اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شبكه نمایش ماتریكسی می شود!


شبكه نمایش پس از پخش موفقیت آمیز چند سری فیلم مطرح دنیا از جمله «جنگ ستارگان»، «ترمیناتور»، «ارباب حلقه ها» و «داستان اسباب بازی» این بار به سراغ یكی دیگر از سری فیلم های مطرح سینما رفته است. سه گانه ماتریكس به كارگردانی اندی واچوفسكی و خواهرش لانا واچوفسكی

هفت صبح: شبكه نمایش پس از پخش موفقیت آمیز چند سری فیلم مطرح دنیا از جمله «جنگ ستارگان»، «ترمیناتور»، «ارباب حلقه ها» و «داستان اسباب بازی» این بار به سراغ یكی دیگر از سری فیلم های مطرح سینما رفته است. سه گانه ماتریكس به كارگردانی اندی واچوفسكی و خواهرش لانا واچوفسكی(لانا به تازگی تغییر جنسیت داده، او را قبلا به عنوان برادر اندی و با نام لری واچوفسكی میشناختند) كه در طول چهار سال ساخته و اكران شد یكی از مهمترین سه گانه های تاریخ سینما است.

 البته قسمتهای مختلف این سه گانه قبلا به تناوب از شبكه چهار روی آنتن رفته است ولی این اولین بار است كه سه گانه ماتریكس به صورت متمركز و در سه شب متوالی از تلویزیون پخش میشود. قرار است امشب، فرداشب و جمعه این سه گانه ساعت 23 روی آنتن شبكه نمایش برود. به همین بهانه بد ندیدیم توضیحات مختصر و جذابی در خصوص این سه گانه و دوبله آن به شما بدهیم كه در ادامه گزارش میخوانید.



  هر فیلم ضعیفتر از فیلم قبل!

درست است كه سه گانه ماتریكس در كل یكی از سه گانه های مطرح سینمای جهان است ولی اگر هر فیلم را به صورت مجزا بررسی كنید متوجه میشوید قسمتهای دوم و سوم این سه گانه ضعیفتر از قسمت اول آن  است، هم در نظر مردم و هم در نظر منتقدان. ماتریكس اول در سال 1999 ساخته شد كه توانست چهار اسكار بهترین تدوین، بهترین جلوه های ویژه ، بهترین جلوههای صوتی و بهترین صدابرداری را به دست آورد.

قسمت اول از دیدگاه كاربران سایت «IMDB» نمره 8.7 از 10 را به دست آورد و در سایت مطرح «Metacritic» كه مخصوص منتقدان سینماست نمره 73 از 100 را گرفته بود اما قسمت های دوم و سوم كه در سال 2003 ساخته شدند و به نام «بارگذاری مجدد» و «انقلابهای ماتریكس» اكران شدند به ترتیب در «IMDB» نمره های 7.1 و 6.6 از 10 را گرفتند و منتقدان هم به ترتیب نمره 62 و 47 از 100 را به این دو فیلم دادند.

 ضمن اینكه قسمتهای دوم و سوم نتوانستند جایزه مهمی را به دست آورند. نكته جالب این است كه سوددهی فیلم اول هم با توجه به بودجه اش بیشتر از دو فیلم دیگر بوده است. قسمت اول با بودجه ای 63 میلیون دلاری حدود 456 میلیون دلار فروخت و دو قسمت بعد كه هر كدام بودجه ای 150 میلیون دلاری داشتند به ترتیب 735 و 424 میلیون دلار فروختند. این سهگانه نماد كامل جمله معروف راجر ایبرت منتقد مطرح آمریكایی است كه میگوید:«هر فیلمی فقط یك بار باید ساخته شود، شما به استثنائات نگاه نكنید چون همیشه قسمت های بعدی یك فیلم موفق آبروی قسمت اول را هم به خطر می اندازند.»

  «نئو» و یك دنیا بحث و جدل

خلاصه داستان این سه گانه از این قرار است كه تام اندرسون متخصص كامپیوتری یكباره متوجه میشود دنیایی كه در آن زندگی میكند دنیای واقعی نیست و توهمی است كه توسط یك ابر ماشین به او تحمیل شده، او با اراده خودش وارد دنیای سیاه واقعی می شود. دنیایی كه عده كمی آدم حقیقی در آن وجود دارد و در معرض خطر نابودی توسط ماشینهاست.

