اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط حضور خارجی ها در کنکور دکتری 95



اخبار,اخبار دانشگاه ,نکور دکتری 95

اتباع غیرایرانی داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری سال 95 می توانند همانند سایرین در این آزمون ثبت نام کنند؛ اما تحصیل در رشته های تعهددار برای این افراد ممنوع است.

  اتباع خارجی داوطلب شرکت کننده در آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 95 باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون، دارای شرایط اختصاصی اعلام شده در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری هم باشند.

بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه آزمون دکتری 95، افراد متقاضی باید در فرم تقاضانامه بند مربوطه را علامتگذاری کنند.

فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به شرکت در آزمون دوره های دکتری بوده و در صورت شرکت اتباع غیر ایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان کان لم یکن تلقی می شود.

تمام متقاضیان تحصیل دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در رشته ها و مقاطع و دوره های مختلف تحصیلی مشمول شرایط و ضوابط این شیوه نامه هستند.

حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقطع دکتری برای آن دسته از متقاضیان تحصیل که در چهارچوب ضوابط و مقررات سازمان سنجش آموزش کشور در دوره های تحصیلات تکمیلی پذیرفته شده اند، 6 سال است.
 
ممنوعیت انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیرایرانی

متقاضیان تحصیل غیرایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی نیستند و درصورت قبولی در کدرشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال کان لم یکن تلقی می شود و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود.

توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.
 
ممنوعیت تحصیل در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهد برای جمهوری اسلامی شود

پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته های خاص و غیرمجاز ممنوع است.

رشته های ممنوعه برای داوطلبان اتباع غیرایرانی که در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.

پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران کند و همچنین رشته های تحصیلی زیر ممنوع است:

فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته ای)، مهندسی هسته ای، مهندسی تسلیحات، مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، مخابرات امن)، مهندسی هوافضا (کلیه گرایش ها)، مهندسی شیمی (گرایش صنایع پالایش، پتروشیمی، شیمیایی، معدنی، گاز، عملیات پتروشیمی).

مهندسی نگهداری هواپیما (هوانوردی، خلبانی، مراقبت پرواز، نمایش و نگهداری هواپیما)، الکترونیک هواپیمایی، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی، تکنیک حوزه های نظامی، علوم و فنون هوانوردی، خلبانی هلیکوپتر، مهندسی تعمیر و نگهداری هلیکوپتر، اطلاعات نظامی، اویونیک هواپیما، علوم نظامی، ناوبری و فرماندهی کشتی، مدیریت و کمیسر دریایی.

در صورت مغایرت شرایط پذیرش و ثبت نام متقاضیان تحصیل با مقررات و ضوابط شیوه نامه در هر مرحله از ثبت نام و تحصیل با تایید و تشخیص اداره کل از ادامه پذیرش و تحصیل متقاضی جلوگیری به عمل می آید.

جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارد. متقاضیان تحصیل همانند پذیرفته شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.
 
الزام پرداخت شهریه برای تمامی اتباع غیرایرانی در دوره دکتری

تمامی متقاضیان تحصیل پذیرفته شده آزمون های دوره کارشناسی ارشد دوره های روزانه موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیات امنای دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم حداکثر تا 80 درصد شهریه دوره های نوبت دوم و در گروه پزشکی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت است.

متقاضیان تحصیل غیرایرانی در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار مجاز به تحصیل بوده و تکرار مقطع تحصیلی در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور فراگیر، جامع علمی کاربردی، بدون آزمون و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

چنانچه در حین تحصیل متقاضیان تحصیل ورودی آزمون دکتری محرز شود که دانشجو دارای یک مدرک دکتری بوده و با گواهی مدرک مقطع تحصیلی قبلی مجدداً با شرکت در آزمون مربوطه در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل ایشان ممانعت به عمل آمده و اخراج محسوب می شود.

دانشگاه محل تحصیل در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت نام اولیه هستند.

ممنوعیت تحصیل همزمان در دانشگاه ها با مراکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه و دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)

تحصیل متقاضیان در موسسات آموزش عالی و یا مراکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه و دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) به صورت همزمان ممنوع است.

دانشجویان غیرایرانی به دلیل تابعیت غیرایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نیستند.

