اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاكیان پرونده كهریزك تمایل دارند دادگاه بعدی علنی برگزار شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

شاكیان پرونده كهریزك تمایل دارند دادگاه بعدی علنی برگزار شود 

در پی برگزاری جلسه اخیر دادگاه پرونده کهریزک، «سیدحسن کمالی» وکیل خانواده «محمد کامرانی»، در نشستی خبری راجع به این دادگاه توضیحاتی داد. 

کمالی در پاسخ به «چرایی غیرعلنی برگزارشدن نخستین جلسه دادگاه پرونده کهریزک» گفت: خیلی به هم ارتباطی ندارد، ممکن است پرونده‌ای علی‌الظاهر ماهیت خصوصی داشته و خیلی جنبه عمومی آن پررنگ نباشد، اما به هر دلیل انعکاس خبر مربوط به آن، نظم عمومی را متاثر می‌کند. از این بابت ریاست دادگاه بنا به اختیاری که دارد، اعلام می‌کند که جلسه غیرعلنی برگزار خواهد شد. 

وی افزود: من این مثال را زده‌ام از این بابت که موضوع علنی‌بودن یا علنی‌نبودن دادگاه و تاثیر احتمالی اخبار مربوط به پرونده در نظم عمومی ارتباط ضروری با موضوع پرونده ندارد.

قطعا موضوع پرونده جنبه عمومی دارد، ولی به لحاظ حقوقی که در قانون اساسی اشاره شده، اگر قضات تشخیص دهند برگزاری جلسه خلاف نظم عمومی است، می‌توانند آن را غیرعلنی برگزار کنند.

اما خود مفهوم نظم عمومی آن‌قدر منعطف است که مصداق دقیقی از آن وجود ندارد. وکیل خانواده «محمد کامرانی» در پاسخ به این پرسش که «آیا علنی برگزار شدن دادگاه کهریزک می‌توانست نظم عمومی را برهم زند؟»، تصریح کرد: «می‌توان این احتمال را داد اما باید درنظر داشت که تشخیص من ملاک نیست.

اگر جلسات مکرری در پی باشد، منعی ندارد که برخی جلسات علنی برگزار شود. نمی‌توان با قطعیت گفت، اما به نظرم حتی اگر با برگزاری جلسه علنی مشکلی پیش می‌آمد، در مقابل برکاتی که ممکن بود داشته باشد، خیلی کم‌اهمیت‌تر بود.»

علنی بودن اصل است

کمالی با تاکید بر اینکه «علنی بودن اصل است»، گفت: «هم در قانون اساسی و هم در آئین دادرسی کیفری به آن تصریح شده است، اما این استثنا‌ها زمانی می‌تواند مدنظر قرار گیرد که قطع و یقین حاصل شود. شاکیان و خانواده آنان تمایل دارند که دادگاه بعدی، علنی برگزار شود.»

سیدحسن کمالی در پاسخ به این پرسش که «آیا اتهام معاونت در قتل در دادگاه به «س. م» تفهیم شده است یا خیر؟»، گفت: «در آن دادگاه هیچ اتهامی تفهیم نشد. شکایت شکات و اظهارات وکلای آنان مطرح شده و فرصتی به متهمان نرسیده است.»

وی درباره برخی ادعا‌ها مبنی بر عدم دریافت فیلم دادگاه کهریزک توسط سخنگوی قوه قضائیه نیز گفت: «من هم شنیده‌ام که قرار است این اتفاق بیفتد و اصلا نمی‌دانم افتاده است یا نه. به‌طور کلی در راستای علنی بودن می‌توان راجع به پخش فیلم هم نظر داد ولی صحبتی در دادگاه نبود.» کمالی در پاسخ به این سوال که «آیا تمام متهمان در دادگاه روز سه‌شنبه، هشتم اسفندماه ۱۳۹۱ حضور داشتند؟»، عنوان کرد: «آقای س.م و آقای ح.ف بودند، اما وکیل متهم سوم حضور داشت.» 

وکیل خانواده «محمد کامرانی» درباره اینکه «آیا برخورد با وکلا و شاکیان راضی‌کننده بوده است یا خیر؟» نیز گفت: «ما شاهد وضعیت مطلوبی بودیم.» سیدحسن کمالی همچنین تائید کرد: «پیش از برگزاری دادگاه و پایان روند بازپرسی، پرونده به حضور وکلا رسیده است» و افزود: «پرونده به تفصیل در اختیار ما قرار گرفت، هیچ محدودیتی وجود نداشت و تمام پرونده در اختیار وکلا و شکات بوده است.

اجازه تصویربرداری از بعضی از اوراق نیز وجود داشت.» کمالی در ادامه درباره اینکه «آیا س. م در مرحله بازپرسی به هنگام تفهیم اتهام، از خود دفاع کرده است یا خیر؟» هم گفت: «آقای س.م در مرحله بازپرسی و تکمیل پرونده، تفهیم اتهام شده‌اند که پرونده تا به اینجا رسیده است. ایشان به تفصیل دفاعیات خود را ارائه کرده و در مرحله بازپرسی تحقیقات انجام شده است.»

