اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاكی از هیات اجرایی راضی از هیات نظارت


روزنامه قانون در گزارشی نوشت: ایران را می توان سرزمین عجایب دانست. سرزمینی که در آن رئیس جمهور به عنوان پاسدار قانون اساسی در مراسم تنفیذ خود سوگند یاد می کند و در نهایت نمایندگان مجلسی که در مقابل آنان سوگند وفاداری به قانون اساسی می خورد از او می خواهند که سوگند خود را بشکند!

روزنامه قانون در گزارشی نوشت: ایران را می توان سرزمین عجایب دانست. سرزمینی که در آن رئیس جمهور به عنوان پاسدار قانون اساسی در مراسم تنفیذ خود سوگند یاد می کند و در نهایت نمایندگان مجلسی که در مقابل آنان سوگند وفاداری به قانون اساسی می خورد از او می خواهند که سوگند خود را بشکند!

زمانی رئیس جمهور  اعلام ‌كرد هر 9 روز یک بحران برای دولت وی ایجاد کرده اند.البته در طول 10 سال گذشته به نظر می رسد تندروها پیشرفت خوبی داشته اند و حالا قطعا از رکورد 9 روزه یک بحران عبور کرده و چند ساعت یك‌بار برای این دولت ایجاد می‌كنند و اینجاست كه با جرات می‌توان گفت، دولت روحانی  از تنهاترین دولت های تاریخ ایران است . دولتی كه روحانی در صدر آن بارها تلاش كرده‌است  از قانون و ولی نعمت ایران یعنی مردم، دفاع كند ولی با برخورد سخت‌و خشن برخی نهادها و جریان‌ها روبه‌رو شده‌است.

حمله علیه ایستادگی پاسدار قانون


رئیس‌جمهور در روزهای گذشته‌با شروع رد صلاحیت‌‌های حداكثری كه صورت گرفت، انتقادی قانونی را به روند رد صلاحیت‌ها و نه اصل نهاد مسئول  در این زمینه ارائه‌كرد. انتقادی كه مورد بغض و غضب برخی جریان‌ها قرار گرفت. این جریان‌ها كه خود از جریان تایید صلاحیت‌شده‌ها هستند، با اتهام،حمله و اعتراض تلاش‌كردند تا ایستادگی و دفاع شرافتمندانه رئیس‌جمهور را به حاشیه برانند.برخی با استفاده از كلید‌واژه‌های تخریبی مانند ركود، بیكاری ومشكلات اقتصادی در روزگاری كه مهم‌ترین‌ مسئله كشور، انتخابات و حضور پررنگ مردم در پای صندوق‌های رای است، تلاش كردند تا  محور و رویكردسخنان‌رئیس‌جمهور را بی اهمیت‌جلوه دهند، ولی موفق نبودند.

ادعای تخلف در هیات اجرایی!

بعد از شكست در این ترفند، به اتهام افكنی روی آوردند. این ها كه  برای رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی كوتاه نمی‌آیند، در قبال اعتراض قانونی رئیس‌جمهور به هیات‌های نظارت، تهمت غیرقابل قبولی را به  هیات‌های اجرایی وارد كردند. این افراد با بیان اینكه هیات‌های اجرایی برای فشار بر هیات‌های نظارت، برخی افراد كه پرونده دارند را تایید كرده‌اند، دست به بداخلاقی سیاسی زدند تا بیش‌از پیش دست‌شان برای ملت رو شود.

نامه‌ای پر از اتهام

این اتهام افكنی‌ها نیز فایده‌ای برای آنها نداشت و در ادامه برخی از نمایندگان اصولگرا و نزدیك به جریان پایداری در مجلس برای فشار بیشتر بر رئیس‌جمهور و برای اینكه عصبانیت خود را از این اقدام روشنگرایانه روحانی آشكار كنند، در نامه ای به شورای‌نگهبان وارد فاز جدیدی از مقابله با رئیس‌قوه مجریه‌شدند.

