اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط جدید پیش فروش سکه


بانک مرکزی پیش فروش سکه را برای هفته آتی نیز در دستور کار دارد اما طبق آخرین تصمیم قرار است این پیش فروش 9 ماهه باشد.

فارس :عباس کمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره برنامه بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه در هفته آتی، اظهار داشت: بانک مرکزی پیش فروش سکه را برای هفته آتی نیز در دستور کار دارد اما طبق آخرین تصمیم قرار است این پیش فروش 9 ماهه باشد.
وی افزود: از روز شنبه تا پنج شنبه هفته آینده پیش فروش سکه با همان قیمت قبلی 598 هزار و 900 تومان در شعب بانک ملی آغاز خواهد شد.
مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی در ادامه درباره چرایی تصمیم این بانک برای 9 ماهه کردن پیش فروش سکه تصریح کرد: قبلاً رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که ظرفیت تولید مد نظر بانک است و هر زمان که ظرفیت‌ها تکمیل شود برای اینکه به تعهد خود پایبند باشیم سررسیدها را تغییر خواهیم داد.

* 29 فروردین زمان توزیع اولین دوره سکه‌های پیش‌فروشی
کمره‌ای در ادامه این گفت‌وگو پاسخ به این سؤال که از آنجا که ثبت‌نام پیش‌فروش سکه‌ از ۲۹ آذر آغاز شد، آیا تحویل سکه‌ها روز ۲۹ فروردین انجام خواهد شد و یا بانک مرکزی در این خصوص تأخیری خواهد داشت؟ تأکید کرد: تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم(چهارشنبه 10 اسفند) قرار بر این است که سکه‌هایی که روز ۲۹ آذر پیش‌فروش شده، روز ۲۹ فروردین ۹۱ تحویل داده شده و این تعهد بانک مرکزی عملی شود بنابراین انشاءالله روز ۲۹ فروردین ۲۱ سری اول سکه‌های پیش فروش شده، تحویل مردم می‌شود.
مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه "آیا تاریخ تحویل سکه‌ها دقیقاً به تاریخ ثبت‌نام بستگی دارد، یعنی اگر کسی ۲۷ دی ثبت‌نام کرده باشد، دقیقاً چهار ماه بعد تحویل می‌گیرد؟" اظهار داشت: همینطور است؛  کسانی که 29 آذر ثبت‌نام کرده‌اند، 29 فروردین سکه خود را دریافت می‌کنند، و تحویل سکه‌ها روز به روز پیش می‌رود.
خبرنگار فارس از کمره‌ای پرسید که آیا ارائه فیش‌هایی  که بانک‌ها هنگام ثبت‌نام پیش فروش سکه به مردم ارائه کرده‌اند، برای تحویل سکه کافی است یا مدارک دیگری لازم است؟
کمره‌ای پاسخ داد: در حال حاضر مردمی که ثبت‌نام کرده‌اند، فیش‌های بانکی در اختیار دارند، لذا موقع تحویل سکه همین فیش‌ها را باید به شعبه‌ای که ثبت‌نام کرده‌اند تحویل داده و سکه خود را تحویل بگیرند.

* 9 میلیون سکه پیش‌فروش کردیم/ پیش‌فروش همیشگی نیست
مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تعداد سکه‌های پیش فروش شده دارید یا خیر؟ اظهار داشت: در شیوه جدید استقبال از پیش فروش سکه کاهش یافت و دلیل این امر نیز انتشار گواهی‌های سپرده و گواهی‌های مشارکت بود اما به هر صورت ارزش تعهد پیش فروش سکه ها حدود ۹ میلیون است که به صورت ۴ ماهه، ۶ ماهه و ۸ ماهه پیش فروش شده‌اند.
خبرنگار فارس همچنین از کمره‌ای پرسید که با توجه به نوسان قیمت سکه و در صورتی که در موعد تحویل سکه قیمت‌ها بالا باشد، آیا بانک مرکزی برنامه‌ای برای جلوگیری از بازار سیاه دارد؟  کمره‌ای در پاسخ به این سوال با بیان اینکه پیش فروش سکه همیشگی نیست، اظهار داشت: پیش فروش سکه با میزان توان تولید و شرایط روز تعیین می شود و به همین دلیل گفته شده است که به صورت هفتگی وضعیت پیش فروش سکه مشخص خواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد: اعتقاد داریم اگر حجم انبوهی از سکه به بازار عرضه شود، بر روی قیمت سکه تأثیرگذار خواهد بود.
کمره‌ای درباره نوسان بازار سکه نیز  گفت: این نوسانی که شما فرمودید در یک هفته و ۱۰ روز اخیر نداشته‌ایم، به جز روز گذشته(سه‌شنبه).  حتی در برخی روزهای گذشته قیمت دلار و طلا در بازار جهانی افزایش یافت اما در کشورمان قیمت پائین آمد. بنابراین معتقدم نوسانی که می گوئید در این ۷-۸ روزه نبوده و تعادل نسبی در بازار حاکم بوده است.

