اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شارژ باطری تلفن‌ همراه در یک دقیقه!


محققان استنفورد موفق به طراحی باطری شگفت انگیزی برای اسمارت فون ها شده اند که تنها در مدت یک دقیقه شارژ شده و تحول عظیمی در این عرصه محسوب می شود.

خبرگزاری مهر: محققان استنفورد موفق به طراحی باطری شگفت انگیزی برای اسمارت فون ها شده اند که تنها در مدت یک دقیقه شارژ شده و تحول عظیمی در این عرصه محسوب می شود.

اتمام سریع شارژ باطری اسمارت فون و تبلت ها تبدیل به یکی از دغدغه های کاربران شده تا جایی که آنها را وادار می کند، شارژر یا سیم رابطی برای شارژ تلفن همراه یا تبلت را با خود به همراه داشته باشند.

اما اکنون محققان دانشگاه استنفورد موفق به استفاده از یک فناوری جدید شده اند که نه تنها اسمارت فون ها را در مدت یک دقیقه شارژ می کند بلکه کمک بهینه ای در نگهداری عمر باطری نیز محسوب می شود.

باطری جدید به کار گرفته شده از جنس آلومینیوم بوده و همانند باطری های قدیمی از جنس  lithium-ion نیست و می تواند تحول عظیمی در عرصه باطری های اسمارت فون ها محسوب شود. از ویژگی های این باطری جدید می توان به مواردی مانند عدم اشتعال پذیری یا انفجار را نام برد.

پرفسور  « Hongjie Dai » یکی از افراد شرکت کننده در این تحقیق می گوید : «باطری های آلومینیومی نه تنها از قابلیت شارژ سریعتری نسبت به باطری های قدیمی برخوردارند بلکه خطری برای محیط زیست نیز محسوب نمی شوند و هیچ گونه احتمال انفجاری نیز در آنها وجود ندارد. این باطری حتی در صورت مخدوش شدن یا وارد کردن هر گونه ضربه ای به آن نیز منفجر نمی شود.

این باطری از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و به راحتی می توان باطری آن را خم کرد. از دیگر ویژگی های این باطری می توان به قیمت نازل آن اشاره کرد و ارزانی باطری جدید به دلیل قیمت مناسب تر آلومینیوم نسبت به لیتیوم است.


ویدیو مرتبط :
شارژ باطری آلومینیومی در یک دقیقه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اینترنت پرسرعت در ماه!/شارژ تلفن همراه در چند دقیقه با باتری جدید



اخبار ,اخبار علمی ,اینترنت پرسرعت در ماه

اخبار علمی - اینترنت پرسرعت در ماه!

تیمی از دانشمندان آزمایشگاه لینکلن دانشگاه ام‌آی‌تی برای نخستین بار فناوری لازم را جهت ارائه اینترنت پرسرعت به ساکنان فضایی ارائه دادند.

به گزارش ایسنا این فناوری امکان انتقال داده‌های بزرگ و حتی جریان‌یافتن ویدیوی با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

 

تیم علمی با استفاده از تجهیز ارتباطی لیزرمحور ویژه، آزمایش‌هایی را برای انتقال داده‌ها از زمین به ماه انجام داده‌اند و فناوری آن‌ها رکورد پیشین سرعت انتقال را شکسته است.

 

سال گذشته نیز «فناوری نمایش ارتباطات لیزری ماه» (LLCD) این دانشمندان داده‌ها را طی 385 هزار کیلومتر بین ماه و زمین و با سرعت دانلود 622 مگابیت در ثانیه انتقال داد که این میزان سریع‌تر از هر فرکانس رادیویی بود. هم‌اکنون فناوری جدید امکان شکستن این رکورد را فراهم کرده است.

 

برقراری ارتباط با سرعت داده‌های بالا از زمین به ماه با پرتوهای لیزر چالش‌برانگیز است زیرا فاصله 400 هزار کیلومتری پرتو نور را گسترش می‌دهد.

 

در حالی که طرح LLCD مستقیما برای ماموریت‌های نزدیک به زمین مناسب است، تیم علمی پیش‌بینی می‌کند این فناوری برای ماموریت‌های عمق فضا به مریخ و دیگر سیارات نیز امکان‌پذیر است.

 

دانشمندان کالیفرنیا در «نشست لیزر و الکترو-اوپتیک 2014»، که بین هشت تا 13 ژوئن در سن خوزه برگزار می‌شود، جزئیات فناوری جدید و نخستین بازبینی جامع از عملکرد روی مدار ارتباط لیزرمحور بی‌سابقه بین ماه و زمین را ارائه می‌دهند. 

 

-----------------------------------------

 

اخبار علمی - شارژ تلفن همراه در چند دقیقه با باتری جدید

محققان دانشگاه واندربیلت نخستین نمونه‌های اولیه یک باتری جدید را ارائه کرده‌اند که به زودی تلفن‌های همراه را ظرف چند دقیقه شارژ خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، این ابزار که «ابرخازن» نام دارد در شکل ویفر بوده و می‌تواند محفظه‌های تلفن‌همراه، شاسی خودرو و حتی دیوارها را به باتری‌های شارژکننده سریع تبدیل کند.

 

سیستم ابداعی برای نخستین بار نشان می‌دهد می‌توان موادی خلق کرد که مقادیر مهم الکتریسیته را ذخیره و تخلیه کند. ابرخازنی جدید با جمع‌کردن یون‌های باردار روی سطح یک ماده متخلخل به جای ذخیره‌کردن واکنش‌های شیمیایی به شیوه‌ای که باتری‌ها انجام می‌دهند، الکتریسیته را ذخیره می‌کند. در نتیجه ابرکلاهک‌ها می‌توانند ظرف دقایقی شارژ و تخلیه شوند و به جای هزاران چرخه مانند باتری‌ها، میلیون‌ها چرخه داشته باشند.

 

ابرخازن‌ها 10 برابر انرژی کمتری را در مقایسه با باتری‌های یون-لیتیم کنونی ذخیره می‌کنند اما می‌توانند هزار برابر بیشتر دوام بیاورند. این بدین معناست که آن‌ها می‌توانند در درون دیوارها و شاسی‌ها تعبیه شوند؛ همچنین استحکام مکانیکی این ابزار از توانایی ذخیره انرژی آن نمی‌کاهد.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Nano Letters منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا