اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سید حسن خمینی: متحجران دیروز، امروز معیار شناسایی حق و باطل شده‌اند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,سیدحسن خمینی

 یادگار امام (ره) گفت: هیچ کدام از رهبران انقلاب اسلامی متحجر نبودند؛ چرا که متحجرین پیش از انقلاب مبارزه را حرام می‌دانستند، اما امروز عده‌ای از آنها سردمداران اندیشه‌ای شده‌ و دیگران را به محاکمه می‌کشانند و معیار تشخیص حق از باطل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی صبح امروز طی سخنانی در همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و جهان معاصر» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزارشد با بیان اینکه جامعه اسلامی امروز درگیر یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود شده است، اظهار کرد: آیندگان از این مقطع به عنوان یکی از دوران‌های تلخ جهان اسلام یاد خواهند کرد و هسته مرکزی جهان اسلام امروز درگیر یک فاجعه است. هر چند که در تاریخ اسلام مشابه چنین ایامی پیش از این نیز وجود داشته است.

وی ادامه داد: هر چند بعد از حمله مغول به جهان اسلام مسلمانان با مشکلاتی مواجه شدند و یا در دوران پایانی سال‌های خلافت خلیفه سوم درگیری‌ها و اختلافاتی در جامعه اسلامی وجود داشت، اما این اختلافات در سال‌ها و دوران‌های بعد نیز تکرار شد تا به دوران جنگ‌های صفویه و حکومت عثمانی رسیدیم و یا شاهد حمله محمود افغان به اصفهان و کشتار ناشی از آن بودیم اما اینگونه که امروز مسلمانان به هم مشغول شده‌اند را در هیچ دوره از تاریخ اسلام سراغ نداریم.

یادگار امام (ره) با بیان اینکه فجایعی که امروز در سوریه،‌ عراق و یمن رخ می‌دهد، ممکن است به سایر نقاط جهان اسلام نیز برسد، اظهار کرد: این کشت و کشتار عظیمی که در جهان اسلام شاهد آن هستیم در روزگاری به وقوع پیوسته است که امکان استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد و احتمال دارد آن فجایعی که در سوریه، عراق و یمن رخ می‌دهد یا در شمال آفریقا و لیبی شاهد آن هستیم به دیگر نقاط جهان اسلام هم کشیده شود و کبریت این جنگ‌ها باروت جنگ را در دیگر نقاط جهان اسلام نیز شعله‌ور کند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با تأکید بر اینکه امروز اخباری که از جنگ‌های مسلمانان منتشر می‌شود همگی حاکی از کشتار مسلمانان به دست خودشان است، اظهار کرد: امروز ما هیچ اخباری از نزاع مسلمانان با رژیم صهیونیستی نمی‌شنویم بلکه آنچه از اخبار جنگ‌های مسلمانان شنیده می‌شود همگی حاکی از کشتار مسلمانان از سوی خودشان است.

وی ادامه داد: امروز محتاج این هستیم که گفتمانی مورد اتفاق اندیشمندان جهان اسلام شکل دهیم که برای جامعه اسلامی وفاق به ارمغان بیاورد و آن را به یک وحدت درونی برساند که گفتمان امام (ره) و انقلاب اسلامی این امکان را دارد که به عنوان گفتمان غالب و اندیشه ناجی در جهان اسلام پذیرفته شود.

سیدحسن خمینی با طرح این پرسش که ارکان گفتمان امام خمینی (ره) چیست، ادامه داد: اولین رکن این گفتمان بازگشت به ارزش‌های دینی و اسلامی است. بدین معنا که این گفتمان سکولار نبوده و حتماً حاکمیت دین را در جامعه لازم می‌داند.

یادگار امام (ره) دومین رکن این گفتمان را توجه به رأی مردم دانست و گفت: اگر رأی اکثریت مردم مورد قبول قرار گیرد و ملاک اطاعت باشد نه حقیقت، جوامع اسلامی حاکمیت خود را بر مبنای آنچه مردم انتخاب می‌کنند، پی‌ریزی خواهند کرد و در آن صورت است که دیگر هر کسی در یک جامعه اسلامی تفنگ به دست نمی‌گیرد و احساس مسئولیت نمی‌کند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)، ادامه داد: اگر در همه کشورهای اسلامی مردم‌سالاری دینی روح حاکم بر جوامع‌شان باشد آنگاه امکان یک رقابت سالم در جامعه اسلامی وجود دارد و همه تلاش می‌کنند قول خود را به گوش مردم برسانند و آنها را به سوی خود جلب کنند.

