اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«سین» هشتم سفره عید هم گران شد



اخبار,سمندر لرستانی,قیمت سمندر

«سین» هشتم سفره عید هم گران شد

اخبار اقتصادی روز - افزایش قیمت جریمه قاچاق سمندر لرستانی در حالی بالاخره به نتیجه رسید که در گذشته جریمه خرید و فروش این گونه بسیار ناچیز بود و حتی گاهی به صورت «کیلویی» محاسبه می شد!

سمندر لرستانی که به سمندر «امپراتور» هم شهرت دارد در سالهای اخیر به پای ثابت سفره های «هشت» سین تبدیل شده بود که با افزایش جریمه قاچاق این گونه به 200 هزار تومان به نظر می رسد روند خرید این "سین" سفره عید دچار رکود شده است.

به گزارش مهر، در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان شامل هشت گونه سمندر بوده که اکثر آنها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می برند. در بین این خانواده هشت نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی روبروست.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

این گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب ‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.

گونه‌ای کوچک و مشکلاتی بزرگ

نام این گونه ترکیبی از دو کلمه سام (آتش) و اندر (درمیان) بوده و به همین دلیل در برخی از کتب قدیمی او را فرزند آتش نامیده‌اند. در حقیقت جوامع محلی سمندر را نماد پاکی، شجاعت و انسان راست ‌کردار دانسته و در بین آنها از احترام ویژه ای برخوردار است.

این‌ گونه 14 سانتی ‌متری آندمیک ایران بوده و تنها در لرستان و در مرز با استان خوزستان یافت می‌شود. در حقیقت قرار گرفتن این گونه در بین دو استان خوزستان و لرستان به جای آنکه حفاظت و حراست بیشتری را به وجود بیاورد، سبب پاسکاری سمندر در بین این دو استان شده است تا در مقطعی از زمان شاهد کاهش جمعیت این گونه به علت نبود نظارت کافی باشیم.

نخستین عاملی که موجب شد سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیش از حد این ‌گونه به دست سوداگران حیات‌ وحش بود. صادرات سمندر چنان رونق یافت که فروش سمندر در کنار خیابان و ماهی ‌فروشی‌ها به یک امر کاملا عادی تبدیل شد.

سین هشتم سفره عید را دریابید

با نزدیک شدن به ایام نوروز فروش سمندر رونق بیشتری پیدا می‌‌‌کرد و در واقع هشتمین سین سفره عید سمندر بخت ‌برگشته محیط زیست ایران بود تا در نهایت در مسیر انقراض قرار گرفتن سمندر لرستانی به جلسه دو سال پیش کشورهای عضو قرارداد حمایت از گونه‌های طبیعی نیز کشیده شد.

در این جلسه بود که ممنوعیت خرید و فروش بین‌المللی سمندر لرستانی در دستور کار این اجلاس قرار گرفت و به تصویب همه کشورهای عضو نیز رسید.

در دو سال اخیر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرده اند که خرید و فروش گونه های در معرض خطری همچون سمندر ممنوع بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد. این در حالی است که در نوروز امسال به نظر می رسد با اعلام نرخ جدید جریمه قاچاق گونه های جانوری شاهد رکود در خرید و فروش سمندر باشیم، موضوعی که توسط مدیر کل محیط زیست استان لرستان مطرح شد.

«سمندر» هم گران شد

محمد حسین بازگیر در این رابطه به مهر می گوید: افزایش قیمت جریمه قاچاق سمندر لرستانی در حالی بالاخره به نتیجه رسید که در گذشته جریمه خرید و فروش این گونه بسیار ناچیز بود و حتی گاهی به صورت «کیلویی» محاسبه می شد!

وی با بیان اینکه این امر موجب شده بود که سمندر لرستانی به راحتی در بازار با نرخ سه تا پنج هزار تومان معامله شود، ادامه می دهد: این در حالیست که با افزایش جریمه قاچاق سمندر به هر عدد 200 هزار تومان امیدواریم شاهد کاهش روند قاچاق این گونه در معرض انقراض باشیم.

بازگیر معتقد است که جرایم در این زمینه تاکنون بازدارنده نبوده است و امیدوار است با افزایش رقم جریمه ها دیگر شاهد فروش سمندر لرستانی در کنار ماهی های قرمز کف خیابان نباشیم.

البته اقدامات حفاظتی از این گونه در آستانه نوروز به همین جا ختم نمی شود. در این راستا نشست تخصصی راهکارهای حفاظت از سمندر لرستانی نیز با حضور نمایندگانی از ادارات کل محیط زیست استانهای همسایه لرستان و همچنین مسئولان دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست نیز برای هماهنگی هر چه بیشتر برای مقابله با قاچاقچیان سمندر برگزار شد.

