اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاخه زیتون کاخ سفید برای ایران



بیانیه دولت اوباما به مناسبت تحلیف روحانی,بیانیه کاخ سفیدبه مناسبت تحلیف روحانی

گزارش گاردین از بیانیه دولت اوباما به مناسبت تحلیف روحانی
شاخه زیتون کاخ سفید برای ایران

بیانیه کاخ سفید می گوید دولت اوباما «شریکی مشتاق» برای ایران خواهد بود اگر روحانی اعتدالگرا، جمهوری اسلامی را به سمت انجام «تعهدات بین المللی» هدایت کند.

به گزارش  فرارو به نقل از گاردین، دولت اوباما روز یکشنبه در بیانه ای اعلام کرد که تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران فرصتی برای تهران است تا نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای کشورش را حل و فصل کند و تعامل بهتری با غرب داشته باشد.

کاخ سفید در بیانیه ای در مورد واگذاری رسمی قدرت از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق تندرو به یک روحانی اعتدال گرا، به مردم ایران به دلیل درخواست برای تغییر تبریک گفت. در ادامه این بیانیه آمده است که اگر دولت جدید ایران به سمت انجام تعهدات بین المللی خود گام بردارد، در این صورت آمریکا را شریک مشتاقی خواهد یافت.

اما این شاخه زیتون آشکار در میان درخواست های جنگ طلبانه در واشنگتن برای اعمال تحریم های شدیدتر بر تهران و امکان استفاده از گزینه نظامی در صورت عدم یافتن راه حل دیپلماتیک ارائه می شود. 76 سناتور آمریکا در نامه ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده خواستار تشدید تحریم ها تا زمانی که ایران از اهداف هسته ای خود دست بکشد، شده اند. در این نامه همچنین از اوباما خواسته شده که تمام گزینه ها را روی میز نگه دارد و باب دیپلماسی نیز گشوده باشد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس در این نامه آمده است: «ما معتقدیم تا زمانیکه شاهد کندشدن قابل توجه فعالیت های هسته ای ایران نباشیم، کشورمان باید تحریم های بیشتری را اعمال کند واعتبار گزینه استفاده از نیروی نظامی را همزمان با ارائه راه حل دیپلماتیک برای مناقشه با ایران تقویت کند.»

این نامه تنها چند روز پس از آنکه مجلس نمایندگان تحریم های جدیدی را بر بخش نفت و صنعت معدن ایران اعمال کردند، ارسال شد. انتظار می رود این سناتورها طی ماه سپتامبر اقدامی مشابه را اجرایی کنند.

موضع کنگره در تضاد با مواضع دولت اوباما است که رویکردی نرمتر را در قبال ایران پیگیری می کند. روحانی متعهد شده که «مسیر اعتدال» را در پیش خواهد گرفت و وعده گشایش بیشتر در برنامه هسته ای ایران را داده است. به نظر می رسد کاخ سفید مایل است که فرصتی را برای عملی کردن این تعهدها به روحانی بدهد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران واقف است که انتخاب وی نتیجه خواست مردم ایران برای تغییر بود و ما امیدواریم دولت جدید ایران با اتخاذ تصمیم‌هایی که زمینه زندگی بهتر را برای ایرانی‌ها فراهم می‌کند، به خواست رای‌دهندگان توجه کند. مراسم تحلیف حسن روحانی این فرصت را برای ایران فراهم می‌کند تا سریعاً برای برطرف کردن نگرانی‌های عمیق جامعه بین‌المللی درخصوص برنامه هسته‌ای‌ ایران اقدام کند.»

زمان طولانی است که آمریکا معتقد است ایران در راستای تولید سلاح هسته ای فعالیت می کند. ایران اما تاکید دارد که برنامه اش تنها برای دستیابی به انرژی صلح آمیز و با اهداف تحقیقاتی اجرایی می شود.

آخرین دور مذاکرات میان ایران و شش قدرت اصلی جهان در ماه آوریل با شکست روبرو شد و تنها پیشرفت اندکی از آن حاصل شد. در آن زمان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه مذاکرات «یک فرایند پایان ناپذیر» نیستد، متذکر شد که ممکن است این نشست ها به بن بست برسند. اما به نظر می رسد انتخاب روحانی باعث امیدواری نسبت به دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک شده است./فرارو

 

 


ویدیو مرتبط :
میز ایران در کاخ سفید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاخ سفید:آمریكا با ایران برسرشهرام امیری...