این طیف كه در طول این سال‌ها بارها به روحانی باخته‌اند، در این مرحله كه حمایت برخی نهادها را با خود همراه می‌بینند، قصد دارند نگذارند رئیس‌جمهور و ملت در انتخابات پیش رو موفق شوند و می‌خواهند این عرصه در انحصار آنها باقی بماند. چهره‌هایی مانند علیرضا زاکانی، بذر پاش،حسین نجابت،محمد کوثری،مسعود میرکاظمی،بهرام بیرانوند،آقاتهرانی، مجتبی رحماندوست،اصغر زارعی،سیدحسین نقوی حسینی بخشی از این 21 نماینده‌هستند كه همه آنها در بحث هسته‌ای ناكام ماندند و در این وهله قصد دارند به خواسته‌خود برسند.

 این افراد در نامه‌ای با ادعای اینكه:«بیم آن می‌رود دولت یازدهم با این فرمان انتخاباتی آقای روحانی، به دنبال یکدست کردن دو قوه مجریه و مقننه و تلاش برای ایجاد مجلسی دولت‌ساخته و مطیع برآید در نامه خود به شورای نگهبان نسبت‌ به اعمال فشارهای انتخاباتی، خواستار واکنش صحیح این شورا شدند. این جریان كه بارها مسائل ملی كشور را به نفع جناح خود مصادره كرده‌اند این‌بار نیز با توهم توطئه می‌نویسند:«اظهارات اخیر رئیس جمهور محترم در جمع استانداران و فرمانداران مبنی بر تمایل ایشان برای ورود یک جریان سیاسی(معتدلین) به مجلس دهم، موجی از نگرانی و حیرت را بین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نیز کاندیداهای امیدوار به بی طرفی مجری انتخابات، بر انگیخته است.»

اصولگرایان مخالف توافق‌هسته ای كه همواره رفتارهای رادیكالی از خود نشان داده‌اند، بدون اشاره به تعریف اعتدال(دوری از اقدامات خودسرانه و افراطی) با اتكا به سخنان روحانی كه گفته بود مجلس باید از معتدلین باشد،مدعی شده‌اند:«شاید برای اولین بار است که رئیس جمهور(به عنوان عالی‌ترین مقام دستگاه اجرایی انتخابات) با این صراحت، از تمایل خویش برای ورود جریان سیاسی حامی خود به مجلس، سخن به میان می آورد و جالب این که این تمایل را در جمع مجریان انتخابات بیان می‌دارد.» این جماعت مدعی هستند:«بیم آن می رود که دولت یازدهم با این فرمان انتخاباتی آقای روحانی، به دنبال یکدست کردن دو قوه مجریه و مقننه و تلاش برای ایجاد مجلسی دولت ساخته و مطیع برآید که با اصل تفکیک قوای مصرح در قانون اساسی و نیز بیانات روشن مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دخالت دولت در انتخابات مغایرت دارد.

ما برخی نمایندگان مجلس از شورای محترم نگهبان به عنوان نهاد پیش‌بینی شده در قانون اساسی برای نظارت بر انتخابات مجلس، استدعا داریم، در برابر این عزم خلاف قانون مجری انتخابات، واکنش مناسب نشان داده، دولت و کارگزاران دولتی را ملزم به رعایت بی‌طرفی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نماید چرا که در غیر این صورت، برگزاری انتخابات توسط دولتی که رئیس آن پیشاپیش با صراحت اعلام کرده است می خواهد جریان سیاسی طرفدار خود را در انتخابات پیروز ببیند، معنایی نخواهد داشت.»

دفاع پشتیبان دولت از روحانی

به نظر می‌رسد این روند تضاد گفتارها در میان چهره‌‌های سیاسی با سكوت برخی از دستگاه‌های مسئول به روزهای اوج خود برسد. چراكه با وجود حملات شدید برخی جریان‌ها و مسئولان به رئیس‌جمهور برای دفاع قانونی، آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی كه این روزها تنها پشتیبان دولت به حساب می‌آید، در سخنانی ضمن تبیین اظهارات رئیس‌جمهور، می‌گوید: مردم از دل و جان حامی رهبری نظام هستند و اگر انتقادهای سیاسی دارند، به برخی از نهادها و شخصیت های مدعی بر می گردد که البته این نوع انتقادات در نظام های دموکراسی طبیعی است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره تلویحی به رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ومجلس خبرگان رهبری در اسفندماه اشاره کرد و افزود: امیدواریم مسئولان مربوطه با عقلانیت، دیانت و انسانیت نقش خود را در جامعه به خوبی ایفا کنند و بگذارند انتخابات پرشور و حماسی داشته باشیم.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این جمله که «فیلتر بررسی صلاحیت نامزدها نباید برای بعضی ها غیرقابل عبور و برای بعضی ها دیگر سهل و آسان باشد»، اظهارکرد: مجلس مردمی با دولت عاقل در کنار رهبری هوشیار ایران را به جایگاه اصلی خود در تاریخ می‌رساند.وی با تأکید بر وفاداری همه احزاب و جناح‌های درون خانواده انقلاب به نظام و رهبری و همچنین حمایت‌های مردم از اندیشه‌های امام و آرمان های شهدا، خاطرنشان کرد: مردم از دل و جان حامی رهبری نظام هستند و اگر انتقادهای سیاسی دارند، به برخی از نهادها و شخصیت‌های مدعی بر می گردد که البته این نوع انتقادات در نظام‌های دموکراسی طبیعی است.

