اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط محدودکننده وام 160 میلیونی مسکن



 اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی, وام مسکن

یک کارشناس مسکن، میزان تاثیرگذاری وام 160 میلیونی را مستلزم کاهش شرایط محدودکننده آن دانست.

سلمان خادم المله در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار کرد: خطوط محدودکننده وام‌های مسکن از جمله وام 80 میلیون تومانی به نحوی است که شامل افراد بسیار کمی می‌شود؛ مثلا وام به افرادی تعلق می‌گیرد که برای اولین از این تسهیلات استفاده می‌کنند، خانه اولی باشند یا از تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشند.

وی افزود: از سوی دیگر کسانی که مشمول این طرح می‌شوند قشری از جامعه هستند که توان مالی بازپرداخت ندارند. اقساط وام 80 میلیونی حدود یک میلیون تومان است؛ در حالی که این رقم از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است و دیدیم که پس از گذشت 9 ماه از اعلام این تسهیلات 37 هزار نفر از این وام استقبال کردند که رقم چندان بالایی محسوب نمی‌شود.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: با این حال اضافه کردن رقم این وام و کاهش شرایط محدودکننده برای کسانی که می‌خواهند از تسهیلات مسکن استفاده می‌کند طبیعتا باعث استقبال بیشتر می‌شود، لذا انتظار می‌رفت شورای پول و اعتبار شرایط محدودکننده را بردارد که افزایش وام 80 میلیونی به 160 میلیون تومان اولین قدم در این راه بود اما کافی نیست.

خادم المله، افزایش مدت بازپرداخت و کاهش نرخ سود بانکی را قدم‌های دیگر برای برداشتن محدودیت وام 160 میلیونی دانست و گفت: وقتی بانک در ازای پرداخت وام به متقاضی، ملک را در رهن خود می‌گیرد اشکالی ندارد که مدت بازپرداخت اقساط را طولانی‌تر کند. این باعث می‌شود تا رقم تسهیلات با ارزش ملک و عمر مفید بنا تا حدودی همخوانی پیدا کند و از سوی د یگر کسانی که از توان مالی ضعیف‌تری برخوردارند بتوانند خانه‌دار شوند.

وی در عین حال هشدار داد با برداشتن شرایط محدودکننده باید مراقب بود که وام‌ها به تقاضای مصرفی برسد، نه تقاضای سفته بازی.


 اخبار اقتصادی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
وام 80 میلیونی مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرایط افزایش وام ۱۸ میلیونی خرید مسکن



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شرایط افزایش وام ۱۸ میلیونی خرید مسکن

اخبار - معاون اقتصادی بانک مرکزی با اعلام شرایط افزایش تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن، گفت: هرگونه تغییر در این بخش نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است.

اصغر ابوالحسنی درباره برنامه های احتمالی بانک مرکزی در زمینه افزایش تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن که در چندسال گذشته با وجود رشد قیمت مسکن ثابت مانده است، گفت: این موضوع نیازمند بررسی است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین این مسئله باید از سوی شورای پول و اعتبار مورد بررسی و در صورت نیاز تصویب قرار گیرد.

ابوالحسنی در این باره که آیا اساسا چنین طرح و برنامه ای برای افزایش سقف وام مسکن مطرح است؟ بیان داشت: اینکه بخواهد وام خرید مسکن افزایش یابد باید فقط از طریق شورای پول و اعتبار مطرح و بررسی شود.

وی در این زمینه که آیا بانک مرکزی با این نظر که دیگر تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن، اعتبار و قدرت خرید چند سال پیش را ندارد، موافق است؟ گفت: این موضوع باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم زمانی تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن را افزایش دهیم باید جنبه ای مختلف آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

ابوالحسنی با اشاره به لزوم توجه به افزایش تقاضا برای مسکن در زمان تصمیم گیری برای افزایش احتمالی تسهیلات خرید مسکن، تاکید کرد: بررسی اثر تورمی تسهیلات مسکن، از دیگر موضوعات مهمی است که در این بخش باید مورد توجه تصمیم گیران قرار داشته باشد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در این باره که آیا موضوع مربوط به افزایش تسهیلات خرید مسکن می تواند به عنوان یکی از برنامه های اصلی شورای پول و اعتبار باشد؟ با تایید این موضوع، اظهار داشت: با این حال به عنوان تصمیم جدید و مصوبه ای از شورای پول و اعتبار، چیزی در دست نیست./مهر