اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاید خاوری با بلیط دولتی فرار کرده باشد!



شاید خاوری با بلیط دولتی فرار کرده باشد!

این همان امضاهایی است که در زمان انتخابات رو شده بود تا علیه یک‌سری از نمایندگان استفاده شود که مجلس در انتصاب خاوری نقش داشت در حالی که این امضا برای باقی ماندن وی در بانک سپه بود.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: چون ممکن است بازگشت خاوری دامن خیلی‌ها را بگیرد شاید برای فرارش، بلیط دولتی هم گرفته باشند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا به چگونگی ورود خاوری به بانک ملی و اتفاقات رخ داده در فرار وی پرداخت.

وی با بیان اینکه خاوری پیش از اینکه به بانک ملی بیاید در بخش حقوقی بانک سپه مشغول بود، اظهار داشت: خاوری اصلا فرد بانکی نبود که وی را وارد مدیریت ارشد یک بانک کنیم.

 

*جعل امضای نمایندگان برای حمایت از خاوری

یوسفیان‌ملا یادآور شد: در دوره هفتم مجلس و زمانی که دولت احمدی‌نژاد روی کار آمد وی به مجلس آمد و از یک سری نماینده‌ها امضاهایی جمع کرد که خاوری فردی شایسته است و در بانک سپه باقی بماند.

وی گفت: این همان امضاهایی است که در زمان انتخابات رو شده بود تا علیه یک‌سری از نمایندگان استفاده شود که مجلس در انتصاب خاوری نقش داشت در حالی که این امضا برای باقی ماندن وی در بانک سپه بود.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من آن نامه را امضا نکرده بودم و عده‌ای امضای برخی نمایندگان را در آن جعل کرده‌ بودند، یادآور شد: من این افراد را که می‌خواستند از این نامه‌ها در زمان انتخابات سوءاستفاده کنند به خدا واگذار می‌کنم.

 

*خاوری قبل از بانک ملی هم پرونده داشت

وی با اعلام اینکه پسر خاوری قبل از آمدن وی به بانک ملی هم در خارج از کشور آژانس هوایی داشت، ادامه داد: خاوری قبل از آمدن به بانک ملی هم پرونده‌هایی داشت که وی را واجد شرایط مدیرعامل بانک ملی نداسته بودند و وی را قبول نکردند.

 

*انتصاب خاوری بدون توجه به مشکل‌دار بودن وی

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر اینکه آقایان بدون توجه به این اخطارها و پرونده‌ها بزرگ‌ترین بانک دولتی ایران را به خاوری دادند، تصریح کرد: باید از کسی که به وی حکم داد، کسی که به وی ابلاغ داد و کسی که وی را به بانک ملی دعوت کرد پرسید چرا خاوری را وارد این بانک کردید.

وی بیان کرد: از سوی دیگر باید پرسید چرا بر عملکرد این فرد نظارت نکردید تا مشخص شود چه کارهایی در حال انجام است.

یوسفیان‌ملا با بیان اینکه اعضای هیئت مدیره بانک ملی که هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد باید بگویند چرا بر عملکرد خاوری نظارت نشد، افزود: زمانی هم که ایشان در اهواز احضار شد مگر یک بازپرس شهری چقدر قدرت دارد که بتواند مقاومت کند.

 

*شاید برای فرار خاوری بلیط دولتی هم گرفته باشند

وی گفت: خیلی راحت برای وی حکم ماموریتی صادر می‌شود تا فرار کند، حتی شاید برایش بلیط دولتی هم گرفته باشند تا در ایران نماند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در شرایط حاضر نیز مطمئن باشد که اگر یک معامله سیاسی پیش‌ نیاید در شرایط عادی خاوری را پس نمی‌دهند چون آنها منتظر یک بده بستان سیاسی هستند.

 

*کانادا به خوبی می‌داند خاوری کیست و کجاست!

وی با بیان اینکه دولت کانادا آیا نمی‌داند خاوری در کشور اوست و یا تابعیت مضاعف دارد، ادامه داد: یک زمانی احساس کردند وی شناسایی شده، فراریش دادند تا امروز که دوباره به کانادا برگشته است.

