اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط جدید معافیت به دلیل طلاق مادر


رئیس سازمان وظیفه عمومی گفت: تنها فرزند ذکور بالای 18 سال که والدین آنان از هم جدا شده اند، برای دریافت معافیت کفالت دائم باید 30 ماه از زمان ثبت واقعه طلاق والدین، گذشته باشد.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان وظیفه عمومی گفت: تنها فرزند ذکور بالای 18 سال که والدین آنان از هم جدا شده اند، برای دریافت معافیت کفالت دائم باید 30 ماه از زمان ثبت واقعه طلاق والدین، گذشته باشد.

سردار حمید صدرالسادات در تشریح این خبر گفت: تنها فرزند ذکور بالای 18 سال سالم در صورت جدایی مادر از همسر می تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

وی با اشاره به این که این نوع معافیت در هیئت رسیدگی به کفالت مطرح می شود، افزود: پس از ثبت واقعه طلاق ابتدا برای مشمول معافیت موقت صادر می شود و پس از گذشت 30 ماه از زمان طلاق، معافیت دائم صادر خواهد شد این درحالی است که شرایط معافیت، بعد از این مدت (از جمله تنها فرزند ذکور بالای 18 سال) استمرار داشته باشد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ثبت واقعه طلاق در محضر و عدم غیبت را  شرایط اصلی برای برخورداری از این معافیت دانست و تصریح کرد: از آنجا که برخی اقدام به طلاق صوری می کردند بنابراین براساس قانون جدید مصوب سال 1390، مقرر شد تا شرط اصلی برای معافیت دائم، گذشت 30 ماه از زمان ثبت طلاق باشد این درحالی است که در گذشته از زمان ثبت، معافیت قابل اجرا بود.  

سردار صدرالسادات افزود: مادران فاقد همسر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی (فوت یا طلاق) اگر دارای چند فرزند ذکور باشند، یکی از فرزندان آنها می تواند از خدمت معاف شود به شرط آنکه برادر دیگرش از معافیت کفالت استفاده نکرده باشد.

به گفته وی اگر برادران دیگر از معافیت هایی مانند معافیت پزشکی و ... استفاده کرده باشند، اشکالی نداشته و مشمول می تواند از معافیت کفالت استفاده کند. در این معافیت، غیبت شرط نیست.


ویدیو مرتبط :
شرایط معافیت پزشکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرایط معافیت كفالت و موارد خاص اعلام شد



 

 

شرایط معافیت كفالت و موارد خاص اعلام شد

 

شرایط معافیت كفالت و موارد خاص اعلام شد

همچنین اگر مادری فاقد همسر باشد (فوت یا طلاق)، تنها فرزند ذكور بالای 18 سال و سالم وی می‌تواند كفیل مادر شده و معاف شود.

سازمان وظیفه عمومی شرایط معافیت كفالت و موارد خاص را اعلام كرد.

به گزارش فارس، سازمان وظیفه عمومی اعلام كرد، طبق قانون، معافیت كفالت شامل افراد ذیل می‌شود.

- اگر مشمولی تنها فرزند ذكور بالای 18 سال و سالم خانواده باشد و سن پدرش بالای 59 سال یعنی شروع 60 سالگی باشد، می‌‌تواند كفیل پدرش شود و از خدمت وظیفه عمومی معاف شود. اما چنانچه سن پدرش كمتر از 59 سال تمام باشد ولی به دلیل بیماری با تأیید شورای پزشكی وظیفه عمومی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود در اینجا نیز تنها فرزند ذكور بالای 18 سال و سالم وی می‌تواند از معافیت كفالت استفاده كند.

- همچنین اگر مادری فاقد همسر باشد (فوت یا طلاق)، تنها فرزند ذكور بالای 18 سال و سالم وی می‌تواند كفیل مادر شده و معاف شود.

- اگر چنانچه فردی خواهر یا برادر صغیر داشته باشد و پدرش هم فوت كرده باشد و وی تنها مراقب برادر یا خواهر صغیر خود باشد یعنی برادر سالم و بالای 18 سال دیگری نداشته باشد، می‌تواند از معافیت كفالت استفاده كند.

- همچنین چنانچه مشمولی برادر بالای 18 سال وی بیمار باشد (نیازمند مراقبت تشخیص داده شود) و همسر و پدر و فرزند هم نداشته باشد، در این شرایط نیز در صورتی كه برادر سالم و بالای 18 سال دیگری نداشته باشد می‌تواند كفیل برادر بیمار خود شود و از معافیت كفالت استفاده كند.

- اگر چنانچه دارای خواهری باشد كه از سن 18 سالگی تا 24 سالگی ازدواج نكرده و مجرد باشد و پدرش برای جد و جده به شرط اینكه فرزند دختر و پسر نداشته باشند و تنها یك نوه سالم بالای 18 سال داشته باشند این فرد یعنی نوه می‌تواند معاف شود.

نكته: در موارد مربوط به معافیت كفالت، موضوع یگانه مراقب بودن یعنی نداشتن برادر سالم و بالای 18 سال دیگر شرط است.

* معافیت موارد خاص چه مواردی است؟

- برابر ماده 6 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، یكی از فرزندان اولیایی كه خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یكی از آنها معلول باشد) و یا حداقل 2 نفر از فرزندان آنها معلول و ناتوان باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شود.

- در بخش معافیت معلولان با توجه به عنایت مقام معظم رهبری، اگر در خانواده‌ای یك فرزند پسر بالای 18 سال باشد و یك معلول (چه خواهر یا برادر)، این فرزند هم می‌تواند معاف شود.

- همچنین اگر كسانی كه پدر یا مادرشان «25 درصد جانبازی یا 30 ماه سابقه جبهه یا 36 ماه سابقه آزادگی» داشته باشد می‌تواند یك فرزندش معاف شود.

- همچنین اگر با تلفیق موارد جانبازی و سابقه جبهه با هم منجر به 30 ماه شود یك فرزند خانواده معاف خواهد شد به عنوان مثال: اگر فردی 10 ماه خدمت جبهه و 20 درصد جانبازی داشته باشد با توجه به اینكه مجموع تلفیق موارد آن 30 ماه می‌شود یك فرزند می‌تواند معاف شود.

- اگر مادری فاقد همسر و تحت پوشش كمیته امداد باشد و دو فرزند پسر بالای 18 سال داشته باشد استثنائاً با توجه به عنایات مقام معظم رهبری یكی از فرزندانش معاف می‌شود...../تحلیل:عصرایران