او در دنیای واقعی با نام «نئو» شناخته میشود. «نئو» مدتی بعد میفهمد كه وظیفه او نجات دادن دنیاست. این داستان كه با انبوهی از ابداعات جلوه های ویژه حیرت انگیز مخلوط شده در نگاه اول یك فیلم اكشن محسوب میشود. اما در لایههای زیرین آن گویا مسائل فلسفی متعددی وجود دارد كه همان مسائل فیلم را بسیار بحثبرانگیز و جنجالی كرد. یكی از مشكلاتی كه در پخش سهگانه ماتریكس وجود دارد این است كه در این سهگانه چند صحنه حیاتی وجود دارد كه به دلیل مغایرت با فرهنگ و ارزشهای ما ممیزی شده است و این باعث شده كه بعضی اتفاقهای فیلم كاملا بی علت، ناقص و الكن باشد.

 كیانو ریوز بازیگر لبنانی الاصل هالیوود نقش «نئو» را بازی میكند و بازیگران سرشناس دیگری چون لارنس فیشبورن، كری آن ماوس، هوگو ویونگ، مونیكا بلوچی و جیندا پینك اسمیت هم در این سهگانه نقش آفرینی میكنند. البته قرار بود ابتدا بازیگران سرشناسی چون وال کیلمر، براد پیت، ویل اسمیت و اوان مکگریگور نقش نئو را بازی كنند كه ریوز با خوش شانسی این شاه نقش را به دست آورد.

  نقد احتمالی ماتریكس قبل از پخش هر قسمت


اما ابداع جالب توجهی كه شبكه نمایش در هنگام پخش سری فیلم هایی چون نابودگر و جنگ ستارگان به وجود آورد این بود كه در ابتدای پخش هر قسمت از این سری فیلم ها یك سری نقدهایی در خصوص مضمون و حاشیه های این گونه فیلم ها به مخاطب ارائه می دهد و با توجه به اینكه سه گانه  فیلم ماتریكس پر از حاشیه های مذهبی و فلسفی جنجال برانگیز است احتمالا ما شاهد استفاده از این گونه نقدها برای تبیین محتویات و مضمون این سه گانه خواهیم بود.

  لشگری از دوبلورهای سرشناس

اما در دوبله سه گانه ماتریكس انبوهی از دوبلورهای باتجربه و جوان به مدیریت دوبلاژ امیر زند به دوبله نقشهای مختلف پرداخته اند. البته زند خودش به جای نئو (كیانو ریوز)صحبت میكند، چنگیز جلیلوند هم دوبله نقش مورفیوس (ﻻرﻧﺲ ﻓﯿﺶﺑﺮن) را به عهده دارد. افسانه پوستی و مریم سیكارودی هم به ترتیب به جای كری آن ماوس و مونیكا بلوچی صحبت میكنند. ﻧﺎﺻﺮ ﻣﺪﻗﺎﻟﭽﻲ، ﺗﻮرج ﻣهرزادﻳﺎن، زوﻳﺎ ﺧﻠﯿﻞآذر، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺳﯿﻜﺎرودی، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﻣﻮﻣﻨﻲ، بهمن هاﺷﻤﻲ، ﺣﺴﯿﻦ ﻧﻮرﻋﻠﻲ، شهراد ﺑﺎﻧﻜﻲ، ﻋﻠﻲ ﻣﻨﺼﻮری راد، ﻋﻠﻲ اﺻﻐﺮرﺿﺎﻳﻲﻧﯿﻚ و ﺳﯿﻨﺎ زﻧﺪ هم دیگر دوبلورهای این سه گانه هستند. سه گانه ماتریكس در اوایل سال 89 با همین گروه دوبلور برای شبكه نمایش خانگی هم دوبله شده بود.


ویدیو مرتبط :
رقص ماتریكسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناسپاس به شبكه نمایش خانگی می آید



 

  ناسپاس به شبكه نمایش خانگی می آید

 

 

فیلم سینمایی ناسپاس هفته آینده توسط موسسه ویدئو رسانه سینما هفت به صورت CD و DVD با تیراژ 500.000 نسخه به شبكه نمایش خانگی عرضه خواهد شد.

در فیلم سینمایی ناسپاس الناز شاكر دوست، پوریا پور سرخ، نیما شاهرخ شاهی و لیندا كیانی به ایفای نقش میپردازند و حكایت رقابت دو پهلوان با بازی پوریا پور سرخ و نیما شاهرخ شاهی بر سر به دست آوردن آنائل دختر زیباروی قبیله شان با بازی الناز شاكر دوست است.

این فیلم به همراه "كارویژه" تصویری كه توسط موسسه ویدئو رسانه سینما هفت آماده شده است به بازار عرضه میشود. این "كارویژه" شامل مصاحبه اختصاصی موسسه سینما هفت با بازیگران و عوامل این فیلم است كه به مدت 23 دقیقه پس از اتمام فیلم به نمایش در خواهد آمد.... / خبرگزارى ایلنا