اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط وزیر خارجه ایران برای دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - شرط وزیر خارجه ایران برای دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی

شرط وزیر خارجه ایران برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای، برنامه وزرای خارجه ایران و آمریکا برای دیدار مجدد طی هفته های آینده، تحلیل یک روزنامه آمریکایی از احتمال بهبود رابطه ایران و آمریکا و دیدگاه معاون رئیس جمهور عراق درباره جنگ اقتصادی علیه ایران از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش عمده مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان، به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» اظهارات وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که از شرط موفقیت مذاکرات هسته ای سخن گفته است. این روزنامه می نویسد محمد جواد ظریف گفته توافق جامع و نهایی در موضوع هسته ای تنها در صورتی قابل حصول است که کشورهای غربی از اعمال فشار بر ایران دست بردارند. ظریف گفته: «اگر کشورهای غربی می خواهند با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنند، باید تصمیمی سیاسی اتخاذ کنند که ممکن است برای برخی از آن ها دشوار باشد و دست از فشار بردارند».

در همین زمینه، روزنامه «تایمز عمان» به دیدار روز جمعه ظریف با همتای آمریکایی خود پرداخته و از ادامه تعامل دو وزیر خارجه برای کاستن از شکاف های موجود میان طرفین در موضوع هسته ای سخن گفته است. این روزنامه می نویسد کری و ظریف روز جمعه با هدف نزدیک تر کردن دیدگاه ها در موضوع هسته ای با یکدیگر دیدار کردند که دومین دیدار آن ها طی سه روز به شمار می رفت. در این مطلب همچنین به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا آمده که دیدار روز جمعه از پیش برنامه ریزی شده بوده و نیز وزرای خارجه دو کشور توافق کرده اند که با یکدیگر در تماس باشند و طی هفته های آتی نیز بار دیگر با هم دیدار کنند.

اما در میانه این دیدارهای دیپلماتیک، روزنامه «بوستون گلوب» با انتشار تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته که آیا اختلافات موجود میان ایران و آمریکا قابل برطرف کردن هست یا خیر. به عقیده این روزنامه، در حال حاضر روسای جمهور ایران و آمریکا، تلاش دارند دو کشور را به سمت تعامل بیشتر و آشتی واقعی سوق دهند. با این حال، مسئله اصلی اینجاست که نمایندگان مجالس هر دو کشور ضمن اتخاذ موضعی سخت، با چنین امری مخالفت می ورزند. بوستون گلوب در ادامه مطلب خود تمرکز را بر موضوع مذاکرات هسته ای قرار داده و می نویسد با توجه به تمایل سران دو کشور به توافق، احتمال حصول توافق جامع طی ماه های آتی وجود دارد.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» مطلبی را درباره کاهش قیمت های جهانی نفت و دیدگاه عراق در این زمینه منتشر کرده است. به نوشته این خبرگزاری، نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق گفته روند کاهش قیمت های جهانی نفت، یک وضعیت عادی اقتصادی نیست و به خودی خود اتفاق نیفتاده است؛ بلکه در حقیقت، نشانه یک جنگ اقتصادی است که به طور خاص ایران و روسیه را هدف قرار داده است. وی اشاره کرده که این جنگ اقتصادی، می تواند اثرات مخرب تر و ناگوارتری از جنگ های مرسوم به همراه داشته باشد. وی گفته ایران و روسیه در محور این جنگ هستند و عراق نیز از این روند آسیب دیده است.

در نهایت، در مطلبی دیگر در همین زمینه، سایت خبری «البوابه» موضوع کاهش رقم پیش بینی شده برای قیمت نفت در بودجه سال آینده ایران را مورد توجه قرار داده است. این سایت می نویسد در پی ادامه روند کاهشی قیمت نفت، ایران رقم پیش بینی شده برای قیمت نفت در بودجه سال آینده خود را اصلاح کرده و مبنای آن را 40 دلار در هر بشکه قرار داده است؛ در حالی که این رقم پیشتر 72 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده بود. البوابه می نویسد علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران با اشاره به این موضوع گفته در نتیجه روند جاری، انجام برخی پروژه ها به ناگزیر باید متوقف شود. 

اخبار سیاست خارجی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
سخنان وزیر خارجه عمان درباره توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا دیدار و گفت و گو کردند/ آلمان: برای دستیابی به توافق بسیار امیدواریم



گفتگوی معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا

معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا دیدار و گفت و گو کردند

«سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر خارجه و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و خانم «وندی شرمن» نماینده آمریکا در گروه 1+5 با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو، این سومین دیدار معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا از زمان آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در دولت یازدهم است.

نشست افتتاحیه این مذاکرات ساعت 18 و 10 دقیقه به وقت محلی در روز چهارشنبه 29 آبان ماه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس به مدت 10 دقیقه برگزار شد.

گروه 1+5 را کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان تشکیل می دهند و خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی مسوولیت هماهنگی آنها در مذاکرات با ایران درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان را برعهده دارد.

 

---------------------------------------


 آلمان: برای دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای بسیار امیدواریم

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با اشاره به مرحله جدید مذاکرات هسته ای گروه 1+5 و ایران در ژنو که از امروز ( چهارشنبه)آغاز شده است، گفت: ما برای دستیابی به توافق در مذاکرات ژنو بسیار امیدوار هستیم.

به گزارش ایرنا،ˈمارتین شفرˈ، در نشست خبری با خبرنگاران افزود: آخرین دور از مذاکرات هسته ای که 10 روز قبل در ژنو با حضور وزیران امور خارجه برگزار شد به خوبی نشان داد که راه حل دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه هسته ای امکان پذیر است.

شفر تاکید کرد: به همین خاطر ما می توانیم بسیار امیدوار باشیم که در دور جدید مذاکرات که از امروز بار دیگر آغاز شده،به موفقیت هایی خوبی دست یابیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان همچنین تصریح کرد:مهمترین موضوعی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم این است که بتوانیم وارد یک مرحله اولیه برای برداشتن گام های مشخص و اعتماد ساز شویم.

شفر افزود:انتظار ما از ایران این است که در مذاکرات به صورت قانع کننده ای به جامعه بین المللی ثابت کند که برنامه هسته ای این کشور به سمت مسیر نظامی منحرف نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه آلمان برنامه ای برای سفر به ژنو و حضور در این مرحله از مذاکرات دارد یا نه،گفت:درحال حاضر نمی توان در این مورد سخن گفت،مذاکرات درحال حاضر به سرپرستی خانم اشتون و با حضور مدیران کل در جریان است و امیدواریم در روزهای آینده با دستیابی به پیشرفت در مذاکرات به مراحل بعدی برسیم،درحال حاضر برنامه ای برای سفر آقای وستروله برنامه ریزی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در پایان تاکید کرد:امیدواریم از تحرک ایجاد شده در مذاکرات هسته ای استفاده کرده و با دستیابی به توافق در این مرحله از مذاکرات ژنو و یا در اولین فرصت، وارد اقدامات عملی اعتماد ساز شویم.

/ایرنا