اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط جدید انتقال دانشجویان ایرانی به داخل/ حذف مسایل آموزشی از وظایف شوراهای صنفی



شرایط جدید انتقال دانشجویان ایرانی به داخل/ حذف مسایل آموزشی از وظایف شوراهای صنفی

مسولان وزارت علوم در «پنجاه و دومین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور» از تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور، راه‌اندازی سامانه تایید مدرک دانش‌آموختگان، ابلاغ دستورالعمل اجرایی شوراهای صنفی به دانشگاه‌ها ، نشست وزیر علوم با معاون اول ریاست جمهوری درباره امور بورس و تغذیه دانشجویان و جزییات و مبلغ اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان خبر دادند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 مجتبی بذرافشان مقدم از ارائه تسهیلات ویژه برای انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاه‌های هم‌تراز داخلی خبر داد و گفت:‌ سه شرط اصلی معدل، مدت اقامت و اعتبار دانشگاه محل تحصیل در خارج از کشور برای انتقال به دانشگاه‌های داخلی لازم است البته این شرط در مقطع کاردانی و کارشناسی به راحتی قابل انعطاف است و در مورد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای نیز اگر فردی معدلش کمی پایین‌تر از حد نصاب باشد، شرایط کلی وی بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بحث اقامت دانشجویان دکتری بر اساس این آیین‌نامه، افزود: فرد باید حداقل دو نیمسال تحصیلی را به صورت حضوری و نیمه حضوری در کشور محل تحصیل اقامت داشته باشد، اما اگر کسی کمتر از یک سال در کشور مورد نظر اقامت داشته و به دیگر نمی‌تواند به تحصیل خود ادامه دهد، می‌تواند به داخل کشور برگردد.

وی با اشاره به شرط اعتبار دانشگاه‌ها، گفت: دانشجویان انتقالی به دانشگاه‌های هم تراز خود در داخل معرفی می‌شوند، اما در شرایط خاص، اگر کسی در دانشگاه‌های غیرمعتبر نیز تحصیل کرده باشد، به دانشگاه‌های غیرانتفاعی منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: هنوز تصمیمی در مورد شهریه این دانشجویان اتخاذ نشده است، اما قرار است صندوق رفاه دانشجویان برای مقاطع تحصیلات تکمیلی تسهیلاتی را در قالب وام پیش‌بینی کند.

معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم در خاتمه گفت: پیش‌بینی می‌شود در دور اول، حداقل 5000 متقاضی داشته باشیم که به دانشگاه‌های‌ داخل معرفی می‌شوند.

2 شیوه انتقال به دانشگاه‌های داخل

به گزارش ایسنا، یوسفی مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم نیز درباره نحوه پذیرش دانشجویان انتقالی از خارج به داخل کشور، اظهار کرد: در روش اول متقاضی مستقیم به دانشگاه یا موسسه مورد نظر خود مراجعه کرده و برای پذیرش اقدام می‌کند، در روش دوم نیز متقاضی مدارک را به اداره کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم تحویل می‌دهد که پس از بررسی مدارک در شورای انتقال دانشجویان حکم صادر می‌شود.

راه‌اندازی سامانه تایید مدرک دانش‌آموختگان

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه تایید مدرک تحصیلی دانش‌آموختگان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دانشجو می‌تواند با مراجعه به سایت و پس از ثبت مدارک در سامانه، برای گرفتن تایید مدرک تحصیلی اقدام کند. همچنین در فاز دوم به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پست هستیم تا از طریق آن دانشجو پس از ثبت مدارک در سامانه، مدارک خود را به پست داده و تاییدیه مدرک را در محل زندگی خود تحویل بگیرد.

دستورالعمل اجرایی شوراهای صنفی ابلاغ شد

در این گردهمایی همچنین بذرافشان معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی شوراهای صنفی و رفاهی دانشجویان به دانشگاه‌ها، گفت: از این پس انتخابات شوراهای صنفی بر اساس شیوه‌نامه جدید انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا وی ادامه داد: در آیین‌نامه جدید، وظایف صنفی و رفاهی دانشجویان به طور کامل شفاف‌سازی شده است که امور خدماتی و رفاهی از قبیل ایاب و ذهاب دانشجویان، وام‌های دانشجویی، مراکز درمانی، امور ورزشی، مراکز رایانه‌ای، کتابخانه‌های دانشگاه و دانشکده، امور مربوط به کیفیت غذا و بهداشت محیط و همچنین شناخت دانشجویان نیازمند متقاضی خدمات رفاهی برخی از وظایف تعیین شده است.

