اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرکت های هوایی با بیشترین و کمترین تاخیر


میانگین تاخیر پروازهای شرکت های هوایی داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) طی خرداد ماه سال جاری به ۸۵ دقیقه افزایش یافت.

خبرگزاری ایرنا: بر اساس گزارش منتشره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، میانگین تاخیر پروازهای شرکت های هوایی داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) طی خرداد ماه سال جاری به ۸۵ دقیقه افزایش یافت.
 
در حالی که میانگین تاخیر پروازهای هوایی طی اردیبهشت ماه و فروردین ماه سال جاری به ترتیب ۷۷ و ۷۱ دقیقه بود، طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری میانگین تاخیر هر یک از پروازهای شرکت های هوایی کشور با روند صعودی در خرداد ماه سال جاری به ۸۵ دقیقه افزایش یافت.
 
طبق این گزارش، شرکت هواپیمایی ایران ایر به عنوان شرکت حامل پرچم طی سه ماه گذشته بالاترین میانگین تاخیر پروازها را با ۸۷، ۱۰۴ و ۱۱۵ دقیقه به خود اختصاص داد و شرکت هواپیمایی کیش ایر بدون هیچ تاخیری، پروازهای برنامه ای خود را به خوبی مدیریت کرد تا مسافران بتوانند به موقع به مقاصد خود سفر کنند.
 
آمار منتشره حاکی از آن است که روند تاخیر پروازهای هوایی در فرودگاه بین المللی امام و فرودگاه مهرآباد همواره در سال جاری روند صعودی داشته و این سبب سرگردانی بیشتر مسافران هوایی در این دو فرودگاه بزرگ کشور شده است.
 
سالانه بیش از ۲۸ میلیون مسافر از طریق فرودگاه های کشور به سفر می روند که فرودگاه مهرآباد با بیش از ۱۳ میلیون مسافر در راس آنها قرار دارد. سالانه بیش از پنج میلیون مسافر نیز از طریق فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) در مسیرهای خارجی جابه جا می شوند.
 
در گزارش اخیر سازمان هواپیمایی کشوری پس از شرکت هواپیمایی ایران ایر، شرکت هواپیمایی آسمان با میانگین ۹۹ دقیقه تاخیر در هر پرواز در رتبه دوم، شرکت هواپیمایی اتا با ۹۵ دقیقه و شرکت ایران ایرتور که یکی از زیرمجموعه های ایران ایر است با ۸۷ دقیقه تاخیر در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
 
براساس این گزارش شرکت هواپیمایی نفت در رتبه پنجم، هواپیمایی قشم در رتبه ششم، هواپیمایی زاگرس در رتبه هفتم و هواپیمایی سپاهان با میانگین ۶۸ دقیقه تاخیر در رتبه های بعدی قرار دارند.
 
همچنین شرکت هواپیمایی تابان با میانگین ۶۶ دقیقه در رتبه نهم، ماهان با ۶۴ دقیقه در رتبه دهم و کاسپین نیز با ۶۲ دقیقه تاخیر رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده اند.
 
در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری شرکت هواپیمایی اترک ایر با ۵۸ دقیقه تاخیر پروازی و شرکت هواپیمایی معراج با ۵۰دقیقه میانگین تاخیر پرواز رتبه سیزدهم تاخیر پروازهای هوایی کشور را در خرداد ماه سال جاری به خود اختصاص دادند.
 
در آخرین آمار ارایه شده از سوی سازمان هواپیمای کشوری، شرکت هواپیمایی ماهان با انجام یک هزار و ۱۳۹ پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی بیشترین پرواز و شرکتهای معراج و سپاهان با انجام ۱۳ و ۲۲ پرواز در رتبه پایین این آمار که مربوط به خردادماه سال جاری است، قرار گرفته اند.
 
در این گزارش شرکت هواپیمایی ایران ایر با یک هزار و ۶۹ پرواز در رتبه دوم قرار گرفت و شرکت آسمان با ۸۳۰ پرواز در رتبه سوم و شرکت هواپیمایی آتا با ۴۸۲ پرواز رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.
 
