اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شایع ترین جرم درون زندان زنان چیست؟



شایع ترین جرم درون زندان زنان, شایع ترین جرم زندان زنان

شایع ترین جرم درون زندان زنان چیست؟

اسماعیلی درباره تعداد جرائمی که زنان زندانی به دلیل ارتکاب آن‌ها در زندان‌ها هستند گفت: «جرم اول در زنان مانند مردان جرم موادمخدر است و جرم دوم اعمال منافی عفت و جرم سوم سرقت است در حالی که در مردان سرقت جرم دوم است و در مجموع آمار زندانیان زن که به جرم موادمخدر در زندان‌ها به‌سر می‌برند نسبت به سال گذشته یک‌درصد کاهش و آمار زندانیان زن که با جرم سرقت در زندان‌ها هستند یک‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.»

جرم‌هایی که زنان را در ایران به زندان می‌اندازد با مردان فرق دارد؛ اگر در رتبه‌های اول و دوم جرم‌هایی که ارتکابشان این زنان و مردان را به زندان می‌اندازد هم باهم یکی باشد، این رتبه دوم جرم‌های ارتکابی در زنان زندانی است که آن‌ها را با مردان‌ زندانی متفاوت می‌کند.

مردانی که به هر جرمی که به زندان افتاده باشند، «اعمال منافی عفت و اخلاق» جایی در میان عنوان جرم‌هایشان ندارد، اگر هم داشته باشد آن‌قدر کم است که در میان آمار رسمی سازمان زندان‌ها حرفی از آن‌ها نباشد.

اما داستان برای زنان زندانی فرق می‌کند؛ این را می‌شود از آمارهای رسمی سازمان زندان‌ها فهمید؛ آماری که می‌گوید رتبه اول در جرم‌های ارتکابی زنان و مردان زندانی یکی است: موادمخدر، ولی وقتی نوبت به رتبه دوم می‌رسد، داستان فرق می‌کند.

این را می‌شود از حرف‌هایی فهمید که دیروز غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها، با «فارس» زده است.

او با این‌که از کاهش یک‌درصدی آمار زندانیان زن مربوط به جرایم موادمخدر نسبت به سال گذشته خبر داده ولی خبرهای دیگری هم داشته است؛ خبرهایی مثل افزایش یک‌درصدی آمار زندانیان زن که با جرم سرقت در زندان‌ها به سر می‌‌برند نسبت به سال گذشته و آمار پنج‌درصدی زنان زندانی از کل زندانیان کشور.

اسماعیلی درباره تعداد جرائمی که زنان زندانی به دلیل ارتکاب آن‌ها در زندان‌ها هستند هم حرف‌هایی داشته است: «جرم اول در زنان مانند مردان جرم موادمخدر است و جرم دوم اعمال منافی عفت و جرم سوم سرقت است در حالی که در مردان سرقت جرم دوم است و در مجموع آمار زندانیان زن که به جرم موادمخدر در زندان‌ها به‌سر می‌برند نسبت به سال گذشته یک‌درصد کاهش و آمار زندانیان زن که با جرم سرقت در زندان‌ها هستند یک‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.»

حالا سال‌هاست که مسئولان سازمان زندان‌ها، بهزیستی، نیروی انتظامی و... از افزایش تعداد زنانی حرف می‌زنند که خیابان محل کارشان است و آفتاب که غروب می‌کند، کم‌کم کارشان در خیابان‌های شهرهای بزرگ شروع می‌شود؛ زنانی که کارشان به اعتقاد این مسئولان، منافی عفت است و لقبشان هم «خیابانی» و«ویژه».

سال 85 را باید تنها سالی دانست که چندنفر از مسئولان کشور و پژوهشگران، رغم تقریبی این زنان را 300‌هزارنفر اعلام کردند. در آن زمان برای اولین‌بار این پژوهشگران دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی بودند که زنگ خطر پایین‌آمدن سن زنان روسپی را به صدا درآوردند.

