اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شمارش معکوس برای تحقق وعده بهبود معیشت



نرخ بیکاری ,آمار تورم

تنها 10 روز باقی است؛شمارش معکوس برای تحقق وعده بهبود معیشت

شمارش معکوس آغاز شده است، تنها 10 روز به 100 روزی که رئیس جمهور وعده داده بود تا انتهای آن وضعیت معیشتی مردم بهبود خواهد یافت، مانده است.

حال این پرسش مطرح می شود که آیا این وعده تحقق یافته است؟ برای پاسخ روشن به این پرسش لازم است بررسی شود که دولت یازدهم چه اقتصاد با چه ویژگیهایی را از دولت دهم تحویل گرفته است.

 

بر اساس آنچه مردان اقتصادی دولت یازدهم و خود رئیس جمهور می گویند این دولت در شرایطی اقتصاد را تحویل گرفته است که خزانه دولت خالی است، بیکاری بیداد می کند(آمارهای پراکنده ای در این حصوص اعلام شده است) ، تورم به 40 درصد رسیده و نیز تعهداتی نیز از دولت قبلی بر دوش تیم اقتصادی دولت یازدهم افتاده است.برای مثال بایدها و نبایدهای هدفمندی یارانه ها به معضلی برای دولت تازه نفس و جدید یازدهم تبدیل شده است.

 

از سوی دیگر طرح هایی مانند مسکن مهر، که یکی از افتخارات دولت های نهم و دهم برای حمایت از تامین مسکن قشر ضعیف جامعه بود و تا کنون در حدود 26 هزار میلیارد تومان برای ساخت و اجرای آن پول چاپ و نقدینگی وارد کشور شده است نیز روی دست دولت جدید مانده است  تا جایی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفته  اجرای طرح مسکن مهر باید متوقف شود.

 

درخصوص هدفمندی یارانه ها نیز دولت با کمبود منابع برای پرداخت نقدی یارانه مواجه شده وبه همین علت دست به سیاست تعدیل زده است.بر این اساس قرار است تا 3 ماه دیگر 10 درصد از یارانه بگیران از این گردانه حذف شوند. از همه مهمتر اینکه هم اکنون کشور در شرایط تحریم به سر می برد.

 

در چنین شرایطی و با آگاهی از تمام این مشکلات، رئیس جمهوری 90 روز پیش وعده داده بود که وضعیت معیشتی مردم را در 100 روز بهبود خواهد بخشید. با این وعده سطح انتظارات مردم بخصوص دهک های متوسط و ضعیف درآمدی در جامعه بالا رفت آنها حال منتظر دیدن آثار این بهبود در وضعیت معیشتی خود بوده و آن را از دولت انتظار دارند.

تحولات بازار سکه، طلا و ارز
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید: از ابتدای شروع به کار دولت جدید قیمت طلا در کشور واقعی شده است. احمد وفادار با بیان اینکه پیش از این مردم به قصد سرمایه گذاری به بازارهای طلا و سکه هجوم می آوردند تصریح می کند: حالا تنها خریداران واقعی وارد این بازار می شوند.

 

وفادارهمچنین نظر مشابهی را نیز در خصوص بازار ارز دارد و توضیح می دهد: بر خلاف آنچه تصور می شد با اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه قیمت ارز نباید بیش از این در کشور کاهش یابد، اما در بازار ارز نیز شاهد سیرنزولی قیمت ها هستیم. وی معتقد است اگر بتوان قیمت ارز را روی دو هزارو 900 تا سه هزار  تومان ثابت نگاه داشت، می توان امیدوار بود این بازار هرچه سریعتر به ثبات و آرامش برسد.

 

البته با نگاهی به گذشته در خواهیم یافت که سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز از آغاز زمان انتخابات کلید خورد. به همین علت نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که این روند به دلیل جو روانی نشاط و امید حاکم شده در فضای اقتصادی جامعه است و نه نتیجه عملکردهای اقتصادی دولت یازدهم، همچنین که بانک مرکزی هم در تلاش است تا از کاهش بیش از حد نرخ ارز در کشور جلوگیری کند.