در خرداد ماه سال جاری شرکت هواپیمایی زاگرس با ۴۵۹ پرواز رتبه پنجم و هواپیمایی کیش ایر با ۳۰۴ پرواز هوایی و بدون هیچ تاخیری در رتبه ششم قرار گرفتند.
 
طبق گزارش سازمان هواپیمای کشوری شرکت هواپیمایی حامل پرچم (ایران ایر) در خرداد ماه سال جاری در مجموع یک هزار و ۶۹ پرواز انجام داد که از این تعداد ۵۸۹ پرواز این شرکت در مسیرهای داخلی و خارجی با تاخیر انجام شد که میانگین تاخیر هر پرواز هوایی این شرکت به ۵۷ دقیقه رسیده است.
 
در خرداد ماه سال جاری از یک هزار و ۱۳۹ پرواز شرکت ماهان ۵۶۴ پرواز آن با تاخیر انجام شد که میانگین تاخیر هر پرواز این شرکت به ۳۲ دقیقه رسید و شرکت آسمان نیز با ۸۳۰ پرواز ۳۸۳ پرواز خود را با تاخیر انجام داد که میانگین تاخیر هر پرواز این شرکت نیز به ۴۶ دقیقه افزایش یافته است.
 
در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمار تاخیر ۱۴ شرکت هوایی مورد بررسی قرار گرفته که با انجام پنج هزار و ۳۵۲ پرواز، میانگین تاخیر این شرکت ها به ۸۵ دقیقه و میانگین تاخیر هر یک از پروازهای هوایی شرکت های یادشده به بیش از ۴۰ دقیقه افزایش یافته است.
 
این در حالی است که میانگین تاخیر این شرکت در اردیبهشت ماه سال جاری ۳۱ دقیقه و فروردین ماه سال جاری ۳۷ دقیقه بوده است.


ویدیو مرتبط :
بیشترین لوت با کمترین نیرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاخیر 8 ساعته در پروازهای یک شرکت هوایی


پروازهای روز سه شنبه گذشته یک شرکت هواپیمایی دارای تاخیرهای زیادی بود. به صورتی که یکی از پروازهای این شرکت ازساعت 21 به ساعت 5 صبح فردا (دیروز چهارشنبه) موکول شد و البته مسافران هم تصمیم گرفتند اعتراض کنند.

خبرآنلاین: پروازهای روز سه شنبه گذشته یک شرکت هواپیمایی دارای تاخیرهای زیادی بود. به صورتی که یکی از پروازهای این شرکت ازساعت 21 به ساعت 5 صبح فردا (دیروز چهارشنبه) موکول شد و البته مسافران هم تصمیم گرفتند اعتراض کنند.

مسافران شرکت هواپیمایی آتا، دوروز گذشته، ساعاتی سختی را گذراندند. برخی از آنها ساعت 2 بامداد از فرودگاه مهرآباد با سرویس مشکلات مردم خبرآنلاین تماس گرفتند و گفتند که پرواز 5259 قرار بوده ساعت 9شب به مقصد اهواز انجام شود چند بار تغییر کرده است. آنها گفتند دفعه اول به مسافران پیامک زده اند که پرواز ساعت 10 شب انجام میشود.سپس این زمان به یک ونیم بامداد4شنبه ومجددا پس از حضور مسافران در فرودگاه این پرواز به 3 صبح تغییر یافته است.

پیگیری ها نشان داد همین هواپیما در مسیر تهران مشهد نیز با تاخیر پرواز کرد ودر فرودگاه مسافرین از هواپیما پیاده نشدند تا غرامت بگیرند. بالاخره این پرواز در ساعت 5 و15 دقیقه بامداد دیروز چهارشنبه انجام شد. ظاهرا در پاسخ مسافرین معترض بلیط برخی ممهور به مهر نمایند آتا در فرودگاه تهران شده تا نصف پول بلیط را بابت تاخیر بگیرند. البته همه مسافران از این موضوع اطلاع نداشته ومعلوم هم نیست دفاتر فروش نصف پول را مسترد کنند. با بررسی به عمل آمده مشخص شد پرواز آتا در روز سه شنبه همگی با تاخیر چند ساعته انجام شده است.

