اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرکت دخانیات فروش سیگار را متوقف کرد


امسال شرکت ملی دخانیات فروش انواع محصولات دخانی خود را در تمامی استان ها و مناطق کشور به مدت یک هفته متوقف می کند.

تماشا: «روز جهانی بدون دخانیات»، هرچند به نامی در لا به لای تقویم 365 روز خلاصه شده است، اما امسال شرکت ملی دخانیات تلاش دارد تا این مهجوریت را از لا به لای روزهای غبارگرفته تکراری پاک کند و در عمل نشان دهد که از 5 خرداد تا 11 خرداد ماه واقعا هفته بدون دخانیات است.

به همین دلیل این شرکت دیروز در اطلاعیه ای اعلام کرد: «فروش انواع محصولات دخانی خود را در تمامی استان ها و مناطق کشور به مدت یک هفته متوقف می کند».



آماری که جدی گرفته نمی شود

هفته ملی دخانیات در حالی هر سال در کشور برگزار می شود که بیش از 9 میلیون نفر در کشور سیگاری هستند متوسط مصرف سیگار آنها در روز 10 نخ است. به این ترتیب سالانه بیش از 32 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود. البته آمارهای دیگری هم در این زمینه وجود دارد که نشان دهنده مصرف سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور است.

اما نکته ای که این آمار را نگران کننده تر می کند این است که  آمار قربانیان سیگار در دنیا رو به افزایش است و طبق آخرین آمار هر 6 ثانیه یک نفر قربانی می شود.

به این ترتیب هر روز بر تعداد سیگاری های ایران افزوده می شود به شکلی که هرچند سن روی آوردن به سیگار در جهان از 13 سالگی آغاز می شود اما در ایران به 10 سالگی رسیده است.
این در حالی است که در قانون جامع کنترل و مقابله با مصرف دخانیات، ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18 سال بارها مورد تاکید قرار گرفته اما عملیاتی نشده است.

مرگ روزانه 200 نفر و سالانه 72 هزار نفر بر اثر استعمال سیگار در ایران موضوعی است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد به خصوص اینکه در حال حاضر پدیده زیانبارتری در بین جوانان شایع شده که به مراتب بدتر از سیگار است و آن قلیانی است که در میان قل قل های خود ریه های جوانان را نشانه گرفته است.

براساس گزارش ها، مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف معادل 80 تا 100 نخ سیگار دود دریافت می کنند و خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قلیان مصرف می کنند 5 برابر افرادی است که مصرف کننده این محصول نیستند. اما در بین عوام این شایعه قوت گرفته که مصرف قلیان به مراتب کم خطرتر از سیگار است، چون دود آن از آب خارج می شود.

از تشویق تا برخورد

هر زمانی که فریادها در مورد افزایش مصرف سیگار به هوا بلند و این آمار اعلام می شود که 64 میلیون نفر با وجود اینکه سیگاری نیستند در معرض تهدید هستند این ایده مطرح می شود که باید روش های سلبی و ایجابی توامان به کار گرفته شود.

هشدارهای زیاد روی پاکت سیگار، ممنوعیت برای سیگارکشیدن در فضای عمومی و ممنوعیت عرضه سیگار در دکه های روزنامه فروشی از مواردی است که بارها مورد آزمون قرار گرفته است. با این وجود رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح می کند: «میزان شیوع مصرف سیگار در مردان کشور از سال 1386 تاکنون حدود 22 تا 23 درصد باقی مانده است اما میزان شیوع مصرف سیگار در زنان کشور از 8/1 درصد به 26/1 درصد رسیده است».

در این بیان این خبر هم شاید جالب باشد که  آذربایجان شرقی سیگاری ترین استان کشور لقب گرفته است. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته 3/25 درصد از مردان و 4/0 درصد از زنان در آذربایجان شرقی دخانیات مصرف می کنند.

احمد کوشا در گفت و گو با فارس همچنین گفت: «این رقم در کشور برای مردان 7/21 و زنان 9/0 است که حکایت از پیشی گرفتن مردان استان در این عرصه از مردان کشور است».


ویدیو مرتبط :
سیگار و دیگر انواع دخانیات مرگبار و کشنده است11

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران در سال ۹۰ چند نخ سیگار تولید کرده است؟ / تولید مشارکتی شرکت دخانیات ایران با سایر کشور ها



 

تولید سیگار , شرکت دخانیات

 

صنعت - بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در سال گذشته بیش از20میلیارد نخ سیگار تولید شده است.

مدیرعامل شركت دخانیات ایران گفت: در سال گذشته شركت دخانیات ایران توانست تولیدات خود را به مرز 20میلیارد و 500 میلیون نخ سیگار برساند.

به گزارش خبرآنلاین «كاظم معتمدی فر » با اعلام این خبر، افزود : درسال 90 بالغ بر 63 میلیارد و 800مییلون نخ سیگار به ارزش 30 هزار میلیارد ریال توسط جامعه مصرف شده است.

معتمدی فر درادامه خاطر نشان كرد: تولید مشاركتی شركت دخانیات ایران با سایر كشورها در سال گذشته به 12 میلیارد و 200میلیون نخ رسید و تولید عاملیت صنعتی در این مدت بالغ بر2 میلیارد و 900 میلیارد نخ بود.

وی در پایان خاطر نشان كرد : امیدواریم در سال تولید ملی ، كار و سرمایه ایرانی تولیدسیگار را به 25 میلیارد نخ ، تولید مشاركتی را به 16 میلیارد نخ و تولید عاملیت صنعتی را به 5 میلیارد نخ برسانیم..... / خبرآنلاین