اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شش دلیل برای حمله بدون هماهنگی اسراییل به ایران



 

 

شش دلیل برای حمله بدون هماهنگی اسرائیل به ایران

 

یك تحلیلگر نظامی آمریكایی معتقد است كه اگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل تصمیم بگیرد كه به ایران حمله كند ، این كار را بدون هماهنگی و اطلاع آمریكا انجام خواهد داد.

" رابرت مگینیس " سرهنگ بازنشسته ارتش آمریكا و از تحلیلگران امور نظامی و بین المللی با انتشار تحلیلی در این باره می نویسد كه نتانیاهو به 6 دلیل مشخص در صورتی كه تصمیم به حمله به ایران بگیرد اوباما و دولت آمریكا را در جریان این اقدام قرار نخواهد داد.

این شش دلیل از نظر این تحلیلگر آمریكایی عبارتند از :

1- سابقه انجام چنین حملاتی در تاریخ اسراییل نشان می دهد كه اسراییل در حملات حساس مشابه در گذشته آمریكا را غافلگیر كرده است . تل آویو در زمان حمله هوایی به پایگاه اتمی اوسیراك عراق در سال 1981 نیز همین كار را كرد و پیشتر به آمریكا اطلاع نداد .

در زمان حمله سال 2007 اسراییل به پایگاهی در سوریه نیز - كه گفته می شد یك راكتور اتمی در حال ساخت بود - اسراییل دولت آمریكا را از قبل در جریان قرار نداده بود .

نتانیاهو یكشنبه هفته گذشته به این نكته اذعان كرده و گفته است در زمینه رفع تهدید از برنامه هسته ای ایران بهترین تصمیم را در موقع مناسب خواهد گرفت.

2- نتانیاهو به خوبی می داند كه اوباما موافق حمله به ایران نیست . این موضع بارها از زبان "لئون پانه تا" وزیر دفاع آمریكا كه درباره پیامدهای حمله اسراییل به ایران هشدار داده، تكرار شده است . هشدارهای پانه تا در واقع نظرات رییس جمهوری آمریكا است كه به اسراییل هشدار می دهد از حمله به ایران اجتناب كند .

اما همزمان با مخالفت اوباما با حمله نظامی به ایران ، دولت وی در زمینه تشدید فشارهای تحریمی و اعمال تحریم های فلج كننده علیه ایران ( سناریوی راضی كننده اسراییل ) چندان موفق نبوده است . نمونه اخیر درباره تحریم بانك مركزی و موضع دولت آمریكا علی رغم فشارهای كنگره ایالات متحده -همان طور كه اخیرا روزنامه وال استریت ژ‍ورنال به آن اشاره كرده- خود به خوبی موید این نكته است كه دولت اوباما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا قادر یا مایل نیست تا با تحریم های نفتی شدید علیه ایران قیمت جهانی نفت را بالا برده و برای خود ریسك ایجاد كند.

3- نتانیاهو اعتماد چندانی به اوباما ندارد . ماه گذشته گفتگوی خصوصی ساركوزی با اوباما در حاشیه اجلاس نیس از سوی خبرگزاری ها افشا شد كه طی آن اوباما در واكنش به اظهارات ساركوزی درباره "غیر قابل تحمل بودن آدم دروغگویی چون نتانیاهو " به همتای فرانسوی خود می گوید كه علی رغم این وی مجبور است با او به طور روزانه گفتگو كند .

روابط نه چندان خوب اوباما با نتانیاهو از سال 2009 و همزمان با نخستین سفر رسمی نتانیاهو به كاخ سفید آغاز شد . در این سفر اوباما نتانیاهو را شبانه در كاخ سفید به حضور پذیرفت و رسانه های چندانی برای پوشش این دیدار حضور نداشتند اوباما خیلی سرد با نتانیاهو برخورد كرد و نخست وزیر اسراییل را واداشت تا درباره محتوای مذاكرات شان هیچ مصاحبه ای با رسانه ها نداشته باشد .

