اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش در مردان و زنان



 اخبار  پزشکی ,خبرهای   پزشکی, سرطان

رییس كمیته تصویربرداری دستگاه گوارش سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران گفت: سرطان‌های دستگاه گوارش شامل سرطان‌های معده، روده بزرگ، مری، كبد و لوزالمعده، تقریبا نیمی از كل آمار مربوط به سرطان‌ها را در كشور تشكیل می‌دهند كه از میان آنها سرطان معده در مردان و سرطان روده بزرگ در زنان از شیوع بیشتری برخوردار است.

به گزارش  ایرنا از دبیرخانه سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران، دكتر امیررضا رادمرد با اعلام این مطلب افزود: با افزایش بروز ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش روبرو هستیم كه مهم‌ترین عوامل خطر آنها نوع تغذیه، چاقی، مسایل ژنتیك و دخانیات است.


وی ادامه داد: تغذیه غلط شامل مصرف غذاهای شور و مانده یا حاوی تركیبات نیترات از عوامل مهم بروز سرطان معده به شمار می‌رود. همچنین چاقی رابطه مستقیمی با ابتلا به سرطان روده بزرگ دارد.


رادمرد اضافه كرد :از سوی دیگر با توجه به اینكه تقریبا 30 درصد جامعه ایران مبتلا به بیماری كبد چرب هستند، این امر ممكن است در درازمدت با افزایش خطر ابتلا به نارسایی مزمن كبدی و درنهایت سرطان كبد همراه باشد.


وی با اشاره به اینكه امروزه رادیولوژی جزو لاینفك مسیر تشخیص و درمان بیماری سرطان در كل دنیا و از جمله در ایران به شمار می‌آید، یادآور شد: ابزارهای تشخیصی تصویربرداری به جراح كمك می‌كند تا پیش از برداشتن تومور، اطلاعات دقیقی از محل و اندازه آن داشته باشد. همچنین جراح متوجه می شود كه آیا این تومور به بافت‌های اطراف و یا دور گسترش یافته یا خیر.


وی اظهار كرد: متخصصان انكولوژی و رادیوتراپی نیز با كمك اطلاعاتی كه رادیولوژیست‌ها با استفاده از ابزارهای تشخیصی تصویربرداری فراهم می‌آورند، قادر به پیگیری مراحل درمان سرطان به منظور دستیابی به پاسخ درمانی مطلوب هستند.


رادمرد افزود: به كمك رادیولوژی اینترونشنال (تهاجمی) رادیولوژیست‌ها قادرند با هدایت روش‌های تصویربرداری نظیر آنژیوگرافی، داروی شیمی‌درمانی را مستقیم به داخل تومور كبدی تزریق كنند كه این روش می‌تواند، اثربخش‌تر و نیز كم عارضه‌تر از تزریق داروی شیمی‌درمانی به كل بدن بیمار باشد.


وی همچنین از سیستم تصویربرداری 'پت سی‌تی (PET-CT)' به عنوان تركیبی از فنآوری در دو رشته رادیولوژی و پزشكی هسته‌ای نام برد كه هم اینك در كشور موجود بوده و به كمك آن می‌توان اندازه و میزان فعالیت تومور را در مسیر درمان ارزیابی كرد.


رییس كمیته تصویربرداری دستگاه گوارش سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران گفت: به دلیل اهمیت موضوع سرطان‌های دستگاه گوارش و نقش انكارناپذیر رشته رادیولوژی در تشخیص و درمان این نوع از سرطان‌ها، این موضوع به عنوان یكی از مهم‌ترین بخش‌های سی و دومین كنگره رادیولوژی انتخاب شده است.


وی ادامه داد:در این كنگره طی چهار روز 53 سخنرانی در زمینه رادیولوژی دستگاه گوارش از سوی متخصصان ایرانی و نیز میهمانان خارجی از امریكا و اروپا ارایه خواهد شد كه از این میان 27 سخنرانی به موضوع مهم سرطان‌های گوارشی اختصاص یافته است.


رادمردبیان داشت : با توجه به شیوع سرطان‌ها در كشور و به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش، این كنگره در تلاش است، تجربیات به دست آمده را در زمینه تشخیص و درمان این سرطان‌ها كه از سوی متخصصان مربوط داخلی و خارجی ارایه خواهد شد در اختیار سایر پزشكان خصوصا رادیولوژیست‌های جوان قرار دهد.


سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران با محوریت تصویربرداری زنان و دستگاه گوارش، 14 الی 17 اردیبهشت‌ماه امسال در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.


 اخبار  پزشکی  -  ایرنا


ویدیو مرتبط :
سرطان های دستگاه گوارش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شایع اما کمتر شناخته‌شده؛ اولین سرطان مردان و دومین سرطان زنان را بشناسید



اخبار,اخباراجتماعی ,سرطان پوست

آیا می‌دانید سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در تمام دنیا از جمله کشور ماست به گونه‌ای که سالانه بیش از 9 هزار نفر از هموطنانمان به این سرطان مبتلا می‌شوند؟ این در حالی است که قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از کلاه و کرم‌ ضد آفتاب از آسان‌ترین راه برای مقابله و پیشگیری از آن است.

سارا امیری سرطان پوست یک سرطان قابل پیشگیری و درمان است به همین دلیل مسئولان و مجامع عمومی نسبت به سایر انواع سرطان‌ها کمتر به آن می‌پردازند و اطلاع رسانی‌ها در این خصوص بسیار ضعیف انجام می‌شود.

