اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط كاخ سفید برای همراهی با دولت آینده مصر



 

 

 

شرط كاخ سفید برای همراهی با دولت آینده مصر، پایبندی به تعهدات مبارك در قبال رژیم صهیونیستی اعلام شد

 

شرط كاخ سفید برای همراهی با دولت آینده مصر، پایبندی به تعهدات مبارك در قبال رژیم صهیونیستی اعلام شد

كاخ سفید كه دیگر امید چندانی به ادامه حیات دولت 'حسنی مبارك' ندارد و او را از هم كنون ساقط شده می بیند، اعلام كرد كه تنها در صورتی دولت آینده مصر را همراهی خواهد كرد كه به تعهدات دولت مبارك در قبال رژیم صهیونیستی پایبند باشد.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، واشنگتن كه از آغاز بیش از دو هفته تظاهرات میلیونی مردم مصر علیه حكومت مبارك سیاست اتخاذ مواضع مبهم نسبت به تحولات قاهره را در پیش گرفته بود، اظهارات شب گذشته 'رابرت گیبز' سخنگوی كاخ سفید پرده از این ابهام برداشت و مشخص شد كه مهمترین و اولین خواسته واشنگتن از دولت آینده قاهره، پایبندی به سیاست های دوستانه و حامیانه دولت مبارك از رژیم صهیونیستی است.

كاخ سفید از احتمال تشكیل یك حكومت اسلامی در مصر به جای حكومت دیكتاتوری مبارك به شدت احساس خطر می كند و نگران از دست دادن یكی از بزرگترین همپیمانان خود در خاورمیانه و اصلی ترین حامیان رژیم صهیونیستی در منطقه است.

سخنگوی كاخ سفید شب گذشته در اظهاراتی وعده داد كه آمریكا به عنوان یكی از شركا و همپیمانان دولت مصر (دولت بعد از مبارك) باقی خواهد ماند. وی در عین حال برای همراهی دولت مصر در آینده شرط تعیین كرد.

گیبز ضمن اشاره به مذاكرات به اصطلاح صلح خاورمیانه و ضرورت ادامه حمایت قاهره از روند این مذاكرات، با لحنی هشدار آمیز گفت: ما از دولت آینده مصر به عنوان یك همپیمان انتظار داریم كه به تعهدات دولت كنونی مصر پایبند باشد.

دولت مصر كه به عنوان اولین دولت عربی در سال 1979 بطور رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و با آن قرارداد صلح امضا كرد، در طول سه دهه گذشته نقش موثری در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه علیه مردم فلسطین ایفا كرده است.

آخرین مورد از حمایت صریح دولت مبارك از جنایت صهیونیست ها علیه ملت فلسطین، كمك آشكار قاهره به محاصره غزه و بستن راه ورود كمك های انسان دوستانه به مردم تحت محاصره در غزه در سال های اخیر بوده است.

تظاهرات میلیونی مردم مصر علیه حكومت سی ساله مبارك دیگر فضایی برای ادامه حیات این رژیم باقی نگذاشته و با توجه به خشم مردم از سیاست های ناكارآمد دولت قاهره در سه دهه اخیر، صرف نظر از اینكه دولت آینده مصر به ریاست چه شخص یا گروهی تشكیل شود، نكته روشن و قابل توجه این است كه ملت مصر نفوذ افكار و ایده های صهیونیستی-آمریكایی مبارك در دولت جدید را بر نمی تابند و دولت آتی مصر به ناچار فارغ از چنین اندیشه ها افكاری خواهد بود.

تظاهرات ضدمبارك در سرتاسر مصر امروز وارد پانزدهمین روز شده و طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان ملل، از آغاز تظاهرات مردم خشمگین مصر علیه مبارك تا كنون، بیش از 300 نفر از تظاهركنندگان به دست عوامل مبارك جان باخته اند.

