اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شكایت جدید دولت از صدا و سیما



اخبار,اخبار سیاسی,شكایت جدید دولت از صدا و سیما

 
 اخبار سیاسی  - شكایت جدید دولت از صدا و سیما

این‌بار دولت بیش از سایر مواقع انتقاد دارد كه نامه رسمی فرستاده است. اگر در گذشته اختلاف بر سر انتخاب مجری و این‌گونه مسائل در گفت‌وگوهای رییس‌جمهور با مردم بود این‌بار اختلاف‌ها بیشتر شده است.

دولت هنوز هم از رسانه ملی انتقاد دارد. انتقادش آنقدر جدی است كه رسما به شورای نظارت بر صدا و سیما نامه نوشته و از نحوه پوشش خبری دو سفر اخیر خود انتقاد كرده است.

یكی سفر نیویورك است و دیگری سفر زنجان. سفرهایی كه دولت معتقد است رسانه ملی در مورد پوشش اخبار آنها مثل دولت گذشته سنگ تمام نگذاشته است و كم كاری صورت گرفته است. می‌گویند كه رسانه ملی تصویر حقیقی را به مردم نشان نمی‌دهد و گله‌های دیگر.

به نوشته اعتماد، روابط دولت و رسانه ملی برخلاف هشت سال اخیر دیگر گرم و پر راز رفاقت نیست. هر چقدر كه در دولت گذشته روابط حسنه بود در این دولت هر دو طرف از یكدیگر انتقاد دارند. دولت می‌گوید كه رسانه ملی كم می‌گذارد و رسانه ملی می‌گوید نه‌تنها كم كاری نداشته كه تعاملش با این دولت بیش از گذشته بوده است.

روزهای آخر حضور عزت‌الله ضرغامی در ساختمان جام جم با خاطرات خوشی برای او همراه نبود. این‌بار دولت بیش از سایر مواقع انتقاد دارد كه نامه رسمی فرستاده است. اگر در گذشته اختلاف بر سر انتخاب مجری و این‌گونه مسائل در گفت‌وگوهای رییس‌جمهور با مردم بود این‌بار اختلاف‌ها بیشتر شده است. سفر اخیر رییس‌جمهور به زنجان سفری مهم از نگاه دولتی‌ها بود. سفری كه حسن روحانی در آن گلایه‌هایش را مطرح كرد و از نگاهش به برخی مسائل روز گفت. با این همه صدا و سیما ظاهرا در مورد این سفر آن‌گونه كه دولت می‌پسندیده اطلاع‌رسانی نكرده و پوشش خبری لازم در مورد این سفر صورت نگرفته است.

خبر را روز گذشته یك عضو شورای نظارت بر صدا و سیما داده و گفته است كه «دولت نامه‌یی به شورای نظارت بر صدا و سیما، ارسال و در آن انتقادات خود را از رسانه ملی مطرح كرده است. » وی افزود: در این نامه به موضوعاتی نظیر پوشش سفر رییس‌جمهوری به نیویورك و همچنین سفر وی به زنجان اشاره شده است. دولت معتقد است برنامه‌ها و سخنرانی‌های رییس‌جمهوری به درستی در صدا و سیما انعكاس نمی‌یابد.

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما تاكید كرد: دولت می‌گوید كه صدا و سیما با توجه به وظایفی كه در قانون اساسی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است، تخلف می‌كند و در مواردی تصویر حقیقی را به مخاطبان عرضه نمی‌كند. این نماینده مجلس خاطرنشان كرد: در جلسه بعدی شورای نظارت بر صدا و سیما كه روز شنبه برگزار می‌شود درباره این انتقادات دولت بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد بررسی چنین شكایات و نامه‌های انتقادی پیش از این نیز در شورای نظارت بر صدا و سیما سابقه داشته است.

