت و اظهار دلجویی تأکید داشتند بر این که یک گام هم از حق و حقوقتان عقبنشینی نکنید و من هم با اقتدار در کنار شما هستم جهت احقاق حق مرحوم محمد کامرانی»

16 دی 88

گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از حادثه كهریزك با تقدیم گزارش خود به هیات رئیسه، تقصیر اصلی را متوجه سعید مرتضوی؛ دادستان سابق تهران كه اختیار بازداشتگاه كهریزك را بر عهده داشته است، می‌داند.

28 آذر 88

سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه ای کشته شدن سه نفر از دستگیر شدگان در بازداشتگاه کهریزک را قتل عمد به دلیل ضرب و جرح دانسته و از مجرم شناخته شدن 12 نفر از متهمان در پرونده کهریزک خبر داد.

3 آذر 88

مقام معظم رهبری در ملاقات با خانواده جانباختگان حادثه كهریزك ضمن تفقد از آنها، دستورات لازم را برای هدایت پرونده در مسیر صحیح، مجازات مجرمان و مقصران و نیز احقاق حقوق بازماندگان صادر فرمودند؛ از جمله اینکه در دیدار با خانواده مرحوم روحالامینی یادآور شدند: «عنوان مجرمانه اگر ثابت شود، حاشیه امنی برای هیچکس نیست.»

8 شهریور 88

مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه در پاسخ به درخواست روح الامینی برای پاسخگویی مسئولین فرمودند: در طول این سال‎‎ها گاهی اتفاق افتاده که از کسی تخلفی سر زده؛ یک قول و یک نظر این بوده که بهخاطر خدماتی که این شخص کرده از آن تخلف بگذریم. یک حرف دیگر این بوده که ما تخلف را در وزن خودش و اندازه خودش محاسبه کنیم؛ به معنای واقعی کلمه؛ آثار تخلف را هم بر آن بار کنیم؛ بهجای خود از خدمات هم تقدیر کنیم. بنده به این نظر دوم همیشه معتقد بودم و الآن هم معتقدم. این را هم این برادر عزیزمان و خانواده محترمشان و هم همه کسانی که در این قضایا یک آسیبی بر آن‎‎ها وارد شده (به هر نوعی و از سوی هر کسی) بدانند که بنای نظام و تصمیم نظام بر مجامله کردن نیست.

15 مرداد 88

نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد: به دستور فرمانده نیروی انتظامی تیم ویژه‌ای توسط بازرسی كل ناجا به صورت همزمان مسوول پیگیری حادثه كهریزك شد. در گزارش اولیه این تیم اذعان شد، اعزام بازداشتی‌ها به این بازداشت‌گاه‌ها صحیح نبوده است.

6 مرداد 88

كاظم جلالی سخنگوی كمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان فتنه 88 خبر داد كه بازداشتگاه کهریزک به دستور رهبر انقلاب تعطیل شده است./بازدید نمایندگان كنسل شد

25 تیر 88

سه نفر از بازداشت شدگان كهریزك فوت شدند


ویدیو مرتبط :
شمارش معکوس هم از نوع ایرانی!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شمارش معکوس برای محاکمه شیاطین پایتخت



اخبار,اخبارحوادث,تجاوز به زنان

قرار جلب به دادرسی شیاطین پایتخت به اتهام ربودن 15 زن و دختر جوان از سوی بازپرس جنایی صادر شد.

به گزارش جام جم، همزمان با شکایت دختر جوانی در ششم فروردین امسال مبنی بر ربوده شدن و آزار و اذیت توسط دو پسر پرایدسوار، کارآگاهان پلیس پایتخت در جریان فعالیت دو مرد متجاوز قرار گرفتند. دختر جوان در شکایتش مدعی شد: در یک مانتوفروشی در میدان هفت تیر کار می کنم و ساعت 22 دیروز منتظر تاکسی بودم که یک دستگاه پراید مشکی با دو سرنشین مقابلم توقف کرد. هنوز دقایقی از سوار شدنم نگذشته بود که آنها با تغییر مسیر مرا به بیابان های شرق تهران برده و پس از سرقت اموالم مورد آزار و اذیت قرار دادند.

پس از این شکایت، دو شکایت دیگر نیز از شیاطین پراید سوار در پلیس آگاهی ثبت شد تا این که بالاخره هشتم تیر امسال دو پسر جوان شناسایی و دستگیر شدند.

دو متهم 23 و 21 ساله که اعتیاد شدیدی به ماده مخدر شیشه داشتند در بازجویی ها به هشت مورد آدم ربایی، تجاوز به عنف و سرقت اعتراف و انگیزه اصلی شان را سرقت برای تهیه مواد اعلام کردند.

در ادامه با انتشار عکس بدون پوشش متهمان در رسانه ها، چند زن و دختر دیگر نیز از آنها شکایت کردند. در تحقیقات تخصصی مشخص شد 15 زن و دختر 20 تا 32 ساله از متهمان به اتهام ربودن، تجاوز و سرقت شکایت کرده اند.

متهمان نیز در بازجویی ها به هفت مورد تجاوز به عنف اعتراف و ادعاکردند، برای این که غرب تهران خلوت بود و راه فرار وجود داشت، زنان را در آنجا ربوده و به بیابان های اطراف اسلامشهر می بردیم. با اعترافات متهمان مشخص شد آنها آخرین طعمه خود را دو روز قبل از دستگیری در غرب تهران ربوده اند.

در ادامه با شکایت دو شاکی دیگر مشخص شد متهمان یک زن را در کرج و دختر 26 ساله ای را در اسلامشهر ربوده اند. پس از تحقیقات تخصصی، شیاطین پایتخت به سرقت 44 میلیون تومان اموال طعمه های خود اعتراف کرده و در این ارتباط یک خریدار اموال سرقتی نیز شناسایی و دستگیر شد. با تکمیل پرونده، قرار جلب به دادرسی دو متهم به اتهام آدم ربایی، ایراد ضرب و جرح و سرقت مقرون به آزار توسط محسن مدیرروستا، بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی صادر شد.

همچنین پرونده شیاطین پرایدسوار برای رسیدگی به اتهام تجاوز به عنف به هفت زن و دختر به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و متهمان بزودی محاکمه می شوند.


  اخبار حوادث  -  جام  جم