* پارامترهای بانک مرکزی برای توقف طرح پیش‌فروش سکه
مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی مجدداً‌ تأکید کرد: پیش فروش سکه نیاز همیشگی و دائمی نیست و با توجه به شرایط تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا پیش‌فروش ادامه یابد یا خیر؟
کمره‌ای در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به آغاز پیش فروش ۸ و 9 ماهه سکه، احتمال اتمام طرح‌های پیش فروش ۴ و ۶ ماهه وجود دارد؟ اظهار داشت: همانطور که عرض کردم، ما رفتار و وضعیت یک ماهه را ارزیابی کرده و پارامترهای گوناگون از قبیل قیمت جهانی طلا، توان تولید خودمان و سایر مسائل را در نظر می‌گیریم و سپس بر اساس آن تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.
کمره‌ای افزود: البته منظورم از توان تولید، موجودی طلای کشور نیست، بلکه مقصود آن است که طلا مراحلی را طی می‌کند تا تبدیل به سکه شود و ما این مراحل را در نظر گرفته و بر اساس ظرفیت‌های خودمان، برنامه‌های آتی را تعیین می‌کنیم.

* بازهم می‌گویم احتمال توقف پیش‌فروش سکه مطرح است
مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این اظهارات خبرنگار فارس مبنی بر اینکه صحبت‌های اخیر شما درباره احتمال توقف پیش‌فروش سکه جنجالی بود و موجب شد بانک مرکزی آن را تکذیب کند، خاطرنشان کرد: البته باز هم می‌گویم هر چیزی احتمال دارد، چه آنکه اگر اینگونه نبود نمی‌گفتیم که وضعیت پیش فروش سکه به صورت هفتگی مشخص می شود، بلکه اگر اطمینان داشتیم، اعلام می‌شد که این طرح یکساله یا دوساله است ولی وقتی می‌گوئیم به صورت هفتگی می خواهیم شرایط را بسنجیم، بدین معناست که سیاست پیش فروش سکه سیاست قطعی نیست.
مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی تأکید کرد: اگر بازار به تعادل برسد و قیمت دقیق تعیین شود، دیگر چه نیازی به پیش فروش سکه و یا هر سیاست‌ دیگری وجود دارد؟
کمره‌ای ادامه داد: ما شرایط را نگاه می کنیم و اگر این شرایط را طبیعی و عادی یافتیم، یکی از گزینه‌ها توقف پیش فروش خواهد بود، اما اگر بازهم احساس کردیم که به پیش فروش نیاز است، پیش فروش می‌کنیم.
وی تأکید کرد: این صحبتی بود که من قبلا عنوان کردم، حال آنچیزی که از قول ما گفته شده یا برداشت شده چیز دیگری است.
کمره‌ای در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال توقف پیش فروش تا پایان سال جاری وجود دارد، گفت که ما پنج‌شنبه به پنج‌شنبه شرایط را بررسی می‌کنیم؛ اتاق‌فکر‌هایی داریم و بخش‌های مختلف بانک مرکزی گزارش‌های خود را ارائه می‌کنند؛ لذا از الان به ضرس قاطع نمی‌توان گفت که پیش‌فروش تا پایان سال متوقف می‌شود یا خیر.

 * آیا از طرح پیش فروش برای پرداخت عیدی استقبال شد؟
خبرنگار فارس از کمره‌ای پرسید که شما در نشست خبری چند هفته پیش اعلام کردید که یکی از برنامه‌هایتان این است که برای سازمان‌هایی که موافق باشند، عیدی کارمندانشان به صورت پیش فروش سکه پرداخت شود؛ آیا از این طرح استقبالی صورت گرفت یا خیر؟
کمره‌ای پاسخ داد: آئین‌نامه‌ای توسط هیئت وزیران در اختیارمان قرار گرفت که برای مردم محترمی که عیدی دریافت می‌کنند این انتخاب وجود داشته باشد که یا عیدی را نقداً دریافت کنند و یا ۵۰ هزارتومان از عیدی را دریافت و ۳۰۰ هزارتومان مابقی را به صورت نیم سکه پیش فروش شده در شهریور ۹۱ دریافت کنند. اما اینکه دقیقاً چقدر از این طرح استقبال شد را خبر ندارم.
وی افزود: البته طبعاً بیشتر تقاضای مردم به سمت دریافت پول نقد است تا دریافت سکه پیش فروش.

