اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شب یلدای امسال دقیقا چند ساعت و چند دقیقه است؟/ جزئیات نجومی طولانی‌ترین شب سال



اخبار,اخباراجتماعی , طولانی‌ترین شب سال

 ایرانی‌ها از قدیم تسلطی خاص به علم نجوم داشته‌اند که شب یلدا برایشان شبی خاص و ویژه بوده است. اما طولانی‌ترین شب امسال دقیقا چقدر خواهد بود که ایرانی‌ها آن برای لحظاتی بیشتر در کنار هم بودن جشن می‌گیرند؟

کوتاه و بلند شدن شب‌های سال یکی از اتفاقاتی است که انسان هر روز با آن مواجه می شود و اهمیت مهمی در زندگی روزمره مردم داشته و دارد. همین مسئله سبب شده نحوه زندگی در کشورهایی که طول شب و ‏روز آنها تنها چندساعت است با کشورهایی که تقریباً طول و شب روز آنها با هم برابر است، تفاوت آشکاری داشته باشد.‏

 

ایرانی‌ها اما از بسیار قدیم با احاطه به علم نجوم از این تغییر مطلع بوده‌اند و شب یلدا را با سنت‌های ویژه ای در نظر گرفته‌اند. این در حالی است كه شب یلدا گاهی فقط یك دقیقه یا حتی كمتر با شب‌های قبل و بعد خود تفاوت دارد. با پشت سر گذاشتن اول مهر که برابری شب و روز در کل کره زمین اتفاق می افتد، به مرور در نیمکره شمالی به طول شب ها اضافه و از طول روزها کاسته می شود و در نهایت  در شب اول زمستان طولانی ترین شب سال یا همان یلدا اتفاق می‌افتد.

شامگاه روز دوشنبه 30 آذر 1394، لحظه غروب خورشید ساعت 16:55 دقیقه و طلوع خورشید در بامداد سه شنبه اول دی ماه، ساعت 7:12 دقیقه خواهد بود که با این حساب طولانی ترین شب سال با مدت زمان 14 ساعت 17 دقیقه رقم می خورد.

اخبار,اخباراجتماعی , طولانی‌ترین شب سال

روز سه شنبه ساعت 8:18 دقیقه خورشید به نقطه انقلاب زمستانی می رسد و در پایان طولانی ترین شب سال، روز اول دی ماه کوتاه ترین روز سال در نیمکره شمالی خواهد یود. شب یلدا یا شب چله از لحاظ نجومی اول زمستان و برابر با انقلاب زمستانی است. خورشید در حرکت سالیانه خود در اول زمستان در جنوبی ترین نقطه شرق طلوع کرده و در جنوبی ترین نقطه غرب غروب می کند و با کم شدن زاویه حرکتی خورشید در آسمان در این زمان ما شاهد بلندترین شب سال و کوتاه ترین روز سال هستیم چرا که مدار حرکت زمین با دایره البروج 23/5 درجه اختلاف دارد و در نقطه انقلاب زمستانی زمین به پایین ترین حد خود و بیشترین اختلاف با مدار دایره البروج می رسد که23/5 - درجه است. ولی از انقلاب زمستانی و یا شب چله به بعد خورشید از جنوبی ترین نقطه شرق و غرب فاصله گرفته و کم کم به نقطه شرق و غرب نزدیک شده تا به اعتدال بهاری برسد.

اخبار,اخباراجتماعی , طولانی‌ترین شب سال

ایرانیان باستان به این تقسیمات زمان و تفاوت طول شبانه روز و به صورت طبیعی زوایای بین مدارات اشراف کامل داشته‌اند و آن را در محاسبات خود لحاظ می کردند. فراموش نکنید که یلدا واژه ای سریانی به معنای تولد است که به زایش مهر تابان پس از شبی طولانی اشاره دارد.

 

 اخبار  اجتماعی  -  خبر  انلاین 


ویدیو مرتبط :
شب یلدای نجومی در صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طولانی ترین شب سال 92 چقدر هزینه دارد؟+ جدول



اخبار,اخبار اقتصادی,رسوم قدیم ایرانیان در شب یلدا

 

اخبار اقتصادی - بازار شب یلدا در رکود مطلق/ طولانی ترین شب سال 92 چقدر هزینه دارد؟+ جدول

بازار خرید کالاهای شب یلدای امسال، تب و تاب خرید هر سال را ندارد.