هشدار به متخلفان

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: به منظور ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر برای جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی این نشست تخصصی برگزار شد.

حسین محمدی معتقد است: عمده تهدیدی که حیات سمندر لرستانی را به مخاطره انداخته برداشت غیرمجاز، قاچاق و عرضه این گونه در بازارهای داخلی و همچنین صادرات به کشورهای خارجی است.

وی با اشاره به پیگیریهای سازمان محیط زیست برای قرارگیری این گونه در ضمیمه یک قرارداد حمایت از گونه های طبیعی(سایتس)، این امر را موفقیتی مهم در زمینه ممانعت از قاچاق خارجی سمندر لرستانی می داند.

محمدی به افزایش تهدیدها در ایام نوروز برای این گونه منحصر به فرد اشاره می کند و می گوید: در این ایام برخی با سوء استفاده از شرایط نسبت به زنده گیری سمندر و عرضه آن در کنار ماهی قرمز اقدام می کنند که مردم باید از خرید این گونه ها به طور جدی پرهیز کنند.

وی به متخلفان و سودجویان در این زمینه هشدار داده و ادامه می دهد: با افزایش جریمه سمندر لرستانی به 200 هزار تومان هر گونه تخلف با جرایم سنگین پاسخ داده می شود و از سوی دیگر علاوه بر جریمه ریالی جریمه کیفری برای متخلفان نیز در نظر گرفته می شود.

برگزاری نشست تخصصی برای نجات «امپراتور»

محمدی با یادآوری اینکه هشت گونه سمندر ایرانی به طور عمده در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارند، از مردم خواست با جلوگیری از قاچاق و خرید سمندر لرستانی به یاری مسئولان برای حفاظت از این گونه زیبا و منحصر به فرد بیایند.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به دستاوردهای نشست تخصصی حفاظت از سمندر هم اشاره کرده و می گوید که در این نشست اقدامات ویژه ای برای هفته های پایانی سال و همچنین ایام نوروز به منظور جلوگیری از قاچاق سمندر تصویب شد.

محمدی بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهسازی تاکید می کند و ادامه می دهد: همچنین هماهنگی ها و مکاتبات لازم برای استفاده از ظرفیت نیروی انتظامی و پلیس راه آهن برای جلوگیری از قاچاق سمندر صورت گرفته است.

وی از پیگیری برای تهیه و پخش برنامه های تلویزیونی و استفاده از تشکلهای مردمی به منظور آگاهسازی مردم محلی خبر داده و می گوید: ارتقا سطح حفاظت زیستگاههای سمندر از دیگر برنامه های در دستور کار این سازمان است.

محمدی همچنین به تدوین جدول اقدامات لازم برای حراست از این گونه در سازمان و ابلاغ به استانهای دارای زیستگاه سمندر اشاره می کند و ادامه می دهد: اطلاع رسانی به مبادی مرزی برای ممانعت از خروج سمندر لرستانی از کشور از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

استمداد از مردم محلی

وی از روستائیان و مردم محلی خواست در حراست از سمندر لرستانی به کمک محیط زیست بیایند و گفت: متاسفانه طی یک ماه اخیر با کشف محموله های سمندر لرستانی در برخی استانها از جمله استان خوزستان مواجه بودیم.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور می شود که در صورت همکاری روستائیان در دستگیری دلالان قاچاق سمندر 20 تا 30 درصد از جریمه این افراد به عنوان پاداش همکاری به مردم محلی داده می شود.

محمدی امیدوار است که با تدابیر اندیشیده شده طی امسال شاهد کاهش قاچاق سمندر رنگارنگ لرستانی باشیم و وعده می دهد که طی سال آینده سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات ویژه تری را برای حفظ و حراست از این گونه اندمیک لرستان در دستور کار دارد.

به هر حال هر چند که اقدامات متولیان و مسئولان برای حفاظت از سمندر لرستانی قابل توجه است ولی همواره تجربه های مختلف در این حوزه نشان داده تا عزم همگانی در میان خود مردم برای حراست از سرمایه های طبیعی این مرز و بوم شکل نگیرد هیچ برنامه ای در این زمینه توفیق چندانی نخواهد داشت، اگر مردم در این روزهای پر تب و تاب بازار از خریداری سمندر زیبای طبیعت ایران خودداری کنند و متخلفان را هم به مراجع ذی ربط معرفی نمایند شاید بتوان به ادامه حیات این گونه در زیستگاههای طبیعی امیدوار بود، امیدواری که مرهون نگاه طبیعت دوستانه مردم بافرهنگ ایران است./خبرگزاری مهر

 


ویدیو مرتبط :
تهیه سفره هفت سین سربازان - سین هشتم، سرباز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه چیدمان سفره هفت سین عید



هفت سین به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، روشنایی، فراوانی، ثروت و ... اشاره می‌کند. می‌خواهیم با نگاهی هنری نمونه‌های زیبای چیدمان این سفره را با هم ببینیم و شما را با نکاتی کاربردی برای زیباتر شدن هفت‌سین آشنا کنیم.


