اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاخص سوار بر خودرو مثبت شد


بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شرایط نسبتا مناسبی بود که در آن معاملات مثبت گروه خودرویی باعث رشد شاخص کل شد.در بازار دیروز معامله‌گران شاهد انتشار شایعاتی در گروه خودرویی بودند.

روزنامه دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شرایط نسبتا مناسبی بود که در آن معاملات مثبت گروه خودرویی باعث رشد شاخص کل شد.در بازار دیروز معامله‌گران شاهد انتشار شایعاتی در گروه خودرویی بودند.

این شایعات در سایه ضعف نهادهای رسمی اطلاع‌رسانی موجب شد دو نماد ایران‌خودرو و سایپا تا صف خرید پیش روند و این امر موجب شد این دو نماد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته باشند. در نهایت نماگر بازار سهام با رشد بیش از 76 واحدی معادل 1/ 0 درصد به رقم 76هزار و 160واحد رسید. در بازار دیروز همچنین رشد بهای فلز روی موجب شد تا نمادهای این گروه از جمله کالسیمین و فرآوری مواد معدنی با صف خرید مواجه شوند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی آمار تولیدات دو ماهه نخست امسال صنعت خودرو اعلام شد که براین اساس طی دو ماه اول امسال 158 هزار و 571 دستگاه خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/ 2 درصد کاهش داشته است.در این مدت، تولید انواع سواری در کشور به 145 هزار و 930 دستگاه رسید که افت 9/ 3 درصدی را نسبت به دو ماه اول سال گذشته نشان می‌دهد. طی فروردین و اردیبهشت امسال 11 هزار و 384 دستگاه وانت در کشور تولید شد که برخلاف خودروهای دیگر، نسبت به مدت مشابه سال قبل روند مثبتی را طی کرده و 6/ 26 درصد افزایش داشته است.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در دو ماهه اول امسال با کاهش 8/ 60 درصدی نسبت به دو ماهه اول سال 94 به 29 دستگاه رسید. تولید خودرو در حالی طی دو ماه اول امسال روند کاهشی را شاهد است که اخیراً مصوبه‌ای از طرف شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروها صادر شده است، البته با توجه به رکود بازار، این مصوبه تاکنون از طرف شرکت‌های خودروساز به نمایندگی‌های فروش آنها ابلاغ نشده است.

در گروه تصفیه نفت معامله‌گران شاهد توقف نماد پالایشگاه بندرعباس برای اعلام سود سال 94شرکت بودند. انتظار می‌رود بندرعباس در چند روز آینده گزارش خود را منتشر کند.در گروه سیمانی، «سمازن» برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از دو محل را اعلام کرد.سیمان مازندران طبق مصوبه 26 دی سال گذشته هیات‌مدیره در نظر دارد سرمایه بیش از 3/ 27میلیارد تومانی را به بیش از 2/ 82 میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح ساختار مالی و تقویت بنیه مالی باشد.این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته و درصورت صدور مجوز سازمان بورس انجام خواهد شد.در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی مبین بعد از تقسیم سود مناسب متعادل به تابلو بازگشت.

در گروه بانکی یک مقام مسوول در سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه واگذاری بلوک ۴۹ درصدی پست بانک از فهرست واگذاری‌ها خارج شده است، از رأی هیات داوری در تایید فرآیند واگذاری بلوک مدیریتی آلومینیوم المهدی و هرمزال خبر داد.داود خانی، عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: با توجه به ابلاغیه معاون اول ریاست‌جمهوری، واگذاری بیش از 49 درصدی سهام پست‌بانک متوقف و از فهرست واگذاری‌های خصوصی‌سازی خارج شده است.

وی افزود: در این مصوبه که هفتم اردیبهشت‌ماه سال ابلاغ شد، آمده است:با توجه به عدم تحقق شروط مندرج در قانون حذف نام پست بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با تاکید بر ضرورت‌های موجود در تداوم حاکمیت دولت در اداره پست بانک ایران، واگذاری بیش از 49 درصد سهام این بانک تا تحقق کلیه وظایف و مسوولیت‌های بانک در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، متوقف می‌شود.

