اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شروع نگارش مقدمه مهم توافق جامع و تمایل آمریکا به ادامه مذاکرات



اخبار,نگارش مقدمه مهم توافق جامع د

 

اخبار سیاست خارجی - شروع نگارش مقدمه مهم توافق جامع و تمایل آمریکا به ادامه مذاکرات

در حالی سومین روز از چهارمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین در جریان است که مقامات دو کشور از کوتاه بودن فرصت سخن گفته‌اند و ظاهرا مذاکره‌کنندگان آمریکایی طرفدار ادامه مذاکرات در روزهای آینده هستند. سایر کشورها بیشتر طرفدار توقف مذاکرات و مشورت با پایتخت‌های خود هستند.

در حالی سومین روز از چهارمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین در جریان است که مقامات دو کشور از کوتاه بودن فرصت سخن گفته‌اند و ظاهرا مذاکره‌کنندگان آمریکایی طرفدار ادامه مذاکرات در روزهای آینده هستند. سایر کشورها بیشتر طرفدار توقف مذاکرات و مشورت با پایتخت‌های خود هستند.

به گزارش «تابناک»، خبرنگاران حاضر در مذاکرات هسته‌ای در وین احتمال پایان مذاکرات در غروب امروز را زیاد می‌دانند، هر چند به نظر می‌رسد که طرف آمریکایی به ادامه مذاکرات تمایل بیشتری دارد.

از صبح امروز از مذاکره‌کنندگان روس و آمریکایی اظهاراتی در مورد کوتاه بودن فرصت باقی مانده نقل شده است و لورا روزن خبرنگار المانیتور در محل مذاکرات مدعی شده است که اکنون تنها ایالات متحده مایل است مذاکرات ادامه بیابد.

در روزهای گذشته اخبار مذاکرات حاکی از این بود که طرفین پیشنهاداتی را مطرح کرده‌اند که مشورت مذاکره‌کنندگان با پایتخت‌های خود را ضروری ساخته است. این در حالی است که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از جمله افرادی بود که امروز بر پیچیده و سخت بودن مذاکرات تاکید کرد.

در حالی که ساعتی پیش  العربیه از شکست مذاکرات ایران و آمریکا خبر داده بودند، ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این ادعا را کاملا نادرست دانسته است و برخی خبرنگاران غربی از شروع متنی شبیه به مقدمه توافق نهایی سخن می‌گویند. هارف گفت و گوی تقریبا سه ساعته طرف‌های ایرانی و آمریکایی در صبح امروز را جدی و رو به جلو خوانده است.

اهمیت مقدمه توافق از این جهت است که اصول کلی و رهیافت حاکم بر توافق را بیان می‌کند. در بخش‌هایی از مقدمه توافق موقت ژنو در آذرماه سال گذشته آمده بود: «هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد.

این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد.

این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد»

صرف نظر از مسائل اجرایی توافق ژنو، بخش فوق که در مقدمه توافق امده بود راهنمای کلی مذاکرات فعلی و نیز تعیین کننده احتمالی چارچوب توافق نهایی ایران با غرب است.

مقدمه توافق نهایی که اکنون در دست نگارش قرار گرفته است، علاوه بر اهمیت اصولی آن با توجه به تبعات حقوقی آن که احتمالا بر برنامه هسته‌ای دیگر کشورها نیز تاثیر خواهد گذاشت مهم ارزیابی می‌شود.

 اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
ادامه مذاکرات لوزان و انتظار برای یک توافق تاریخی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادامه نگارش متن توافق جامع در مذاکرات


سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه نگارش متن توافق جامع را در مذاکره با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سر گرفتند.

تابناک: سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه نگارش متن توافق جامع را در مذاکره با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سر گرفتند.

عراقچی و روانچی که از روز پنج شنبه برای ادامه نگارش متن توافق جامع در وین هستند، ظرف دیروز و امروز با همتایان خود در کشورهای 1+5 به طور دو و چند جانبه دیدار و رایزنی کردند.

معاونان ظریف فردا وین را ترک می کنند ولی تیم های کارشناسی به ریاست حمید بعیدی نژاد و استفان کلمنت همچنان در وین می مانند و به کار ادامه می دهند.

صبح امروز جلسه دو جانبه ایران و امریکا با حضور عراقچی و روانچی با وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا انجام شد و همزمان، کارشناسان به بحث برای نگارش ضمائم ادامه دادند.

نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در روز پنج شنبه آغاز گر این دور از مذاکرات بود که ششمین دور برای نگارش متن توافق جامع محسوب می شود.