اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیف اشتباه می کند/ قیمت واقعی ارز بین 2000 تا 2500/ صنعت خودرو پیر بچه است



قیمت واقعی ارز,قیمت دلار

دکتر غلامحسین خورشیدی :
سیف اشتباه می کند/ بانک مرکزی بانک تجاری نیست/ قیمت واقعی ارز بین 2000 تا 2500/ صنعت خودرو پیر بچه است

حتی اگر منافعی هم از افزایش نرخ ارز عاید کشور شود این منافع خیلی کم ارزش تراز منافعی است که باعث می شود حیثیت سیاسی و اقتصادی کشورمان در جهان با افزایش نرخ ارز ابعادش کم اهمیت شود چون اندازه نرخ برابری ریال با ارزهای بین المللی شاخصی است برای سنجش اعتبار سیاسی واقتصادی کشور در سطح بین المللی حال با چنین شرایطی رئیس کل بانک مرکزی که باید حافظ این اعتباردرسطح جهانی باشد خلاف این عمل می کند و من به عنوان یک اقتصاد دان نمی توانم این عملکرد آقای سیف را توجیه کنم.

 اقتصاد ایران در بازه زمانی کوتاه مدتی با رشد سه برابری قیمت ارز روبرو شد و یک سونامی ویران کننده را در اقتصاد خود تحمل کرد. با آمدن دولت تازه سامان بخشی به این حوزه یکی از مطالبات جدی مردم و اقتصاد دانان بود.

 

قیمت ارز نیز پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به ثبات رسیده و در طول یکی دو هفته اخیر با کاهش و نزول تدریجی روبرو بود در همین حال ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که به جمع صادر کنندگان رفته بود در اظهار نظری عجیب و جالب توجه خاطرنشان کرد که دولت نخواهد گذاشت قیمت ارز کاهش یابد و این سقوط تاثیرات مخربی بر اقتصاد کشور دارد، نکته ای که با اعتراضات لایه های مختلف مردم و همچنین برخی اقتصاد دانان روبرو شد.

 برای رهیافت درست در این خصوص و سنجش صحت و سقم نظرگاه رئیس کل بانک مرکزی به گفتگو با دکتر غلامحسین خورشیدی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی نشستیم.

 

وی با ابراز تعجب از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی معتقد است سخنان وی در تعارض با وظایف ذاتی بانک مرکزی است. خورشیدی می گوید ماهیت بانک مرکزی با بانک تجاری تفاوت بسیار دارد و آقای سیف که سابقه حضور در بانک های تجاری را دارد با همان سبک و سیاق قبلی سخن می گوید و متوجه جایگاه خطیری که در آن قرار دارد نیست. او پائین آمدن دلار را برای اقتصاد ایران و پیشرفت اش ضروری و لازم می داند.

 

در ادامه گفتگوی خرداد با این استاد اقتصاد را می خوانید:   
نوسانات بازار ارز تا کجا ادامه خواهد یافت به نظر شما ثبات  در بازار چگونه و در چه زمانی شاهد خواهیم بود؟
 اگر مسئله به همین شکل که پیش می رود جلو رود و به نحوی بهبود اوضاع سیاسی را داشته باشیم  این بهبود شرایط سیاسی در پایین آوردن نرخ ارزمی تواند خیلی موثر باشد چون بخش مهمی از تحولات بازار ارز واقعا یک افزارش طبیعی ناشی از تحولات اقتصادی نبوده است و ناشی از شرایط سیاسی  است با بهبود  شرایط سیاسی وضعیت بهتری را برای بالا بردن ارزش ریال به وجود می آید

 