هواپیمایی آتا: خسارت مسافران را می دهیم

نیکنام، روابط عمومی این شرکت در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرد: این اندازه در جریان هستم که نقص فنی داشتیم و این نقص فنی باعث شده پروازها به تاخیر بخورد. چند پرواز متاسفانه تاخیر شد.

او گفت: شرکت ما قوانینی دارد برای زمانی که پرواز مسافر تغییر دارد و مربوط به نقص فنی هواپیما باشد -گرچه بخاطر ایمنی خود مسافر است- که جبران خسارت کند، معتقدیم اعصاب خوردی مسافران قابل جبران نیست، منتهی باید بگوییم اتفاقی که می افتد ما هم ناراحتیم. وقتی کسی بیش از 4 ساعت تاخیر داشته باشد، می تواند از قوانین شرکت استفاده کند و خسارت وارده به او جبران شود تا مقداری مسکن باشد به خاطر اشکالاتی که برای هواپیما پیش آمده.

نیکنام علت این تاخیر را اینطور بیان کرد: روز سه شنبه یک پروازمان در شیراز به خاطر ایمنی و به دلیل اینکه نمی شود ریسک کرد و خدای ناکرده پروازی را انجام دهیم با احساس اینکه هواپیما ایراد دارد، تاخیر می خورد متاسفانه این قضیه ادامه می یابد چون همه پروازهای این هواپیما تاخیر می خورد. تمام مسافران ما در شهرهای مختلف به خاطر تاخیر و اشکال فنی، دچار مشکل شدند. ولی به همه شان اطلاع رسانی شده که هماپیما تاخیر دارد.

او توضیح داد: در شرکت آتا بیانیه و دستورالعملی داریم که در مجلات پروازی ما هم موجود است و در این دستورالعمل توضیح داده شده شرکت در مقابل تاخیرات چه وظایفی دارد.ما به مسافران اطلاع رسانی کردیم که پروازتان تاخیر دارد ولی ممکن است مسافر در فرودگاه باشد و ممکن است شماره تلفن گیرنده بلیت با شماره مسافر یکسان نباشد و مسافران در فرودگاه معطل شوند.ما مشکل در پرواز را قبول داریم و از مسافران عذرخواهی می کنیم.

نیکنام درباره تاخیر در پرواز تهران-اهواز گفت: تاخیر 8 ساعته در این پرواز تایید می شود. البته در مشهد، شیراز و برخی فرودگاه های دیگر هم هرجا تاخیر داشتیم، قانون پذیرایی از مسافران رعایت شده و تا جایی که توان داشتیم همه سعی مان را کردیم تا رضایت مسافران را جلب کنیم. از جمله در تهران مسافران وقتی به فرودگاه آمدند و برخی مشکل داشتند و از پرواز جا مانده بودند در مهمانسرای تهران پذیرایی کردیم . باز هم عذرخواهی می کنیم و از اشکال پیش آمده متاسفیم.

وقتی پرواز تاخیر دارد چه کنیم؟

امروزه رعایت حقوق مسافران خطوط هواپیمایی به عرفی عادی در خطوط هواپیمایی دنیا تبدیل شده. در ایران هم برخی اخبار می گوید مسافران فهمیده اند که وقتی هواپیما تاخیر می خورد، چه کنند. برخی از آنها در هواپیما می نشینند و پیاده نمی شوند تا بلیت رفت و برگشت به مشهد به عنوان خسارت تاخیر پرواز دریافت کنند.

ولی قوانین بین المللی درباره تاخیر در پروازها، بسیار از عرف ایرانی سختگیرانه تر است. مقالات زیادی نوشته شده که نشان می دهد در چه شرایطی و چه مقدار از پول بلیت خود را می توانید پس بگیرید؟

در برخی از این گزارشها آمده که قوانین بین المللی تکلیف کرده در صورت تاخیر دست کم دو ساعته شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.

همچنین در تاخیر با بیش از سه ساعت غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود و اگر تاخیر به بیش از پنج ساعت رسید، مسافران حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک ببیند.