در بررسی‌ای که در آن زمان درباره گروه سنی زنان خیابانی انجام شد از بین شش‌هزار و 53 زن خیابانی که در کل کشور زندانی بودند، دختران بین 15 تا 25 سال، بیشترین تعداد را تشکیل می‌دادند.

همان هشت سال پیش هم بود که هادی معتمدی، مدیرکل وقت دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور، گفت آمار نجومی درباره این پدیده را قبول ندارد ولی همزمان گفت که چهار‌هزار زن خیابانی در کشور وجود دارد که بهزیستی تنها قادر است سالانه 1500نفر از آن‌ها را ساماندهی کند؛ ساماندهی‌ای که معلوم نبود برنگشتن این زنان را به کار قبلیشان تضمین کند زیرا به گفته او «نیمی از زنانی که ساماندهی شده‌اند به چرخه کارگری جنسی در مقابل دریافت پول، بازمی‌گردند.»

مسئولیت نگهداری از «زنان خیابانی» و «دختران فراری» با بهزیستی است، ولی طبق قانون، این وزارت کشور است که باید تعداد آن‌ها را اعلام کند؛ اتفاقی که تا به حال نیفتاده است. اما اگر هیچ‌یک از نهادهای مسئول در حوزه این زنان، حرف و برنامه‌ای برای آن‌ها نداشته باشند، مسئولان نیروی انتظامی هستند که با شروع هر مرحله از طرح امنیت اجتماعی که حالا عمرش به هشت سال می‌رسد، بگویند که برای این زنان برنامه ویژه‌ای دارند: جمع‌آوری آن‌ها و تحویل دادنشان به مراجع قضایی؛ راهی که مقصدش به زندان می‌رسد و نتیجه‌اش رتبه دوم جرم «اعمال منافی عفت» در جرایم ارتکابی زنان زندانی است؛ موضوعی که مسئولان سازمان زندان‌ها حالا آن را براساس آمارهایشان تایید می‌کنند.

زندانی‌کردن یا نکردن زنان خیابانی همیشه محل بحث‌ونظر بسیاری بین جامعه‌شناسان و روانشناسان بوده است؛ کارشناسانی که تعدادی‌شان می‌گویند جای مناسب برای این زنان زندان است و بس و تعدادی‌شان مخالف این نظر هستند.

دکتر دانش، روانشناس زنان،بالارفتن تعداد زنانی را که با جرم «اعمال منافی عفت» به زندان افتاده‌اند، نتیجه حساسیت‌های جامعه و مسئولان انتظامی می‌داند: «در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که برنامه‌های ویژه‌ای برای زنان، وضعیت حجابشان و... در نظر گرفته شده و حتی ستادهای ویژه‌ای در این‌باره تشکیل شده است؛ یعنی این‌که هروقت حساسیت‌ها درباره زنان بالاتر برود و آن‌ها را به هر بهانه‌ای دستگیر کنیم، معلوم است که آمار کسانی که جرمشان منافی عفت نامیده می‌شود، بالا می‌رود.»

شیوا شکاری، عضو مرکز مطالعات زنان و فعال حقوق زنان، هم  می‌گوید که چند دلیل در بالارفتن تعداد زنان خیابانی در زندان‌ها وجود دارد: «مهم‌ترین این دلایل به قوانین خانواده کشور ما بازمی‌گردد، قوانینی که حمایتی از زنان نمی‌کند و در رابطه‌شان با مردان، حق را به مردان می‌دهد و در طلاق‌هایی که رخ می‌دهد، حمایتی از زنان نمی‌کند.

دلیل دوم مسائل اقتصادی است و به این دلیل که زنان از مردان فقیرتر هستند، آن‌ها را بیشتر درگیر می‌کند و در صورت نداشتن حمایت، آن‌ها را به کارهای خلاف وامی‌دارد. دلیل دیگر این است که اعتقادات مذهبی در کشور ما هنوز نتوانسته نقش تاثیرگذار را برای جلوگیری از رفتن زنان به سمت کارهایی بگیرد که خلاف عفت شناخته می‌شوند.»

