اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط بازگرداندن پرداخت‌ اشتباهی خلافی


رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا شرایط بازگرداندن پرداخت‌های اشتباهی صورت وضعیت تخلفات را اعلام کرد.

خبرگزاری مهر: رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا شرایط بازگرداندن پرداخت‌های اشتباهی صورت وضعیت تخلفات را اعلام کرد.

سرهنگ احمد کرمی اسد افزود: بعضا برخی مالكان خودروها به طور اشتباهی در زمان دریافت پرینت خلافی خودرو خود، پرینت خودرو دیگری را گرفته و بدون کنترل پلاک درج شده، نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کنند و پس از پرداخت، متوجه اشتباه خود می‌شوند.

وی با تاکید بر این که مالكان خودروها در زمان پرداخت صورت وضعیت تخلفات باید حتما پلاک خودرو را کنترل کنند تاکید کرد: در عین حال پلیس راهور نیز شرایطی را برای بازگرداندن پرداخت‌های اشتباهی صورت وضعیت تخلفات در نظر گرفته است.

رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا در تشریح این فرایند گفت: مالكان خودروهایی که به اشتباه صورت وضعیت تخلفات دیگری را پرداخت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به واحدهای اجرائیات پلیس راهور در سراسر کشور نسبت به درخواست استرداد پرداختی اشتباه اقدام کنند.

وی افزود: این افراد باید ضمن پرکردن فرم مربوطه، اصل صورت وضعیت یا برگه اخطاریه پرداخت شده دارای ثبت ماشینی یا رسید پرداخت الکترونیکی با تاییدیه بانک عامل، تصویر خوانا کارت ملی یا شناسنامه مالک پلاک صحیح، تصویر شناسنامه مالکیت خودرو پلاک صحیح به نام مالک پلاک و شماره حساب عابر بانک سپه و یا سیبا ملی را به همراه داشته باشند.

رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: پس از تحویل این مدارک به واحدهای اجرائیات و طی مراحل قانونی مربوطه، وجه اشتباه پرداختی به حساب اعلامی از سوی متقاضی توسط پلیس واریز می‌شود.

وی با تاكید بر این كه فرآیند بازپرداخت قبوض جرایم پرداختی طولانی است از مالكان خودرها خواست حتما در زمان پرداخت قبوض خود كنترل های لازم را داشته باشند تا با مشكلی مواجه نشوند.


ویدیو مرتبط :
تسهیل شرایط پرداخت وام به روستاییان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهادی برای شرایط جدید: هم پرداخت ارزش واقعی مهریه ؛ هم مصون ماندن از تلاطمات بازار سکه



 

 

مهریه , سکه , تورم

 

سال ها قبل ، مهریه خانم ها عمدتاً پول نقد بود زیرا موضوعی به نام تورم و کاهش ارزش پول به اندازه ای نبود که ارزش مهریه را با افت چشمگیر مواجه کند و آن را از حیز انتفاع خارج کند.

با این حال در چند دهه اخیر نوسانات تورمی به حدی شدید بوده است که خانواده ها را بر آن داشت تا تمهیدی برای حفظ ارزش مالی مهریه بیندیشند و بدین ترتیب "سکه بهار آزادی" که دارای ارزش ذاتی "طلا"ست ، به عنوان مهریه رایج اکثر زنان ایرانی رایج شد و در یک پروسه نه چندان سالم و مبتنی بر چشم و هم چشمی ها و نیز نگرانی های ناشی از شیوع طلاق ها در جامعه ، "تعداد سکه های مهریه" رو به افزایش گذاشت و از صدها به بالا رفت!

به هر روی تعیین سکه بهار آزادی به عنوان مهریه غالب ، تا حدی توانست توازن میان ارزش واقعی مهریه در زمان عقد و زمان مطالبه و وصول را برقرار کند و از این جهت به عدالت نزدیک تر بود زیرا زنان با کاهش ارزش پول ، نگران کاسته شدن از میزان ارزش مهریه خود نبودند چه آن که می دانستند قیمت سکه کمابیش همپا با تورم پیش می رود.

در سال ها اخیر اما  ، آن رابطه پیشین بین «قیمت سکه طلا» و «تورم موجود در اقتصاد ملی» از بین رفته است. به عنوان مثال نرخ رشد قیمت سکه در یک سال اخیر حدود سه برابر رشد تورم بوده است.

همان گونه که تعیین وجه نقد باعث می شد ارزش مهریه در گذر زمان از ارزش اولیه و مورد نظر عروس بیفتد و کاهش یابد ، وضعیت نابسامان بازار طلا نیز باعث شده است که ارزش واقعی مهریه بیش از ارزش واقعی آن در حین عقد باشد. لذا همان گونه که برای مورد قبلی و برای حفظ حقوق حقه زنان چاره اندیشی شد ، باید برای مورد مبتلابه اخیر نیز تمهیدی اندیشه شود.

بحث طلا اکنون نه در ایران که در بازار جهانی ، روندی جدا از تورم به خود گرفته است و تابعی از وضعیت اقتصادی جهان و مشخصاً کشورهایی مانند چین شده است.

این اصلاً منصفانه نیست که چون در چین فلان روند اقتصادی رخ می دهد و قیمت جهانی طلا بالا می رود ، مرد ایرانی - که در آمدش بر مبنای ارزش طلا افزایش نمی یابد - به دلیل افزایش قیمت طلا و متعاقب آن وضعیت مهریه ها یا از خیر ازدواج به موقع بگذرد یا به دلیل عجز از دادن مهریه راهی زندان شود.

اما چه باید کرد که هم حقوق زنان در حفظ ارزش واقعی مهریه شان تأمین شود و هم مردان جامعه به دلیل نوسانات بازاری که خودشان هیچ دخلی در آن ندارند ، متحمل خسارتی بیش از حد ارزش واقعی مهریه نشوند و ای بسا به دلیل آن که نمی توانند در ماه دو سکه مهریه بدهند زندانی نشوند؟!

به نظر می رسد قانونگذاران کشور باید به جای پرداختن به اموری که اساساً دغدغه مردم نیست به این امور روزمره بپردازند و در این مورد بخصوص پیشنهاد حاضر را مورد توجه قرار دهند تا حقوق مردان و زنان جامعه توأماً مورد توجه قرار گیرد و زندگی ها تحت الشعاع بازار سکه و دلالان آن قرار نگیرد.

پیشنهاد می شود مقرر شود از این پس در تعیین میزان مهریه ای که باید پرداخت شود ، قیمت سکه در زمان عقد تعیین و رقم به دست آمده بر مبنای تورم افزوده شده از آن سال تا زمان پرداخت بروز شود و رقم به دست آمده میزان مهریه ای باشد که بر عهده مرد است . در این صورت ارزش واقعی مهریه بر مبنای تورم همه سال های زندگی مشترک حفظ می شود و حقی از زن ضایع نمی شود و از سوی دیگر مردان نیز قربانی تلاطمات و دلال بازی ها و بورس بازی های بازار سکه نمی شوند و در عین حال موظفند مهریه زنان را به ارزش واقعی آن پرداخت نمایند. این یک پیشنهاد عملی برای مصون ماندن خانواده ها از تلاطمات بازار سکه است.

این وظیفه حاکمیت است که با اتخاذ تذابیری توازن و انصاف را در جامعه حفظ کند و از روند تحولات عقب نماند.../عصرایران