اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شب قدر نگین انگشتری رمضان...


الهی! ضعیفان را پناهی، قاصدان را بر سر راهی، مؤمنان را گواهی، چه عزیز است آن كس كه تو خواهی... الهی!

خبرگزاری ایسنا: الهی! ضعیفان را پناهی، قاصدان را بر سر راهی، مؤمنان را گواهی، چه عزیز است آن كس كه تو خواهی... الهی! جمال تو راست، باقی زشتند، و زاهدان مزدوران بهشتند.

 پروردگار خان کرم گسترانیده و وسعت لطفش آنقدر وسیع هست که همه را به ضیافت خویش دعوت کند، هیچکس غریبه نیست، همه خواسته و ناخواسته فراخوانده شده‌اند.

قدر شب نزول قرآن و خدای قرآن است. قدر همان شبی است که در آن درهای مغفرت به روی بندگان گشوده می‌شود. دیگر نیاز نیست بندگان به آسمان روند و درها بکوبند و اشک‌ها بریزند، کافی است تا قلب را متوجه او سازند تا او خود فرود آید و دست مهر بر سر تک تکشان کشد.



قدر شب تنهایی و غربت است؛ غربتی قریب، غربت مردان خدا، مردانی که در آسمان‌ها شناخته شده‌تر از زمینند، مردانی که حتی راز و نیازشان غریبانه است. حرف دل این مردان را باید از زبان چاه و نخلستان شنید، باید گوش سپرد، این صدای کعبه است که می‌گرید، کعبه‌ای که در پشت دیوارهای سنگی خود گهواره‌ای بود برای مردان خدا، این صدایی است که از کوفه به گوش می‌رسد «قسم به خدای کعبه که رستگار شدم».

شب بیست و یکم ماه رمضان نیز از راه رسید، شبی که سوگی بزرگ را در دل خود جای داده، شبی که حضرت علی(ع) در آن به شمشیر کینه و جهل فرقش شکافته شد و به شهادت رسید.

شب بیست و یکم ماه رمضان طبق روایات متعدد از شب‌هایی است که احتمال آن هست که شب قدر باشد. این شب فضیلت بیشتری نسبت به شب نوزدهم ماه رمضان دارد.

اعمال بسیاری در فضیلت شب‌های قدر وارد شده است که برخی آنها مخصوص شب بیست و یکم هستند.

در این شب نیز به جا آوردن نماز معروف به هفت قل هو الله وارد شده است. نمازی که دو رکعت است و در هر رکعت پس از قرائت سوره حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود.

همچنین غسل کردن در این شب نیز بسیار توصیه شده و در سیره ائمه معصومین(ع) نیز به آن تاکید شده است.

از ادعیه‌ای که در این شب وارد شده می‌توان به دعای جوشن کبیر اشاره كرد؛ علاوه بر این دعای اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، وَاقْسِمْ لى حِلْماً یَسُدُّ عَنّى بابَ الْجَهْلِ، وَهُدىً تَمُنُّ بِهِ عَلَىَّ مِنْ كُلِّ ضَلالَةٍ، وَغِنىً تَسُدُّ بِهِ عَنّى بابَ كُلِّ فَقْرٍ، وَقُوَّةً تَرُدُّ بِها عَنّى كُلَّ ضَعْفٍ، وَعِزّاً تُكْرِمُنى بِهِ عَنْ كُلِّ ذُلٍّ وَرِفْعَةً تَرْفَعُنى بِها عَنْ كُلِّ ضَعَةٍ، وَاَمْناً تَرُدُّ بِهِ عَنّى كُلَّ خَوْفٍ، وَعافِیَةً تَسْتُرُنى بِها عَنْ كُلِّ بَلاءٍ، وَعِلْماً تَفْتَحُ لى بِهِ كُلَّ یَقینٍ، وَیَقیناً تُذْهِبُ بِهِ عَنّى كُلَّ شَكٍّ، وَدُعآءً تَبْسُطُ لى بِهِ الْإِجابَةَ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ، وَفى هذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یا كَریمُ وَخَوْفاً تَنْشُرُ لى بِهِ كُلَّ رَحْمَةٍ، وَعِصْمَةً تَحُولُ بِها بَیْنى وَبَیْنَ الذُّنُوبِ، حَتّى اُفْلِحَ بِها عِنْدَ الْمَعْصُومینَ عِنْدَكَ، بِرَحْمَتِكَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ که از سید ابن باقی نقل شده است نیز مورد تاکید زیاد قرار گرفته است.