 * برنامه بانک مرکزی برای توزیع اسکناس نو و بسته بندی سکه‌ها
کمره‌ای در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی در شب عید اسکناس نو را از خزانه برداشت کرد یا اسکناس های جدید به چاپ رساند، گفت: ما به عنوان حوزه نشر، فقط در توزیع اسکناس نقش داریم اما مطلعم که برنامه‌ریزی به گونه‌ای شده بود که ذخیره مناسب انجام شده تا به یاری خداوند مردم در شب عید با مشکل کمبود اسکناس نو مواجه نباشند. ضمنا در این باره برنامه‌هایی وجود دارد که از طریق روابط عمومی بانک مرکزی اعلام خواهد شد چرا که هنوز به صورت صددرصد قطعی نشده است.
وی ادامه داد: احتمالا چند بانک را انتخاب میکنیم که اسکناس‌های نو از این طریق بین مردم توزیع کنند.
کمره‌ای همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بسته بندی سکه‌های یک گرمی و سخنان دبیرکل بانک مرکزی در این خصوص گفت: بحث بسته‌بندی سکه‌های گرمی به عهده سازمان توزیع اسکناس است و اظهارنظر من در این باره ممکن است صائب نباشد اما تا آنجا که می‌دانم طرح بانک مرکزی این است که بسته بندی شود ولی اینکه این کار در چه مرحله‌ای است اطلاعی ندارم.

 * سکه اصلا حباب ندارد؛ برای سال بعد برنامه داریم
وی در پاسخ به این سوال که شما فرمودید قیمت سکه نوسان ندارد اما شاهدیم که قیمت‌ها یکی دو روز است که در حال صعود است، گفت: روز سه‌شنبه قیمت سکه پائین آمد ولی روز چهارشنبه مجددا به قیمت سابق برگشت که دلیل آن نیز افزایش قیمت جهانی طلا و ارز است.بنابراین اگر روند را در روزهای گذشته درنظر بگیرید، مشاهده می‌شود که قیمت ها متعادل و باثبات بوده است.
کمره‌ای در پاسخ به این سوال که در همین تعادل و ثبات قیمت، آیا قیمت‌ها حباب دارد یا عاری از حباب بوده است؟ گفت: این موضوع بستگی به این دارد که حباب را با چه روش و فرمولی محاسبه کنید. اگر منظور از حباب، تفاوت قیمت بازار رسمی و غیررسمی باشد، الان حباب بسیار کم است.
وی در توضیح علت کم بودن حباب قیمت سکه گفت: از ابتدای سال طرح‌های گوناگون نقدی، بانک کارگشایی و پیش فروش سکه را اجرایی کردیم و از طرف دیگر سیاست‌های پولی اصلاح شد و همچنین تغییر نرخ سود سپرده، انتشار اوراق مشارکت و گواهی سپرده کمک کرد تا نوسانات قیمت گرفته شده و الان قیمت در بازار 810 هزار تومان است.
کمره‌ای در پاسخ به این اظهارات خبرنگار فارس مبنی بر اینکه از ابتدای سال حباب قیمت سکه را شاهد بوده‌ایم، آیا بانک مرکزی برنامه ای دارد که سال آینده از ایجاد حباب جلوگیری شود؟ گفت: باز هم عرض میکنم که بستگی دارد حباب را چگونه تعیین کنید. اگر منظور از حباب تفاوت قیمت بازار با قیمت رسمی است، ۳-۴ ماه است که قیمت سکه بانکی با قیمت بازار برابر بوده است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر از نظر ما، یا حباب قیمت سکه اصلا وجود ندارد و یا بسیار کم است.
کمره‌ای همچنین درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر مشکل شرعی داشتن پیش فروش سکه گفت: ما در قالب عقد سلف،  پیش فروش می کنیم و این موضوع از نظر شرعی در حقیقت ایرادی ندارد. ضمن اینکه برآورد سودی هم می کنیم که امروز کسی که سکه را از ما می خرد قرار است ۴ یا ۶ یا ۸ ماه آینده تحویل بگیرد بنابراین تخفیفی شامل او می شود که به این قیمت‌ها می‌رسیم.


