اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاید راز هواپیمای مالزی هیچ‌گاه برملا نشود



اخبار ,اخبار بین الملل ,راز هواپیمای مالزی

اخبار بین الملل - شاید راز هواپیمای مالزی هیچ‌گاه برملا نشود

کارشناسان معتقدند معمای هواپیمای مالزیایی که هشتم مارس (هفدهم اسفندماه پارسال) با حدود ۲۴۰ مسافر و خدمه سقوط کرد شاید هرگز حل نشود.

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری فرانسه در تحلیلی به قلم هاوان گرباگاس از کوالالامپور نوشت: به نظر می‌رسد ابهام در سرنوشت هواپیمای مالزی ام اچ 370 حتی در صورت پیدا شدن دو جعبه سیاه آن شاید از بین نرود چرا که شماری از کارشناسان معتقدند این ابهام شاید حل نشود و به بزرگترین معمای هواپیمایی تبدیل شود.

چندین فروند هواپیما، کشتی و تعدادی سامانه‌های ردیابی فوق پیشرفته در عملیات جستجوی لاشه این هواپیمای مسافربری که مالزی می‌گوید پس از انحراف از مسیرش در یک منطقه دورافتاده در اقیانوس هند سقوط کرده است، شرکت کرده‌اند.

عملیات جستجو با چالش‌های بزرگی برای مشخص کردن مکان دو جعبه سیاه بوئینگ 777 روبروست. این دو جعبه حاوی اطلاعات پایه‌ای و مهمی است و ضامن مشخص کردن علت ناپدید شدن این هواپیما در هشتم مارس به هنگام پرواز از کوالالامپور به پکن خواهد بود.

اما کارشناسان معتقدند یافتن دو جعبه سیاه این هواپیما نیز پاسخی برای پرسش‌ها نخواهد بود. همه هواپیماها به دو جعبه سیاه مجهز هستند که یکی از آنها همه رویدادهای پرواز مانند سرعت، ارتفاع و موارد دیگر و جعبه دومی نیز همه صداها در کابین خلبان از جمله گفت و شنودها، صداها و نمودارها را ثبت می‌کند.

شرکت هواپیمایی آمریکایی مشورتی « لیهام » در این خصوص اعلام کرده است جعبه رویدادهای پرواز باید بسیاری از اطلاعات را بدهد.

اما جعبه ثبت صداها فقط حاوی دو ساعت آخر گفتگوهای صورت گرفته در کابین خلبان است به عبارت دیگر امکان دارد اطلاعات حساسی درباره پرواز پیش از تغییر مسیرش یعنی زمانیکه بین مالزی وویتنام در پرواز بود از دست برود .

شرکت لیهام اعلام کرد مشخص است که این جعبه رویدادهای بالای خلیج تایلند را فاش نخواهد کرد.

این شرکت افزود همچنین باید مشخص شود آیا موارد ثبت شده در دو ساعت آخر اطلاعاتی را درباره ناپدید شدن این هواپیما خواهد داد چرا که گفته می شود این هواپیما مسیرش را تغییر داده یا آنکه سوختش تمام شده است.

نجیب رزاق نخست وزیر مالزی دیروز با استناد به یافته های جدید تصاویر ماهواره ای اعلام کرد این هواپیمای حامل 239 مسافر و خدمه بر فراز اقیانوس هند سقوط کرده است.

اما مکان سقوط این هواپیما مشخص نشده است و علل سقوط آن همچنان مبهم و مرموز باقی مانده و پس از گذشت 17 روز از عملیات جستجو هنوز هیچ علامتی از آن دریافت نشده است.

سناریوهای متعددی درباره سرنوشت این هواپیما مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن ربوده شدن این هواپیما یا اقدام یکی از خلبانان به خرابکاری در هواپیما یا وقوع بحران غافلگیر کننده به هنگام پرواز است که توانایی‌های خدمه را مختل کرده و باعث شده است هواپیما به صورت خودکار به حرکت خود ادامه دهد تا اینکه سوختش پایان یافته است.

مالزی معتقد است یک شخصی به صورت عمدی مسیر این هواپیما را تغییر داده است.

اما تحقیقات مالزی تاکنون هیچ مدرکی را عرضه نکرده است که یکی از این نظریه ها را تأیید کند.

کریس یاتس کارشناس انگلیسی گفت حتی اگر جعبه‌های سیاه این هواپیما پیدا شود احتمال نمی‌رود که به هیچ یک از پرسش‌ها درباره علت تغییر هزاران کیلومتری این هواپیما پاسخ داده شود.

وی به شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: ما درباره وضع ذهنی خلبان یا کمک خلبان تاکنون هیچ تصوری نداریم ما همچنین نمی دانیم آیا شخصی توانسته است وارد کابین خلبان شود تا کنترل هواپیما را به دست بگیرد یا خیر. قطعا هیچ اعترافی که مسئولیت را به عهده بگیرد از ابتدای بحران نداشته‌ایم.