 

از سویی بر اساس گزارش های میدانی "قانون آنلاین" فعالان در بازار ارز می گویند ثبات در ایران بازار مشروط بر حل سیاست خارجی، رفع تحریم ها و نیز بهبود سیاست های داخلی است.

دولت هم بگوید گوش بانک ها بدهکار نیست!
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی تهران نیز در پاسخ به این پرسش که آیا تحققی در عملی شدن وعده بهبود معیشت مردم در 100 روز می بینید یا خیر،  می گوید: اگر منظور رئیس جمهورمحترم از بهبود وضعیت معیشت جلوگیری ازافزایش دوباره قیمت کالاهای اساسی بوده است که باید بگویم بله، افزایشی در قیمت کالاها وجود نداشته، اما هیچ کالایی هم کاهش قیمت نداشته است.

 

محمد حسین برخودار به یکی از چالش ها برای تحقق وعده های رئیس جمهور اشاره و تصرح می کند: آقای روحانی دستور داده بودند که برای واردات کالا بانک ها 30 درصد از وارد کننده دریافت کنند که البته بانک ها گوششان به این حرف بدهکار نیست! خب همین مسائل باعث می شود قوانین در اجرا با چالش های جدی مواجه شود.

 

وی آماری نیز در خصوص واردات کالاهای اساسی تا در 6 ماهه امسال توضیح داد: در این مدت بیش از 4 میلیون دلار کالاهای اساسی به کشور وارد شده است. البته لازم به ذکر است با برخی تدابیر بخشی از کالاهای اساسی مانده در گمرک ترخیص و روانه بازار شد.

از بازار مسکن چه خبر؟
خبرها از این بازار مثل سابق است، بازار مسکن در رکودی تورمی به سر می برد و فعلا بلاتکلیف مانده است. بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن بر این باور هستند اگر اجرای مسکن مهر متوقف شود باید منتظر افزایش قیمت ها در این بازار بود.

 

محسن آقایی،  یک کارشناس مسکن در این باره می گوید: ساماندهی بازار آشفته مسکن در ایران کار یک سال سال و دو سال نیست، باید برنامه ای بلند مدت برای حل مشکل مسکن در کشور داشت. در این روز باقی مانده چه رخداد جدید در اقتصاد و برای بهبود معیشت کردم می تواند رخ دهد؟ آیا دادن وعده های اینچنیی و تعیین زمانی محدود برای بهبود وضعیت معیشتی مردم،  با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد در ایران آثاری مثبت در پی دارد و یا منفی؟

/قانون

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد از ضعف مدیریت،تبعیض و تسریع در بهبود معیشت مردم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شمارش معکوس برای آزادسازی یارانه بنزین



 

 

 

بنزین

 

 

با توافق مجلس و دولت برای عرضه بنزین تک نرخی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مرحله نخست آزادسازی یارانه این فرآورده نفتی از امروز یکم آبان ماه در سراسر کشور آغاز شده است.

به گزارش مهر، شمارش معکوس برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمتها آغاز شده است تا اقتصاد ایران دوره جدیدی از فعالیت خود را آغاز کند؛ دوره‌ای که از آن به عنوان انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور یاد می‌شود.

یکی از مهمترین محورهای این قانون آزادسازی قیمت و مدیریت یارانه بنزین است که هم اکنون جمع بندی نهایی برای مکانیزم جدید عرضه و قیمت این فرآورده پرطرفدار نفتی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سطح کلان دولت در حال شکل گیری است.

بر این اساس، گام اول برای آزاد سازی یارانه بنزین از روز جاری (یکم آبان ماه) همزمان با آغاز صدور خطوط ویژه اعتباری برای رانندگان حمل و نقل عمومی توسط شبکه بانکی در سراسر کشور آغاز شده است.

دولت قصد دارد با هدف جبران اضافه هزینه تحمیل شده به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی، از آثار روانی و افزایش ناگهانی کرایه ها با راه اندازی این خطوط ویژه اعتباری جلوگیری کند.

با اجرای کامل این پروژه، اعتبار ویژه ای به کارت هوشمند سوخت رانندگان تاکسی، وانت بار، آژانس و موتورسیکلتهای عمومی واریز می شود که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و آزاد سازی مرحله اول قیمت بنزین، رانندگان مجاز و ساماندهی شده از بنزین یارانه ای برای ارائه خدمات حمل بار و مسافر برخوردار می شوند.