ویدیو مرتبط :
سمینار فروش حرفه ای، فروش در شرایط بحران،تکنیک های فروش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال تجدید نظر در شرایط پیش فروش سکه



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اخبار از شروع ثبت نام خرید سکه در هفته بعد حکایت دارد

احتمال تجدید نظر در شرایط پیش فروش سکه

خبر رسید که پیش فروش سکه به هفته آینده موکول شده است. از قرار تغییراتی نیز در تعداد و زمان انتظار دریافت سکه پدید خواهد آمد.

در این راستا البته هنوز مقام‌های رسمی موضع‌گیری نداشته‌اند، با این حال گمانه‌زنی‌ها از مواردی این چنین حکایت دارند. پس از دوره اول ثبت نام سکه، اعلام شد که در صورت تکرار این برنامه ثبت‌نام اینترنتی خواهد بود. در روزهای اخیر برخی تاخیر در اصلاح سامانه اینترنتی را دلیل شروع نشدن این طرح از اول اسفند اعلام کردند. با این حال تازه‌ترین خبرها و گمانه‌زنی‌ها از آغاز این طرح در هفته آینده خبر داده‌اند.

ملی و تجارت بانک‌های عامل؟

بر اساس اخبار منتشر شده، بانک مرکزی احتمالا امسال برنامه پیش‌فروش سکه را از طریق یک سامانه اینترنتی، اجرایی خواهد کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری مهر بانک مرکزی در حال حاضر مشغول طراحی این سامانه است. در عین حال احتمالا دو بانک ملی و بانک تجارت عاملیت پیش فروش سکه‌های بانک مرکزی را عهده‌دار خواهند بود.

بررسی شرایط جدید پیش‌فروش سکه

در سکوت مسوولان رسمی بازار گمانه‌زنی و اخبار‌های غیررسمی داغ است. خبرگزاری فارس در خبری از احتمال تجدید نظر در شرایط پیش فروش سکه خبر داد. این خبرگزاری گزارش داد: بانک مرکزی در حال بررسی شرایط جدیدی برای پیش‌فروش سکه است و کارگروهی نیز در این زمینه فعال شده است؛ بنابراین گزارش یاد شده کارگروه در حال بررسی شرایط بازار، میزان استقبال احتمالی از طرح، عملکرد دوره قبل پیش‌فروش سکه و مواردی از این دست است. از جمله گزینه‌های مورد بررسی، کاهش تعداد سکه‌های تحویلی و مدت زمان تحویل است. قبلا مدت زمان تحویلی 6 تا 8 ماه اعلام شده بود.

طرح جدید تزریق ارز به بازار

همچنین سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به اتخاذ تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی گفت: بر اساس این طرح، عمده منابع و درآمدهای ارزی به مرکز مبادلات و بازار بین بانکی هدایت خواهد شد. صمد کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تصمیم بزرگ ارزی اتخاذ شده، اظهار کرد: با توجه به عملکرد 5 ماهه مرکز مبادلات ارزی کشور و آسیب‌شناسی فعالیت آن تصمیم بزرگی اتخاذ شده که بر اساس آن عمده منابع و درآمدهای ارزی کشور به مرکز مبادلات ارزی یا بازار بین بانکی هدایت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بردار ارزی مرکز مبادلات تاکنون مختص 5/14 درصد شرکت ملی نفت و 20 درصد منابع قابل تبدیل صندوق توسعه ملی به ریال بوده است، افزود: با توجه به اینکه بخش عمده تقاضاهای واقعی گروه‌های کالایی به مرکز مبادلات ارزی هدایت شده است، جهت پوشش به موقع این تقاضاها، عمده منابع و درآمدهای ارزی کشور نیز باید به مرکز مبادلات یا بازار بین بانکی هدایت شود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور ادامه داد: با توجه به گذشت 119 روز کاری، در هفته جاری براساس تصمیمات جدید مقرر شده عمده درآمدهای ارزی به مرکز مبادلات هدایت شود؛ ضمن اینکه پس از هدایت منابع مذکور در فاز بعدی تلاش می‌کنیم بر اساس مکانیزم‌های طراحی شده ارز صادرکنندگان غیرنفتی شامل پتروشیمی‌ها برای پوشش تقاضای ارز به مرکز مبادلات و شبکه بانکی هدایت شود.