علاوه بر این اعمال، شب زنده‌داری و احیا و به سر گرفتن قرآن و استغفار از دیگر اعمال وارد شده در فضیلت این شب پر قدر هستند.

در روایات بسیاری آمده است که اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان دارای فضیلت بسیار است و پیامبر(ص) خود از کسانی بود که به این امر اهتمام می‌ورزید.

قدر را باید فرصتی برای جبران آنچه از دست رفته دانست. با این حال وسعت لطف و کرم پروردگار به قدری است که باید همه، حتی آنانی که از این قافله عقب مانده‌اند را فراموش نکرد و به یاد یکدیگر بود.      


ویدیو مرتبط :
قدر شب قدر.حاج منصور ارضی ماه مبارک رمضان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل وجود شب قدر در ماه رمضان چیست؟



 شب قدر, اعمال شب قدر, فضیلت شب قدر

 حجت الاسلام والمسلمین انصاریان به این پرسش که دلایل وجود شب قدردر ماه رمضان چیست؟ این گونه پاسخ داده است:

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم[1] الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم » ; ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه بر شما واجب شده است، همان گونه که در امت های پیشین بر ایشان واجب شده بود . (بقره 183)


روزه سرچشمه تقوی و پرهیزکاری:
«لعلکم تتقون » (روزه بگیرید) تا شاید پرهیزکار باشید (بقره 183) .


هدف از تشریح روزه:
«و لتکملو العده و لتکبروا الله علی ما هداکم و لعلکم تشکرون » (بقره 185)


فضیلت ماه مبارک رمضان:
ماه رمضان از دو جهت حرمت دارد: مربوط به خود ماه مبارک و دیگری مربوط به قرآن کریم .
همچنین در این ماه دو نوع حفظ و صیانت وجود دارد . 1 . مربوط به حفظ انسان از وسوسه های شیطان 2 . حفظ انسان از گرفتاری به عذاب الهی .


در این ماه دو نعمت وجود دارد: 1 . گشوده شدن درهای بهشت 2 . آرامش جان و روح انسان .


در این ماه دو هدیه به انسان ها داده می شود: 1 . خواب روزه دار عبادت است 2 . سکوت و خاموشی او تسبیح است .


دو فرح و شادمانی روزه دار دارد: 1 . هنگام صرف افطار 2 . هنگام ملاقات با خدا . [2]


شب قدر
شب قدر یکی از شب های ماه رمضان است که قرآن کریم یک باره در آن شب بر قلب پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده است . سر این که شب نزول قرآن را شب قدر نامیده اند آن است که قدر به معنی اندازه گیری است و شب قدر، شب اندازه گیری است که خداوند در آن شب حوادث یک سال را از آن شب تا شب قدر سال آینده تقدیر می کنند: زندگی، مرگ، رزق و ضیق آن، سعادت و شقاوت و . . . پس در هر ماه رمضان از سال، شب قدر هست که در آن شب، امور سال آینده تا شب قدر سال بعد، اندازه گیری و مقدر می شود . [3]

[1] دیدار آشنا :: آذر 1381، شماره 30 > هزار نکته باریک تر ز مو اینجاست
[2] هزار و یک نکته از قرآن کریم، اکبر دهقان، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، ص 289 .
[3] همان، ص 391 .
منبع:shafaqna.com