اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرکت‌ های غربی به ایران سرازیر شده اند


نشریه آلمانی اشپیگل طی گزارشی از ورود گسترده شرکت های غربی به ایران پس از توافق ژنو خبر داد و نوشت: در پی توافق هسته ای ژنو هیچ کدام از تحریم ها برداشته نشده است اما این توافق منجر به سرازیر شدن تجار غربی به تهران شده است.

خبرگزاری تسنیم: نشریه آلمانی اشپیگل طی گزارشی از ورود گسترده شرکت های غربی به ایران پس از توافق ژنو خبر داد و نوشت: در پی توافق هسته ای ژنو هیچ کدام از تحریم ها برداشته نشده است اما این توافق منجر به سرازیر شدن تجار غربی به تهران شده است.

 پایگاه اینترنتی اشپیگل طی گزارشی نوشت: از زمان انعقاد توافق هسته ای ژنو بین ایران و غرب، بسیاری از مردم ایران امیدوارند تحریم ها علیه این کشور برداشته شود. شرکت های غربی نیز در حال آماده شدن برای انعقاد قراردادهای بزرگ با ایران هستند.

دانیل برنبک، رئیس اتاق صنعت و تجارت آلمان و ایران مسیر را برای گسترش روابط تجاری در کشوری هموار می کند که سیاستمداران غربی دهه هاست تلاش دارند مبادلات با این کشور را غیرممکن سازند. این روند به خصوص از سال 2006 به این سو شدت بیشتری یافته است.

در آن زمان جمهوری اسلامی ایران شروع به توسعه سریع برنامه هسته ای خود کرد. نهادهای اطلاعاتی پیش بینی کردند که تنها چند سال تا دستیابی ایرانی ها به سلاح هسته ای زمان باقی مانده است.

اکنون برنبک، بیش از 5 سال است که در ایران زندگی می کند. وی می گوید، ایران به عنوان یک کشور دشمن و منکر هولوکاست در غرب تصویر شده است.

اما وضعیت از 24 نوامبر سال گذشته، یعنی زمان انعقاد توافق هسته ای به این سو خیلی بهتر شده است. بر اساس توافق ژنو، برخی از تحریم های اقتصادی علیه ایران برداشته خواهند شد.
این گزارش افزود: رسانه های غربی مدعی اند که تحریم ها اقتصاد ایران را فلج کرده است. اما رفیعی، یکی از بسیاری از ایرانیانی است که با این نظر موافق نیست. وی می گوید، تحریم ها تنها موجب قوی تر شدن کشورش شده است.

رفیعی از پیروان قدیمی آیت الله خمینی (ره) محسوب می شود. او در طول مصاحبه که در کافه هنرمندان ایران نشسته است، مانند اکثر انقلابیون قدیمی ریش دارد و کتی کشمیری به تن کرده است.

رفیعی می گوید، فشارهای بین المللی علیه ایران موجب شده که این کشور به کشوری پیشتاز در زمینه علم و تحقیقات در منطقه تبدیل شود. وی ادعا می کند،  ایران حتی موفق به ساخت یک داروی درمان ایدز شده است که به زودی به جهان ارائه خواهد شد.

انقلابیون قدیمی موضعی به شدت همراه با تردید نسبت به مذاکرات با آمریکا دارند. آنها ترجیح می دادند شاهد شکست مذاکرات می بودند.

رفیعی می گوید، اعتقادی به مصالحه و مذاکرات هسته ای فعلی ندارد. او می افزاید: «اوباما جنگ می خواهد.»

بر اساس این گزارش رئیس جمهوری جدید ایران برای ساختن ایرانی جدید باید با افرادی همفکر رفیعی همکاری کند. به گفته برنبک، در حقیقت روحانی می گوید نباید انقلاب بیشتری صورت بگیرد، بلکه باید یک فرآیند تکاملی آغاز شود. اگر کهنه سربازان زمان جنگ از معاملات اقتصادی آینده منتفع شوند، شاید متقاعد کردن آنها در این مسیر امکان پذیر باشد.

روحانی به موفقیت اقتصادی نیاز دارد. او باید تحریم ها را از سر راه بردارد، اما او باید سریعتر از تورم حرکت کند که در حال تحلیل بردن درآمد ناچیز میلیون ها ایرانی است.حداقل درآمد ماهیانه در ایران تنها 190 دلار است.

به نظر می رسد که مذاکرات هسته ای می تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی ایران شود. هرچند هیچ کدام از تحریم ها برداشته نشده اند، اما منجر به سرازیر شدن تجار غربی به تهران شده است. ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی و دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را در اختیار دارد. معاملات تجاری به ارزش میلیاردها دلار می تواند در این زمینه بسته شود.

برنبک ماجرایی را تعریف می کند که گویای وضعیت فعلی در تهران است: بر اساس توافق دولت های عضو اتحادیه اروپا، حتی یک مقام اروپایی برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی در تهران حاضر نشد. اما روز بعد از آن دولت ایتالیا یک فرستاده عالیرتبه را برای ابلاغ پیام تبریک رم به شخص رئیس دولت اعزام کرد.