کریمی در مورد تامین نیاز ارزی صنایع بزرگ گفت: در صورت هدایت منابع قابل عرضه ارزی به بازار بین بانکی، امکان تامین نیازهای ارزی صنایع بزرگ ممکن خواهد شد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی پاسخ به این سوال که از چه زمانی خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی و صرافی‌ها غیرقانونی و با آن برخورد خواهد شد، اظهارکرد: طبق مقررات پولی بانکی و ارز و بخشنامه‌های بانک مرکزی به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی تمامی معاملات ارزی باید در سیستم بانکی و شبکه صرافی‌های مجاز انجام و به ثبت برسد؛ بنابراین خارج از این دو بخش معامله غیرقانونی است.

عرضه گسترده یورو و یوآن به مرکز مبادلات

برخی اخبار نیز از تزریق عرضه گسترده یورو و یوآن به مرکز مبادلات حکایت دارد.

یک مقام مسوول با تشریح جزئیات بیشتر از جلسه ویژه عصر سه‌شنبه واردکنندگان با رییس کل بانک مرکزی گفت: هفته آینده با ورود مقدار مناسبی یورو و یوآن چین به مرکز مبادلات ارزی، تقاضای تمام واردکنندگان در نوبت انتظار دریافت ارز از این مرکز پاسخ داده خواهد شد. یک مقام مسوول که در جلسه عصر سه‌شنبه مسوولان بانک مرکزی با وارد کنندگان حضور داشت در گفت‌وگو با مهر با اعلام جزئیات بیشتری از این جلسه گفت: به دستور رییس کل بانک مرکزی، هفته آینده مقدار مناسب و زیادی از یورو و یوآن چین در مرکز مبادلات ارزی تزریق شود تا این مرکز بتواند به تقاضای تمام واردکنندگانی که در نوبت انتظار دریافت ارز هستند، پاسخ دهد.

وی افزود: برهمین اساس، عرضه روبل روسیه و دلار در مرکز مبادلات ارزی با محدودیت مواجه خواهد شد. به گفته این مقام مسوول، از اوایل هفته آینده امکان تبدیل ارز دارندگان یورو، دلار و روبل و تبدیل آن به یوآن چین با سهولت در مرکز مبادلات ارزی فراهم خواهد شد.وی اظهار کرد: مرکز مبادلات ارزی و بانک مرکزی متعهد شدند تا ارز مورد نیاز متقاضیان را به یورو و یوآن چین به میزان کافی تامین کنند.

با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر تشکیل این جلسه برای حل مسائل ارزی پیش روی واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بخش تولید، رییس کل بانک مرکزی مسائل و مشکلات را بررسی و قرار بر این شد که تدابیر لازم را برای تامین به موقع ارز از مرکز مبادلات ارزی به کار بندد. در واقع این جلسه، یک جلسه هماهنگی میان بانک مرکزی، مرکز مبادلات ارزی کشور و واردکنندگان بود تا با توجه به اینکه برخی واردکنندگان، بر سر دریافت ارز و تخصیص ارز از مرکز مبادلات ارزی مشکلاتی داشتند، بتوانند سریع‌تر به منابع ارزی برای رفع نیازهای کشور دسترسی پیدا کنند.

قرار بر این شد که رییس کل بانک مرکزی دستورات لازم را در این زمینه صادر کرده و مشکلات را حل و فصل کند. جلسه عصر سه‌شنبه به منظور تامین نیاز ارزی واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بخش تولید برگزار شد.مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پیش از ظهر سه‌شنبه از برگزاری این جلسه خبرداده و اعلام کرده بود که به دستور رییس‌جمهور، مقرر شد تا این جلسه برای رفع نیاز ارزی کشور برگزار شود و در آن رییس کل بانک مرکزی تدابیر لازم را برای دسترسی سریع و آسان واردکنندگان به ارز مرکز مبادلات ارزی اتخاذ کند.

اختصاص 1/3 میلیارد دلار برای واردات دارو

همچنین بانک مرکزی از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه مبلغ 1/3 میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه مبلغ 1/3 میلیارد دلار برای واردات دارو و اقلام دارویی توسط سیستم بانکی اختصاص یافت.

کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان این مطلب که این نسبت به عملکرد سال 90 رشد 32 درصدی نشان می‌دهد خاطر نشان کرد از ابتدای سال 91 تا مرداد ماه حدود 900 میلیون دلار طی فروش عمومی و مبلغ 2/2میلیارد دلار (بر اساس‌ نامه‌های تاییدیه معاونت دارویی وزارت بهداشت به بانک مرکزی) از طریق بانک‌های عامل به شرکت‌های دارویی که ثبت سفارش کرده‌اند، پرداخت شده است که 1/2میلیارد دلار آن مربوط به 6 ماه اخیر بوده است. دارو در اولویت اول گروه کالایی قرار دارد و واردکنندگان از ارز مرجع استفاده می‌کنند.