یك سال بعد و در جریان دومین سفر نتانیاهو به آمریكا اوباما رفتار بدتری با وی داشت . نتانیاهو در ملاقات با اوباما در كاخ سفید ، با درخواست اوباما مبنی بر توقف شهرك سازی های اسراییل در اراضی فلسطینی موافقت نكرد و اوباما در حالی كه سالن محل ملاقات را ترك می كرد و نتانیاهو را بامشاوران آمریكایی خود تنها می گذاشت گفت : اگر اتفاق جدیدی افتاد به من خبر دهید.

4- اوباما شناخت درستی از خاورمیانه ندارد و در موضعگیریهای خود این گونه نشان می دهد كه به گروه های اسلامگرا و دولت های اسلامی در خاورمیانه نزدیك تر است تا به اسراییل . اوباما در جریان نخستین دیدار خود با ملك عبدالله پادشاه عربستان به وی  تعظیم كرد ، از انقلاب مصر كه رژیم متحد مبارك را سرنگون كرده و به قدرت رسیدن اسلامگرایان انجامیده است به عنوان یك " نیروی مثبت " یاد كرده است ، از انتخابات تونس كه به قدرت رسیدن اسلامگرایان انجامیده است به نیكی یاد كرده است ، در لیبی از عملیات نظامی علیه رژیم قذافی حمایت كرد كه در آنجا نیز اسلامگرایان و گروه های تندرویی چون القاعده میدان داری می كنند و در برابر اقدامات  حكومت بشار اسد در سركوب تظاهرات داخلی كه به مرگ دستكم 4 هزار نفر انجامیده است اقدام چندانی صورت نداده است.

در عوض اوباما بارها از اسراییل به دلیل عدم توافق با فلسطینیان در زمینه توافقنامه صلح انتقاد كرده است .

5- اوباما هیچ سیاست "بازدارنده ای " در برابر احتمال اتمی شدن ایران ارایه نكرده است ، تا اسراییل بتواند با تكیه بر آن یك ایران اتمی را در كنار خود بپذیرد .

در طی دوران جنگ سرد روسای جمهوری آمریكا در برابر شوروی یك سیاست بازدارنده مشخص داشتند و متحدان این كشور در جهان مطمئن بودند كه آمریكا توان نظامی لازم برای حمایت از آنها در برابر شوروی را دارد اما دولت اوباما چنین تضمینی را به كشورهای متحد خود در خاورمیانه در قبال ایران اتمی ارایه نكرده است و در عوض اخیرا دولت آمریكا اعلام كرده است كه از نظر واشنگتن منطقه " آسیا – پاسیفیك " اولویت استراتژیك دارد.

این مساله سبب شده تا دولت های متحد آمریكا در خاورمیانه خود را در برابر ایران اتمی تنها بیابند و اخیرا شاهزاده تركی الفیصل سفیر سابق عربستان در آمریكا و انگلیس گفته است كه ریاض در صورت دست یابی ایران به سلاح هسته ای ، خود برای بازدارندگی در برابر ایران به سمت اتمی شدن خواهد رفت.

6- و بالاخره نتانیاهو نیازی به حمایت اوباما در قبال حمله به ایران نمی بیند چون به خوبی می داند افكار عمومی در آمریكا از حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت می كنند . اخیرا بر اساس نظر سنجی یك موسسه آمریكایی مشخص شده است كه 57 درصد آمریكایی ها از حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت می كنند .

از سوی دیگر نتانیاهو به خوبی می داند كه اوباما برای انتخاب مجدد به سمت ریاست جمهوری به حمایت جامعه یهودیان نیاز دارد و در نتیجه نمی تواند اسراییل را به حال خود رها كند و باید از این دولت حمایت كند . در جریان انتخابات سال 2008 ،  78 درصد رای جامعه یهودیان آمریكا به اوباما تعلق گرفت اما هم اینك بر اساس نظر سنجی موسسه گالوپ این حمایت به 54 درصد كاهش یافته است .