به طور کلی سرطان پوست به دو دسته از قبیل سرطان‌های ملانومی و غیر ملانومی تقسیم می‌شود که سرطان ملانوم کشنده‌‌ترین و بدخیم‌ترین نوع سرطان پوست است. از عوامل اصلی ابتلا به سرطان ملانوم پوست می‌توان به اشعه ماورابنفش و ژنتیک اشاره کرد که تومورهای آن اکثرا قهوه‌ای یا سیاه هستند و با علائمی از قبیل تغییر اندازه، شکل و رنگ خال، خونریزی و احساس خارش در خال، سفت و متورم شدن در محل خال همراه است.


ملانوم بدخیم‌تریم و کشنده‌ترین نوع سرطان پوست است اما اکثر افراد به سرطان‌های غیرملانومی که قابل پیشگیری و درمان است، مبتلا می‌شوند.
 

اخبار,اخباراجتماعی ,سرطان پوست

اما از سرطان‌های غیرملانومی می‌توان به سرطان کارسینوم سلول بازال و سلول‌های سنگفرشی اشاره کرد. کارسینوم سلول بازال رایج‌ترین شکل از سرطان پوست است که با برجستگی کوچک گنبدی شکل روی پوست ظاهر می‌شود که به بافت‌های دیگر بدن سرایت پیدا نمی‌کند اما اگر نزدیک به اندام‌هایی مانند چشم، گوش و بینی باشد ممکن است رشد و موجب بدشکلی در آنها شود.

سرطان سلول‌های سنگفرشی معمولا در قسمت‌هایی از بدن که به طور مرتب در معرض آفتاب قرار دارند مانند بینی، پیشانی، گونه‌ها و لب‌ها دیده می‌شود. این نوه سرطان به صورت یک ضایعه قرمز رنگ بر روی پوست دیده می‌َود که دچار خونریزی می‌شود و در نهایت به یک زخم خشک تبدیل می‌شود.

راه‌های پیشگیری
انواع سرطان‌های غیرملانومی پوست قابل درمان هستند اما افراد می‌توانند با حفظ سلامت پوست و تغییر شیوه زندگی از ابتلا به آن پیشگیری کنند. از ساده‌ترین راه‌های مقابله و پیشگیری از انواع سرطان پوست می‌توان به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، محافظت از پوست در برابر آفتاب با استفاده کلاه و لباس‌های آستین‌دار، استفاده کرم‌های ضد آفتاب، کاهش تردد در سطح شهر در ساعات اوج آفتاب و قرار نگرفتن در معرض لامپ‌های مخصوص برنزه کردن اشاره کرد.

ابتلای 9 هزار ایرانی در سال
دکتر علی مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، سرطان پوست را یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در دنیا و کشور معرفی کرد و به آنا می‌گوید: سرطان پوست در مردان 13 درصد کل سرطان‌ها را شامل می‌شود به گونه‌ای که سالانه حدود 6 هزار نفر از مردان در کشور ما به این سرطان مبتلا می‌شوند اما سرطان پوست بعد از سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان است به گونه‌ای که در مجموع 10 درصد کل سرطان‌ها را در این دسته از افراد شامل می‌شود و سالانه بیش از 3 هزار نفر از زنان ایرانی به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند.
سالانه 9 هزار ایرانی به سرطان پوست مبتلا می‌شوند که شیوع این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان است.
 
وی ادامه می‌دهد: سرطان پوست 12 درصد کل سرطان‌های کشور را تشکیل می‌دهد که اکثر افراد به نوع غیرملانومی آن مبتلا می‌شوند که قابل درمان و حتی پیشگیری است. اگر سرطان پوست به موقع تشخیص داده شود با یک جراحی ساده قابل درمان است که البته در برخی بیماران برای تکمیل روند درمان انجام رادیوتراپی و یا پرتو درمانی الزامی است.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت قرار نگرفتن در برابر اشعه نور خورشید را مهم‌ترین راه مقابله با سرطان پوست می‌داند و می‌گوید: سرطان پوست اکثرا در ناحیه سر و صورت بروز پیدا می‌کند به همین دلیل استفاده از کلاه، کرم ضد آفتاب و تردد نکردن در سطح شهر در ساعات 11 صبح تا 3 بعد از ظهر برای پیشگیری از ابتلا به آن ضروری است.

بی‌توجهی به سرطان پوست
وی با بیان اینکه متاسفانه سرطان پوست به دلیل قابل درمان و پیشگیری بودن کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است، یادآور شد: اصولا سرطان پوست را حتی در آمارهای جهانی کنار می‌گذارند اما چون شایع‌ترین نوع سرطان است باید بیشتر مورد توجه و اطلاع رسانی قرار بگیرد.

گفتنی است؛ از آنجایی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماورای بنفش عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست شناخته شده اما اخیر استفاده از لامپ‌های مخصوص برنزه کردن به شدت به خصوص در میان افزایش یافته است و این در حالی است که علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: به دلیل اینکه پرتوگیری بدن از منابع طبیعی قابل توجه است، استفاده از منابع مصنوعی مانند دستگاه‌های سولاریوم منطقی به نظر نمی‌رسد.

سولاریوم عقلانی نیست
وی می‌افزاید: برنزه کردن پوست به هر طریقی خطرناک است و متاسفته سولاریوم یکی از منابع تابش مصنوعی به شدت خطرناک است که استفاده از آن توجیه عقلانی ندارد.

گفته می‌شود زنانی که هر سال ۴ مرتبه و در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال از این سالن‌ها استفاده می‌کنند، ۱۵ درصد خطر ابتلا به این سرطان را در خودشان بالاتر می‌برند و آن‌ها که ۷ بار در سال از این سالن‌ها استفاده می‌کنند تا ۷۳ درصد در خطر ابتلا به سرطان هستند.


 اخبار اجتماعی  - آنا