او نقش نهادهای دولتی را در حمایت‌نکردن از زنان و خانواده‌های آسیب‌پذیر از عوامل تاثیرگذار در بالارفتن تعداد زندانیان زن می‌داند: «در همه کشورهای دنیا خانه‌های امنی برای زنان آسیب‌پذیر وجود دارد؛ در حالی که در ایران فکری به این حال نشده و اگر هم شده است پاسخگوی نیازها و تعداد این زنان نیست.»/روزنامه بهار

 

 

 


ویدیو مرتبط :
‫زگیل تناسلی یکی از بیماری های جنسی شایع در مردان و زنان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعدام 6 مجرم در زندان اهواز به جرم تجاوز به زنان دربرابر همسرانشان



اعدام 6 مجرم در زندان اهواز به جرم تجاوز به زنان دربرابر همسرانشان

اعضای این باند متجاوز که تصور می کردند در داخل خودروی پراید طعمه های جدید آنها هستند با چاقو و قمه وارد خودرو شده اما با مشاهده ماموران موتورسیکلت های خود را در آن منطقه رها کرده و متواری شدند.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان خوزستان از اعدام 6 متجاوز در زندان کارون اهواز خبر داد که 10 زن را در برابر همسرانشان مورد آزار و اذیت قرار داده بودند.

قاضی علی افتخاری در تشریح جزئیات جنایت سیاه این 6 متجاوز به مهر گفت:  28 دی ماه سال 90 گزارشی به ماموران پلیس آگاهی شوشتر رسید که آثاری از خون در یک منطقه گردشگری در این شهرستان دیده شده است.

در ادامه تیمی از ماموران برای بررسی موضوع راهی محل مورد نظر شده و علاوه بر آثار خون با رد چرخ یک خودرو روبرو شدند. با ردیابی رد چرخ ماموران به محلی خلوت رسیدند که در آنجا یک چادر مشکی، کفش و لباس زنانه، آثار شکستگی شیشه خودرو و رد خون مشاهده می شد.  این در حالی بود که در آن منطقه با چند مورد شکایت مشابه در خصوص تجاوز به عنف روبرو بودیم.

وی افزود: در ادامه با گزارش موضوع به دادستان شهرستان ، با دستور وی یک اکیپ از ماموران با خودروی پراید شیشه دودی راهی محل مورد نظر شده و به گشت زنی در این منطقه پرداختند.
اعضای این باند متجاوز که تصور می کردند در داخل خودروی پراید طعمه های جدید آنها هستند با چاقو و قمه وارد خودرو شده اما با مشاهده ماموران موتورسیکلت های خود را در آن منطقه رها کرده و متواری شدند.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان خوزستان ادامه داد: ماموران با ردیابی موتورسیکلت ها و انجام تحقیقات گسترده موفق شدند 6 نفر از اعضای این باند را دستگیر کنند که  متهمان در جریان بازجویی ها اعترافات تکان دهنده ای را بیان کردند. 

یکی از اعضای این باند درباره جزئیات جنایت خود گفت:  40 روز قبل از دستگیری ساعت 12 ظهر با یک خودروی پژوی مشکی در منطقه روبرو شدیم که دختر و پسر جوانی سوار آن بودند سه نفری به این خودرو حمله کرده و با تهدید چوب و ضرب و شتم راننده را به داخل دره ای در آن منطقه برده و بعد به همسرش تجاوز کردیم.

 

زن جوان با التماس از ما می خواست که طلاهایش را بگیریم اما با او کاری نداشته باشیم اما ما بدون توجه به التماس های زن جوان او را مورد آزار و اذیت قرار داده و بعد طلاهایش را سرقت کردیم .
10 روز بعد دختر و پسر دیگری را دیدیم که 4 نفری به خودروی آنها حمله کرده و پس از شکستن شیشه خودرو راننده را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و در مقابل او نامزدش را مورد آزار و اذیت قرار دادیم.