نوروز جشن کهن ایرانیان به پاس آمدن بهار است. اولین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

قرن هاست که مردم مناطق مختلف ایران، با رعایت رسوم سنتی نوروز، آن را جشن می‌گیرند اما نه به این معنا که تکرار هر ساله این جشن در هنرنمایی‌های بانوان ایرانی که به‌راستی مدیر اصلی برگزاری آن در هر خانه‌ای هستند، باعث یکنواختی و دلزدگی شده باشد.

هفت سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند، هنگام تحویل سال گرد آن جمع می‌شوند و تا سیزدهم فروردین‌ماه زینت‌بخش منازل خانواده‌های ایرانی خواهد بود؛ سفره‌ای از جلوه‌های اصیل نوروز، که در طی سالیان دراز حضورش در خانه‌های ایرانی با حفظ نشانه‌های اصلی خود به زیبایی با هنر دست بانوان ایرانی عجین شده است. همه ما با اجزای اصلی این سفره آشناییم و تا حدودی فلسفه حضورشان را می‌شناسیم.

 

چیدمان سفره هفت سین, نحوه چیدمان سفره هفت سین

هفت سین به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، روشنایی، فراوانی، ثروت و ... اشاره می‌کند


انتخاب تم کلی برای سفره هفت‌سین
قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید که قصد دارید با چه سبک و سیاقی سفره هفت‌سین نوروز امسال تان را بچینید. آیا به سفره‌ای با رنگ و روی سنتی علاقه دارید یا به دنبال یک تم جدید برای آن هستید؟! پاسخ دادن به این سوال، ادامه کار را برای شما بسیار آسان‌تر خواهد کرد. انتخاب شما هر کدام از دو گزینه بالا که باشد مهم نیست؛ مهم این است که در پایان کار تم کلی را فراموش نکرده باشید و با فکر داشتن سفره‌ای با ظاهری تلفیقی، آن را تبدیل به یک هفت‌سین نامنظم و ناموزون نکنید. پس با تصمیمی قطعی سراغ انتخاب اجزای سفره بروید.

 

نکاتی برای چیدمان سفره هفت سین,سفره هفت سین عید

با فکر داشتن سفره‌ای با ظاهری تلفیقی، آن را تبدیل به یک هفت‌سین نامنظم و ناموزون نکنید


انتخاب سفره و ظرف‌های هفت‌سین
سفره‌های بته جقه، گل‌های ترمه و انواع پارچه‌های دست‌دوز ایرانی سالیان درازی است که به زیباتر کردن سفره هفت‌سین ما کمک کرده‌اند. اگر انتخاب شما برای سفره، پارچه‌ای با نقش و نگار زیاد است به شما پیشنهاد می‌کنیم اجزای دیگر سفره را ساده انتخاب کنید. ظروف شیشه‌ای و کریستال و ظرف‌های تک‌رنگ از هر جنسی مناسب چنین سفره‌هایی هستند.

پارچه‌های تک رنگ و ساده به ظروف کار شده و رنگارنگ اجازه خواهند داد تا به خوبی خودنمایی کنند. ظرف‌های تزیین شده با هنر ویترای، چینی های طرحدار و ظرف‌های سفالی لعابدار، اگر طرح و نقش زیادی داشته باشند روی چنین سفره‌ای چشمگیر ظاهر خواهند شد.

 

انواع سفره های شب عید, دکوراسیون و چیدمان هفت سین

پارچه‌های تک رنگ و ساده به ظروف کار شده و رنگارنگ اجازه خواهند داد تا به خوبی خودنمایی کنند


ترکیب رنگ زیبا برای سفره هفت‌سین
انتخاب ترکیب رنگ برای سفره هفت‌سین مانند هر هنر دیگری از قوانین پایه پیروی می‌کند و نیازمند دقت نظر ویژه‌ای است. سعی کنید هنگام خرید و گرد هم آوردن اجزای سفره هفت‌سین بیش از هر چیزی به همنشینی رنگ‌های آن در کنار هم فکر کنید. شاید برای این کار مجبور باشد که چندین بار آنها را کنار هم بچینید و از دور و نزدیک به تماشایشان بنشینید. سعی کنید با شناخت قوانین رنگ‌ها و با توجه به سلیقه شخصی تان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

