اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط پرداخت غرامت به ایران تصمیم گیری شورای امنیت است



 

 

شرط پرداخت غرامت به ایران تصمیم گیری شورای امنیت است

 

 

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در بغداد اعلام کرد :تایید پرداخت غرامت جنگی توسط عراق به ایران، از اختیارات شورای امنیت است.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الصباح چاپ بغداد، "اد ملکرت" رئیس دفتر سازمان ملل متحد در بغداد، مطالبات ایران از عراق برای پرداخت غرامت جنگ هشت ساله را در گرو تصمیم گیری و صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و گفت: دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق صلاحیت و اختیار بررسی درخواست ایران برای دریافت غرامت جنگی از عراق را ندارد . این مسئله جزء اختیارات شورای امنیت است.

ملکرت افزود: مسئله پرداخت غرامت با دیگر موضوعات متفاوت است. من هم اکنون نمی توانم در این باره اظهار نظر کنم.

ایران تاکنون به مناسبت های مختلف و از زبان مقامات خود خواستار دریافت غرامت جنگی از عراق شده است.

همچنین به تازگی عوض حیدر پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای الزام دولت ایران به دریافت غرامت از عراق خبر داده بود.

وی پیش از این گفته بود اگر ایران بخواهد براساس نفت خام بشکه ای 70 دلار از عراق غرامت بگیرد این کشور  می بایست  روزانه یک میلیون بشکه نفت به مدت پنج سال به ایران بدهد تا بخشی از ضرر جنگ هشت ساله جبران شود.

رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق درباره موضوع پرداخت غرامت عراق به کویت نیز گفت: دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد تلاش می کند از طریق ارائه راهکارهای منصفانه و متوازن، میان دو کشور عراق و کویت اعتماد سازی کند تا مسئله پرداخت غرامت توسط عراق به کویت، تسهیل و روابط بسیار خوبی میان این دو کشور همسایه برقرار شود.

براساس قطعنامه های شورای امنیت، عراق به دلیل حمله نظامی و اشغال کویت در سال 1990، ملزم به پرداخت غرامت به این کشور است.

وی پیش از این، خارج شدن عراق از بند هفتم منشور سازمان ملل متحد را به میزان اجرایی شدن مواد قطعنامه های شورای امنیت درباره اشغال کویت توسط عراق منوط کرده و گفته بود: اجرای قطعنامه های بین المللی درباره عراق و بهبود روابط این کشور با کویت، راه خروج عراق از بند هفتم منشور سازمان ملل متحد است.

عراق تاکنون 30 میلیارد و 150 میلیون دلار  به عنوان غرامت جنگی به کویت پرداخت کرده ولی همچنان مبلغ 22 میلیارد و 300 میلیون دلار باقی مانده است.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
پرداخت غرامت ۴۲ میلیون یورویی مرسدس بنز به ایران خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لغو فوری تحریم های شورای امنیت، شرط جدید ایران در مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - المانیتور مدعی شد:
لغو فوری تحریم های شورای امنیت، شرط جدید ایران در مذاکرات هسته ای

پس از توافق، قطعنامه ای جدید در سازمان ملل در مورد آنچه تفاهم شده، تصویب می شود.

 دیپلمات ها می گویند، اصرار ایران به لغو قطعنامه های شورای امنیت در رابطه با برنامه هسته ای پس از توافق به عنوان مشکلی جدید در مذاکرات ظاهر شده است.

به گزارش انتخاب، دیپلمات های غربی می گویند که اگر توافقی هسته ای صورت بگیرد، امریکا و اتحادیه اروپا به سرعت تحریم های اقتصادی علیه را لغو می کنند تا پول زیادی نصیب ایران شود.

این دیپلمات ها افزودند: پس از توافق، قطعنامه ای جدید در سازمان ملل در مورد آنچه تفاهم شده، تصویب می شود.

این دیپلمات ها بیان داشتند: لغو تحریم های شورای امنیت در ارتباط با برنامه هسته ای ایران گام به گام خواهد بود و بستگی به میزان تعهد ایران به مفاد توافق است.

براساس این گزارش، ایران تاکید دارد که قطعنامه های شورای امنیت بسرعت لغو شود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در صبحانه ی کاری با مطبوعات آمریکا گفت که لغو قطعنامه های سازمان ملل در زمانی قابل قبول، لازمه ی توافق هسته ای است.

یک دیپلمات غربی که در مذاکرات هسته ای حضور دارد گفت: لغو قطعنامه زمان اندکی می گیرد و بیشتر بستگی به ایران و سطح همکاری این کشور دارد.

وی اضافه کرد: ایران می خواهد که تحریم های سازمان ملل به سرعت بغو شود. اما ما باید مطمئن شویم که در چارچوب توافق، انها به تعهدات خود عمل می کنند.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب