اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شبکه سعودی حدث: ایران وارد یمن شد



اخبارخلیج فارس

شبکه سعودی حدث:
ایران وارد یمن شد؛ تهران بزودی درهای پشتی کشورهای خلیج فارس را می کوبد و جای پایی در دریای سرخ به دست می آورد

شبکه سعودی الحدث ادعا کرد: ایران با حمایت نامحدود از گروه الحوثی عامل قدرت گرفتن این گروه شده است.

به گزارش تیک، بنابرادعای این شبکه، شمار زیادی از تحلیلگران و مراکز تحقیقات راهبردی معتقدند قدرت گرفتن غیرمنتظره شورشیان حوثی و پیشروی آنها در یمن و سپس تسلط آنها بر حکومت بدون همدستی داخلی و حمایت خارجی به ویژه از طرف ایران امکان پذیر نبود.

ایران با هدف تعیین قواعد جدید سیاسی در خاورمیانه و چانه زنی با قدرت های بزرگ درباره پرونده های مختلف، تلاش می کند پای خود را به باب المندب برساند. ایران به صورت پنهانی پرچم های خود را در خاک یمن نصب می کند و درهای پشتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر را می کوبد و جای پایی در دریای سرخ به دست می آورد. شورشیان حوثی نتیجه شرایط داخلی و حمایت نامحدود ایران توانستند به سرعت در یمن قدرت بگیرند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: نفوذ ایرانیها در یمن از طریق حوثی ها در سال 2004 و با درگیریهای مسلحانه حوثی ها با نیروهای دولتی آغاز شد. صنعا در آن زمان تهران را به ارسال کشتی های حامل سلاح برای حوثی ها متهم کرد. در سال 2009 شماری از این کشتی ها توقیف شدند. دولت یمن در آن زمان بارها از ایران خواست دخالت در امور داخلی یمن را متوقف کند. در سال 2012 صنعا اتهامات به تهران درباره ارسال کشتی های حامل سلاح و دخالت در امور یمن را از سر گرفت. یمن چند شبکه جاسوسی ایران را بازداشت کرد. خبرهایی هم درباره استقرار زیردریایی و کشتی های ایرانی نزدیک سواحل یمن به بهانه مبارزه با دزدی دریایی منتشر شد.

این شبکه مدعی شد: در سال 2013 نیروی دریایی یمن بار دیگر کشتی ایرانی را توقیف کرد که حامل سلاح بود و گفته می شد برای حوثی ها ارسال شده است. گزارش ها نشان می دهد عملیات قاچاق سلاح به یمن از جزیره ای متعلق به اریتره هدایت می شود. ایران جنگجویان حوثی را در اریتره آموزش می دهد. ماجراجویی ایران در یمن با کودتای حوثی ها علیه دولت قانونی این کشور پایان یافت، اما خشم دیگر گروه های سیاسی و قبایل یمنی و نیز قدرت های منطقه ای را برانگیخت. مشخص نیست بحران یمن در چه مسیری حرکت خواهد کرد و چه راه حلی برای آن پیدا خواهد شد؟ 

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
گاف شبکه سعودی در انتشار خبری از یمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار روزنامه سعودی: یمن در مُشت سیاسی اقتصادی ایران



ایران گام هایی را برای سیطره بر بندر عدن در جنوب یمن برداشته است. این نگرانی وجود دارد که ایران از این بندر برای دور زدن تحریم ها استفاده کند.

یک روزنامه سعودی درباره حرکت یمن به سمت ایران هشدار داد.


به گزارش عصرایران،‌ روزنامه العرب چاپ لندن هشدار داد با توقف سرمایه گذاری ها و کمک های اقتصادی کشورهای جنوب خلیج فارس به یمن، بیم آن می رود این کشور به سمت تهران وحرکت کند و در مشت سیاسی - اقتصادی ایران قرار بگیرد.

 این روزنامه مدعی شد: ایران گام هایی را برای سیطره بر بندر عدن در جنوب یمن برداشته است. این نگرانی وجود دارد که ایران از این بندر برای دور زدن تحریم ها استفاده کند.

ابه دنبال سیطره شیعیان حوثی بر دولت یمن ، کشورهای جنوب خلیج فارس سرمایه گذاری ها و کمک های مالی خود به یمن را به حال تعلیق درآوردند.


بندر عدن در جنوب یمن

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,تحریم های ایران

 
کشورهای جنوب خلیج فارس اتفاقات یمن را کودتای حوثی ها توصیف کرده اند. امارات و عربستان سعودی نیز سفارت خود را در صنعا تعطیل کردند.

در مقابل، ایران از تحولات یمن و سیطره حوثی ها استقبال کرده اند.


رسانه های خارجی حوثی های یمن را نزدیک به ایران می دانند.

روزنامه العرب اضافه کرد:‌ اگر کمک ها و سرمایه گذاری های اقتصادی ایران جایگزین کمک های اقتصادی کشورهای عربی شود در این صورت حوثی های شیعه می توانند حکومت خود را در یمن تثبیت کنند و نفوذ ایران هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی در منطقه گسترش می یابد.

همچنین، این وضعیت فرصت بی نظیری را برای کنترل ایران بر اقتصاد فراهم می کند.

 با این حال شماری از تحلیلگران این نگرانی ها را بی مورد دانسته و می گویندد ایران هم اکنون به دلیل کاهش قیمت نفت و تحریم های اقتصادی،‌ با شرایط سخت اقتصادی روبه رو است به همین دلیل قادر به جایگزینی کمک ها و سرمایه گذاری های اقتصادی کشورهای عربی در یمن نیست.
 
عربستان سعودی به میزان 700 میلیون دلار پروژه ها و طرح های مختلف در یمن را تامین مالی می کند. این کشور گفته است که کمک ها و سرمایه گذاری های اقتصادی اش در یمن را به حالت تعلیق در می آورد.

عربستان سعودی مهمترین حامی مالی یمن به شمار می رود و پس از آن کویت و امارات قرار دارند.

"عبدالله المغلوث" کارشناس اقتصادی سعودی نیز گفت که سرمایه گذاری های کشورهای جنوب خلیج فارس در یمن 80 درصد از کل سرمایه گذاری های خارجی در این کشور را شامل می شود.
 
  با این حال رئیس بانک مرکزی یمن از نگرانی ها درباره وضعیت اقتصادی این کشور کاسته و گفته است:‌ ذخایر ارزی یمن در وضعیت مناسبی است و تا پایان ماه ژوئیه گذشته به رقم 4.5 میلیارد دلار رسید.

وی افزود: با این وضعیت مالی می توان برای بیش از 4 ماه کالاهای اساسی را وارد کرد به ویژه که پیش بینی می شود قیمت جهانی غذا به دلیل کاهش قیمت نفت،  کاهش یابد.

اخبار سیاست خارجی - عصرایران