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موظف هستند مدارک تحصیلی و هویتی متقاضیان تحصیل که از طریق آزمون دکتری پذیرش نهایی شده اند، برای هماهنگی و اخذ مجوز نهایی به اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی ارسال کنند.

ثبت نام اتباع غیرایرانی در آزمون دکتری منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر از جمله گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت. دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از طرف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال و آخرین کارت آمایش معتبر است.

پذیرش و ثبت نام اولیه متقاضیان تحصیل فرزندان طلاب مرکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه بر اساس گذرنامه و اقامت صادره آن مرکز بلامانع بوده و ثبت نام قطعی و ادامه تحصیل آنان منوط به اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی هستند.

اتباع خارجی متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری سال 1395 نیز در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است مانند سایر داوطلبان نسبت به تکمیل اطلاعات فرم تقاضانامه اقدام کنند و هزینه ثبت نام را پرداخت کنند.


 اخباردانشگاه  - ایرنا


ویدیو مرتبط :
شرایط ثبت نام آزمون دکتری 98

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت‌نام آزمون دکتری 92 از فردا آغاز می‌شود/ شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی در آزمون



ثبت‌نام آزمون دکتری 92 از فردا آغاز می‌شود/ شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی در آزمون

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز ثبت‌نام سومین دوره آزمون نیمه متمرکز دکتری از فردا شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی در این آزمون را تشریح کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری 92 از فردا سه‌شنبه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org، اظهار کرد: مهلت ثبت‌نام در این دوره از آزمون تا روز یکشنبه 12 آذرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی در آزمون دکتری، گفت: داوطلبان شرکت‌کننده اتباع غیرایرانی، ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان غیرایرانی و اجرای روند امور کنسولی آنان بر اساس مفاد شیوه‌نامه ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی انجام می‌شود.

وی افزود: پذیرفته‌شدگان غیرایرانی ملزم به مطالعه دقیق مندرجات دفترچه‌های راهنمای آزمون بوده و در صورت عدم احراز شرایط مندرج در دفترچه، هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع ازمفاد آن پذیرفته نیست.

وی با تاکید بر اینکه فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری سال 1392 هستند، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام اتباع منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر چون گذرنامه که دارای پروانه اقامت با حداقل شش‌ ماه اعتبار، دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در سال 1392 صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، کارت آمایش مرحله هشتم صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور است.

توکلی افزود: چنانچه پذیرفته‌شدگان اتباع غیرایرانی، در زمان ثبت‌نام اولیه بند 16 تقاضانامه را علامتگذاری نکنند، پذیرش آنان لغو خواهد شد.

وی با اشاره به ممنوعیت تحصیل همزمان اتباع غیرایرانی شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی در واحدهای آموزشی دانشگاه‌های پیام‌نور، جامع علمی کاربردی و مراکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه و آموزش عالی اهل بیت(ع)، گفت: اتباع غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نیستند.

مشاورعالی سازمان سنجش با تاکید بر اینکه پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود از جمله تعهدات استخدامی و رشته‌های خاص و حساس ممنوع است، تصریح کرد: دانشجویان غیرایرانی همانند دانشجویان ایرانی، تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی دانشگاه و یا مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.

وی درخصوص نحوه پرداخت شهریه برای پذیرفته‌شدگان غیرایرانی، گفت: کلیه پذیرفته شدگان غیرایرانی دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، حداکثر تا 80% شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه) و در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت هستند.

وی افزود: چنانچه در حین تحصیل پذیرفته شدگان غیرایرانی، محرز شود که دانشجو دارای مدرک دکتری بوده و مجدداً با شرکت در آزمون، در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل او ممانعت به عمل آمده و اخراج محسوب می‌شود و دانشگاه محل قبولی داوطلبان در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت‌نام اولیه است.

توکلی با اشاره به نحوه ثبت‌نام اتباع غیرایرانی در آزمون دکتری، گفت: کلیه اتباع خارجی متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، باید در زمان ثبت‌نام با مراجعه به سایت سازمان سنجش و ورود به لینک مربوطه نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام کنند که پس از تکمیل اطلاعات مورد درخواست در سایت، به این دسته از داوطلبان یک کد پیگیری 13 رقمی داده خواهد شد که داوطلب باید این کد را دقیقاً در محل مخصوصی که در بند 16 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، پیش‌بینی شده است درج کنند./ایسنا