روز گذشته زمانی كه نمایندگان اخوان المسلمین در جلسه دیدار با 'عمر سلیمان' معاون حسنی مبارك بر خواسته ملت مصر مبنی بر كناره گیری مبارك تاكید و اعلام كردند كه خواسته آنان نیز خواسته مردم مصر است، بر نگرانی های واشنگتن و تل آویو نسبت به تشكیل دمكراسی حقیقی و روی كار آمدن حكومت اسلامی در مصر افزوده شد.

از زمان شروع تظاهرات ضدمبارك در مصر، رژیم صهیونیستی رسما اعلام كرده است كه نسبت به احتمال روی كار آمدن حكومت اسلامی به جای حكومت مبارك بیمناك است و در صورت تشكیل حكومت اسلامی در مصر، تل آویو نه تنها از حمایت های یك همسایه و متحد بزرگ در منطقه محروم خواهد شد، بلكه دولت جدید مصر نیز به صف دیگر كشورها و دولت های ضدصهیونیستی خواهد پیوست.

'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی كه دولت مبارك را از هم اكنون ساقط شده می بیند، از كشورهای حامی این رژیم خواسته است تا تلاش كنند دولتی در مصر تشكیل شود كه به قرارداد صلح دولت مبارك با تل آویو پایبند بماند.

سخنگوی كاخ سفید در اظهارات شب گذشته خود مدعی شد: 'كاملا به صراحت اعلام می كنم كه ما از دمكراسی در مصر قویا حمایت می كنیم' . این ادعا از سوی یك مقام ارشد آمریكایی در حالی طرح شده است كه یك ناو هواپیمابر آمریكایی با ده ها فروند جنگنده و بالگرد نظامی و حدود 800 تفنگندار دریایی وارد آب های ساحلی مصر در دریای سرخ شده است....../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
كاخ سفید سقوط كرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرط همراهی مجلس دهم یا دولت روحانی


دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر گروه‌های اصلاح‌طلب یکپارچگی خود را حفظ کنند، مجلس آینده مجلسی هماهنگ با دولت خواهد بود.

خبرگزاری ایسنا: دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر گروه‌های اصلاح‌طلب یکپارچگی خود را حفظ کنند، مجلس آینده مجلسی هماهنگ با دولت خواهد بود.

غلامحسین کرباسچی در جمع تعدادی از خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص انتخابات اگر گروه‌هایی که در طیف اصلاح‌طلبان می‌گنجند مثل سال 92 وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند می‌توانند موفقیت خود را در تعیین مجلسی همراه دولت جهت تحقق وعده‌های دولت رقم بزنند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان علاوه بر وحدت و یکپارچگی درونی باید چهره‌هایی را معرفی کنند که با همین شرایط موجود بتوانند در انتخابات به موفقیت برسند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت اظهار کرد: برون‌رفت از شرایط بحرانی حاصل از تحریم‌ها مهم‌ترین مانع پیش روی دولت برای دست‌یابی به اهداف اقتصادی است و چنانچه وضعیت تحریم‌ها به همان شکل ادامه می‌یافت مخاطرات جدی برای کشور در برداشت.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: در این مدت دولت خوب پیش رفته و اگر باقی‌مانده مسیر هم به این خوبی طی شود، می‌توان به موفقیت دولت امیدوار بود.

وی با اشاره به مشکلات به جا مانده از دولت قبل گفت: تورم، رکود و بیکاری و سقوط قیمت نفت طرح‌های نیمه‌تمام و کمبود بودجه، ساماندهی معضلات اقتصادی را به یکی از مهم‌ترین و دشوارترین کارهای پیش روی دولت تبدیل کرده است.

وی انتظارات سیاسی و اجتماعی را سومین چالش پیش روی دولت برشمرد و گفت: آقای روحانی در انتخابات وعده‌هایی در خصوص فعالیت‌های سیاسی احزاب و گروه‌ها، مبارزه با فساد اداری و تقویت نظارت و دفاع از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی داد که امیدواریم با تدبیر این وعده‌ها عملی و مسائل این عرصه حل شود.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با بیان این‌که «این مشکلات یک‌شبه درست نشده‌اند و حل آن‌ها نیازمند زمان است» تاکید کرد: مردم باید با صبر و بردباری به دولت کمک کنند.