«س.م» وکیل نداشته است

وی درخصوص اینکه «آیا س. م در مرحله بازپرسی هم وکیل نداشته است؟»، افزود: «آقای «س.م» تا این مرحله از پرونده، وکیل نداشته‌اند و وکیلی را هم برای این پرونده معرفی نکرده‌اند.» وکیل خانواده «محمد کامرانی» تصریح کرد: «پرونده دادگاه نظامی و محتویات آن نیز مورد استناد ما قرار گرفته و دادسرا لازم دانسته و کپی برخی اوراق آن پرونده ضمیمه پرونده فعلی باشد.» 

کمالی در پاسخ به این پرسش که «آیا در اثر اتفاق‌های افتاده در کهریزک است که س.م به معاونت در قتل متهم شده، یا تاریخچه کهریزک است که چنین اتهامی را به ایشان وارد کرده؟» گفت: «ماوقع و همچنین وضعیت کهریزک باعث شده که چنین اتهامی به ایشان وارد شود.» وی افزود: «تاریخ بعدی دادگاه، روز یکشنبه، بیستم اسفندماه ۱۳۹۱، ساعت ۹ صبح، خواهد بود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این دادگاه چند جلسه به طول خواهد انجامید و این تشخیص با قاضیپرونده است.»/آرمان

 


ویدیو مرتبط :
دادگاه علنی رسیدگی به پرونده فساد نفتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده مجلس: دادگاه سران فتنه را علنی برگزار کنید



 

نماینده مجلس: دادگاه سران فتنه را علنی برگزار کنید

 

 

نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه ساوه در سخنانی خواستار برگزاری دادگاه علنی برای سران فتنه شد.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسین اسلامی در اجتماع نمازگزاران ساوه‌ای در مسجد انقلاب این شهر افزود‌: امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی بر كسی پوشیده نیست كه عظمت شهدای ما از اول انقلاب تاكنون، انقلاب ما و رشد و پیشرفت ما تمام دنیا را به تعجب و حیرت واداشته است و ملت‌های مسلمان دیگر كشورها نیز با نگاه به انقلاب اسلامی ایران قیام كردند و دیكتاتورهای زمان خود را سرنگون کردند.

وی با بیان اینكه رمز موفقیت ایرانی‌ها، جمهوری اسلامی بودنشان است، گفت: با پیدایش انقلاب اسلامی طاغیان و یاغیان را شكستیم تا استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی را برای مردم هدیه کنیم.

وی با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران با رای مردم شكل گرفته است، ادامه داد: در نظامی كه با پشتوانه مردم شكل گرفته است و طلایه‌دار حریت و آزادی در جهان است، عده‌ای از اراذل و اوباش در 25 بهمن به خیابان‌ها ریختند تا به این نظام دینی و مرم سالاری خدشه وارد كنند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه با اشاره به صدور اطلاعیه كروبی و موسوی در خصوص تجمع 25 بهمن، اظهار داشت: كروبی و موسوی به عنوان سران فتنه در‌صدد خدشه‌دار کردن غرور ملی و حیثیت نظام هستند و ما نمایندگان مجلس از قوه قضائیه خواستار برگزاری دادگاه علنی سران فتنه هستیم و با دادگاه پنهانی نیز موافق نیستیم كه البته دادستان كل كشور به نمایندگان مجلس قول داده تا اخبار خوبی را در هفته آینده در خصوص محاكمه فتنه گران اعلام کند.

اسلامی با بیان اینكه شركت كنندگان در راهپیمایی 25 بهمن ماه علیه فقیه زمان و مجتهد عادل جامع الشرایط شعار دادند، افزود: رافت اسلامی و نگاه رحیمانه به سران فتنه و حامیان آنها باعث شد وحدت و عزت اسلامی خدشه‌دارد شود و اگر كسی در نظام اسلامی از این فتنه گران حمایت كند از جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی عملكرد سران فتنه را باعث بهره‌برداری بیگانگان و خوراك تبلیغی ماهواره‌ها ذكر كرد و افزود: افتخار نظام اسلامی این است كه در راس آن ولی فقیه وجود دارد و ما مفتخریم كه مقام معظم رهبری به عنوان سكاندار و رهبر نظام، امروز نه تنها كشور اسلامی بلكه تمام كشورهای اسلامی و مسلمانان دنیا را رهبری می‌كند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب منطقه ویژه اقتصادی برای شهرستان‌های ساوه و زرندیه، اظهار داشت: ساوه در حال توسعه و پیشرفت است و از بركات دولت این است كه منطقه ویژه اقتصادی برای ساوه را محقق کرد و از طرفی نیز با انتقال بخشی از گمرك كشور به این شهر شاهد رشد اقتصادی و توسعه روز افزون ساوه خواهیم بود.../ایسنا