گفت‌وگو با چهره‌های اصولگرا در رابطه با ادعای تخلف هیات‌های اجرایی

ابوالقاسم رئوفیان- سخنگوی جبهه ایستادگی : به نظر من هم کسانی که با هجمه های خود هیات اجرایی را تخریب می کنند کارشان اشتباه است و هم کسانی که هیات نظارت را تخریب می کنند کار درستی نمی کنند.

جعفر شجونی- عضو جامعه روحانیت مبارز: من نه این مسئله را متوجه می شوم و نه در باره این مسئله اظهار نظر می کنم.

حسن بیادی- فعال اصولگرا: من در رابطه با اظهار نظر اشخاص صحبتی نمی کنم و در این مورد هم نظری ندارم.

حمید رضا ترقی- عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: پروژه‌ای كه اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات طراحی کرده بودند کثرت ثبت نام بود تا چنانچه لایه اولی که ثبت نام کرده‌اند رد صلاحیت شدند لایه های دوم و سوم بتوانند در لیست قرار بگیرند. هیات های اجرایی باید در مرحله اول به مر قانون عمل می کردند که به اسناد مراجع چهارگانه توجهی نکردند و به شکل فلّه ای تایید صلاحیت کردند و بار اصلی رد صلاحیت افرادی که پرونده هایی مانند سرقت، فساد اخلاقی و اقتصادی ، عضویت در احزاب منحله و حتی مجاهدین خلق و کومله داشتند به دوش شورای نگهبان افتاد تا پروژه هجمه به شورای نگهبان کلید بخورد.


ویدیو مرتبط :
هیات نظارت بر عملکرد موسسه ثامن الحجج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاکید وزیر کشور بر تعامل هیات‌های اجرایی و نظارت بر اساس قانون



اخبار,اخبارسیاسی,  رحمانی فضلی

قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور گفت: دکتر رحمانی فضلی در دوازدهمین جلسه ستاد انتخابات کشور بر تعامل و همکاری بین هیات‌های اجرایی و نظارت، بر اساس قانون تاکید کردند.

  دین پرست در این باره اظهار کرد: دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور، در جلسه ستاد انتخابات کشور از استانداران خواست بر اساس قانون انتخابات، مراحل اجرائی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را با دقت پیگیری نمایند.

وی درباره اهم موضوعات مطروحه در دوازدهمین جلسه ستاد انتخابات گفت: گزارش استانداران یزد و اردبیل درباره اقدامات و تمهیدات اتخاذ شده برای برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات در این دو استان، ارائه گزارش تائید سخت افزار دستگاههای الکترونیکی اخذ رای توسط شورای نگهبان، تشریح برنامه های آموزشی فرمانداران و بخشداران و چگونگی تامین ملزومات انتخابات از جمله برگه های تعرفه با هماهنگی شورای نگهبان، مهمترین موضوعات مورد بحث در جلسه ستاد انتخابات کشور بود.

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور افزود: دبیر ستاد انتخابات کشور در این جلسه گزارشی از برگزاری همایش های آموزش توجیهی منطقه ای به مرکزیت سه استان در سه منطقه کشور، با حضور مسئولان اجرایی برگزاری انتخابات استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، گیلان، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، دوازدهمین جلسه ستاد انتخابات کشور، با حضور رییس و اعضای اصلی ستاد انتخابات، در حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار و استانداران اردبیل و یزد نیز در این نشست به ارائه گزارش اقدامات مرتبط پرداختند.

 

 اخبار  سیاسی  -  ایسنا