اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شب خونین جاده های شمال



 

اخبار حوادث -  «جاده مرگ» ٨ كشته و ٣٠ مجروح بر جای گذاشت
شب خونین جاده های شمال

بامداد چهارشنبه جاده‌های شمالی كشور میزبان یكی از پرتلفات‌ترین حوادث رانندگی در چند ماه گذشته ایران بود.

در این روز به دنبال تصادف و واژگونی چند دستگاه اتوبوس و كامیون در محورهای شمالی كشور هشت نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ٤٠ نفر مجروح شدند كه حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.


نخستین حادثه در ساعت ٥٠/٣ دقیقه بامداد چهارشنبه رخ داد كه در جریان آن یك دستگاه اتوبوس با ٤٥ مسافر در حالی كه در جاده بجنورد به سمت جنگل گلستان در حركت بود، از روبه‌رو با یك دستگاه كامیون به‌شدت برخورد كرد كه در جریان آن راننده و كمك راننده كامیون به همراه راننده اتوبوس و سه نفر دیگر از مسافران به‌دلیل شدت جراحت در دم جان خود را از دست دادند. با این وجود و پس از ورود ماموران امداد و نجات به صحنه، ١٨ نفر از مصدومان به بیمارستان امام علی(ع) گرگان منتقل شدند كه یك نفر از آنها بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.


شدت برخورد دو دستگاه اتومبیل سنگین به حدی بود كه صدایی همچون انفجار در دل شب به هوا برخاست. تصادفی كه باعث واژگونی هر دو دستگاه و انحراف آنها به باند كناری جاده شد. این حادثه بار دیگر ناامنی جاده‌یی را به رخ می‌كشد كه در بین ساكنان خراسان شمالی به «جاده مرگ معروف» است. به گفته شیردل، رییس مركز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی خراسان شمالی بیش از ٦٠ درصد تصادفات منجر به فوت در جاده‌های بین شهری این استان در این جاده رخ می‌دهد. دو طرفه بودن جاده، عدم وجود علایم هشدار‌دهنده مناسب، عرض كم جاده و كیفیت نامناسب آن از دلایل اصلی وقوع تصادفات پی‌در‌پی در این محور عنوان شده است.


جاده‌یی كه بارها قرار بوده تا طرح ایمن‌سازی در آن اجرایی شود اما هربار و بنا به دلایل نامشخص نیمه كاره رها شده و از این تلاش ناكام، تنها نامی مناسب برای فیلمنامه‌های هالیوودی به یادگار مانده است؛ «جاده مرگ».


سرهنگ صمد اسفندیاری، جانشین فرمانده پلیس‌راه كشور، علت وقوع این حادثه را انحراف به چپ كامیون و عدم توجه راننده به جلو اعلام كرده است. با این حال این تصادف تنها حادثه‌یی نبوده كه «جاده مرگ» در این روز به خود دیده است. سكانس مرگبار بعدی در كمتر از سه ساعت دیگر انتظار هموطنان دیگری را نیز می‌كشد.


در دومین حادثه و در ساعت ٦ صبح چهارشنبه یك دستگاه مینی‌بوس با ١٨ مسافر زن در حالی كه در این جاده می‌راند به دلیل آنچه رییس مركز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی خراسان شمالی، تخطی راننده از سرعت مجاز عنوان كرده است، ناگهان تعادل خود را از دست داد و واژگون شد كه در جریان آن یكی از مسافران كشته و ١٧ نفر مصدوم شدند. مسافران این مینی‌بوس همگی از كارگران زنی بودند كه برای كار در یكی از مزارع كشاورزی استان خود را آماده می‌كردند.


 به گفته شیردل، به دنبال وقوع این حادثه و پس از حضور تیم‌های امدادی، سه نفر از مصدومان به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان امام علی(ع) گرگان منتقل شدند كه یكی از مصدومان به دلیل وخامت اوضاع جسمانی جان خود را از دست داد و مداوای دو مصدوم دیگر همچنان ادامه دارد.


