اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط عجیب آلمان برای برقراری روابط اقتصادی نزدیک‌تر با ایران



اخبار,اخباراقتصادی,گروههای صنعتی آلمان

معاون صدراعظم آلمان برای ایران شرط عجیبی گذاشت. وی گفت اگر ایران خواهان برقراری روابط اقتصادی نزدیکتر با آلمان و کشورهای غربی دیگر است، باید روابطش را با رژیم صهیونیستی بهبود بخشد!

به گزارش ایسنا، رویترز در گزارشی نوشت: زیگمار گابرزیل که وزیر اقتصاد آلمان هم است، نخستین چهره شاخص یک دولت بزرگ غربی است که پس از توافق هسته‌ای تاریخی هفته گذشته میان ایران و کشورهای 1+5 به تهران سفر کرده است.

این توافق با وجود مخالفت شدید رژیم صهیونیستی که آلمان روابط نزدیکی با آن دارد، حاصل شد و آلمان را در موقعیت ظریفی قرار داد، زیرا این کشور تلاش دارد پس از بن بست 12 ساله‌ای که بر سر برنامه هسته‌ای ایران وجود داشت و طی آن به دلیل تحریمها، تجارت و سرمایه‌گذاری به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد، فرصتهای تجاری جدیدی را بدست آورد.

گابریل با آگاهی از مشکلات دیپلماتیک، سفر خود را با درخواست از ایران برای بهبود روابط با دشمن دیرینه اش رژیم صهیونیستی آغاز کرد و حتی پیشنهاد کرد آلمان به عنوان یک میانجی عمل کند.

بر اساس این گزارش، وی خطاب به گروهی از بازرگانان آلمانی و ایرانی در تهران گفت: اگر نخواهید درباره چنین موضوعاتی صحبت کنید، نمی توانید در بلندمدت روابط اقتصادی خوبی با آلمان داشته باشید.

به نوشته رویترز، با این همه معاون صدراعظم آلمان با همراه آوردن نمایندگان گروه‌های صنعتی و مقامات شرکتهای آلمانی در سفرش به تهران، این پیام قوی را ارسال می کند که آلمان خواهان احیای هر چه سریعتر روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است.

گابریل توافق هسته‌ای تاریخی را نخستین گام بزرگ توصیف کرد و گفت اکنون افزایش تجارت میان دو کشور امکان پذیر است.

به گفته گابریل، توافقی که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 حاصل شد، بنای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران را گذاشت.

گروههای صنعتی آلمان اعلام کرده اند صادرات این کشور به ایران ممکن است در چند سال آینده چهار برابر شود و شرکتهایی مانند فولکس واگن و زیمنس و همچنین هزاران شرکت کوچکتر مشتاق حضور پررنگ در ایران و صادرات به این کشور هستند.

آلمان زمانی یکی از بزرگترین تامین کنندگان ایران خارج از آسیا بود اما در سال 2007 موقعیتش را به چین واگذار کرد که اکنون 15 تا 20 برابر آلمان به ایران کالا صادر می کند.

اریک شوایتزر، مدیر اتاق بازرگانی و صنعت آلمان گفت: سفر گابریل به تهران نشانه بسیار خوبی برای شرکتها است و اگرچه روابط تجاری میان آلمان و ایران فورا افزایش نخواهد یافت، اما ممکن است ظرف دو سال بیش از دو برابر شود و ارزش آن به شش میلیارد یورو برسد در حالیکه در میان مدت می‌تواند به 10 میلیارد یورو هم صعود کند.

به گفته تحلیلگران دویچه بانک، اگر صادرات آلمان به ایران به سطح پیش از تحریم یک دهه قبل بازگردد، به معنای 4.5 میلیارد یورو (4.9 میلیارد دلار) درآمد بالاتر برای شرکتهای آلمانی خواهد بود.

بلومبرگ اخیرا در گزارشی به اشتیاق خودروسازان بزرگ آلمانی شامل فولکس واگن و بی.ام.دبلیو برای حضور در بازار ایران اشاره کرده و نوشته بود برای فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، فروش خودرو در ایران به رشد در خارج بازارهای بزرگی مانند اروپا و آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.

