اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط تعیین سن در پزشکی قانونی



اخبار,اخباراجتماعی ,تعیین سن در پزشکی قانونی

مدارک لازم برای دریافت خدمت تعیین سن شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، نامه مرجع قضایی،‌ انتظامی یا ثبت احوال و مدرک تولد یا تحصیلی معتبر (نشان‌دهنده سال شروع تحصیل باشد) است، البته در مواردی ممکن است شناسنامه پدر و مادر هم برای پاسخ به این درخواست نیاز باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: یکی از خدمات سازمان پزشکی قانونی کشور که در ادارات پزشکی قانونی سراسر کشور ارائه می‌شود، معاینات تعیین سن است.

دکتر علی‌احسان صالح در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: در این نوع معاینه، افراد یا متقاضی تغییر سن شناسنامه‌ای خود هستند یا آن‌که بدون مدارک شناسایی‌اند که با حضور در پزشکی قانونی خواستار تعیین سن خود برای دریافت مدارک شناسایی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در پزشکی قانونی بدون ارائه مدارک لازم و معتبر و نیز معاینه دقیق بالینی سن افراد به هیچ وجه کم یا زیاد نمی‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان یادآور شد: متقاضیان تعیین سن تنها با ارائه نامه از مرجع قضایی، انتظامی و یا ثبت‌احوال پذیرش می‌شوند. این افراد با ارائه نامه معتبر از یکی از مراجع مورد نظر به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند تا نسبت به بررسی تقاضای آنان اقدام شود.

صالح ادامه داد: فرد متقاضی پس از مراجعه و ارائه نامه درخواست توسط همکاران پزشکی قانونی پذیرش و پس از تحویل مدارک برای او پرونده تشکیل می‌شود و در این مرحله نامه مرجع قضایی- انتظامی به دقت کنترل می‌شود و در صورت تکمیل مدارک، تعرفه خدمت از متقاضی اخذ و فرد برای معاینه توسط پزشک در نوبت بررسی پرونده منتظر می‌ماند.

وی به مدارک لازم برای تعیین سن اشاره کرد و گفت: مدارک لازم برای دریافت خدمت تعیین سن شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، نامه مرجع قضایی،‌ انتظامی یا ثبت احوال و مدرک تولد یا تحصیلی معتبر (نشان‌دهنده سال شروع تحصیل باشد) است، البته در مواردی ممکن است شناسنامه پدر و مادر هم برای پاسخ به این درخواست نیاز باشد.

صالح یادآور شد: پس از تشکیل پرونده فرد برای معاینه ظاهری و بررسی مدارک هویتی به پزشک مربوط ارجاع می‌شود که در این مرحله نوع بررسی و معاینات در افراد زیر 23 و بالای 23 سال متفاوت است. در افراد زیر 23 سال، سن فرد از طریق معاینه ظاهری،‌ گرافی استخوانی و بررسی وضعیت دندان‌ها تعیین می‌شود، در حالی که این بررسی‌های دندانی و استخوانی در افراد بالای 23 سال چندان پاسخگو نیست و تنها با معاینه ظاهری و مدارک بیمارستانی زمان تولد و مدارک تحصیلی معتبر مربوط به زمان شروح به تحصیل می‌توان سن افراد را تعیین کرد.

وی با بیان این‌که متقاضیان تعیین سن دو دسته‌اند، تاکید کرد: گروه اول افرادی هستند که شناسنامه و مدارک هویتی دارند، اما به دلایلی می‌خواهند سن شناسنامه‌ای خود را کم یا زیاد کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان ادامه داد: البته بیشتر متقاضیان پزشکی قانونی در این دسته خانم‌ها و خواستار کاهش سن شناسنامه‌ای خود هستند. در این موارد کارشناسان پزشکی قانونی با بررسی دقیق مدارک هویتی و بیمارستانی(زمان تولد) و نیز معاینه ظاهری دقیق فرد سن او را تغییر می‌دهد و بدون مدارک و شواهد قابل قبول به هیچ وجه سن فرد را کم یا زیاد نخواهد کرد و این افراد لازم است که مدرک تحصیلی خود را هم که مربوط به سال‌های اولیه تحصیل باشد ارائه دهند.