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به اینکه دولت‌هایی که با اثر انگشت یک فرد را در هوا شناسایی کرده و هواپیمایش را می‌نشانند به خوبی می‌دانند خاوری کجاست، تصریح کرد: افراد زیادی پشت ماجرای خاوری هستند.

 

*بازگشت خاوری دامن خیلی‌ها را می‌گیرد

وی با بیان اینکه در ماجرای خاوری هرکس به هر میزان که حمایت کرده باید پاسخگو باشد، گفت: حتی یک کلمه حمایت از خاوری یا تهیه پاسپورت و گرفتن ماموریت برای وی یک حمایت از اعمال وی به شمار می‌رود که باید برخورد شود.

وی تاکید کرد: اینها کسانی هستند که نمی‌خواهند خاوری به کشور بازگردد چون وابسته به جریانی است که اگر بازگردد دامن همه را خواهد گرفت.

یوسفیان‌ملا با اعلام اینکه امروز پرونده این مفسد اقتصادی در دادگستری تا به انتها طی شده است، یادآور شد: افراد رده اول این پرونده برایشان تقاضای حکم اعدام صادر شده است و بقیه افراد نیز برایشان بیش از 15 سال تقاضای حکم شده است.

 

*پیش‌بینی زمان اعلام رای دادگاه

این نماینده مجلس تصریح کرد: مطمئنا رای‌های دادگاه نیز تا یک ماه یا 45 روز آینده مشخص می‌شود اما اگر با رای دادگاه مشکل فساد اقتصادی حل می‌شد بعد از اعدام فاضل خداد و یا زندانی شدن شهرام جزایری دیگر نباید خاوری‌ها درست می‌شدند.

 

*نظام بانکی عامل اصلی فساد است

وی گفت: تا نظام بانکی ما به شکل و سیاق فعلی است که به هر که بخواهد تسهیلات می‌دهد و به هر که نخواهد نه می‌گوید، این فسادها وجود خواهد داشت./فارس


ویدیو مرتبط :
فرار خاوری (رئیس بانك ملی) به كانادا، چرا؟! ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تابعیت دوگانه خاوری؛ تبعه سایر کشورها از مناصب دولتی محروم اند، حسینی و بهمنی پاسخگو باشند



 

تابعیت دوگانه خاوری؛ تبعه سایر کشورها از مناصب دولتی محروم اند، حسینی و بهمنی پاسخگو باشند



یک مقام مسئول در بانک ملی اعلام کرد که آقای خاوری اصلا کاری در ایران نداشت که برگردد! اصلا قرار نبود آقای خاوری به کشور برگردد!

 

به گزارش شفاف، به صراحت ماده ۹۸۹ قانون مدنی، هر تبعه ایرانی كه بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ ۱۲۸۰ شمسی با تابعیت خارجی تحصیل كرده، از هرگونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود.

از آنجا که بانک ملی یک نهاد دولتی محسوب می شود و ایران نیز تابعیت دوگانه را قابل قبول نمی داند، در صورت اثبات تابعیت دوگانه خاوری رییس بانک ملی، بهمنی و شمس الدین حسینی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

بهمنی که ناتوانی او این روزها حتی بر همگان اثبات شده و در به حراج گذاشتن حیثیت جمهوری اسلامی در پرونده اختلاس متهم است، به جای پاسخگویی از موضع طلبکار وارد شده و به فرافکنی مشغول است.

بهمنی دیروز در گفتگو با ایران، منتقدین را به تسویه حساب شخصی متهم کرد و با توصیه ای اخلاقی گفت: من خطاب به این افراد می گویم که مسائل گروهی، تسویه حساب های شخصی و فرافکنی ها را کنار بگذاریم، واقعیات را بپذیریم و همه به قوه قضائیه کمک کنیم تا در جریان واقعی قرار گیرد و براساس آن تصمیم گیری کند.

