اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سید حسن خمینی: مسوولین عفو را از خودشان شروع کنند



اخبار,اخبار سیاسی,اثرات عفو

 
جز با رفع کینه به جامعه آرمانی نمی رسیم
سید حسن خمینی: مسوولین عفو را از خودشان شروع کنند
چه کسی می‌خواهد، من و تو ما نشویم؟

 سید حسن خمینی با بیان این شعر حمید مصدق که؛ چه کسی می‌خواهد/ من و تو ما نشویم/ خانه اش ویران باد، تأکید کرد: برای این که عفو در جامعه فراگیر شود؛ باید تبدیل به فرهنگ شود و لازمه فرهنگ سازی این است که از خود شروع کنیم. مسوولین عفو را از خودشان شروع کنند و هر فردی که از کسی دلخور است؛ ببخشد.

 به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی عصر امروز شنبه در نخستین جشن ملی بخشش که با شعار «بگذاریم سینه ها از کینه ها پاک شود» در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: قصاص در روزگاری در جامعه اسلامی تشریع شد که به ازای هر یک نفر که کشته می شد، قتل ها بین قبایل شکل می گرفت و در قبایل عرب جنگ های قبیله ای به وجود می آمد.

وی درباره شأن نزول آیه شریفه ای که بر اصل قصاص دلالت دارد، توضیح داد: این حکم در جامعه ای وضع شده است؛ که به دنبال یک قتل، یک جنگ قبیله ای شکل می گرفت. از این رو در آیه «ولکم فی القصاص حیاة» معنای ظریفی وجود دارد. در واقع این که قرآن صاحبان خرد خطاب قرار می دهد که براى شما در قصاص، حیات و زندگى است،نشان دهنده آن است که قصاص مانع از گسترش قتل در جامع می شود و حتی نسبت به کسانی که ممکن بود قتلی انجام دهند؛ حالت بازدارندگی ایجاد می کند.

وی با تأکید بر این که اصل حکم قصاص معنا و کارکرد بازدارنده دارد؛ یاد آور شد قرآن کریم همچنین در آیه « فمن عفی له من أخیه شیء فاتباع بالمعروف وأداء إلیه بإحسان » تأکید می کند که در ابتدا امر به معروف کنید و سپس دیه را سنگین نگیرید و همین طور اگر دیه ای تعیین شده آن را به سرعت بپردازید. سید حسن خمینی افزود: اصل عفو خصوصیات زیادی دارد؛ نخست آن که در روایات ما، عفو به عنوان خصلت اهل بیت معرفی شده است؛ حضرت امام صادق (ع) می فرمایند جوانمردی ما این است که کسی که به ما ظلم می کند او را عفو می کنیم.

یادگار امام دیگر خصوصیت عفو را عزت آفرین بودن آن دانست و افزود: هم کسانی که عفو می کنند؛ و هم کسانی که عفو می شوند؛ عزیز هستند. دو روایت از پیامبر اکرم (ص) در این زمینه و جود دارد. در روایت اول از ایشان آمده است که «العفو لایزید العبد الا عزة فاعفوا یعزکم الله» عفو چیزی را اضافه نمی کند بر شما مگر عزت. پس ببخشید تا خدا شما را عزیز بدارد. در روایتی دیگر از ایشان آمده است؛ کسی که از یک ظلم می گذرد؛ خداوند جایگزین آن را با دادن عزت در دنیا و آخرت جبران می کند. بنابراین پیامبر(ص) ما وعده داده که خدا عفو کننده را عزیز می دارد.

سید حسن خمینی با تأکید بر این که عفو ارزش آفرین است، گفت: حضرت علی (ع) می فرماید؛ هیچ چیز ثوابش با صواب عفو برابری نمی کند. یادگار امام خصلت دیگر عفو را این گونه توضیح داد که عفو رافع کینه هاست و ما جز با رفع کینه ها به یک جامعه آرمانی نمی رسیم. یادگار امام با اشاره به این که انسان مدنی الطبع است؛ گفت: در یک جامعه، افراد با حل مشکلات کنار هم زندگی می کنند و جامعه متشکل از انسان ها نیاز دارد که کینه توزی در آن از بین برود. عفو بزرگترین رافع کینه هاست.