البته این به این معنی نیست که ما می توانیم به سادگی آن ثباتی که در گذشته داشته ایم را به بازار ارز برگردانیم  چون ما داری تنش های زیادی هستیم و غرب نیز به سادگی از سر ما دست بر نخواهد داشت ولی همین مقدار که یک مقدار از فضای موجود  بهبود بیابد و یک مقدار دروازه های اقتصادی کشور بتواند فعال شود و اعتماد به شرایط اقتصادی ما افزایش یابد و نرخ ریسک کاهش پیدا کند موجب می شود که نرخ ارز یک روند رو به کاهشی را در آینده تجربه کند. ولی اگر این انتظاردر جهت بهبود شرایط برآورده نشود شاید در آینده شاهد افزایشی روانی نرخ دلال باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش اعلام کردند که جلوی کاهش نرخ دلال را خواهند گرفت این در حالی است که بر اساس برنامه  پنج  ساله توسعه کشورنرخ ارز باید شناور ومدیریت شده تعیین شود، نظر شما در مورد اظهارات اخیر آقای سیف چیست؟
 ببینید بالاخره آقای سیف یک مدیر بانکی است! حقیقتا من یک مقداری تعجب کردم چرا ایشان چنین صحبتی می کنند. شاید ایشان به بانک مرکزی مانند یک بانک تجاری نگاه می کنند چون سابقه مدیریتی ایشان دربانک داری تجاری بوده است .

 

ایشان باید  تفکر خود را تغییر دهند. توجه کنید که بانک مرکزی به تعبیر معمول یک بانک نیست ما در تعریف آکادمیک نیز بانک مرکزی را  بانک بانک ها  یا به تعبیری بانک کنترل کننده سیاست های پولی می دانیم و به عبارتی دیگر بانکی است ،فرا بانکی. حال اگر بخواهید یک تفکربانکی معمولی رادر بانک مرکزی  حاکم کنید  قطعا با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد البته من نمی خواهم  اعلام کنم آقای سیف اینگونه است .

 

بانک مرکزی را باید به عنوان نهادی نگاه کرد که از سر منافع اجتماعی و منافع بین المللی ایران باید وظایف خود را انجام دهد اگر با این دید به بانک مرکزی نگاه کنیم ریاست محترم بانک مرکزی درزمینه جلوگیری از کاهش نرخ ارزحرف منطقی نزده اند.

 

نرخ ارزهر چقدر در کشور ما کاهش پیدا کند اعتبار سیاسی و اقتصادی ما را در سطح جهانی افزایش می دهد  حتی اگر منافعی هم از افزایش نرخ ارز عاید کشور شود این منافع خیلی کم ارزش تراز منافعی است که باعث می شود حیثیت سیاسی و اقتصادی کشورمان در جهان  با افزایش نرخ ارز ابعادش کم اهمیت شود چون اندازه نرخ برابری ریال با ارزهای بین المللی شاخصی است برای سنجش اعتبار سیاسی واقتصادی کشور در سطح بین المللی حال با چنین شرایطی  رئیس کل بانک مرکزی که باید حافظ این اعتباردرسطح جهانی باشد خلاف این عمل می کند و من به عنوان یک اقتصاد دان نمی توانم این عملکرد آقای سیف را توجیه کنم.

به نظر شما پایین آمدن نرخ دلال باعث کاهش نرخ تورم می شود یا اینکه با کاش نرخ دلال  نقدینگی  پنهان شده در دلار وارد بازارشده و باعث افزایش تورم می شود؟
 ببینید مدتها است در ایران یک حرف غلطی را بر سر زبان ها انداخته اند و می گویند که نقدینگی در بازار ایران زیاد هست واین به عقیده من غلط است من یک مثل میزنم شما فرض کنید یک نفر دچار عارضه سرطان شده است و سرطان در بدنش هر روز در حال رشد است  شما آیا به این شخص چاق  می گویید؟

 

دقیقا وضعیت تورم در جامعه ما بدین شکل است ما یک  نقدینگی در جامعه داریم  که به دلایل اینکه در شرایط بحرانی فعلی نمی تواند در یک نشستنگاه مطمئنی تکیه کند و جذب تولید شود هر روز در سیستم اقتصادی کشور می چرخد و هر بار مکانی  را برای نشستن خود پیدا می کند  مثلا یک بار در بازار مسکن و یک بار در بازار بورس و..... و تمامی این  بازارهای سرمایه را ملتهب می کند و موجب موج های سینوسی با دامنه تغییرات بالا در این بازارها می شود و متاسفانه بسیاری از افراد را متضرر و بسیاری را در بازه زمانی کوتاه پولدار می کند ولی من می خواهم بگوییم این جابجایی های نقدینگی مشکل اصلی اقتصاد ما نیست و گاها شاید طبیعی هم باشد.