به گفته برنبک، اکنون هواپیماهای اروپایی پر از ایتالیایی ها هستند که شامل مدیران شرکت انرژی انی ایتالیا می شوند. فرانسه نیز در این زمینه در حال فعالیت است. در معامله ای به ارزش چندین میلیارد دلار، فرانسوی ها قرارداد تامین قطعات خودروهای پژوی ساخته شده توسط شرکت ایران خودرو را تمدید خواهند کرد. حتی آمریکایی ها نیز در قالب شرکت هایی چون اکسون موبیل، شورون و دیگر شرکت ها در ایران حضور یافته اند. وی می افزاید: «آنها مسئولیت نوسازی تاسیسات تولید و پالایش نفت قدیمی ایران و بهره برداری از میادین نفتی جدید را پیدا کرده اند. این یک تجارت عظیم چند میلیارد یورویی است.»


ویدیو مرتبط :
مبارزه با کارتل و انحصارگرایی شرکت ها در کشورهای غربی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستین شرکت بزرگ غربی که دعوت وزیر نفت ایران را پذیرفت




اخبار سیاست خارجی - نخستین شرکت بزرگ غربی که دعوت وزیر نفت ایران را پذیرفت

سفر وزیر دفاع آمریکا به بحرین و وزیر خارجه این کشور به سرزمین های اشغالی جهت اطمینان دادن به متحدان خود، بازتاب قبول دعوت ایران از سوی رئیس امارات متحده عربی، واکنش ایران به حمله تروریستی روز گذشته در یمن و اعلام آمادگی نخستین شرکت بزرگ نفتی غربی برای همکاری با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، تلاش مقامات آمریکایی برای اطمینان دادن به متحدان منطقه ای خود درباره توافق هسته ای ایران، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب داشته است.

 

اخبار,اخبار بین الملل

 

در این زمینه، «آسوشیتدپرس» موضوع سفر وزیر دفاع آمریکا به بحرین را مورد توجه قرار داده و می نویسد چاک هیگل این وظیفه دشوار را بر عهده دارد که به متحدان آمریکا اطمینان دهد حمایت نظامی محکم این کشور از منطقه ادامه پیدا خواهد کرد. به نوشته این خبرگزاری، قرار است هیگل طی روزهای آتی در یک کنفرانس امنیتی که با حضور رهبران کشورهای منطقه در منامه برگزار می شود، به ایراد سخنرانی بپردازد. مقامات آمریکایی گفته اند وی در این سخنرانی بر تعهد آمریکا نسبت به منطقه، از جمله در قالب فروش سلاح و ارتقای توانایی های دفاعی کشورهای منطقه تأکید خواهد کرد.

 

اخبار,اخبار بین الملل

 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز که روز گذشته به سرزمین های اشغالی سفر کرده بود، تلاشی مشابه را به موازات اقدامات هیگل آغاز کرده است. به نوشته «گالف تودی»، جان کری تأکید کرده که چه در جریان مذاکرات هسته ای با ایران و چه در روند مذاکرات صلح با فلسطینی ها، امنیت رژیم اسرائیل برای واشنگتن در اولویت قرار دارد. این روزنامه اشاره می کند که هدف اصلی سفر کری، گفت و گو با مقامات اسرائیلی و فلسطینی برای ازسرگیری روند مذاکرات صلح اعلام شده بود؛ اما در عمل موضوع ایران نیز به دستور کار گفت و گوهای وی با نتانیاهو وارد شده است.

 

اخبار,اخبار بین الملل

 

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران نیز اخیراً سیاست خارجی فعالی را نسبت به منطقه در پیش گرفته و این موضوع، از چشم رسانه ها دور نمانده است. در این زمینه، روزنامه «عرب نیوز» خبر پذیرش دعوت ایران از رئیس امارات متحده عربی برای سفر به تهران را منتشر کرده و آن را نشانه ای دیگر از سیاست آشتی جویانه جدید ایران دانسته است. این روزنامه اشاره می کند که ایران طی هفته های اخیر و در پی امضای توافق هسته ای با قدرت های جهانی، در تلاش برای بهبود روابط با کشورهای منطقه خلیج فارس برآمده است. در این راستا، قرار است شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات به زودی و به دعوت ایران، به تهران سفر کند.

 

اخبار,اخبار بین الملل

 

خبرگزاری «ترند» نیز واکنش ایران به حمله مسلحانه به ساختمان وزارت دفاع یمن را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه ای حمله تروریستی مرگبار روز گذشته به مقر وزارت دفاع یمن در صنعا، پایتخت این کشور را محکوم کرده است. در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده این گونه اقدامات تروریستی که با هدف ایجاد ناامنی و بی ثباتی و ضربه زدن به روند سیاسی جاری در یمن انجام می گیرد، نمی تواند به عزم ملت یمن برای رسیدن به خواسته های مشروع خود خللی وارد کند. گفتنی است هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما به احتمال زیاد گروه های وابسته به القاعده در این زمینه مسئول بوده اند.

 

اخبار,اخبار بین الملل

 

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «رویترز» از آمادگی مهمترین شرکت نفتی ایتالیا برای از سرگیری همکاری های خود با ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، پولو اسکارونی، مدیرعامل شرکت نفتی «اِنی» ایتالیا روز گذشته با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران دیدار کرده و به این ترتیب، به نخستین مقام نفتی غربی تبدیل شده که از زمان امضای توافق هسته ای ایران، تمایل خود را برای همکاری با این کشور نشان داده است. رویترز اشاره می کند این دیدار که در وین و متعاقب نشست وزرای نفت «اوپک» انجام گرفته، پس از آن صورت می گیرد که زنگنه از شرکت انی به عنوان یکی از شرکت هایی یاد کرد که ایران مایل است همکاری خود را با آن ها از سر بگیرد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک