اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط ایران برای ساخت پالایشگاه در آفریقا


وزیر نفت ایران به علاقه کشورمان برای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: ساخت پالایشگاه در این کشور با مشارکت حداقلی، مشروط به خرید نفت خام از ایران است.

خبرگزاری ایرنا: وزیر نفت ایران به علاقه کشورمان برای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: ساخت پالایشگاه در این کشور با مشارکت حداقلی، مشروط به خرید نفت خام از ایران است.

بیژن زنگنه پس از دیدار با «سیریل راما فوزا» معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی ضمن مثبت ارزیابی کردن فضای کلی مذاکرات با بیان اینکه آفریقای جنوبی یکی از واردکنندگان نفت از ایران بوده است، تصریح کرد: ایران علاقمند به از سرگیری صادرات نفت به این کشور است.

وی با بیان اینکه ایران حاضر است در صورت مشارکت حداکثری شرکت های خارجی اقدام به ساخت پالایشگاه در آفریقای جنوبی کند، افزود: ساخت پالایشگاه در این کشور با مشارکت حداقلی، مشروط به خرید نفت خام از ایران است.

به گفته زنگنه، آفریقای جنوبی همچنین علاقمند به دریافت فرآورده نفتی از ایران است.

وی به سابقه مشارکت آفریقای جنوبی در ایران اشاره کرد و یادآورشد: شرکت معتبر ساسول پیشتر در صنعت پتروشیمی ایران حضور داشته است.

وی گفت: مذاکراتی برای بررسی جزئیات همکاری میان شرکت های دو کشور انجام می شود.
وزیر نفت با بیان اینکه آفریقای جنوبی در برخی از بخش ها مانند جی.تی.ال(GTL) صاحب فناوری است، گفت: در این زمینه مذاکراتی میان دو کشور انجام خواهد شد.

سیریل رامافوزا، معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی دیروز(شنبه) در راس هیاتی ١٦٠ نفره وارد تهران شد. وی پس از مذاکرات مشترک با هیاتهای عالیرتبه ایران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سه سند و یادداشت تفاهم همکاری درباره ایجاد مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی، ایجاد بازار سرمایه میان دو کشور و نیز همکاری های فنی و اقتصادی امضا کردند.

آفریقای جنوبی پیش از تحریم های سال ٢٠١٢ یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران بوده است، به طوری که این کشور در ماه پیش از توقف واردات نفت از ایران، روزانه ٦٨ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کرد.

آفریقای جنوبی تلاش می کند همانند بسیاری از کشورهای غربی پیش از لغو تحریم های ایران، زمینه های همکاری با این کشور را بررسی کند. تا پیش از تشدید تحریم ها، آفریقای جنوبی، بزرگترین مشتری نفت ایران در قاره آفریقا بوده است.


ویدیو مرتبط :
Iran made Oil Refinery Tankers for industries, Ahvaz county ساخت مخزن پالایشگاه نفت اهواز ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انصراف ایران از ساخت پالایشگاه درمالزی


معاون وزیر نفت با تشریح برنامه جدید افزایش امنیت فروش ایران به مشتریان در قالب برنامه‌ای ۲۵ ساله، گفت: ایران از ساخت پالایشگاه‌های مشترک نفت در مالزی و سوریه انصراف داده است.

خبرگزاری مهر: معاون وزیر نفت با تشریح برنامه جدید افزایش امنیت فروش ایران به مشتریان در قالب برنامه‌ای ۲۵ ساله، گفت: ایران از ساخت پالایشگاه‌های مشترک نفت در مالزی و سوریه انصراف داده است.

عباس کاظمی در گفتگویی با تشریح برنامه جدید افزایش امنیت فروش ایران به مشتریان در قالب برنامه‌ای ۲۵ ساله، گفت: ایران برنامه افزایش صادرات و فروش نفت خام را به عنوان یک برنامه اولویت دار و محوری در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه بدون شک پالایشگاه سازی در خارج کشور امنیت برای فروش نفت خام ایران را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: به عبارت دیگر، با ساخت پالایشگاه در خارج کشور ایران می تواند برای مدت چند دهه بر روی یک مشتری پایدار و دائمی حساب باز کند و این پالایشگاه ها امنیت برای عرضه و تقاضای نفت خام ایران را در بلند مدت تامین خواهند کرد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: ساخت پالایشگاه با مشارکت سرمایه گذاران بین‌المللی در خارج کشور دستکم برای یک مدت ۲۰ تا ۲۵ ساله امنیت فروش و صادرات نفت خام از ایران را تضمین خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون مذاکراتی با چند سرمایه گذار خارجی از جمله هیات‌های تجاری از هند، چین و برزیل انجام داده ایم و حتی به منظور ساخت یک پالایشگاه نفت خام ۳۰۰ هزار بشکه ای تفاهم نامه اولیه با یک شرکت برزیلی امضا شده است، اظهارداشت: براساس توافقی که با این شرکت برزیلی انجام شده، خوراک این پالایشگاه صرفا نفت خام است و قصد داریم با ساخت این پالایشگاه، امنیت بلندمدت برای تقاضای نفت خام صادراتی ایران را ایجاد کنیم.

وی افزود: مذاکرات متعددی هم با یک شرکت هندی برای ساخت یک پالایشگاه ۴۰۰ هزار بشکه ای نفت خام در این کشور انجام شده که در صورت توافق نهایی، این پالایشگاه هم قرار است با مشارکت ۵۰ درصدی ایران و این شرکت هندی احداث شود.

کاظمی با تاکید بر اینکه هم اکنون ساخت پالایشگاه نفتی در هند صرفا در مرحله مذاکره است، تصریح کرد: تاکنون هیچ‌گونه توافق‌نامه و یا تفاهم نامه مشترک همکاری با شرکت هندی امضا نشده و صرفا مذاکرات اولیه انجام شده است.

معاون وزیر نفت در خصوص ساخت پالایشگاه‌های مشارکتی ایران در سوریه و مالزی توضیح داد: هم اکنون ساخت تمامی این پالایشگاه ها در مالزی، اندونزی و احداث یک پالایشگاه در سوریه متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه حتی مبالغی که توسط شرکا برای انجام مطالعات واریز شده بود، به حساب دولت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران باز گرداننده شده است، خاطرنشان کرد: فعلا برنامه ای برای مشارکت در ساخت این پالایشگاه‌های نفت از سوی ایران وجود ندارد.