 

پس از تجاوز طلاهای زن جوان را سرقت کردیم. در جریان سرقت گوشواره های زن جوان یکی از اعضای باند به نام علی چنان وحشیانه عمل کرد که گوش های او دچار جراحت شدید شد. در جریان آخرین  تجاوز نیز قربانی خود را بر روی زمین کشیده که رد خون باقی مانده در محل مربوط به جراحت های بدن او می باشد.

این مقام قضائی ادامه داد: اعضای این باند در بازجویی ها به 10 فقره تجاوز به عنف اعتراف کردند که در خصوص شگردشان مدعی شدند با موتورسیکلت در مناطق گردشگری اطراف شوشتر پرسه می زدیم و با کمین در میان تپه ها قربانیان خود را از میان زوج های جوان شناسایی و در فرصتی مناسب آنها را به محاصره خود در می آوردیم. برای این که آنها در برابر ما مقاومت نکنند فضای رعب و وحشت را در منطقه ایجاد می کردیم. از سوی دیگر بررسی سابقه مجرمان نشان داد ، اعضای این باند از مجرمان سابقه دار و دارای اعتیاد هستند.

معاون قضائی دادگستری استان خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع ابازپرس ویژه ای برای پرونده تعیین و  تحقیقات گسترده ای در این زمینه برای اثبات جرم انجام شد.

متجاوزان صحنه های وقوع جرم را به طور کامل بازسازی کرده و حتی در یکی از صحنه ها موی زنانه کشف شده با موی یکی از قربانیان تطابق داشت که این موضوع از سوی پزشکی قانونی نیز مورد تایید قرار گرفت. اعضای این باند وقتی با مقاومت این زن روبرو شده بودند او را از موی سر گرفته و بر روی زمین کشیده بودند که این اقدام آنها باعث شد آثار موی قربانی در محل حادثه باقی بماند.

در ادامه بازپرس پرونده متهمان را با شاکیان روبرو کرده که تمام شاکیان پرونده آنها را مورد شناسایی قرار دادند. شدت اقدامات مجرمانه اعضای این باندن به گونه ای بود که یکی از شاکیان پس از روبرو شدن با مجرمان دچار شوک عصبی شد و گفت: یکی از اعضای این باند گلوی مرا محکم گرفته و وقتی  مقاومت کردم قصد داشت مرا خفه کنم.

قاضی افتخاری با اشاره به محاکمه مجرمان در دادگاه کیفری گفت: پس از اعتراف متهمان و تکمیل تحقیقات پرونده برای محاکمه به دادگاه کیفری استان خوزستان فرستاده شد که با ابلاغ رئیس کل دادگستری شعبه ویژه ای رسیدگی به این پرونده را آغاز کرد و 6 عضو این باند به اعدام محکوم شدند. با تایید حکم اعدام در  دیوان عالی کشور و تنفیذ رئیس قوه قضائیه 6 مرد متجاوز سحرگاه امروز در زندان کارون اهواز به دار مجازات آویخته شدند.

وی خاطرنشان کرد: روند رسیدگی به این پرونده یک سال و نیم به طول انجامید اما در این مدت تحقیقات گسترده ای بر روی پرونده انجام شد و پس از انجام مقدمات قانونی متجاوزین به سزای عمل خود رسیدند. آنها قبل از اجرای حکم از اقدامات مجرمانه خود اظهار پشیمانی کرده و می گفتند تصور نمی کردیم از سوی ماموران دستگیر و سرانجام اعدام شویم اما حالا از کارهای خود پشیمانیم و می دانیم دیر شده است.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: متجاوزین و ناامن کنندگان امنیت جامعه از اقدامات خود دست برداشته و بدانند قوه قضائیه با آنها به صورت قاطع برخورد می کند و اجازه نمی دهد آنها با اقدامات خود امنیت شهروندان را به خطر بیاندازند.به پرونده متجاوزین و نا امن کنندگان امنیت جامعه به صورت ویژه رسیدگی می شود و به سزای عمل خود می رسند./مهر