به گزارش نامه نیوز،  یلدای نیاکان ما فقط یک شب سرد زمستانی طولانی نبوده است؛ درکنارهم بودن و حتی خوردن هرچیزی در آن شب فلسفه ای برای خود داشته است و هریک نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی بوده است.

براساس رسوم قدیم ایرانیان در شب یلدا مردم در کنار هم جمع شده و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا است آن را جشن می‌گیرند. از جمله‌ میوه‌هایی که در این شب میهمان خانه‌ها می‌شود، علی‌رغم این فصل می‌توان به هندوانه و انار اشاره کرد. از دیرباز برخی ایرانیان می‌گفتند اگر در شب یلدا هندوانه خورده نشود، شگون ندارد و از این‌روست که فقیر و غنی حتی اگر میوه‌ دیگری نخرند اقدام به خرید هندوانه در این شب خاص می‌کنند.

اما بازار خرید کالاهای شب یلدای امسال، تب و تاب خرید هر سال را ندارد و به نظر می‌رسد که استقبال مردم از خرید کالاهای ویژه این شب باستانی، خود را به دست سرمای زمستانی سپرده است.

کاسب‌های بازار نیز به این نکته اذعان دارند که شب یلدای امسال، حال و هوای سال‌های گذشته را ندارد و اقبال مردم به خرید کالاهای ویژه این شب، نسبت به سال‌های گذشته کمتر است.

این در شرایطی است که علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در رابطه با وضعیت قیمت آجیل و خشکبار با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا گفته است افزایش قیمت آجیل و خشکبار را در روزهای آینده و شب یلدا و حتی بعد از آن نیز نخواهیم داشت.

ارزانی می گوید در سال جاری شاهد هجوم تقاضا و خرید آجیل و خشکبار در رابطه با این مراسم نبوده و به دلیل فاصله زمانی شب یلدا با بعد از ایام سوگواری امام حسین (ع) نیز شاهد هجوم تقاضا نخواهیم بود بنابراین با وفور آجیل و خشکبار در بازار، افزایش قیمت نیز مطلقاً وجود نخواهد داشت.

همچنین مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بار فروشان در مورد تأمین میوه شب یلدا گفته است میوه بیش از نیاز در بازار وجود دارد و هیچ مشکلی در زمینه تأمین آن نیست. یکی از مهمترین میوه‌های شب یلدا هندوانه است که در حال حاضر قیمت آن در میدان بزرگ هرکیلو 250 تومان است ولی طی دو الی سه روز آینده هندوانه نو وارد بازار می‌شود که قیمت آن سر زمین حدود کیلویی800 تومان است و در میدان حدود هزار تومان به فروش می‌رسد ولی این هندوانه برای شب یلدا در خرده فروشی به قیمت 1500 تومان عرضه خواهد شد.

وی در مورد انار که یکی از میوه‌های مرسوم در شب یلدا است، می گوید از نظر میزان انار در بازار باید بگویم حجم تولید این میوه دو برابر سال گذشته است که قیمت آن از 2000 تومان تا 3500 تومان است و احتمالا شب یلدا حدود 10 درصد گران تر خواهد شد.


در جدول زیر قیمت کالاهای مرسوم در شب یلدا آمده است:

 

آجیل/ میوه

قیمت(کیلوگرم/تومان)

آلبالو خشک

7800

آلو جنگلی

7500

انجیر آردی

13500

بادام با پوست

7500

بادام هندی خام

36000

بادام هندی شور

37000

برگ زردآلو

8500

برگ هلو

8000

پسته فندقی

35800

تخمه آفتابگردان

7500

تخمه ژاپنی

13000

تخمه کدو

13800

توت خشک

27000

مغز گردو

44000

گردو با پوست

23000

فندق با پوست

17000

هندوانه

1500

انار

4500

پرتقال

3000

نارنگی

4000

کیوی

4000

موز

4000

خرمالو

4000

گلابی

6000

خیار

3000

سیب

5000

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

اخبار اقتصادی - نامه نیوز