 

 

 

کاخ سفید: آمریكا با ایران بر سر شهرام امیری معامله‌ای نكرده

 

کاخ سفید: آمریكا با ایران بر سر شهرام امیری معامله‌ای نكرده است


سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که موضوع «شهرام امیری» و پرونده سه جوان آمریکایی که از سال گذشته در ایران زندانی بوده‌اند، با هم ارتباطی ندارد.

کاخ سفید این احتمال که خروج قریب‌الوقوع «شهرام امیری»، شهروند ربوده شده ایرانی از آمریکا بخشی از معامله پنهانی یا مبادله زندانی با تهران است را رد کرد.
به نقل از رویترز، «رابرت گیبس»، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که موضوع شهرام امیری و پرونده سه جوان آمریکایی که از سال گذشته در ایران زندانی بوده‌اند، با هم ارتباطی ندارد.
سخنگوی دولت آمریكا درباره شهرام امیری گفت كه واشنگتن این شهروند ایرانی را نگه نداشته است و بنابراین وی بخشی از هیچ مبادله‌ای نیست.
شهرام امیری در گفت‌وگوی تلفنی از نیویورک گفت: «پس از انتشار فیلم مصاحبه من در اینترنت و رسوایی دولت آمریکا به‌خاطر این آدم‌ربایی، آنها می‌خواستند مرا بی سر وصدا و از طریق خطوط هوایی برخی کشورها به ایران بازگردانند تا بتوانند با انکار اصل قضیه، بر این آدم‌ربایی سرپوش بگذارند، اما در نهایت نتوانستند.»
وی با اشاره به این‌که در 14 ماه گذشته تحت فشارهای روحی فراوان بوده و افراد مسلح وی را تحت نظر داشته‌اند، افزود: «از روزی که سخنان من از طریق اینترنت منتشر شد آمریکایی‌ها خود را بازنده این ماجرا دیدند.»
شهرام امیری همچنین با ابراز خوشحالی فراوان از حضورش در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن ابراز امیدواری کرد كه هرچه سریع‌تر به میهن بازگردد.
بر اساس گزارش‌ها، شهرام امیری دوشنبه حدود ساعت شش بعد از ظهر به وقت واشنگتن، به دفتر حفاظت از منافع ایران مستقر در سفارت پاکستان در پایتخت آمریکا مراجعه کرد و خواهان بازگشت به ایران شد.
خبرگزاری «رویترز» فیلمی از جدیدترین سخنان امیری را به دست آورده که وی در آن می‌گوید، سه تن که به زبان فارسی صحبت می‌کردند وی را در عربستان با فریب سوار ماشین کردند و سپس به زور اسلحه با خود بردند.
از طرف دیگر، «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که شهرام امیری آزاد است که این كشور را ترک کند.
کلینتون ادامه داد که امیری در واقع قرار بود دوشنبه به طرف ایران حرکت کند اما نتوانست همه ترتیبات لازم را برای این سفر تدارک ببیند.
وی همچنین گفت: «درخواست خود را برای آزادی سه شهروند آمریكایی و بازگشت آنها نزد خانواده‌هایشان به دلایل انسان‌دوستانه تکرار می‌کنیم.»
وزیر خارجه آمریكا در حالی اخبار مربوط به ربوده شدن شهرام امیری توسط سازمان اطلاعات آمریكا (سیا) را تكذیب كرد كه مقامات ایران با استناد به برخی مدارك مستدل، بارها اعلام كرده‌اند كه این دانشمند ایرانی سال گذشته، هنگامی كه برای زیارت خانه خدا به عربستان سعودی رفته بود توسط مامورین سیا ربوده و سپس به آمریكا انتقال داده شد.
شهرام امیری كارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالك اشتر سال گذشته در مراسم حج در مدینه منوره توسط آمریكایی‌ها و با هماهنگی سرویس امنیتی عربستان ربوده شد. یکی از دیپلمات‌های سفارت پاکستان، حضور امیری در این سفارتخانه را تائید کرده و گفته است که وی حدود ساعت چهار و 30 دقیقه عصر دوشنبه به این سفارتخانه آمده و از آن هنگام در ساختمان سفارت حضور دارد.
از زمان قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریكا در حدود 30 سال پیش، دفتر حفاظت از منافع ایران زیر نظر سفارت پاکستان در واشنگتن فعالیت می‌کند و سفارت سوئیس در تهران نیز حفاظت از منافع آمریكا را برعهده دارد...../تحلیل:ایلنا