وی گفت: این یک سر‌ّی است که شبیه هیچ معمایی نیست.

لاشه‌ای در یک مکان بسیار دور از ساحل غربی استرالیا ردیابی شده اما عملیات جستجوی بین‌المللی هنوز نتوانسته است به اشیاء ردیابی شده دست یابد تا ثابت کند برای این هواپیماست و احتمالا لاشه به صدها کیلومتر دور از مکان سقوط هواپیما جابجا شده است.

آنتونی بریک هاوس از مؤسسه بین المللی نظارت بر ایمنی پرواز گفت: ما به عنوان بازرس هرگونه شواهد مادی را بررسی می‌کنیم اما تا این لحظه هیچ شاهد و مدرک مادی که به آن استناد شود نداریم.

باطری‌های دو جعبه سیاه این دو هواپیما دست کم دو هفته دیگر تمام خواهد شد.

آمریکا یک سامانه جدید برای مشخص کردن موقعیت این دو جعبه سیاه فرستاده است اما شرایط نامناسب جوی عملیات جستجوی لاشه را دست کم تا سه شنبه به تعویق انداخته است.

پل یاب استاد هواپیمایی در سنگاپور گفت اگر دو جعبه سیاه پیدا نشود: به احتمال زیاد پی نخواهیم برد که چه اتفاقی افتاده است.

وی گفت تصاویر ماهواره ای اطلاعاتی را در اختیار گذاشته است اما به «مربع‌های بازی شطرنج شباهت دارد. ما باید اکنون مربعی را که باید به آن متمرکز شویم پیدا کنیم و جاییکه این دو جعبه سیاه پیدا می‌شود متمرکز شویم.» 

اخبار بین الملل - همشهری آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
راز برملا شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضعفی که ناپدید شدن اسرارآمیز هواپیمای مالزی را برملا کرد



اخبار,اخبار بین الملل , ناپدید شدن هواپیمای مالزی

 

اخبار بین الملل - ناپدید شدن هواپیمای مالزی به دلیل ضعف کنترل هوایی/ کسی فرستنده‌های داخل هواپیما را غیرفعال کرده

هر آنچه واقعا سر پرواز ام اچ ۳۷۰ مالزی ایرلاینز آمده باشد، حرکت سرگردان‌وار این هواپیما در آسمان‌های آسیایی نشان از وجود شکاف‌های بزرگ در دفاع هوایی منطقه‌ای و شاید سطح گسترده‌تری دارد.

بویینگ ۷۷۷ حامل ۲۳۹ مسافر و خدمه به مقصد پکن، شنبه گذشته کمتر از یک ساعت پس از برخاستن از باند فرودگاه کوالالامپور در حال پرواز بر فراز خلیج تایلند بود که ناگهان از صفحه رادار محو شد.

شواهد ماهواره‌ای حاکی است که سیستم‌های ارتباطی این هواپیما عمدا غیر فعال شده‌اند و سپس مسیر پروازش تغییر کرده است.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی، روز شنبه اعلام کرد مقامات اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که پرواز بویینگ ۷۷۷ حدود هفت ساعت پس از ناپدید شدن از صفحه رادار در هشتم مارس، همچنان در آسمان پرواز کرده است.

محققان بر این باورند که یکی از خدمه پرواز یا شخصی در هواپیما اقدام به غیرفعال کردن فرستنده‌های داخلی کرده که رادارهای کنترل ترافیک هوایی از آن‌ها برای ردگیری هواپیما استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد این هواپیما ابتدا به سمت دریای چین جنوبی بازگشته است که منطقه‌ای با تنش ژئوپلیتیکی و حضور نظامی گسترده است و سپس به سمت شمال مالزی پرواز کرده و از آنجا به سمت هند رفته است بدون اینکه هشداری را برانگیزد.

تحلیل‌گران و مقامات می‌گویند واقعیت این است که بیشتر فضای هوایی روی آب و در بسیاری از موارد روی خشکی فاقد پوشش رادار پیشرفته یا مونیتور شده مناسب است.

به گفته تحلیل‌گران شکاف‌های دفاع‌های هوایی آسیای جنوب شرقی احتمالا در نقاط دیگر جهان در حال توسعه نیز منعکس شده و ممکن است در مناطقی که تنش‌های ژئوپلیتیکی کمتری دارند، بسیار بیشتر باشد.

سیستم‌های ترافیک هوایی کاملا به فرستنده‌های داخلی هواپیما برای شناسایی و کنترل آن متکی هستند. در این مورد به نظر می‌رسد زمانی که هواپیما از مرزهای مالزی عبور کرده و وارد محدوده ویتنام شده است، این سیستم‌ها غیر فعال شده‌اند.