با این وجود دولت نتیجه‌یی را كه دنبال می‌كرده است هیچگاه به دست نیاورده و همین موضوع موجب شده كه اختلاف میان دو نهاد حل نشده باقی بماند. حالا باید دید كه در آخرین روزهای حضور عزت‌الله ضرغامی در ساختمان صدا و سیما و آن هم در روزهایی كه زمزمه‌های مشخص شدن جایگزینش قوت می‌گیرد این اختلافات به یك نقطه مثبت می‌رسد یا آنكه باید منتظر آغاز فعالیت رییس جدید این سازمان برای تغییر در رویكردها در مقابل دولت بود؟

هاشمی قلب دردشان به این شکل شد؟» گفت: بله؛ گفتند من از جسارت این جوان و از نوع حرف زدنش خوشم نیامد، شاید خیلی جا‌ها اختلاف سلیقه بوده ولی باز هم هیچ وقت نه به ما نه به هیچ کسی اجازه جسارت نمی‌دادند و می‌گفتند اینها برای انقلاب زحمت کشیده‌اند و ما حق نداریم این‌جور صحبت کنیم، می‌گفتند اینها دلسوز بودند.

 

 اخبار سیاسی  - اعتماد


ویدیو مرتبط :
تخریب دولت روحانی در صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقد مشایی بر صدا و سیما، دامن دولت را هم می گیرد



نقد مشایی بر صدا و سیما، دامن دولت را هم می گیرد

ابتدا باید پرسید چرا جناب مشایی چهار سال قبل در چنین روزهایی بر عملکرد صدا و سیما در قبال انتخابات ریاست جمهوری خرده نمی گرفت؟ آیا چهار سال پیش صدا و سیما بی طرف تر از امروز بود؟ شاید در جواب این نقد گفته شود که صدا و سیما چهار سال قبل هیچ حمایتی از محمود احمدی نژاد در مواجهه با رقبایش نکرد. اگر این ادعا مطرح شود، در واقع باب انکار باز شده است و به همان دلیل که آقای مشایی معتقد است تلویزیون ایران در سال 88 جانب احمدی نژاد را نگرفت، عزت الله ضرغامی هم الان می تواند مدعی شود تلویزیون ایران از هیچ کاندیدایی حمایت آشکار یا پنهان نمی کند.

عصر ایران؛ در خبرها آمده بود که اسفندیار رحیم مشایی، از عملکرد صدا و سیما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده و گفته است: " از خدمات خوب رسانه ملی آگاه هستم اما این رسانه در آستانه انتخابات از لحاظ جانبداری از نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری خوب عمل نکرده و این سابقه خوبی برای آن نیست. مردم عملکرد رسانه ملی را در انتخابات دوره های گذشته به خوبی به یاد دارند و بر این اساس صدا و سیما باید کاملا مراقبت کند و مشی معتدل تری را در این عرصه دنبال کند."

انتقاد موثرترین چهره دولت فعلی از عملکرد صدا و سیما در دوره های قبلی انتخابات ریاست جمهوری را می توان لطیفه ای سیاسی در آغاز سال 1392 قلمداد کرد که معلوم نیست باید گوینده این سخن را تحسین کرد یا تقبیح!

اینکه صدا و سیما باید بین کاندیداهای ریاست جمهوری بی طرفی پیشه کند، سخنی متین است ولی بر گوینده این سخن نقدهایی وارد است که این یادداشت متضمن درافکندن آنهاست.

 

اسفندیار رحیم مشایی,محمود احمدی نژاد,مشایی و احمدی نژاد

 

ابتدا باید پرسید چرا جناب مشایی چهار سال قبل در چنین روزهایی بر عملکرد صدا و سیما در قبال انتخابات ریاست جمهوری خرده نمی گرفت؟ آیا چهار سال پیش صدا و سیما بی طرف تر از امروز بود؟

شاید گفته شود که بر فرض چهار سال پیش، خبط و خطایی از صدا و سیما در حمایت از محمود احمدی نژاد سر زده باشد ولی این دلیل نمی شود که با استناد به "پارتی بازی" چهار سال قبل، چنان مشی ناصوابی همچنان ادامه یابد. این حرف درستی است ولی اگر گوینده این سخن چهار سال قبل غفلت کرده باشد ولی الان واقعا منتقد حمایت صدا و سیما از کاندیدایی خاص باشد، باید حداقل انتقادی از روند به قدرت رسیدن کاندیدای مورد حمایت خودش هم بکند.