اصول چیدمان سفره هفت سین,راهنمای چیدمان هفت سین

انتخاب ترکیب رنگ برای سفره هفت‌سین از قوانین پایه پیروی می‌کند و نیازمند دقت نظر ویژه‌ای است


تزیین آینه و تنگ ماهی برای سفره هفت‌سین
گرچه این یک قانون نیست اما معمولا شش سین از اجزای سفره هفت سین در ظروف هماهنگ تزیین شده و در کنار سبزه قرار می‌گیرند. در این بین آینه و تنگ ماهی شاید بتوانند با ظاهری هماهنگ سفره نوروز را تکمیل کنند. به کمک هنر ویترای یا دیگر وسایل تزیینی آنها را زیباتر کنید؛ البته استفاده از آینه و شمعدان مراسم عقدکنان روی سفره هفت سین یکی از رسوم زیبایی است که می‌تواند خاطرات خوش شما را با هم پیوند دهد.

 

نحوه چیدمان سفره هفت سین, چیدمان هفت سین عید

به کمک هنر ویترای یا دیگر وسایل تزیینی آینه سفره هفت سین را زیباتر کنید


خلاقیت در تزیین اجزای سفره هفت‌سین
درست است که اجزای اصلی سفره هفت‌سین همگی نشانه ای از زیبایی هستند اما بد نیست با کمک دیگر وسایل تزیینی این زیبایی را دوچندان کنید:

- از شمع و شمعدان‌های زیبا استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید پیدا کردن این وسایل تزیینی و هماهنگ کردنشان با تم کلی سفره شما کار دشواری خواهد بود، باید به شما یادآوری کنم که روش‌های متعددی وجود دارد تا شما بتوانید خودتان این شمع و شمعدان‌ها را بسازید.

- مقداری میوه و آجیل و شیرینی روی سفره بگذارید.
- از گل و گلدان‌های بهاری با رنگ‌های شاد استفاده کنید.
- سبزه را به شیوه‌ای تازه بکارید و تزیین کنید.

- در رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها همنشینی رنگ آنها را با دیگر اجزای سفره فراموش نکنید.
- به کمک روبان، گل‌ها و ... ظرافت را در تمی که انتخاب کرده‌اید به نمایش بگذارید.

سفره هفت سین عید,چیدمان سفره هفت سین

در رنگ کردن تخم‌مرغ های سفره هفت سین همنشینی رنگ آنها را با اجزای سفره فراموش نکنید


انتخاب مکان مناسب برای پهن کردن سفره هفت‌سین
بخش‌های مختلف منزل را به خوبی ببینید. چیدمان خانه را بررسی کنید و با توجه به اینکه قرار است هنگام دید و بازدیدهای نوروز در چه فضایی از ‌مهمانان خود پذیرایی کنید، بهترین مکان را برای سفره هفت‌سین بیابید. اجازه دهید ‌مهمانان نیز هنگام حضور در خانه شما از زیبایی سفره هفت سین تان لذت ببرند. بهتر است میزی برای پهن کردن سفره انتخاب کنید که باعث نشود هنگام پذیرایی از ‌مهمانان دچار مشکل شوید. کنسول‌های کنار دیوار یا میزهای کنار مبلی در حاشیه فضای پذیرایی خانه فضای خوبی برای پهن کردن سفره هفت‌سین هستند.

چیدمان کلی سفره هفت‌سین
سفره هفت‌سین را می‌توانید روی زمین بچینید یا روی میز! از چند میز کوچک با اختلاف ارتفاع استفاده کنید یا در محدوده‌ای کوچک آن را خلاصه کنید. اگر انتخاب شما سفره‌ای سنتی است، رعایت تقارن در چیدمان سفره شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌کند اما اگر از سبکی تازه پیروی کرده باشید تنها به توازن سفره فکر کنید. نیازی نیست از هر چیزی دو تا در هر طرف سفره داشته باشید یا به فکر چیدمانی گرد و مشخص باشید؛ آزاد و رها، تنها به زیبایی سفره فکر کنید.

 

تکنیک های چیدمان هفت سین, انواع سفره های شب عید

برای چیدن سفره هفت سین از چند میز کوچک با اختلاف ارتفاع استفاده کنید


این روزها حتی سفره‌های هفت‌سین با ظاهری کاملا متفاوت چیده می‌شوند. سفره‌های هفت سین آویزی، سفره‌های هفت‌سین در یک حباب شیشه‌ای و ایده‌های بسیار دیگری که می‌تواند ظاهری منحصر به‌فرد به سفره نوروز امسال شما ببخشد.


منبع : مجله منزل / bartarinha.ir