با توجه به همه این عوامل نتانیاهو پیش از فرستادن جت های جنگنده اسراییلی بر فراز آسمان ایران برای بمباران تاسیسات هسته ای این كشور به اوباما اطلاع نخواهد داد و دلیل این مساله بیشتر متوجه اوباما است و آمریكا در این صورت هزینه گزافی بابت حمله اسراییل به ایران پرداخت خواهد كرد .../عصرایران


ویدیو مرتبط :
دلیل اصلی جنگ اسراییل و آمریکا با ایران/استاد رایفی پور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش فعالیت اسراییل برای حمله به ایران



 

 

افزایش فعالیت اسراییل درآمریکا برای حمله به ایران

 

ادعای جروزالم پست:

فعالیت اسراییل در آمریکا برای حمله به ایران افزایش یافته است

یک مقام نظامی اسراییلی که نخواسته است نامش فاش شود به روزنامه جروزالم پست اسراییل در این باره می گوید : " بدون تهدید به حمله نظامی ، احتمالا تحریم ها موثر نخواهند بود .

روزنامه جروزالم پست اسراییل طی گزارشی ادعا کرد که رژیم اسراییل پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی ایران در شورای امنیت لابی خود را در کاخ سفید برای تدیون یک طرح واقعی برای حمله احتمالی به ایران افزایش داده است .

به گزارش عصر ایران این روزنامه اسراییلی با ادعای این موضوع نوشت : " استراتژی اخیر اسراییل در قبال ایران هم شامل همکاری با سیاست های کاخ سفید در قبال ایران می شود و هم ( نیم نگاهی به ) اقدام یکجانبه نظامی تل آویو علیه ایران دارد ".

این روزنامه می افزاید : " حالا که آخرین قطعنامه های تحریمی برای تشدید فشارها به ایران تصویب شده ، اسراییل از آمریکا و جامعه جهانی می خواهد تا روی گزینه کاربرد نیروی نظامی برای بازداشتن ایران از فعالیت های اتمی فکر کنند ".

یک مقام نظامی اسراییلی که نخواسته است نامش فاش شود به روزنامه جروزالم پست اسراییل در این باره می گوید : " بدون تهدید به حمله نظامی ، احتمالا تحریم ها موثر نخواهند بود ".

این مقام ناشناس اسراییلی با ادعای اینکه ایران در زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 از ترس اینکه فکر می کرد هدف بعدی پس از حمله به عراق است فعالیت های اتمی خود را موقتا متوقف کرد ، افزود : " از آن زمان به بعد تهدید نظامی علیه ایران رخت بر بست ، در حالی که همه می دانیم که کلید موفقیت دیپلماسی یا گزینه تحریم وجود یک طرح واقعی برای حمله نظامی است ".

جروزالم پست در ادامه می نویسد که کاربرد نیروی نظامی علیه ایران یکی از مهم ترین دستور کارهای دیدار دو هفته پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید بوده است .

این ادعاها در حالی مطرح می شود که تا کنون هیچ سندی دال بر انحراف ایران از فعالیت های صلح آمیز هسته ای به تایید هیچ مرجع معتبر بین المللی نرسیده و از سوی دیگر این قبیل تهدید ها و لاف زنی ها سال هاست که از سوی مقامات و رسانه های غربی و اسراییلی تکرار می شود ، وانگهی اسراییل امروز آن قدر در باتلاق مشکلاتی که برای خودش ایجاد کرده درگیر شده که عملا امکان مانوری علیه ایران ندارد .

ایران اعلام کرده که ضمن اینکه قافیه را به عملیات روانی حریف نمی بازد ، آماده واکنش سریع به هر گونه تحرک نظامی علیه خود است ...../تحلیل:عصرایران