فولکس واگن در پاسخ به پرسش بلومبرگ درباره حضور در ایران اعلام کرده بود این شرکت تحولات جاری را تحت نظر دارد، با این‌همه هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است و اقدامات بیشتر احتمالی از سوی این شرکت با تحولات آتی مشخص خواهند شد. دایملر به این پایگاه خبری آمریکایی اعلام کرد در حال حاضر مبادلات محدودی در ایران دارد. بی.ام.دبلیو هم اعلام کرد سرگرم بررسی اوضاع در ایران است و ممکن است در بلندمدت وارد بازار این کشور شود. 

 

 اخبار  اقتصادی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
آلمان در پی گسترش روابط اقتصادی با ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرط عربستان برای برقراری روابط با ایران


وزیر امور خارجه عربستان در سخنانی مدعی شد: ما امروز می توانیم روابط طبیعی با ایران برقرار کنیم اما این به رفتارهای ایران و مداخله نکردنش در امور منطقه و حمایت نکردنش از تروریسم بستگی دارد. ایران نباید اقداماتی انجام دهد که به ضرر منافع ملتها ومنطقه باشد. این مسئله به دست ایران است. بهبود روابط و عادی سازی روابط با ایران به خود این کشور بستگی دارد. ما در قبال مداخلات ایران در امور منطقه ساکت نخواهیم نشست.

پایگاه خبری انتخاب: وزیر امور خارجه عربستان از موضع سابق ریاض در خصوص یمن عقب نشینی و درباره سوریه نیز بر حمایت عربستان از تروریستها تأکید کرد.

عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک در قاهره با سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت : درباره یمن باید بگویم تلاشهایی برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی به منظور یافتن راهکاری برای یمن بر اساس کنفرانس ریاض جریان دارد . نشستی در ژنو برگزار خواهد شد که ترتیبات برگزاری آن ادامه دارد. بین سازمان ملل متحد و دولت قانونی یمن رایزنی می شود تا زمان نشست ژنو مشخص شود.

هدف از نشست ژنو اجرای قطعنامه 2216شورای امنیت سازمان ملل متحد است. مرجع نشست ژنو نیز ابتکار شورای همکاری خلیج فارس و نتایج گفتگوهای ملی و قطعنامه 2216شورای امنیت است. ما از هرگونه تلاش برای یافتن راهکار مسالمت آمیز برای یمن و از هرگونه تلاشی برای افزایش کمکهای بشردوستانه به ملت برادر یمن حمایت می کنیم.

وی افزود: مرکز ملک سلمان برای کمکهای بشردوستانه و امدادرسانی بین المللی تأسیس شده است. کمک به ملت یمن و فرستادن کمک در اولویت این مؤسسه قرار دارد. درباره سوریه نیز وزیر خارجه مصر به صورت کافی توضیح داد. تماسهای ما با روسیه همانند تماسهای مصر با روسیه است تا روسها متقاعد شوند که دست از بشار اسد بردارند و از نفوذ خود استفاده و بشار اسد را متقاعد کنند هر چه زودتر از قدرت چشم پوشی کند.

وزیر خارجه عربستان گفت: درباره موضوع مداخله کشورها از خارج از منطقه در امور منطقه عربی به ویژه ایران صحبت کردیم. ایران تنها کشوری است که در امور منطقه خواه در لبنان یا سوریه و یمن و کشورهای دیگر مداخله می کند. ما با اقدامات آشوبگرانه و منفی ایران و حمایت این کشور از تروریسم مخالفیم . ما امروز می توانیم روابط طبیعی با ایران برقرار کنیم اما این به رفتارهای ایران و مداخله نکردنش در امور منطقه و حمایت نکردنش از تروریسم بستگی دارد. ایران نباید اقداماتی انجام دهد که به ضرر منافع ملتها ومنطقه باشد. این مسئله به دست ایران است . بهبود روابط و عادی سازی روابط با ایران به خود این کشور بستگی دارد. ما در قبال مداخلات ایران در امور منطقه ساکت نخواهیم نشست.