سید حسن خمینی در ادامه به این سخن پیامبر اشاره کرد که عفو دو طرفه نسبت به هم داشته باشید تا کینه ها از میان شما از بین برود. وی سپس در محیطی معنوی به قرائت ابیاتی از اشعاری مولانا پرداخت که(حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو/ و اندر دل آتش درآ پروانه شو پروانه شو)


(هم خویش را بیگانه کن هم خانه را ویرانه کن/وآنگه بیا با عاشقان هم خانه شو هم خانه شو)(رو سینه را چون سینه‌ها هفت آب شو از کینه‌ها/وآنگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو)(باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی/ گر سوی مستان می‌روی مستانه شو مستانه شو)(چون جان تو شد در هوا ز افسانه شیرین ما/فانی شو و چون عاشقان افسانه شو افسانه شو)(تو لیله القبری برو تا لیله القدری شوی/چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو)(اندیشه‌ات جایی رود وآنگه تو را آن جا کشد/ز اندیشه بگذر چون قضا پیشانه شو پیشانه شو)(قفلی بود میل و هوا بنهاده بر دل‌های ما/مفتاح شو مفتاح را دندانه شو دندانه شو)(بنواخت نور مصطفی آن استن حنانه را/کمتر ز چوبی نیستی حنانه شو حنانه شو)

یادگار امام در ادامه با بیان که عفو کنند گان صرفا بر گردن قاتل حق ندارند، گفت: کسانی که می بخشند؛ حقی بر گردن قاتل دارند که زندگی را دوباره به او عطا می کنند؛ اما آن ها حقی هم بر گردن جامعه دارند؛ بر گردن همه ما که در این جامعه زندگی می کنیم. چون نشان می دهند جامعه باید از کینه پاک شود. کسی که می بخشد تنها قاتل را نبخشیده بلکه به من و شما هم عزت می دهد.

وی با بیان این که یکی دیگر از خصلت های عفو بخشش در آخرت است؛ به این سخن رسول خدا (ص) اشاره کرد که کسـی که از لغـزش مسـلمانی بگـذرد، خـداوند در قـیامت از لـغزش او خواهد گذشت؛ گفت: روزی می آید که همه ما می رویم دیر یا زود؛ این واقعه رخ می دهد؛ اما آن روز، ما چشم ما محبت خداوند و اهل بیت (ع) داریم؛ در این صورت باید از امروز توشه برداریم. چنانکه در روایت دیگری از پیامبر مکرم اسلام (ص) داریم که می فرمایند: از گناهان مردم بگذرید؛ خداوند عذاب آتش را از شما بر می دارد.

یادگار امام با بیان این که طول عمر نیز یکی دیگر از خصلت ها عفو است، ادامه داد: بر اساس آموزه های دینی کسی که عفو زیاد دارد عمرش طولانی می شود. وی با اشاره به این که دلایل منطقی و مادی فراوانی می توان برای اثبات این دست از اثرات عفو برشمرد؛ گفت: با عفو عقده ها از دل پاک می شود و هزار مشکل از دل برداشته می شود. سید حسن خمینی با اشاره به تأثیر برگزاری چنین جلساتی در پاسداشت عفو در جامعه گفت: یکی از ثمرات این جلسات این است که بذری به امید جوانه زدن در خاک کاشته می شود. بذری که در خاک کاشته می شود ابتدا جوانه زده جوانه تبدیل به نهال می شود و نهال با رشد و نمو خود به درختی بارور تبدیل می شود که آینده جامعه را می سازد.

 

جامعه بی کینه بی مشکل زندگی می کند و هر کار بزرگی از جای کوچک شروع می شود. ما باید خوبی کردن را نخست از درون خود آغاز کنیم. هنگامی که انتظار داریم؛ خانواده ای از قاتل فرزند و پاره تنشان بگذرند؛ آیا خودمان از خواسته های کوچک می گذریم؟ آیا حتی در کوچکترین مسائل در اجتماع، مثلا این که در سرچهارراه ها یا ارتباط با اقوام و فامیل چقدر گذشت داریم؟ محبت را باید از طریق کانونی به جامعه تزریق کرد.