به نظر می رسد طلب کار بودن بعد از گناه، شیوه ای است که در بین دولتی ها باب شده است و فراموش کرده اند حتی در قبال خطاهای فردی در یک سیستم، رئیس باید پاسخگو باشد که چرا افراد را کنترل نکرده و از سیستم تحت اختیارش حفاظت نکرده است.باید نشست و دید، ادامه ماجرای این دزدی بزرگ چه خواهد شد وآیا سرانجام کسی عذر خواهی می کند و اشتباهش را می پذیرد یا تقصیرها از یکی به دیگری منتقل می شود!

اصلا قرار نبود آقای خاوری به کشور برگردد! نقش اتاق فکر در فرار خاور چه بود؟

فارس از قول یک مقام مسئول در بانک ملی که نخواست نامش فاش شود خبر داد که آقای خاوری کاری در ایران نداشت که برگردد! اصلا قرار نبود آقای خاوری به کشور برگردد!

در چند روز گذشته اینكه خاوری فرار كرده است یا فرارش داده اند پرسشی بوده است كه از سوی خبرگزاری های داخلی مطرح شده است، حتی خبرگزاری فارس در گفت وگو با یك منبع آگاه اعلام كرد كه ماجرای استعفای خاوری در اتاق فكری طراحی شده است كه ظاهرا در پی یافتن راهی برای تبرئه مدیران اقتصادی دولت از تخلف سه هزار میلیارد تومانی بوده است. نقش اتاق فکر در خروج خاوری چه بوده است؟ مسئله ای که در پاسخ به فرار یا فراری دادن خاوری نقش کلیدی دارد! محمد جهرمی، مدیرعامل برکنار شده بانک صادرات هفته گذشته در بیانیه تندی مدعی شد دست هایی در دولت باعث فرار خاوری از كشور شده اند.

با وجود اینکه، محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانك ملی و رییس شورای عالی هماهنگی بانك های دولتی از سوی برخی از آگاهان اقتصادی، متهم ردیف نخست اختلاس ۱۳ رقمی نیست اما اكنون چند روزی می شود كه به دلیل فرار از صحنه و عبور از مرزهای کشور در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار دارد.

خاوری اما مشکل را به شکل دیگری رفع کرد. خاوری در نامه ای علت خروج خود را به این شکل بیان کرده است:«با توجه به مشكلات عصبی حادث شده و بیماری مزمن كه از آن شدیدا رنج می برم، متاسفانه قادر به كنترل احساسات خود نیستم كه تلفنی صحبت كنم، وضعیت [ایجادشده] بسیار متاثرم كرد، هیچ گاه این همه تحقیر نشده بودم. » وی در این نامه که به ریاست کل حوزه مدیریت نوشته شده است، گفته است که «ان شاء الله به زودی شما و همكاران را از نزدیك زیارت خواهم كرد».انتشار این نامه در شرایطی كه گمانه زنی ها درباره برگشتن یا برنگشتن خاوری مطرح است می تواند جای تامل باشد.

بعد از همه اینها اما دیروز پرده دیگری از زندگی خاوری رو شد.گفته شده که خاوری تابعیت دوگانه دارد و در خارج از ایران برای خود برو و بیایی دارد.خانه سه میلیون دلاری در کانادا و داشتن ۸ شرکت هواپیمایی نمونه های از وضعیت خاوری بود که در رسانه ها مطرح شد.

نكته جالب ماجرا اینجا است كه خاوری برای اهالی رسانه نیز چهره ای كاملا آشنا تر از سایر مدیران بانكی دارد. او آنقدر به مدیریت خود ایمان داشت كه كوچك ترین انتقاد از طریق هر رسانه ای را تاب نمی آورد و به هر شكلی بود سعی داشت تا جلوه ای مقبول از خود ارایه دهد.

حال اینكه چگونه خاوری با خانه سه میلیون دلاری در كانادا و در اختیار داشتن سند هشت شركت هواپیمایی مدیریت بر بانك ملی را ترجیح داده است، پرسشی است كه مسوولان دولتی به آن پاسخ دهند.

اما اگر این حرف و حدیث ها درباره تابعیت دوگانه خاوری صحت داشته باشد که البته تا کنون تکذیب هم نشده است بیش از همه باید وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در اینباره پاسخگو باشند چرا که بر اساس قانون، انتصاب تبعه سایر کشورها را به مناصب دولتی منع شده است..... / گزارش : سایت شفاف