اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شكستن سكوت با چاشنی فراموشی!


ظاهرا عید احمدی‌نژاد تمام نشده است و هنور حامیانش برای تبریك سال جدید با او دیدار می‌كنند. این روزها كه بحث ریاست‌جمهوری مجدد احمدی‌نژاد از سوی حامیانش مطرح می‌شود سكوت او سبب افزایش ابهامات شده بود اما ظاهرا در دیداری كه از سوی جمعی از اساتید دانشگاه‌های تهران با او صورت گرفته، بالاخره سكوت احمدی‌نژاد شكست و بیش از یك سلام و احوالپرسی ساده سخن گفته است.

روزنامه آرمان- مطهره شفیعی: ظاهرا عید احمدی‌نژاد تمام نشده است و هنور حامیانش برای تبریك سال جدید با او دیدار می‌كنند. این روزها كه بحث ریاست‌جمهوری مجدد احمدی‌نژاد از سوی حامیانش مطرح می‌شود سكوت او سبب افزایش ابهامات شده بود اما ظاهرا در دیداری كه از سوی جمعی از اساتید دانشگاه‌های تهران با او صورت گرفته، بالاخره سكوت احمدی‌نژاد شكست و بیش از یك سلام و احوالپرسی ساده سخن گفته است.

جمله‌ای از او اذهان را به خود مشغول كرده است و آن اینكه: « مقابله با افزایش مطالبات به حق مردم كار شیطانی است» منظور او از افزایش توقعات چیست؟ آیا احمدی‌نژاد خواستار بیان این موضوع است كه پس از رفع تحریم‌ها نباید تغییرات زیادی در جامعه ایجاد شود چرا كه دراین صورت ناكارآمدی های دولت قبل كه او ریاستش رابر عهده داشت عیان می‌شود و یا اینكه این پیام را می‌دهد كه دولت یازدهم در بهبود وضعیت زندگی مردم توانایی لازم راندارد و از سوی دیگر به دولت می‌گوید كه اگر نیازهای مردم را برآورده نكند كار شیطانی كرده است كه هر دو فرضیه یك نتیجه دارد و آن هم ناامید كردن مردم نسبت به دولت روحانی كه شاید انتظار دارد ثمره آن را در سال ۹۶ مشاهده كند.

اما افسوس مردم سال ۸۴ یا ۹۶ تفاوت های زیادی كرده‌اند واگر در سال ۸۴ از سیاست‌های دولت اصلاحات گلایه داشتند و به او رای دادند اما در سال ۹۲ هم «نه» بلندتری به جریان او دادند. مردم در سال ۹۲ بار دیگر به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اعتماد كردند چون اصلاح این جریان سیاسی را لمس نمودند پس جریان احمدی‌نژاد هم بهتر است به جای تخریب دولت روحانی به اصلاح خود بپردازد كه این ره كه می‌رود به تركستان است! بهتر است احمدی‌نژاد آن سال‌هایی كه یاران او توجهی به مطالبات مردمی نداشتند را به خاطر بیاورد و سپس از لفظ شیطانی برای نقد مسئولان كه برازنده هیچ دولت یا سیاستمداری نیست، استفاده كند.

احمدی‌نژاد اینچنین سخن گفت كه «بدون تردید با بسط آزادی و قدرت و خارج كردن آنها از انحصار یك جماعت خاص بسیاری از مشكلات مرتفع خواهد شد.» احمدی‌نژاد نقش دانشگاه‌ها و اساتید را در جهت ترویج و گسترش علم، معرفت و دانش بشری بسیار مهم خواند و تاكید كرد: هر تلاش علمی در خدمت مردم، یك كار دینی است و تفكیك این دو از یكدیگر یا در مقابل هم دانستن علم و دین از بدفهمی ناشی می‌شود. وی بالاترین كار دینی را انجام كار علمی، سازنده و مفید دانست و گفت: دین آمده است تا برای انسان‌ها فرصت كمال و سعادت حقیقی را فراهم آورد، بنابراین هركار علمی كه درخدمت اقتصاد، فرهنگ، امنیت و ارتقای جامعه باشد قطعا از بهترین كارهای دینی محسوب خواهد شد. احمدی‌نژاد آزادی حقیقی را فقط در سایه حاكمیت ارزش‌های الهی و انسانی ممكن دانست و گفت: جامعه رشد یافته یك جامعه آزاد است.

ریشه مشكلات در آزادی و قدرتمند بودن انسان‌ها نیست بلكه در انحصار آزادی و قدرت است. بدون تردید با بسط آزادی و قدرت و خارج كردن آنها از انحصار یك جماعت خاص، بسیاری از مشكلات مرتفع خواهد شد. وی مقابله با افزایش مطالبات به حق مردم را یك كار شیطانی توصیف كرد و گفت: همه مصلحان و پیامبران الهی آمده‌اند تا سطح مطالبات انسان را ارتقا دهند و او را از سرگرم شدن به مسائل كوچك و سطح پایین برحذر دارند و به انسان كمك كنند تا ظرفیت وجودی خود را برای حركت در مسیر كمال ارتقا دهد.