وقوع این دو حادثه مرگبار در «جاده مرگ»، واكنش دادستان عمومی و انقلاب بجنورد را نیز به دنبال داشته است. مسلم محمد یاران قول داده تا دستگاه های متخلف را شناسایی و با آنها برخورد جدی كند. این مقام مسوول خواستار تسریع در انجام پروژه دو بانده شدن محور بجنورد به گلستان شده است. محوری كه با توجه به حجم ترافیك زیاد و تردد بالای انواع خودروهای سواری و سنگین نیاز مبرم به ایمن سازی دارد.


اما این پایان تراژدی تصادفات این روز نبود. سكانس پایانی این غمنامه در یكی دیگر از جاده‌های شمالی كشور ضبط شده است. آنجا كه یك دستگاه اتوبوس در حالی كه مسیر رشت به مشهد را می‌پیمود ناگهان از مسیر خود خارج و بر كف خیابان واژگون شد كه بر اثر آن دو نفر كشته و ٢١ نفر مجروح شدند.


به گفته حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر كشور هشت نفر از مصدومان توسط نیروهای هلال‌احمر به مراكز درمانی منتقل شده و سه مصدوم دیگر كه در اتوبوس گیر افتاده بودند از مرگ نجات داده شدند.


 وقوع سوانح دلخراشی از این دست و تكرار عبور ساده مسوولان از كنار آنها در حالی است كه سهم ایران از آمار تلفات جاده‌یی ٥/١ درصد آمار كل تصادفات در دنیاست. آماری كه رتبه ایران را در بین ١٨٠ كشور تا رده ١٧٥‌ام تنزل داده است.


همچنین آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان پزشكی قانونی كشور نشان می‌دهد كه در ١٠ سال گذشته، بیش از ٢٣٥ هزار و ٥٠ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست داده‌اند. این آمار همچنین میزان مجروحان یك دهه گذشته در سوانح رانندگی كشور را بیش از دو میلیون و ٢٢٢ هزار نفر عنوان كرده است. مجروحانی كه در میان آنها افرادی دیده می‌شوند كه پس از تصادف، شرایط جسمانی مساعد خود را به دست نیاورده‌اند و در روند درمانی خود با مشكلات متعددی روبه‌رو‌اند.


 این آمار نشان می‌دهد كه ٥/١ درصد كشته‌شدگان حوادث رانندگی دنیا متعلق به ایران است. آماری كه شاید از دید مسوولان پنهان مانده باشد و اهمیت آن نادیده گرفته شود اما ازدید فعالان اجتماعی پنهان نمانده و شبكه‌های اجتماعی متعددی را در راستای تلاش برای كاهش این امار به تكاپو وا داشته است.


«كمپین نه به تصادف» یكی از نمونه‌های فعالیت‌هایی است كه وظیفه خود را آگاهی بخشی و نشان دادن اهمیت رعایت نكات ایمنی در رانندگی برای كاهش سوانح اعلام كرده است. این كمپین با انتشار تحلیل‌های شخصیت‌های برجسته اجتماعی و فرهنگی و تمركز بر اهمیت رعایت و احترام به قوانین و احتیاط در رانندگی، بخشی از تلاش برای كاهش میزان تلفات در سوانح رانندگی در كشور را داوطلبانه برای خود تعریف كرده است.


با این وجود نگاه مسوولانه‌تر و همكاری بیشتر سایر نهادها و ارگان‌های ذی ربط برای كاهش تلفات سوانح رانندگی در كشور بی‌نهایت احساس می‌شود. توجهی كه می‌تواند از برداشتن نگاه‌ها از روی كاغذ و تمركززدایی از دادن آمارهای گاه ضدو نقیض آغاز شود.

 

اخبار حوادث - اعتماد


ویدیو مرتبط :
جاده های شمال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شنبه روز خونین جاده ها/ هشدار رئیس پلیس راهور به متخلفین



شنبه روز خونین جاده ها/ هشدار رئیس پلیس راهور به متخلفین

رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه تلفات رانندگی طی 24 ساعت گذشته 18 درصد افزایش داشته است گفت: ماموران پلیس راهور بدون اغماض با رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شوند برخورد می کنند.

