اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شبکه پویا مجبور به پخش کارتون‌ خارجی است


قائم مقام مدیر شبکه پویا به همراه جمعی از مدیران مرکز پویانمایی صبا در نشستی با خبرنگاران این خبرگزاری درباره‌ی مشکلات حال حاضر حوزه انیمیشن سخن گفتند؛ آنها از وضعیت موجود در مرکز پویانمایی صبا و حوزه انیمیشن به ویژه درخصوص کمبود بودجه گله کردند.

ایسنا: قائم مقام مدیر شبکه پویا به همراه جمعی از مدیران مرکز پویانمایی صبا در نشستی با خبرنگاران این خبرگزاری درباره‌ی مشکلات حال حاضر حوزه انیمیشن سخن گفتند؛ آنها از وضعیت موجود در مرکز پویانمایی صبا و حوزه انیمیشن به ویژه درخصوص کمبود بودجه گله کردند.

این مدیران انیمیشن همچنین درصد بالای پخش انیمیشن‌های خارجی نسبت به انیمیشن‌های ایرانی در شبکه پویا را ناگزیر دانسته و ضمن هشدار درخصوص این مساله، پخش این انیمیشن‌ها را برای کودکان مضر دانستند.

مگر شبکه پویا می‌تواند تبلیغ پخش کند؟

حجت‌الله طلایی - قائم مقام مدیر شبکه پویا - گفت: وقتی بودجه صداوسیما را 1800 میلیارد تومان در نظر می‌گیرند و گفته می‌شود از این مبلغ، 900 میلیارد تومان را دولت می‌دهد و بقیه را باید از آگهی‌ها تامین کرد، باید پرسید که شبکه پویا که متعلق به کودکان هم هست، مگر می‌تواند تبلیغ پخش کند؟! تولیدات انیمیشن به پشتیبانی بودجه‌ای نیازمندند و نباید اسم این صرف بودجه را هزینه گذاشت، بلکه اسمش سرمایه‌گذاری است؛ چون تربیت نونهالان و کودکان را برای نسل‌های آینده رقم می‌زند. اگر تولیدات داخلی ما در انیمیشن کم شود، لطمه خواهیم دید و مجبوریم انیمیشن‌های خارجی را که برای بچه‌های ما ضرر دارند، خریداری و پخش کنیم.

او تاکید کرد که حتی بهترین انیمیشن‌های خارجی نیز برای بچه‌های ما ضرر دارند، چون شیوه زندگی غربی را آموزش می‌دهند.

قائم مقام مدیر شبکه پویا یادآور شد: روزی که پویا در صبا تاسیس شد – 28 تیر ماه 91 - نسبت پخش انیمیشن خارجی به ایرانی 40 به 60 بود. قرار بود طی برنامه‌ریزی‌ها این رقم به 100 درصد برسد اما الان تولید انیمیشن‌های ایرانی به طور کامل متوقف شده است و در نتیجه این رقم 60 به 40 به نفع تولیدات خارجی است. باید دولتی‌ها و مجلسی‌ها که بودجه رسانه ملی دستشان است، به این قضیه توجه کنند. چون اگر بودجه نباشد تولید صورت نمی‌گیرد و نباید توقع داشت بچه‌های ما به کارتن‌های ایرانی علاقه پیدا کنند و باید با همان تولیدات خارجی کنار بیایند.

او در عین حال به ممیزی کارتون‌های خارجی برای پخش از شبکه پویا اشاره کرد و گفت: اگرچه دوستان ما در تامین برنامه شبکه پویا از سم‌های این انیمیشن می‌کاهند، ولی باز هم آن پیامی که ما می‌خواهیم منتقل نمی‌کنند.

حجت‌الله طلایی - قائم مقام رییس مرکز پویانمایی صبا - محتوای پیام را مهمترین شاکله کارهای هنری از جمله انیمیشن دانست و افزود: هرچقدر آثار خارجی را تغییر دهیم، ولی باز هم به لحاظ بصری و تصویری اثر خود را نمی‌گذارد. مقام معظم رهبری به سبک ایرانی اسلامی انیمیشن‌ها تاکید دارند ولی اگر به این صورت پیش برویم، حرکت کند خواهد شد.

رسانه دولتی نباید درگیر کمبود بودجه شود

در ادامه صحبت‌های قائم مقام مدیر شبکه پویا، حاجی حسینی - مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی صبا و شبکه پویا - با بیان اینکه هزینه کردن در قسمت فرهنگی متفاوت با صنعت و غیره است‌، گفت: اگر بگوییم خانواده‌ای در هزینه‌های اقتصادی صرفه‌جویی کند ممکن است، اما در فرهنگ این طور نیست. اگر ما پول ندهیم تا انیمیشن‌های ایرانی تولید شوند محصولات خارجی جای آن‌ها را پر می‌کنند که با دیدگاه‌های ما متفاوت است؛ اتفاقی که متاسفانه در سال‌های اخیر افتاده است.

حاجی حسینی ادامه داد: چه در اواخر دوره دولت دهم و همچنین اوایل دوره یازدهم، با صبا و شبکه پویا رفتاری شده است که با هیچ مرکز هنری انجام نمی‌شود؛ خصوصا که ما سازمانی دولتی هستیم و در هیچ کجای دنیا رسانه دولتی درگیر مسائل سیاسی و دچار کمبود بودجه نمی‌شود؛ چرا که در حال حاضر رسانه‌های فراگیر متعدد هستند و رسانه دولتی هر کشور باید در خط مقدم جنگ با سایر عقاید قرار بگیرد.

این مدیر مرکز پویانمایی صبا تصریح کرد: اما در کشور ما با رسانه دولتی که فراگیر است و نقش‌های ویژه‌ای در مملکت دارد، این رفتار شده است. نتیجه‌اش شکاف بزرگی است که در قسمت فرهنگی کشور ایجاد شده و این مساله به نفع هیچ کس نیست؛ خصوصا شبکه پویا که مخاطب اصلی آن کودکان هستند و باید بیشتر خودش را نشان بدهد؛ چرا که در تمام دنیا همه روی کودکان سرمایه‌گذاری می‌کنند اما این اتفاق(کمبود بودجه) باعث شده که این بخش فرهنگی آسیب ببیند.

حاجی‌حسینی گفت: ساخت برنامه‌های تلویزیونی نیاز به فکر آرام و حداقل‌های بودجه دارد، اما شرایط حاضر باعث شده است که خیلی‌ها از حوزه فرهنگ خارج شوند و وارد کارهایی شوند تا بتوانند خرجشان را تامین کنند.

بسیاری از شرکت‌های انیمیشن‌سازی ورشکسته شدند

در ادامه این صحبت‌ها حجت‌الله طلایی - قائم مقام رییس مرکز پویا نمایی صبا - تصریح کرد: دولت برای هر شغلی که ایجاد می‌کند نیازمند 60 تا 70 میلیون هزینه است در سال‌های گذشته شرکت‌های انیمیشن تاسیس و گروه‌هایی تشکیل شدند که به صورت خودجوش آمدند کار کردند و ارتباط‌ها شکل گرفت اما پس از مشکل بی‌پولی در مرکز پویانمایی صبا، چند هزارنفر از کار بی‌کار شدند و بسیاری از شرکت‌ها ورشکسته و از هم گسیسته شد. به خاطر همین مساله بودجه این شرکت‌هایی که با پول خودشان سرمایه گذاری کرده و سیستم‌هایی را خریداری کرده و مکان‌هایی را اجاره کرده بودند همه از بین رفتند هزاران نفر بیکار شدند و انیمیشن لطمه گسترده‌ای دید.

در بزنگاه جهش، عقب‌گرد داشتیم

در ادامه نشست محمد رحیم لیوانی - مدیر گروه سه‌بعدی شبکه پویا - گفت: با وضعیتی که در دو سه سال اخیر پیش آمد، اگر دلگرم از صحبت‌های مقام معظم رهبری درخصوص تاکید ایشان بر انیمیشن نبودیم، شاید تا به حال این مرکز تعطیل می‌شد. دلگرمی اهالی پویانمایی این است که مقام معظم رهبری بر ساخت انیمیشن ایرانی تاکید دارند.

او ادامه داد: آنچه جای خوشبختی دارد این است که ما مرحله آزمون و خطا را پشت سر گذاشتیم و به مرحله‌ای از محتوا و فرم رسیده‌ایم که اگر حداقل حمایت‌ها اتفاق بیفتد در دوره‌ای منطقی، این معادله (حجم بیشتر پخش انیمیشن‌های خارجی نسبت به انیمیشن‌های ایرانی در شبکه پویا) را به نفع تولیدات ایرانی عوض کنیم و بتوانیم سایه به سایه‌ی تولیدات خارجی حرکت کنیم. الان تاسفمان بر این است که در این مدت عقب‌گرد داشته‌ایم و در بزنگاهی که آماده جهش بودیم، معذوریت‌هایی که در بخش مالی پیش آمد، باعث شد عقب بمانیم.

لیوانی در عین حال تاکید کرد، محدودیت بودجه باعث نشده است، شتاب فراگیر در مهارت و تکنیک انیمیشن‌سازان ایرانی از بین برود و این ماجرا در اندک تولیداتی که به پخش رسیده خودش را نشان داده است و جایگاه مناسبی در بین برنامه‌ها داشتند.

ابوالفضل علم بیگی - مدیر تامین برنامه شبکه پویا - نیز گفت: یکی از افتخارات شبکه پویا می‌توانست این باشد که سهم پخش تولیدات داخلی آن از تولیدات خارجی بیشتر باشد اما در حال حاضر این رقم 60 به 40 به نفع انیمیشن‌های خارجی است؛ البته ما نمی‌خواهیم انیمیشن‌های خارجی را حذف کنیم اما براساس افقی که پیش روی شبکه پویا قرار داشت، این رقم باید برعکس می‌بود. در برخی مقاطع حتی ما به پخش هشتاد درصد انیمیشن خارجی در مقابل 20 درصد انیمیشن ایرانی، رسیده‌ایم. در حال حاضر بسیاری از انیمیشن‌های ایرانی ما بازپخش می‌شوند، البته در زمان‌هایی مانند عید و تابستان کارهای جدید می‌آیند و سهم تولیدات ایرانی بیشتر می‌شود ولی چون بودجه نیست این رقم معمولا 60 به 40 به نفع انیمیشن‌های خارجی است. اگر بتوانیم این آمار را برعکس کنیم از روسای سازمان صداوسیما و دولت جای تقدیر و تشکر دارد.

او در پایان تاکید کرد: درست است که ما در حال حاضر بیشتر انیمیشن‌های خارجی پخش می‌کنیم اما الان این کارها کاملا ویراستاری و روتوسکپی می‌شوند تا برای کودک ایرانی قابل پخش باشند.


ویدیو مرتبط :
پخش آهنگ محسن چاوشی در شبکه پویا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چهره‌های خارجی در شبکه‌های اجتماعی (2)


در گشت و گذار در شبکه های اجتماعیِ هنرمندان، متوجه شدیم بسیاری از آنها با یا از فرزندان خود عکس های جالبی گذاشته اند.