 

ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که این  نقدینگی هدایت شود و ماندگار گردد بنده اعتقاد دارم در جامعه ما نقدینگی بالا هم آنقدر که گفته می شود نداریم کشوری که صنعت آن به دلیل عدم وجود نقدینگی خوابیده این مملکت نقدینگی کم دارد

پس با این شرایط که شما میگویید که ما نقدینگی کم داریم چرا همین نقدینگی موجود در بازار به سمت تولید هدایت نمی شود؟
 چون شرایط آن در اقتصاد ما فراهم نمی شود شما فرض کنید تعدادی کبوتر در آسمان ساعت ها در حال پروازند و خسته و آماده نشستن هستند ولی به دلیل اینکه شرایط امنی برای نشستن وجود ندارد نمی توانند بنشینند  شما در چنین شرایطی نمی توانیید بگویید که چرا این کبوترها بر زمین نمیشینند چون خطرهای فراوانی آنها را تهدید می کند.

 

منظور من این است که اگر شما محیطی امن برای سرمایه گذاری در جامعه ایجاد کنید خواهید دید که نقدینگی در جامعه زیاد هم نیست و در عمل  در شرایطی که ثبات اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد با کمبود نقدینگی روبر می شوید.

 

نتیجه می گیریم این نقدینگی سرگردان است که باید کنترل شود نه اینکه جلوی کاهش نرخ را بگیریم کاهش نرخ ارز به نظرمن اثر خوب و مثبتی در شرایط فعلی بر روی کمتر شدن تورم دارد و حتی برای کاهش نرخ اشتغال و ثبات بازار سرمایه اثر مثبتی خواهد داشت.

شما به عنوان یک اقتصاد دان  قیمت واقعی دلار را که بتواند هم منافع تولید کننده و هم منافع مصرف کننده را تضمین کند چه میزان می دانید؟
من معتقدم  اگر دلار روند طبیعی و مدیرت شده را طی کند و ما هم به بهبود شرایط اقتصادی امید وار باشیم می توانیم دلار را در یک شرایط میان مدتی بین دو تا دوهزارو پانصد تومان ببینیم وحتی اگر شرایط با ثبات تری را در آینده پیش بینی کنیم از این هم پایین تر خواهد آمد.


صنعت خودرو ما تا چه انداز تحت تاثیر بازار ارز است؟
صنعت خودرو ما و حتی تولید داخلی قطعات هم به شدت تحت تاثیرارز است  قیمت و کیفیت و کمیت خودرو تحت تاثیر مستقیم ارز است. البته یک چیزی را نباید فراموش کرد و آن هم این که حمایت از صنعت خودرو است.

 

صنعت خودروصنعتی است که در ایران بسیار نابجا تا به امروز حمایت شده به همین دلیل هم به شد ت ضعیف است و به اصطلاح اقتصاد دانان پیربچه شده است  و تبدیل به یک صنعت به خواب رفته شده است و کلا صنعتی شده که تبدیل به یک فشار سیاسی شده است و همواره مشغول باج خواهی از سیستم سیاسی هست راهکار رفع بحران صنعت خودرو این است که باید ظرف یک برنامه سه تا پنج ساله خودش را از فضای حمایتی خارج کند و این منجر می شود ارز بری کمتری را برای کشور داشته باشد و محصولاتی با کیفیت تر و ارزان تر تولید کند و این همه هم بار بد مدیریتی خودرو سازان و باج های سیاسی به مردم منتقل نشود که هم خودروی بی کیفیت سوار شوند و هم خودرو گران.