 

حوادث نوروز92,حوادث نوروز,حوادث  سفرهای نوروزی

حوادث نوروز - به گزارش مهر، سردار اسکندر مومنی روز یکشنبه در حاشیه آغاز مرحله سوم سفرهای نوروزی در بازدید از پلیس راه آزادراه کرج- قزوین اظهار داشت: جاده های استان البرز به دلیل منتهی شدن به شمال کشور از جمله چالوس و رشت یکی از استان های پرتردد کشور است به همین دلیل ماموران پلیس راه این استان با آمادگی کامل در حال فعالیت هستند. در طرح نوروزی گشت ویژه پلیس راه و تیم های تست سلامت فعالیت خود را آغاز کردند تا حوادث و سوانح کاهش یابد.

وی ادامه داد: در طرح نوروزی امسال تصادفات در جاده های استان البرز 14 درصد و تلفات 23 درصد کاهش یافته است.

رئیس پلیس راهور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اینکه تلفات رانندگی باید به حداقل  ممکن برسد، تاکید کرد: لازمه تحقق دستورات ایشان همکاری کردن همه دستگاهها با یکدیگر است. امیدواریم با رویکرد جدیدی که در پیش می گیریم سال 92 میزان تلفات رانندگی به کمترین حد ممکن طی دهه های اخیر برسد.

شنبه روز خونین جاده ها

مومنی با اعلام اینکه تصادفات روز گذشته 18 درصد افزایش یافت و شنبه روز خونین جاده ها بود، افزود: متاسفانه در 24 ساعت گذشته تصادفات رانندگی 18 درصد افزایش یافت و تنها 8 خانواده هر کدام 4 نفر از اعضای خود را در تصادفات از دست دادند. یکی از دلایل افزایش تصادفات عجله و شتاب زیاد رانندگان هنگام بازگشت از سفر است. در مرحله سوم سفرهای نوروزی به رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز می شوند هشدار می دهم چرا که پلیس بدون اغماض با تخلفات برخورد می کند.

به گفته وی تاکنون تلفات رانندگی در جاده های کشور 7 درصد کاهش داشته است و پلیس نیز نمی خواهد کام مردم را تلخ کند اما باید از حوادث پیشگیری کنیم.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی و انحراف به چپ مهمترین دلایل حوادث ترافیکی روز گذشته بودند، تصریح کرد: تنها در یک تصادف نقص فنی در سیستم ترمز علت حادثه بود. از رانندگان می خواهیم با آرامش بیشتری رانندگی کنند و به ازای هر دو ساعت رانندگی حتما 15 دقیقه استراحت کنند. خواب نیاز انسان است و در هنگام خستگی و خواب آلودگی هیچ گاه رانندگی نکنند. این در حالی است که انحراف به چپ نیز شدت تصادفات را افزایش می دهد. تلاش می کنیم نوروز پایان خوشی برای هموطنان داشته باشد.

نظارت ویژه روی ناوگان حمل و نقل عمومی

مومنی از کنترل ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر خبر داد و گفت: به تمامی نیروهای پلیس راهور ابلاغ کردم که به هیچ عنوان با تخلفات حادثه ساز با اغماض برخورد نکنند ضمن اینکه تیم های گشت ویژه با شدت بیشتری با این گونه تخلفات برخورد کنند ضمن اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر و بار تحت کنترل پلیس است و از آنها تست الکل، مواد مخدر ، مواد روانگردان و اعتیاد گرفته می شود.

مومنی در پایان استان اصفهان را رکورددار تصادفات نوروزی اعلام کرد و ادامه داد: تا روز هفتم فروردین ماه 15 درصد تصادفات کشور در جاده های استان اصفهان رخ داده است البته بر اساس ترددهای جاده ای سفرهای نوروزی تاکنون 10 درصد افزایش نشان می دهد./مهر