تولیت حرم امام (ره) با تأکید بر اینکه آنچه امروز در جامعه اسلامی شاهدیم، یک فاجعه است، اظهار کرد: امروز آنقدر اخبار و تصاویر و فیلم‌ها از سوزاندن انسان‌ها، سربریدن افراد و کشتار فراوان از مردم منتشر شده است که دیگر نقل چنین اخباری و یا شنیدن آنها برای انسان‌ها عادی شده است در حالی که ما حتی در گذشته تصور نمی‌کردیم که چنین اتفاقاتی در تاریخ اسلام رخ داده باشد.

یادگار امام (ره) سومین رکن گفتمان سیاسی امام (ره) را نفی تحجر دانست و گفت: ما تردیدی نداریم که آنچه پیامبر (ص)‌ گفته است حکم خداست اما تردید هم نداریم که همان خداوند عقل را هم در اختیار ما قرار داده است و نفی تحجر یکی از پایه‌های اصلی تفکر امام (ره) است.

وی ادامه داد: حکم امام (ره) درباره موسیقی، شطرنج و حضور زنان در جامعه و ورزش و تحصیلات بانوان در روزگار ایشان بسیار سدشکن بوده است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران نه خودش و نه رهبرانش هیچ کدام متحجر نبوده‌اند و متحجرین نیز پیش از انقلاب اهل مبارزه نبوده و آن را حرام می‌دانستند و نهایتاً با مبارزه مخالفت نمی‌کردند، اما اینکه بعد از پیروزی به انقلاب پیوستند بحث دیگری است.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: امروز عده‌ای از متحجران، سردمداران اندیشه‌ای شده‌اند و دیگران را به محاکمه می‌کشانند و معیار تشخیص حق از باطل شده‌اند.

یادگار امام (ره) با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) در هیچ دوره‌ای ترور و بمب‌گذاری را تأیید نکرده بودند، اظهار کرد: امام (ره) در برخی موارد با جریاناتی که به اسم اسلام ترور می‌کردند واکنش نشان دادند و فرمودند که این ترورها ربطی به مبارزه ما ندارد و در واقع امام (ره) جز حرکت‌هایی که از طریق مردم انجام می‌شد را نمی‌پذیرفتند.

سیدحسن خمینی افزود: صدور انقلاب،‌ صدور فکر بود نه تفنگ و صدور فکر از هر نوع تأثیرگذاری و صدور دیگری دقیق‌تر، درست‌تر و مناسب‌تر است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران را بعضی‌ها انقلاب «کاسِت» می‌نامند، اظهار کرد: برخی از خارجی‌ها انقلاب اسلامی ایران را انقلاب نوار کاست می‌دانند؛ چرا که نوارهای سخنرانی امام (ره) بود که بر مردم تأثیر می‌گذاشت و آنها را به صحنه می‌آورد.

سیدحسین خمینی با تأکید بر اینکه ما امروز به یک گفتمان سیاسی نیاز داریم که برای جهان شیعه و جامعه اسلامی و انسانیت کاربرد داشته باشد، اظهار کرد: ما امروز به یک گفتمان سیاسی نیاز داریم که برای جامعه شیعی برآمده از روح فقه شیعه باشد و البته برای جامعه اسلامی نیز نیازمند گفتمانی وسیع‌تر از شیعه هستیم که باید آن را بازشناسی کنیم و در ضمن برای جامعه انسانی نیز باید یک گفتمان جامع را پی‌ریزی کنیم.

وی در تشریح هدف این گفتمان اظهار کرد: هدف این گفتمان باید تعالی جامعه باشد و هر گفتمانی که به سقوط اخلاق و انسانیت بیانجامد گفتمان دینی نیست و اگر اندیشه‌ای برای اخلاقی زیستن راهکاری ندارد، نمی‌تواند اندیشه‌ای دینی شناخته شود.