ولی شاید در جواب این نقد گفته شود که صدا و سیما چهار سال قبل هیچ حمایتی از محمود احمدی نژاد در مواجهه با رقبایش نکرد. اگر این ادعا مطرح شود، در واقع باب انکار باز شده است و به همان دلیل که آقای مشایی معتقد است تلویزیون ایران در سال 88 جانب احمدی نژاد را نگرفت، عزت الله ضرغامی هم الان می تواند مدعی شود تلویزیون ایران از هیچ کاندیدایی حمایت آشکار یا پنهان نمی کند.

اما این سوال هم قابل طرح است که آیا فقط صدا و سیما باید در قبال کاندیداهای انتخابات بی طرف باشد یا اینکه چنین وظیفه ای بر دوش دولت هم سنگینی می کند؟ همان گونه که مشایی رادیو و تلویزیون ایران را متهم به جانبداری از کاندیدایی خاص می کند، اصولگرایان مخالف دولت نیز دولت را متهم به حمایت از کاندیدایی خاص می کنند. آیا رئیس جمهور حق دارد شعار کاندیدایی احتمالی را از تریبون های گوناگون بر زبان آورد؟

علاوه بر این، وقتی رئیس جمهور شعار "زنده باد بهار" را در روز 22 بهمن فریاد می زند و تلویزیون هم سخنرانی او را پخش می کند، آیا این خودش مصداق استفاده از صدا و سیما به سود کاندیدایی خاص نیست؟ یعنی دولت و صدا و سیما دست در دست هم، شعار زنده باد بهار جناب مشایی را در روز 22 بهمن سال قبل و نیز در پیام نوروزی احمدی نژاد، به گوش ملت رساندند در حالی که هنوز موعد تبلیغات انتخاباتی شروع نشده است.

اگر مشایی کاندیدای ریاست جمهوری نشود و یا اگر کاندیدا شود و از ادبیات بهاری استفاده نکند، این نقد آخر بر او منتفی است؛ ولی اگر کاندیدا شد و با ادبیات بهارمحور به میدان رقابت با رقبا گام نهاد، آیا می پذیرد که نقد امروز او بر صدا و سیما درست به این دلیل وارد است که صدا و سیما شعار انتخاباتی او را پیش از موعد به گوش مردم رسانده است؟ آیا در چنان روز قریب الوقوعی، جناب مشایی بابت حمایت صدا و سیما از خودش، از این رسانه انتقاد می کند؟

به نظر می رسد اسنفدیار رحیم مشایی، پیش از بیان انتقادش از صدا و سیما، خیلی به این نکات فکر نکرده و صرفاً خواسته است حمله اصولگرایان به دولت بابت حمایت رئیس جمهور از ریاست جمهوری خودش را با ضد حمله ای قانونگرایانه جبران کند. در واقع او می خواهد بگوید حال که شما می گویید دولت حق ندارد از ریاست جمهوری فلان کاندیدای احتمالی حمایت کند، نظام هم حق ندارد از تریبون صدا و سیما از ریاست جمهوری هیچ کاندیدایی حمایت کند.

اگر چه هنوز موعد ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری آغاز نشده است ولی روح نقد مشایی به صدا و سیما وارد است اما این نقد دامن کل دولت فعلی را هم می گیرد؛ چرا که  صدا و سیما چهار سال قبل، در اوج رقابت احمدی نژاد با رقبایش، آن قدرها هم بی طرف نبود. اگر حمایت زیرپوستی صدا و سیما از علی اکبر ولایتی غیرقانونی است، حمایت گل درشت صدا و سیما از محمود احمدی نژاد در سال 88 را باید مشمول چه حکمی دانست؟  

روح نقد مشایی، همچنین دامن عملکرد دولت فعلی را هم می گیرد؛ چرا که اگر اصلاح طلبان و اصولگرایان را نماینده افکار عمومی اکثریت جامعه ایران بدانیم، هر دو جناح در حال حاضر حاضرند بر حمایت دولت از ریاست جمهوری اسفندیار رحیم مشایی شهادت دهند!/عصرایران