وی ادامه داد: به دنبال طلب بخشش برای زندانی بودن خوب است؛ اما شرط نخست این است که ما از خودمان شروع کنیم؛ مسوولین عفو را از خودشان شروع کنند. وی در ادامه سخنان گفت مخاطبان را به تأمل در موضوع دیگر فراخواند و گفت: با یک بمباران خبری خانواده ای را که می خواهند؛ حکم قصاص را اجرا کند؛ تحت تأثیر قرار داده و نهایتا آن خانواده گذشت می کنند و قصاص صورت نمی پذیرد؛ اما باید به این نکته بیاندیشیم که آیا این راه درستی برای ترویج عفو در جامعه است؟ ما باید از خودمان شروع کنیم؛ یکدیگر را ببخشیم تا بخشش تبدیل به فرهنگ شود.

وی در ادامه با بیان این شعر مشهور حمید مصدق که چه کسی می خواهد/ من و تو ما نشویم/ خانه اش ویران باد؛ تأکید کرد برای این که عفو در جامعه فراگیر شود؛ باید تبدیل به فرهنگ شود و لازمه فرهنگ سازی این است که از خود شروع کنیم و مسوولین نخست عفو را از خود شروع کنیم. هر فردی که از کسی دلخور است؛ ببخشد.


اخبار  سیاسی - پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران


ویدیو مرتبط :
سید حسن آقا میری و عفو عمومی پیامبر ص

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات سید حسن خمینی در مورد تحولات مصر و انقلاب اسلامی



 

اظهارات سید حسن خمینی در مورد تحولات مصر و انقلاب اسلامی

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با اشاره به تحولات اخیر مصر آن را به حق ادامه انقلاب اسلامی عنوان كرد و گفت: هیچكس نمی‌تواند این روح بیداری اسلامی را كه در جهان اسلام دمیده شده، ادامه انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) نداند.

 

به گزارش ایسنا، فرزند یادگار امام (ره) كه در مراسم تجدید میثاق كاركنان شهرداری تهران با آرمان‌های امام (ره)، در حضور شهردار و كاركنان شهرداری تهران در حرم مطهر امام خمینی (ره) سخن می‌گفت، اظهار كرد: هر كس بیداری اسلامی را نادیده بگیرد و یا آن را كوچك بشمارد، قطعا در تحلیل خود دچار اشتباه شده است، زیرا امروز انقلاب ما در گام سوم خود نقش بزرگی را در جهان بشریت ایفا می‌كند.

وی همچنین از حسنی مبارك به عنوان فرعون جدید مصر یاد كرد و افزود: من برای مبارزان مسلمان و كسانی كه در برابر استبداد، استعمار و ظلم می‌ایستند آرزوی توفیق می‌كنم.

وی ادامه داد: تقدیر روزگار ما اینگونه بود كه در زیر سایه مردی بزرگ، جمهوری اسلامی را به عنوان یك ودیعه الهی بدست آوریم، اما نعمت نظام جمهوری اسلامی شكر لازم دارد؛ چرا كه شكر نعمت آن را افزون می‌كند و در مقابل كفران آن نه تنها باعث می‌شود خدا این نعمت را از ما بگیرد، بلكه عذاب الهی را در پی دارد.

فرزند یادگار امام همچنین خطاب به كاركنان شهرداری تهران، گفت: شما در مجموعه‌ای مشغول به كار هستید كه اولین مواجهه با مردم در شهر تهران به همت شما صورت می‌گیرد و لذا شكر نعمت انقلاب اسلامی در مسوولیت شما خدمت بیشتر به مردم است.

وی تاكید كرد: بزرگ‌ترین مشكلی كه فرعون در روزگار خود داشت این بود كه ادعای خدایی می‌كرد و رابطه خود را با مردم خداگونه تعریف كرده بود. این ویژگی مختص فرعون نیست و همه ما می‌توانیم در جایگاهی كه قرار داریم چنین رابطه‌ای را با مردم داشته باشیم، اما به یاد بیاوریم كه روزی این مسوولیت را از دست خواهیم داد و در جایگاه مقابل قرار خواهیم گرفت.

فرزند یادگار امام یادآور شد: خدمت به مردم امری خدایی و شكری عملی برای نعمت جمهوری اسلامی است، لذا همه ما در هر كجا كه هستیم باید سعی كنیم خدمت بیشتری به مردم ارایه كنیم.../ایسنا