 عده ای معتقد هستند  پایین آمدن قیمت دلال مزیت رقابتی برای کالاهای وارداتی ایجاد کرده وبه تولید کننده آسیب می رساند و باید با اعمال سیاست های حاکمیتی مانع این روند شد از طرف دیگر عده ای معتقد هستند پایین آمدن دلار به نفع مصرف کننده داخلی است وبه پایین آمدن قیمت ها کمک می کند شما برای برقراری توازن بین این دو رویکرد چه پیشنهادی دارید؟
بله به لحاظ تئوریک در شرایط خاصی چنین بحث های وجود دارد  ولی باید توجه کرد ایران تجربه  افزایش غیر منطقی ارز و پایین آمدن قیمت ریال را داشته است .

 

دلار طی چند دهه ازهفت تومان به اینجا رسیده واقعیت این است که پایین آمدن قیمت ارز بر روی  قیمت تمام شده کالاها چه داخلی و چه وارداتی تاثیر می گذارد و می تواند موجب افزایش تولید داخل و جایگزینی آن با کالاهای خارجی شود و حتی باعث می شود ما بتوانیم کیفیت تولید داخلی خود را بالا ببریم تا بتوانیم در صحنه بین المللی حضور داشته باشیم و حتی در صحنه بین المللی رقابت کنیم.

 

همه اینها ثمراتی است که  با کاهش قیمت دلار نصیب کشور ما می شود .  درست به همین دلایل است که من ازآقای سیف با تجربه بالای مدیریتی بانکی که دارد تعجب میکنم که چگونه آن حرف ها را در مورد بالا رفتن قیمت ارز می زنند.

 

البته من معتقدم که ایراد کار یا از مشاوران ایشان است و یا اینکه تصور ایشان از بانک مرکزی تصور درستی نیست چون ایشان تا آنجایی که بنده مطلع هستم در سیستم بانک داری مرکزی از قبل حضور نداشته و حضور ایشان در سیستم بانک داری تجاری بوده است که اساسا این دو سیستم بانک داری بسیار با هم داری تفاوت  است و نقطه اشتراک  این دو بانک داری تنها کلمه بانک است./خردادنیوز

 


ویدیو مرتبط :
سخنان وزارت صنعت در مورد قیمت خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو كمیسیون صنایع:وقتی قیمت ارز ثابت است، قیمت خودرو نباید تغییر كند



 

 

ارز,خودرو

 

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: كمیسیون باید در مورد افزایش قیمت خودرو نظر بدهد و این كمیسیون قطعا با افزایش قیمت مخالف است.

نادر قاضی پور در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد شایعاتی كه زمینه افزایش قیمت خودرو شنیده می شود، گفت: افزایش قیمت خودروهای داخلی بدون ارتقای كیفیت یا ایمنی و یا اجرای كامل استانداردهای ۵۱گانه نباید انجام شود.

نماینده مردم ارومیه در مورد این كه برخی خودروسازان با استدلال خصوصی بودن می خواهند قیمت محصولات خودشان را مدیریت كنند، اظهار كرد: دولت در هر صورت حتی به بنگاه های خصوصی هم می تواند نظارت كند و همان طور كه در مورد قیمت سیمان یا سایر كالاهای مشابه دخالت می كند می تواند در این مورد هم دخالت كند و جلوی افزایش قیمت را بگیرد.

قاضی پور با تاكید بر این كه مجلس با افزایش قیمت خودروهای داخلی مخالف است، گفت: در مورد قیمت خودروهای داخلی باید طبق نظر كمیته قیمت گذاری وزارت صنعت و شورای سیاست گذاری خودرو اقدام شود كه كمیسیون صنایع و معادن هم عضو آن است.

وی در پایان اظهار كرد: وقتی قرار است قیمت ارز ثابت شود، تحریم ها هم بر اقتصاد ما موثر نباشد، افزایش قیمت هم نباید اتفاق بیفتد..... /   خبرگزارى ایسنا