بازار داخلی

دیروز اما قیمت ارز و سکه در بازار داخلی روبه کاهش داشت. قیمت دلار با کاهش 40 تومانی مواجه شد. یورو نیز 20 تومان افت قیمت داشت.پوند انگلیس هم با 40 تومان کاهش قیمت روبه‌رو شد. بازار طلا نیز دیروز شاهد افت تقریبا 2400 تومانی گرم طلای 18 عیار بود که تا 139هزار و 900 تومان افت داشت. سکه نیز دیروز با 15 هزار تومان کاهش تا 1 میلیون و 430 هزار تومان پایین آمد. قیمت 1 میلیون و 411 هزار تومان نیز برای آن در برخی سایت‌های مرجع اعلام شد که با قیمت اعلام شده بر تابلوها البته اختلاف فاحش داشت.

نیم سکه نیز در بازار 720 هزار تومان و در این سایت‌ها 710 هزار تومان اعلام شد. ربع سکه نیز تا 440 هزار تومان افت ثبت کرد.

ثبات نرخ دلار آمریکا در مرکز مبادلات

بانک مرکزی دیروز چهارشنبه نرخ انواع ارز را در مرکز مبادلات ارزی اعلام کرد که براین اساس نرخ دلار نسبت به روز سه شنبه ثابت، قیمت یورو افزایش و بهای هر پوند نسبت به روز قبل از آن کاهش داشت.براین اساس نرخ هر دلار آمریکا 24 هزار و 511 ریال و بهای هر پوند با 44ریال کاهش 37 هزار و 860 ریال تعیین شد.

قیمت یورو نیز با 162 ریال افزایش 32 هزار و 872 ریال اعلام شد.

بانک مرکزی نرخ فرانک سوئیس را برای روز چهارشنبه 26 هزار و 615 ریال، کرون سوئد را سه هزار و 889 ریال، روپیه هند را 453 ریال، درهم امارات را شش هزار و 673 ریال، یکصد ین ژاپن را 26 هزار و 200 ریال و لیر ترکیه را 13 هزار و 809 ریال تعیین کرد.

در این مرکز دیروز نرخ روبل روسیه 815 ریال، یوآن چین سه هزار و 927ریال و وون کره جنوبی 23 هزار ریال اعلام شد.

بانک مرکزی دیروز نرخ ریال قطر را 6 هزار و۷۳۱ ریال تعیین کرد.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازارهای جهانی دیروز به زیر 1600 دلار فرو افتاد. فروش عمده و برخی نگرانی‌ها در خصوص افت نرخ رشد اقتصادی و کاهش تقاضا در چین و تشدید نگرانی‌ها در خصوص بحران بدهی‌ها درکشورهای اروپایی دلیلی برای آن اعلام شده است. دیروز قیمت طلا تا 1595 دلار در هر اونس کاهش یافت که تقریبا 17 دلار کاهش نشان می‌دهد.

امیدها به صعود قیمت جهانی طلا کمرنگ شد

از هر 10 مقاله در خصوص آینده قیمت طلا، 9 مقاله به چشم انداز منفی این فلز در هفته‌های آتی اشاره می‌کند.

به گزارش سایت طلا پیش‌بینی اخبار مثبت در رابطه با طلا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده بسیار دشوار است، اما از هر 10 مقاله در خصوص آینده بهای طلا 9 مقاله به چشم‌انداز منفی این فلز اشاره می‌کند گویی همه امیدها به افزایش قیمت جهانی طلا بسته شده است.

بر اساس این گزارش، موسسه مالی جورج سروس به علت افزایش شاخص‌های سهام و باورها بر توقف اجرای سیاست‌های پولی آمریکا تا قبل از سال 2013میلادی سرمایه‌گذاری روی طلا را کاهش داده است.با توجه به چنین دیدگاه‌های منفی آیا سرمایه‌گذاران بلندمدت طلا اقدام به فروش ذخایر طلای خود خواهند کرد؟

آنچه بدیهی است این است که قیمت جهانی طلا تا مدتی در همین محدوده ثابت باقی خواهد ماند. با توجه به نمودار فنی طلا هیچ نشانه مثبتی از افزایش قیمت طلا در روزهای آتی مشاهده نمی‌شود./دنیای اقتصاد