وی همچنین گفت: در دانشگاه‌ها و همچنین سازمان امور دانشجویان، اداره‌ای به اسم خدمات آموزشی وجود دارد که به مسایل آموزشی دانشجویان می‌پردازد، بنابراین دانشجویان نمی‌توانند در این حیطه‌ها وارد شوند.

بذرافشان مقدم درباره نحوه انتخابات اعضای شورای صنفی، گفت: دانشگاه‌ها باید انتخابات را در حد فاصل 15 مهر تا 15 آبان ماه برگزار کنند. در این راستا دو کمیته برای برگزاری و نظارت بر انتخابات پیش‌بینی شده است.

معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم همچنین تعداد اعضای شوراهای صنفی دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

نشست وزیر علوم با رحیمی در خصوص امور بورس و تغذیه دانشجویان

در این نشست محمود ملاباشی رییس سازمان امور دانشجویان به جلسه یکشنبه شب وزیرعلوم با معاون اول رییس‌ جمهوری اشاره کرد و گفت: در این جلسه تثبیت شد که غذا و بورس دانشجویی از اولویت‌های اول کشور است.

وی با اشاره به برخی از تاکیدات وزیر علوم در بحث دانشجویی، گفت: در این زمینه به ضرورت درجه‌بندی خوابگاه‌ها و اخذ هزینه اجاره بها با توجه به این رتبه‌بندی تاکید شده است که امیدواریم صندوق رفاه این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین بر ضرورت اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها در مورد آیین‌نامه‌های دانشجویی و آموزشی به دانشجویان تاکید کرد.

دانشگاه‌ها از پرداخت هزینه‌های گمرکی در مورد کالاهای اساسی معاف شوند

گودرزی قائم مقام رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در این همایش خواستار شد که دولت کمک کند تا در خرید کالاهای اساسی تغذیه دانشگاه‌ها همچون گوشت، مرغ، برنج و غیره هزینه‌های گمرکی برداشته شود.

به گزارش ایسنا، وی بر سیاست‌های صندوق مبنی بر استفاده از ظرفیت خیرین و بکارگیری بخش غیردولتی برای حل برخی مشکلات دانشگاه‌ها تاکید کرد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان :جزییات و مبلغ اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان

گفتنی است مرادیان رییس صندوق رفاه دانشجویان نیز در حاشیه این گردهمایی با تشریح جزییات و مبلغ اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان، گفت:‌ یارانه صندوق رفاه دانشجویان در اولویت پرداخت قرار گرفته است و امیدواریم پرداخت این اعتبار در روزهای آتی محقق شود.

وی با بیان اینکه شب گذشته جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر علوم و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در خصوص تخصیص اعتبارات داشتیم، اظهار کرد: در این جلسه قول داده شد که اعتبار مربوط به وام شهریه نیز تا قبل از پایان آذر ماه به صندوق رفاه تخصیص یابد.

به گزارش ایسنا، مرادیان با بیان اینکه اعتبار ابلاغ شده برای وام شهریه 155 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: تا این لحظه هیچ مبلغی به ما اختصاص نیافته است، همچنین در حوزه یارانه، 177 میلیارد تومان مبلغ بودجه ابلاغ شده به صندوق بود که این بودجه نیز تابحال تحقق نیافته و امیدواریم تا هفته آینده محقق شود.

ساماندهی 250 خوابگاه غیردولتی

وی با بیان اینکه حدود یک سال در زمینه آیین‌نامه خصوصی سازی خوابگاه‌ها کار کارشناسی مداوم انجام دادیم، گفت: در اولین گام 250 خوابگاه غیردولتی که فاقد ساز و کار نظارتی بودند، مدیریت شده و از طرف صندوق رفاه به آنان مجوز فعالیت موقت یک ساله داده شد.

اعطای وام چهار درصدی به خوابگاه‌سازان محقق شد

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین درباره اعطای وام چهار درصدی به خوابگاه‌سازان، تصریح کرد: این بحث سه بار در هیات دولت مطرح شد که هر سه بار اشکالاتی از جانب بانک مرکزی به آن وارد شد، تا اینکه در خرداد ماه سال جاری تمامی این مشکلات مرتفع شده و به مرحله اجرایی رسید، اما با توجه به اینکه مشکل منابع داریم، ممکن است این بحث تا پایان سال 91 تحقق پیدا نکند.

جزئیات تخصیص اعتبارات به دانشگاه‌ها

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین درباره جزئیات تخصیص اعتبارات به دانشگاه‌ها، گفت: در نیمسال اول سال جاری در بحث شهریه 37 میلیارد تومان به دانشگاه آزاد و 46 میلیارد و 200 میلیون تومان به سایر دانشگاه‌ها اختصاص یافت. همچنین در بحث وام تحصیلی به طور کلی به دانشگاه‌های دولتی و فنی حرفه‌ای 40 میلیارد تومان و در بخش ودیعه مسکن 12 میلیارد تومان اختصاص یافت.

