اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شایعه‌ سازی درباره رد صلاحیت سید حسن


روز گذشته، یعنی پنجم بهمن قرار بود نتایج بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات خبرگان به نامزدها اعلام شود. اتفاقی که رخ نداد؛ چراکه شورای نگهبان از ابتدا هم اعلام کرده بود خبر تأیید یا رد صلاحیت‌ها به انضمام دلیل آن فقط به شخص نامزد اعلام می‌شود.

روزنامه شرق: روز گذشته، یعنی پنجم بهمن قرار بود نتایج بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات خبرگان به نامزدها اعلام شود. اتفاقی که رخ نداد؛ چراکه شورای نگهبان از ابتدا هم اعلام کرده بود خبر تأیید یا رد صلاحیت‌ها به انضمام دلیل آن فقط به شخص نامزد اعلام می‌شود. 

روند آن هم ‌چنین است که شورای نگهبان ابتدا به وزارت کشور فهرست تأییدی‌ها و ردی‌ها را اعلام می‌کند و این وزارتخانه فهرست مزبور را به فرمانداری‌ها ابلاغ می‌کند و در نهایت فرمانداری‌ها با تماس تلفنی یا به‌ صورت کتبی موضوع را به اطلاع نامزدها می‌رسانند. روندی که تا روز گذشته تعدادی از نامزدهای خبرگان آن را تأیید کردند و گفتند هنوز اطلاعی به آنها داده نشده است؛ یعنی تا روز گذشته شورای نگهبان هنوز خبر رد یا تأیید صلاحیت نامزدها را اعلام نکرده بود. این در حالی بود که در روزهای منتهی به اعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای خبرگان، برخی رسانه‌های خاص سعی کردند درباره برخی از نامزدها به‌ویژه سیدحسن خمینی جنگ روانی راه بیندازند.

ماجرا را هم خبرگزاری تسنیم و با محوریت موضوع کاندیداتوری سیدحسن خمینی آغاز کرد. این خبرگزاری روز یکشنبه برای اولین‌بار خبر رد صلاحیت سیدحسن خمینی را بر خروجی خود قرار داد و دقایقی بعد آن خبر را از خروجی خود حذف کرد. بااین‌حال، خبر در شبکه‌های مجازی دست‌به دست شد تا اینکه شورای نگهبان در بیانه‌ای از رسانه‌ها خواست از انتشار هرگونه اخباری دراین‌باره خودداری کنند. بااین‌حال کانال تلگرامی شبکه العالم روز گذشته همچنان همان خط خبرسازی را دنبال کرد. شبکه العالم از شاخه‌ها برون‌مرزی صداوسیما است که برای عرب‌زبانان پخش می‌شود. العالم در خبر خود تکیه را بر موضوع امتحان‌ندادن سیدحسن خمینی قرار داده و دلیل رد صلاحیت را هم همین موضوع عنوان کرده بود.

در خبر العالم چنین آمده بود: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله موسوی بجنوردی تأیید صلاحیت شدند و صلاحیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی، به دلیل شرکت‌نکردن در امتحان برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری احراز نشد». موضوع شرکت‌نکردن سیدحسن خمینی در آزمون اجتهادی یکی از مواردی بود که رسانه‌های خاص در این مدت سعی کردند بر آن انگشت گذاشته و آن را بزرگ‌نمایی کنند. این رسانه‌ها تلاش کردند نحوه‌های دیگر بررسی صلاحیت خبرگان، یعنی تکیه بر صلاحیت علمی یا اجازه اجتهاد را به عناوین مختلف به چالش بکشند و فقط به موضوع آزمون توجه کنند و در نهایت هم در جنگ روانی که راه انداختند این‌طور وانمود کردند که موضوع رد صلاحیت همین شرکت‌نکردن سیدحسن در آزمون است. درحالی‌که در روز‌های گذشته چهره‌های شاخصی از قم، ازجمله آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله راستی همگی بر صلاحیت علمی سیدحسن مهر تأیید زدند.

شورای نگهبان اعلام رسمی نکرده است

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، اما درباره خبرسازی‌های صورت گرفته در روز‌های گذشته و به‌طور ویژه دیروز، گفت: «شورای نگهبان اعلام رسمی مبنی بر تأیید یا رد صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نداشته است». او در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود تا پایان وقت روز گذشته، یعنی ساعت ٢٤، شورای نگهبان زمان دارد بررسی‌ها را به اتمام برساند و سپس اسامی را به وزارت کشور ارسال کند. او همچنین تأکید کرده بود بررسی‌های شورای نگهبان هنوز کامل نشده و از سوی شورای نگهبان به هیچ‌یک از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری اعلام رسمی مبنی بر تأیید یا رد آنها نشده است.