احمدی‌نژاد حركت در مسیر قدرت و آزادی بی‌نهایت را لازمه تجلی اسماء الهی در وجود انسان برشمرد و در بخش پایانی سخنانش تصریح كرد كه انقلاب اسلامی ایران به عنوان یك اندیشه، مكتب، نرم افزار و یك راه، همانند بعثت نبی مكرم اسلام (ص)، پیامبر عظیم الشان او مظلوم واقع شده است زیرا بسیاری از كارها و رفتارها به حساب انقلاب گذاشته شده است كه در واقع هیچ نسبتی با اصل انقلاب ندارد.

بنابراین از اساتید دانشگاه‌ها درخواست می‌كنم تا در بالاترین تراز انقلاب و از رهگذر تبیین و معرفی صحیح اندیشه و حقیقت همیشه جذاب انقلاب به نیازهای فكری بشر، پاسخی درخور بدهند. وی خواستار پاسخ به نیازهای اندیشه‌ای با ارائه اندیشه برتر در میحط‌های علمی و دانشگاهی شد و تاكید كرد كه ملت ایران ظرفیت آن را دارد كه اندیشه برتر در اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، مدیریت، روابط بین‌الملل و سایر حوزه‌های مورد نیاز بشر را ارائه كند.


ویدیو مرتبط :
فراموشی چیست؟ چه چیزی باعث فراموشی انسان ها می‌شود؟ | آیا بازگشت حافظه امکانپذیر است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چهارشنبه سوزی با چاشنی حادثه



 

چهارشنبه سوزی با چاشنی حادثه

 

سرخوشی و هیجان زدگی و صداهای مهیب این روزها خیلی ها را می ترساند، بازار ترقه و موشک، نارنجک و انفجار داغ است. دوباره "چهارشنبه سوزی" است...



سال ۸۸ در نقطه پایان است و مثل هر سال و همانند روال چندین ساله، جشن "چهارشنبه سوزی" در کار تکرار. مراسم چهار شنبه پایان سال یکی از سنتهایی است که سالها پیش با برگزاری جشن خانوادگی، مراسم پریدن از آتش و قاشق زنی، شال اندازی، خوردن آجیل مشگل گشا، آش مخصوص این روز و کوزه شکنی برگزار می شد و امروز محدود می شود به صدای چند ثانیه یکبار ترقه و نارنجک، به صدای ترسیدن مردم و خنده هایی از سر تمسخر و هیجان، به سفیر صدای انفجار و آمارهای ریز و درشت مصدومان، سوختگی و قطع عضو...



تمام شوق این مراسم انداختن دستمال به خانه همسایه و انتظار گرفتن عیدی و آجیل بود اما امروز ساختمان هرقدر بلندتر، صحنه مناسبتری برای مسابقه و خود نمایی، صداها هر قدر مهیبتر و آتش هر قدرعظیمترخوشایندتر و دست آخر لذتی که به لیست بلند بالایی از مصدومان و مجروحان بیمارستانی ختم می شود.



آمار دو هزار مصدوم در طول برگزاری سالانه این به اصطلاح جشن نه تنها نشانی از حفظ این آیین ندارد بلکه زمینه فراموشی و زشتی آن را نیز فراهم می کند. به منظور بررسی وقایع، آمار و ارقام تلخ این روز با جمعی از مسئولان به گفتگو نشستیم و سری به آرشیو اخبار قربانیان این مراسم حادثه ساز زدیم.



● لزوم فرهنگسازی در چهارشنبه پایان سال

سردار محسن بیگی رئیس پلیس پیشگیری در باره منشاء بروز این ناهنجاریها در این روز می گوید: متاسفانه در سالهای اخیر جامعه به جای اینکه از این روز به عنوان فضایی برای آسایش، آرامش و نظافت استفاده کند با روشهای اشتباه برخی چهارشنبه آخر سال را به محیطی ناامن و پرخطر برای خود و دیگران تبدیل کرده است.



بیگی ادامه داد: اگر مراسم چهارشنبه آخر سال به درستی معرفی شود دیگر تهدیدی برای جامعه محسوب نمی شود چرا که پلیس هیچگاه خواهان ایجاد فضای امنیتی در این روز نبوده و تنها از حوادث ناشی از شادمانیهای کاذب و حرکات خطرآفرین جلوگیری کرده است.



● ۲ هزار مصدوم؛ هدیه چهارشنبه سال ۸۷

سرپرست اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی وزارت بهداشت با اشاره به مراجعه یک هزار و ۸۱۷ مصدوم حوادث مرتبط با شب چهارشنبه آخر سال به بیمارستانهای سراسر کشور در اسفند ماه سال گذشته اینچنین می گوید: گروه سنی جوان و نوجوان همه ساله بیشترین قشر آسیب‌پذیر در این نوع حوادث بودند.