وی در ادامه گفت: گروه دوم افرادی بدون مدارک شناسایی و هویتی هستند که با مراجعه به پزشکی قانونی تقاضای تعیین سن تقریبی خود را دارند. در این موارد نیز پزشکی قانونی با بررسی دقیق و کار شناسامه افراد چه از نظر معاینه ظاهری و چه از نظر مدارک تحصیلی یا بیمارستانی(در صورت وجود) سن فرد را تعیین می‌کند.

صالح خاطرنشان کرد: پرونده‌های تعیین سن در صورت کامل بودن مدارک عمدتا یکروزه پاسخ داده می‌شود در صورتی که به غیر از مدارک اولیه مدارک دیگری هم نیاز باشد بسته به زمان تهیه و ارائه آن توسط فرد متقاضی، مدت زمان پاسخگویی در این پرونده‌ها متفاوت می‌شود.


 اخبار اجتماعی  - ایسنا


ویدیو مرتبط :
مسابقات غیر قانونی سن دیگو، کورس در اتوبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعیین تعرفه حق قانونی نظام پزشکی بود


معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به سلب اختیار تعیین تعرفه از نظام پزشکی در قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: تعیین تعرفه حق قانونی سازمان نظام پزشکی بود.

خبرگزاری ایسنا: محمد جهانگیری در همایش پزشکان عمومی استان البرز اظهارکرد: دولت در سال 86 تعیین تعرفه‌ها از سوی نظام پزشکی را لغو کرد و دیوان عدالت اداری نیز به این دستور رای داد؛ در حالی که این حق قانونی سازمان نظام پزشکی بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دهک جامعه پزشکی در دنیا هفت و هشت است، گفت: این دهک برای جامعه پزشکان ایران در شورای عالی بیمه، ۹ و ۱۰ ثبت شده است. بر اساس این دهک، درآمد خالص ماهانه یک پزشک عمومی طبق نظر بانک مرکزی شش میلیون تومان، میزان درآمد ماهانه یک متخصص ۹ میلیون تومان و برای یک پزشک فوق تخصص نیز ۱۲ میلیون تومان درآمد ماهانه تعیین شده است.

جهانگیری در ادامه از ضرورت اعتبار بخشی و استقلال پزشکان سخن به میان آورد و افزود: نیاز است تا نظام اجرایی به درستی پیگیری شود و اعتبار بخشی و استقلال پزشکان به طور کامل لحاظ شود و بر اساس آن بیماران ابتدا به پزشک عمومی ارجاع داده شوند.

جهانگیری ادامه داد: پزشکان عمومی نباید بیماران را با درصدی پایین‌تر از میانگین تعرفه‌ای که دولت تعیین کرده، ویزیت کنند و نیاز است برای‌ دستیابی به استقلال، در فعالیت‌های پزشکی گروهی سهم و درصد خود را مشخص کنند.

در ادامه همایش حسن شاپوری، رییس انجمن پزشکان عمومی کرج اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش تدوین یک دستورالعمل برای به دست آوردن جایگاه مناسب پزشکان عمومی است.

شاپوری خاطرنشان کرد: نیاز است تا سیاست‌های مختلف ابلاغی در کشور بررسی شده و عملیات اجرایی در راستای این سیاست‌ها لحاظ شود.

وی افزود: پزشکان عمومی چیزی بالاتر از اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری که در اجرای نظام سلامت فرموده‌اند، نمی‌خواهند لذا امیدواریم در سال جاری سیاست‌ها با دقت، بینش و حساسیت بیشتری اجرا شود و سلیقه‌های شخصی بر مصوبات دخالت داده نشود.

شاپوری در پایان با اشاره به اینکه پدیده سلامت و امنیت استراتژیک است، گفت: در این رویداد مهم کلیات موضوع در دست دولت است، اما مجریان این پدیده جامعه پزشکان هستند و اگر حقوق آنها به درستی منظور نشود، این رویکرد مهم به نتیجه نمی‌رسد.