ره‌پیک درعین‌حال گفته بود در مهلت ٣٠روزه‌ای که برای بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان تعیین شده است، برای ارزیابی صلاحیت علمی داوطلبان، آزمون علمی برگزار شد و پذیرفته‌شدگان به آزمون شفاهی دعوت شدند.  او تأکید کرده بود: «علاوه بر آزمون، پرونده داوطلبان خبرگان از جهات دیگر نیز در جلسات فشرده و متعدد فقهای شورای نگهبان بررسی شد که طبق تقویم، زمان‌بندی این بررسی‌ها امروز به پایان می‌رسد و نتایج آن اعلام می‌شود. نتایج آزمون کتبی داوطلبان مجلس خبرگان محرمانه است و فقط به خودشان اعلام می‌شود».

علاوه بر این بیانیه شورای نگهبان که تأیید بیانیه روز گذشته این شورا بود، نزدیکان سیدحسن خمینی هم مجبور شدند به تکذیب خبرسازی‌های رسانه‌های خاص بپردازند. به گزارش ایسنا، یک منبع نزدیک به سیدحسن خمینی دراین‌باره گفت براساس اطلاعات دریافتی از وزارت کشور، هنوز تصمیمی دال بر رد یا تأیید سیدحسن خمینی به این وزارتخانه ابلاغ نشده است. او همچنین از رسانه‌ها خواست تا مشخص‌شدن تصمیم شورای محترم نگهبان از شایعه‌پراکنی و جوسازی‌های کاذب پرهیز کنند.

شایعات

بااین‌حال با اینکه شورای نگهبان تأکید داشت هنوز فهرست نهایی نامزدها را به وزارت کشور ارائه نکرده، اما رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی به «شرق» گفت روز یکشنبه فرمانداری اهواز در تماس تلفنی به او اعلام کرده صلاحیتش برای حضور در انتخابات خبرگان تأیید شده است، اما در نمونه دیگر، سمیه طهماسبی دیگر عضو این حزب که او نیز نامزد خبرگان است به «شرق» گفت هنوز اطلاعی به او داده نشده است. او یکی از پنج زن شرکت‌کننده در آزمون اجتهادی خبرگان بود. محمد سروش‌محلاتی، دیگر نامزد خبرگان هم همین پاسخ را به «شرق» داد و گفت هنوز هیچ اطلاعی درباره تأیید یا رد صلاحیت به او داده نشده است.

 در بحبوحه بازار داغ شایعات درباره تأیید یا رد صلاحیت نامزدهای خبرگان، خبرگزاری تسنیم باز هم روز گذشته خبر از انصراف آیت‌الله محی‌الدین شیرازی را منتشر کرد. او در بیانیه‌ای اعلام کرده بود قصد انصراف دارد، اما محمدعلی حائری شیرازی فرزند او در گفت‌وگو با فارس پیرامون موضوع اعلام انصراف پدرش از نامزدی گفت ایشان هنوز درخواست کناره‌گیری خود را رسما به وزارت کشور تحویل نداده‌اند. بازار شایعات در حالی روز گذشته داغ بود که تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبر رسمی درباره فهرست و آمار تأیید یا رد صلاحیت‌های نامزد‌های خبرگان ارائه نشده است.


ویدیو مرتبط :
رد صلاحیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام کنایه آمیز سیاستمدار لبنانی درباره رد صلاحیت سید حسن خمینی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

منظور او این بوده که گویی ایران رییس جمهوری لبنان را انتخاب می کند. جنبلاط در ادامه با طعنه دیگری افزوده است:"آیا مایل نیستید نامزدهای انتخابات لبنان را نیز به این شیوه برگزینید با چنین رویکردی شاید ایران نمی خواهد سلیمان فرنجیه و یا میشل عون نیز رییس جمهوری شوند".

 "ولید جنبلاط" رهبر دروزی های لبنان و حزب سوسیالیست پیشرو لبنان رد صلاحیت سید حسن خمینی نوه حضرت امام (ره) را مورد کنایه و طعنه قرار داد.

به گزارش خرداد، رسانه های لبنانی گزارش دادند که جنبلاط با انتشار پیامی توئیتری در روز چهارشنبه گفته است که آیا با این وضعیت ایران می تواند بگوید که مردم سالاری در آن کشور وجود دارد.

او در ادامه نوشته است:"عجیب است که نوه (امام) خمینی رد صلاحیت شده است. اما این نوع دموکراسی گویا بالاترین سطح مردم سالاری در ایران است". او با طعنه و کنایه به دلیل آن که همواره مخالف گروه های مورد حمایت ایران از جمله حزب الله در لبنان بوده است در ادامه افزوده است:"با این شیوه کدام نامزد به ریاست جمهوری لبنان خواهد رسید؟"

منظور او این بوده که گویی ایران رییس جمهوری لبنان را انتخاب می کند. جنبلاط در ادامه با طعنه دیگری افزوده است:"آیا مایل نیستید نامزدهای انتخابات لبنان را نیز به این شیوه برگزینید با چنین رویکردی شاید ایران نمی خواهد سلیمان فرنجیه و یا میشل عون نیز رییس جمهوری شوند".

عدم احراز صلاحیت سید "حسن خمینی" نوه حضرت امام (ره) از سوی شورای نگهبان نه تنها در داخل که در خارج از ایران نیز بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی را دچار شگفتی کرد.

 

اخبار سیاست خارجی - خرداد