مرشیانه حدادی با بیان این که مراسم شب چهارشنبه آخر سال امروزه شکل سنتی خود را از دست داده و به بازیهای خطرناک با مواد منفجره و محترقه تبدیل شده گفت:سال گذشته شهر تهران با ۴/۲۷ درصد مصدومین بیشترین مراجعه کننده بیمارستانی این حوادث را به خود اختصاص داد.



وی با بیان این که بیش از۹۰ درصد حوادث مرتبط با شب چهارشنبه آخر سال گذشته در مناطق شهری رخ داد و کوچه و خیابان بیشترین مکان وقوع حوادث بودند افزود: گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال با ۸/۲۵ درصد و گروه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال با ۵/۲۰ درصد در مجموع ۴۶ درصد حوادث را به خود اختصاص دادند و بیش از ۴۲ درصد آسیب دیدگان در این حوادث دانش آموز بودند.



حدادی ۶۰ درصد آسیبهای وارده را ناشی از خرید وسایل محترقه از دستفروشان اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۷/۵۹ درصد مصدومین حین بازی با ماده محترقه، ۹/۱۷ درصد حین گذر، ۲/۵ درصد حین تماشا، ۲/۱ درصد حین انجام وظیفه و ۳/۱ درصد در حال تهیه و ساخت این مواد دچار آسیب شدند.



وی گفت: در سال ۸۷ مشابه سه سال گذشته دستها با ۴۳ درصد بیشترین ناحیه آسیب دیده بود و پس از آن چشم با ۲۴ درصد در رتبه بعدی بیشترین عضو آسیب دیده قرار داشت.



● شوک ناشی از صدا احتمال سکته مغزی را تقویت می کند


شاید از نگاه نوجوانان علاقهمند به هیجان این آیین آن هم در صورتی امروزی جذابیتی خاص داشته باشند اما حادثه خاطره ای تلخ به قیمت اندکی شیطنت را بر جای می گذارد. مجید ابهری، کارشناس علوم رفتاری در این خصوص گفت: شوکهای ناشی از صداهای مهیب آتش بازی بر مغز و اعصاب اثر سوء می گذارد به طوری که حتی تا ۶ ماه ممکن است باعث سکته مغزی شود.



این کارشناس علوم رفتاری افزود: در بعضی از محلات برخی از جوانان و نوجوانان برای خودنمایی و ارضای حس خود بزرگ بینی کپسول گاز یا ظروف خالی پرشده با هوا را به میان آتش می اندازند که این کار باعث پرتاب ترکشهایی برنده و تیزتر از تیغ می شود.



وی با بیان اینکه اجرای این آیین ملی در کشور تاوان سنگینی دربر دارد افزود: خروج ارز و سرمایه از کشور برای وارد کردن مواد خطرناک و غیر استاندارد آتش بازی و ‌روشن کردن آتش در خیابانها و لطمه به آسفالت و سنگهای معابر نیز از طرف دیگر از تبعات منفی این روز است.



● پلیس ۸۰ هزار نارنجک کشف کرد


در روزهای پایانی سال جاری پلیس تلاش گستره ای به منظورجمع آوری مواد محترقه قاچاق و با هدف کاهش آسیب انجام داده تا زمینه استفاده مواد بی خطر را فراهم کند.



سردار حسین ساجدی نیا با اشاره به این اقدامات گفت: بیش از ۸۰ هزار عدد نارنجک دست ساز کشف و ضبط شده و این موضوع حکایت از کنترل و نظارت دقیق پلیس بر افراد متخلف دارد.


● روند افزایش تعداد مصدمان نیاز به بررسی و تحلیل دارد

رئیس اورژانس تهران با ارائه آماری مقایسه ای از آنچه در چهارشنبه آخرسال سه سال گذشته گفت: در سال ۸۵، ۸۱ مورد، در سال ۸۶، ۳۵ مورد و در سال ۸۷، حدود ۷۰ مورد مأموریت انجام شده که این آماررو به رشد نیاز به تحلیل دارد.


به طور کلی و استناد به اعلام رئیس ستاد عملیات بحران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوادث چهارشنبه آخر سال ۸۷ تا ساعت ۲۲ شب این جشن در کل کشور۱۳۹ مصدوم برجای گذاشت.



گروه اندکی از چند روز پیش با انواع موادی که صداهایی مهیب تولید می کنند به پیشواز این روز رفته اند در حالی که بسیاری از شهروندان نگرانی و ترسی بزرگ در دل می پرورانند. با این حال همچنان خاطرات تلخ سال گذشته، گزارشهای انواع سوختگی از صداوسیما و ندامتهای بی ثمر در بی تفاوتی و غفلت کسانی حاصل می شود که شاید هیچگاه راهی برای بازگشت نداشته باشند.