وی از واگذاری بلوک 73 درصدی ذوب آهن به وکالت از شستا و صندوق کارکنان فولاد در هفته‌های آینده نیز سخن گفت و افزود: این دارایی برای تسویه طلب دولت و با هدف ادا شدن این حق روی میز فروش فرابورس می‌رود و تلاش می‌شود سهمی که پیشتر بابت واگذاری آن پولی دریافت نشده این بار با بازاریابی مناسب و برخورداری از خریدار روی تابلوی معاملات عرضه شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 175میلیارد تومان و در فرابورس به 228میلیارد تومان بالغ شد.


ویدیو مرتبط :
شاخص لوکس بودن خودرو باید قیمت باشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی شاخص تورم خودرو را ۳۰ تا ۶۰ درصد اعلام کرد



شاخص تورم خودرو,قیمت روز خودرو

بانک مرکزی شاخص تورم خودرو را ۳۰ تا ۶۰ درصد اعلام کرد

در فرمول قیمت‌گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شده است، شاخص تورم بخش خودرو در سال گذشته باید از سوی بانک مرکزی مشخص شود که در این راستا بانک مرکزی روز پنج‌شنبه شاخص تورم خودروها را بین 30 تا 60 درصدی اعلام کرده است.

بانک مرکزی شاخص تورم بخش خودرو را براساس مدل‌های مختلف، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد اعلام کرد که این شاخص مربوط به نیمه دوم سال گذشته است و از نظر خودروسازان قابل قبول نیست.

به گزارش فارس، در فرمول قیمت‌گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شده است، شاخص تورم بخش خودرو در سال گذشته باید از سوی بانک مرکزی مشخص شود که در این راستا بانک مرکزی روز پنج‌شنبه شاخص تورم خودروها را بین 30 تا 60 درصدی اعلام کرده است.

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان در این مورد گفت: بانک مرکزی شاخص تورم بخش خودرو را برای نیمه دوم سال 91 یعنی از شهریور تا بهمن ماه اعلام کرده است، طبق اعلام بانک مرکزی، شاخص تورم تولید مدل‌های مختلف خودرو در این مدت بین 30 تا 60 درصد است که از نظر ما قابل قبول نیست.

میرخانی ادامه داد: این شاخص مربوط به 6 ماهه دوم سال گذشته است، در حالی که باید شاخص تورم کل سال مشخص شود، از سویی شاخص تورم تولیدکننده در سال 91 نسبت به سال 90 بیش از 50 درصد بوده است، چطور ممکن است شاخص تورم خودرو بین 30 تا 60 درصد باشد.

وی تصریح کرد: سال مبنا در قیمت‌گذاری خودرو، اشتباه تعیین شده و در سال گذشته سازمان حمایت به جای موافقت با افزایش 30 درصدی قیمت خودرو تنها با 6 درصد آن موافقت کرد، به همین دلیل قیمت‌های مبنا نرخ‌های صحیحی نیست.

مشاور انجمن خودروسازان ادامه داد: ای کاش شورای رقابت پیش از ورود به قیمت‌گذاری خودرو در این زمینه، روش کار را مشخص می‌کرد نه اینکه حدود 2 ماه صنعت خودروسازی را معطل خود نگه دارد.

مهدی غضنفری، وزیر صنعت روز گذشته با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو، ورود رئیس جمهور به موضوع قیمت‌گذاری خودرو را خواستار شده و گفته است:  این روزها همگان در مورد خودرو و خودروسازان سخن می‌گویند و مسائل مربوط به تولید و قیمت‌گذاری همچنان خبرساز است، این در حالی است که ناگفته پیداست این صنعت در آستانه بحران قرار گرفته است.

وی گفته بود: در دو ماه گذشته، هنوز ابعاد کار به وضوح مشخص نیست، وقتی شورای رقابت از خودرو ساز می پرسد چرا قیمت فلان خودرو بالاست او لیست بلند و بالایی از قیمت قطعاتی را نشان می دهد که گران شده است. اگر شما لیست او را بپذیرید کار بیشتری باقی نمی ماند، یعنی قیمت خودرو همان است./فارس