گفتنی است در ادامه این گردهمایی 2 میزگرد در حیطه مسایل دانشجویی دانشگاه‌ها با حضور مسوولان وزارت علوم و معاونین دانشجویی برگزار خواهد شد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض صنفی دانشجویان کوی دانشگاه تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدول شهریه دانشجویان متقاضی انتقال به داخل/ تغییر شرایط انتقال



برای متقاضیان دولتی و آزاد؛

جدول شهریه دانشجویان متقاضی انتقال به داخل/ تغییر شرایط انتقال

شهریه ای که دانشجویان ایرانی خارج از کشور باید بعد از انتقال به داخل پرداخت کنند دو برابر شهریه نوبت شبانه دانشگاههای داخل کشور اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نامه انتقال خارج به داخل دانشجویان از سال 89 با امضای وزیرعلوم به مدت 4 سال جنبه اجرایی به خود گرفت اما به علت مشکلات ارزی پیش آمده برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور، سازمان امور دانشجویان تصمیم گرفت در این آیین نامه تغییراتی را برای تسهیل انتقال دانشجویان به داخل اعمال کند.

در این بخشنامه اشاره ای به میزان شهریه دانشجویان شده که باید پس از انتقال به داخل، دو برابر شهریه نوبت دوم دانشگاههای داخل را به عنوان هزینه هر ترم پرداخت کنند.

جدول شهریه انتقال به داخل مطابق آیین نامه فعلی

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

طبق این آیین نامه، شهریه تحصیلی دانشجویان دکتری مطابق مصوبه هیئت امنای موسسه پذیرنده اعلام شده است.

به گزارش مهر، به زودی آیین نامه تازه بازنگری شده انتقال خارج به داخل بازنگری و مهمترین تغییرات شهریه ای اعمال خواهد شد.

جدول شهریه انتقال به داخل در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان ایرانی خارج از کشور مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و پیوسته که در یکی از دانشگاههای معتبر خارج از کشور در حال تحصیل هستند، می توانند به یکی از واحدهای مشخص شده دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور(به غیر از استانهای تهران و البرز) در همان رشته معرفی شوند.

ادامه تحصیل این دانشجویان در ترمهای بعدی مشروط به رضایت مندی علمی و عمومی وفق مقررات و آئین نامه ها است.

دانشجویان ایرانی خارج از کشور مقاطع کارشناسی ارشد که در یکی از دانشگاههای معتبر خارج از کشور در حال تحصیل هستند می توانند به یکی از واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور جهت ادامه تحصیل در همان رشته و گرایش معرفی شوند.

ادامه تحصیل این قبیل دانشجویان در ترمهای بعدی مشروط به رضایت مندی علمی و عمومی وفق مقررات و آئین نامه ها است.

ظرفیت پذیرش این قبیل از دانشجویان برای دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد حداکثر 10 درصد ظرفیت پذیرش سال 91 در هر رشته محل تعیین می شود.

شهریه دانشجویان بر اساس جدول زیر اعلام شد.

جدول شهریه انتقال خارج به داخل دانشجویان دانشگاه آزاد

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

بر اساس یکی از تبصره های این آیین نامه، آغاز تحصیل دانشجویان از بهمن ماه سال جاری است و در موارد خاص با موافقت واحد مربوطه می توانند در ترم مهرماه 92-91 نیز ثبت نام کنند.

دانشجویان دوره­های کارشناسی ارشد که در واحدهای بین الملل ثبت نام می کنند، می توانند در واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی (به غیر از استان تهران و البرز) وفق مقررات میهمان شوند و ادامه میهمانی دانشجویان در ترم های بعدی مشروط به رضایتمندی از عملکرد علمی و عمومی آنها است.

پس از جمع آوری تقاضاهای دانشجویان، شورای جذب دانشجویان ایرانی خارج از کشور در خصوص اعتبار علمی دانشگاه محل تحصیل متقاضی در خارج از کشور و همخوانی واحدهای گذرانده شده در رشته و گرایش تحصیلی و توانمندی و سطح علمی دانشجویان متقاضی، بررسی و ارزیابی لازم را انجام می دهد و بر این اساس یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه تحصیل متقاضی معرفی می کند.

انتقال این افراد از واحدهای تعیین شده به واحدهای دیگر تا پایان تحصیل ممنوع است./مهر