حداقل به نظر می‌رسد این واقعه موجب خواهد شد درخواست‌هایی برای غیرممکن ساختن غیرفعال کردن فرستنده‌ها از داخل هواپیما مطرح شود.

در این بین سیستم‌های نظامی نیز در پوشش خود اغلب محدود بوده یا هواپیمایی که معتقدند یک پرواز تجاری معمولی است را نادیده می‌گیرند. در برخی موارد این سیستم‌ها به استثنای زمان تمرین و هنگامی که تهدیدی پیش‌بینی می‌شود، خاموش شده‌اند.

به گفته یک مقام بلندپایه هندی، این مسئله ممکن است توضیح دهد چرا بویینگ ۷۷۷ از طریق تجهیزات آندامان هند و جزایر نیکوبار یا نقاط دیگر شناسایی نشده است.

از سوی دیگر یک منبع دفاعی گفته است هند تجهیزات رادار خود را به دلیل هزینه گران آن همیشه فعال نگه نمی‌دارد.

بر اساس گزارش رویترز، برخی معتقدند نگرانی‌ها در مورد برملا شدن توانمندی‌های دفاعی ممکن است روند همکاری در جستجوی پرواز ام اچ ۳۷۰ بویژه میان مالزی و چین را کند کرده است.

پکن منابع نظامی متعددی شامل ۱۰ ماهواره جاسوسی و کشتی‌ها و هواپیماهای متعددی را به کار گرفته و از واکنش مالزی انتقاد کرده است. ۱۵۳ نفر از مسافران هواپیما چینی بوده‌اند.

در حالیکه به نظر می‌رسد رادار نظامی مالزی هیچ هواپیمایی را شناسایی نکرده، عدم واکنش به این مسئله که گویی مشکلی وجود نداشته، تعجب برانگیز بوده است اما این واقعه به شکاف‌های نسبتا بزرگ در کنترل هوایی جهانی و محدودیت‌های برخی از سیستم‌های رادار نظامی اشاره می‌کند.

مقامات سابق و کنونی می‌گویند اگر چنین واقعه‌ای در فضای هوایی آمریکای شمالی یا اروپا روی می‌داد، سریع‌تر شناسایی می‌شد زیرا در این مناطق ماموران مراقبت هوایی نظامی و غیرنظامی همواره رادارها را کنترل می‌کنند تا در برابر هواپیماربایی یا ورود مهاجمان آمادگی داشته باشند.

هواپیماهای آمریکا و ناتو همواره به دنبال ردگیری هواپیماهای ناشناسی از جمله بمب افکن‌های روسی هستند که به فضای هوایی آن‌ها نزدیک می‌شوند.

محققان می‌گویند براین باورند که پرواز ام اچ ۳۷۰ با توجه به نبود کنترل، به سوی هند یا آسیای مرکزی و شاید قطب جنوب حرکت کرده است. این اقدام آن را یک پرواز انتحاری می‌سازد و احتمالا هواپیما پس از اتمام سوخت سقوط کرده است.

آب‌های جنوب اقیانوس هند و شمال اقیانوس جنوبی جزو مناطق دورافتاده‌ای هستند که کشتی‌های معدودی از آن‌ها عبور می‌کنند و هواپیماهای کمی بر فراز آن‌ها پرواز دارند.

به گفته یک مقام استرالیایی که نخواست نامش فاش شود، رادار غیرنظامی استرالیا تنها حدود ۲۰۰ کیلومتر از سواحل این کشور را تحت پوشش دارد با اینهمه رادار دفاع هوایی استرالیا وسعت بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد اما ارتش استرالیا در این باره اظهارنظر نکرده است.

ماهواره‌های نظامی آمریکا بیشتر نقاط جهان از جمله دورافتاده‌ترین اقیانوس‌ها را نیز مونیتور می‌کنند و به دنبال هشدارهای اولیه برای هر گونه پرتاب موشک بالستیک از زیردریایی یا کشتی هستند.

پس از ناپدید شدن این هواپیما در هفته گذشته، مقامات آمریکایی اعلام کردند ماهواره‌هایشان هیچ نشانه‌ای از انفجار در آسمان را مشاهده نکرده‌اند و معلوم نیست چنین سیستم‌هایی می‌توانند سقوط هواپیما در جنوب اقیانوس هند را شناسایی کنند یا خیر.

در جدیدترین تحولات مربوط به تحقیقات برای روشن شدن سرنوشت این هواپیما، پلیس مالزی در حال تحقیقات در مورد خدمه و مسافران هواپیما است و اقدام به بازرسی خانه خلبان ۵۳ ساله و کمک خلبان ۲۷ ساله این هواپیما کرده است.

اخبار بین الملل - ایسنا