همچنین یکی از مزیتهای این طرح اختصاص یارانه مستقیم سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی است که با ایجاد این خطوط اعتباری زمینه برای تک نرخی شدن قیمت بنزین در سطح کشور فراهم می شود.

در همین حال، دولت روزهای آینده جزئیات بیشتری از میزان تسهیلات خطوط ویژه اعتباری و نحوه برداشت این مبالغ توسط رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام می کند.

توافق مجلس و دولت برای عرضه بنزین تک نرخی

در ماه‌های اخیر نحوه عرضه بنزین به عنوان استراتژیک ترین کالای مصرفی کشور در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یکی از مسائلی بوده که منجر به مذاکرات و بررسی‌های گسترده در سطح دولت و مجلس شده است.

با توجه به فساد آور بودن عرضه بنزین دو نرخی در سالهای پس از اجرای سهمیه بندی، دو طرف اخیرا برای عرضه بنزین تک نرخی به یک توافق نسبی دست یافته اند.

اما همزمان با توافق دولت و خانه ملت برای عرضه بنزین به صورت تک نرخی، هنوز جمع بندی نهایی درباره قیمت این فرآورده نفتی به‌دست نیامده است.

این در حالی است که  از ابتدای سالجاری تاکنون همزمان با کاهش سهمیه ماهانه بنزین خودروها به 60 لیتر، استقبال از عرضه بنزین نیمه یارانه ای ( 400 تومانی) در سطح جایگاه‌های کشور افزایش یافته است.

در هفت ماه نخست امسال متوسط فروش بنزین آزاد با رشدی چهار برابری به حدود 12 میلیون لیتر در روز رسیده و از این رو جامعه مصرف به نوعی با خرید بنزین نیمه یارانه ای عادت کرده است.

پیگیری خبرنگار مهر نشان می دهد با توجه به استقبال از عرضه بنزین نیمه یارانه ای در ماه‌های اخیر، نرخ 400 تومانی یکی از گزینه های محتمل دولت برای تعیین قیمت بنزین تک نرخی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است.

از سوی دیگر تاکنون هیچ گونه توافق و تصمیم گیری نهایی در سطح دولت برای تعیین قیمت بنزین نشده است و حتی این احتمال وجود دارد بهای بنزین تک نرخی کمتر از 400 تومان به ازای هر لیتر باشد.

حفظ سهمیه بنزین نیمه یارانه ای شخصی ها

به گزارش مهر، یکی دیگر از توافقهای انجام گرفته در سطح دولت ادامه عرضه بنزین با کارت هوشمند سوخت در جایگاهها همزمان با حذف سهمیه سوخت یارانه ای خودروها و تک نرخی شدن قیمت این فرآورده نفتی است.

از سوی دیگر از ابتدای خرداد ماه امسال خودروهای شخصی از سهمیه ماهانه 500 لیتر بنزین نیمه یارانه ای (400 تومانی) برخوردار شده اند که با تعیین و تکلیف قیمت تک نرخی بنزین در دولت این سهمیه همچون ماه‌های گذشته به قوت خود باقی می ماند.

یکی از نگرانی های جامعه مصرف وضعیت بنزین یارانه ای ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت خودروها پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است.

در شرایط فعلی بدون احتساب سهمیه بنزین آبان خودروها، نزدیک به یک میلیارد لیتر بنزین یارانه ای در کارت هوشمند خودروهای شخصی ذخیره سازی شده است.

بر اساس اعلام مسئولان ذخیره کارتهای هوشمند، با آزاد سازی قیمت بنزین نمی سوزد و با عرضه بنزین تک نرخی (با قیمت نیمه یارانه ای) بنزین ذخیره کارتهای هوشمند کماکان با بهای یارانه ای گذشته عرضه خواهد شد.

پیش بینی می شود هفته جاری جزئیات جدیدی توسط مسئولان دولت از سرنوشت نحوه عرضه و قیمت بنزین همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اعلام شود.../تحلیل:عصرایران