سیدحسن خمینی در پایان اظهارکرد: امیدوارم این سمینار و امثال آن و همدلی ما درباره مسائلی که در آن مطرح می‌شود اگرچه تماماً به وصول حقیقت نمی‌رسد، بتواند آجری بر دیوار مرتفع بازشناسی اندیشه امام (ره) باشد و امیدوارم در آینده به جامعه‌ای با سعادت و صداقت بیشتر نائل شویم.
 


ویدیو مرتبط :
سید حسن آقامیری - حق و باطل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سید حسن خمینی: متحجران از همراهی با انقلاب بازماندند و بعدها سوار قطار آن شدند



اخبار,اخبار سیاسی,سید حسن خمینی


 اخبار سیاسی - سید حسن خمینی: متحجران از همراهی با انقلاب بازماندند و بعدها سوار قطار آن شدند

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع زندانیان سیاسی قبل از انقلاب گفت: تحجر ستیزی ریشه انقلاب اسلامی است و جریان دین دار حاضر در انقلاب ما هرگز به آبشخور تحجر متصل نبوده است؛ برعکس، متحجران از همراهی با انقلاب بازماندند و بعدها سوار قطار آن شدند.

به گزارش «تیک» به نقل از جماران، یادگار امام در ضیافت افطاری که شامگاه پنجشنبه دوازدهم خرداد با حضور آیت الله موسوی بجنوردی، حجت الاسلام و المسلمین حمیدزاده، دکتر علیرضا صفاریان، محمد مهدی عبد خدایی، مرضیه دباغ و جمعی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در حسینیه جماران برگزار شد، با اظهار تأسف از آنچه که توسط جریان های تکفیری در عراق رخ می دهد، گفت: اکنون که جهان اسلام دچار وضعیتی پیچیده شده است؛ درک تفاوت های میان انقلاب اسلامی امام خمینی به یاری شما زندانیان سیاسی و آنچه که امروز به نام اسلام در کشورهای اطراف رخ می دهد؛ به خوبی می تواند نشان دهنده عظمت انقلاب اسلامی و حقانیت آن باشد.

وی ضمن آسیب شناسی حرکت تکفیری ها در کشورهای منطقه گفت: اگر نخستین پیام انقلاب اسلامی امام خمینی «وحدت» میان شیعه و سنی بود؛ اما، محصول امروز حرکت ارتجاع در منطقه؛ «تکفیر» است. انقلاب امام خمینی به نام اسلام، وحدت را برای مردم به ارمغان آورد و انقلاب دروغینی که این روزها در کشورهای اطرافمان در حال رخ دادن است، به نام اسلام ، «تکفیر»، «ترور» و «کشتار» را با خود آورده است.

سید حسن خمینی ادامه داد: انقلاب مردم ما، ابتدا در حوزه «اخلاق»» رخ داد. انقلابی که رهبر، یاران، مسئولان و سربازانش به سنتی دینی، اسلامی و اخلاق مدار پایبند بودند. انقلاب امام، انقلابی بود که قبل از آن که در ظاهر مردم و فرزندان جامعه بروز یابد؛ در باطن آنها رخ داده بود و این سخن زندانیان سیاسی پیش از انقلاب که «ما هیچ چیز نمی خواهیم»؛ شاکله اصلی انقلاب را تشکیل می داد.

وی با بیان این که حرکت نیروهای تکفیری در کشورهای منطقه، انسان را از هم کیش دانستن خود با آنها شرمگین می کند، اظهار داشت: آنچه که امروز در دنیای عرب به چشم می خورد، هرچند به نام اسلام است اما چون آبشخور سیره و اندیشه امام علی (ع) و فاطمه(س) را ندارد، سر بریدن از آن بیرون می آید.

یادگار امام یکی از دلایل تفاوت های بنیادی میان انقلاب اسلامی با حرکت اسلام گرایان افراطی را همسویی و پیوند حرکت امام با سیره و اندیشه پیامبر و ائمه دانست و تصریح کرد: انقلاب امام سر بر بالین اهل بیت داشت و آبشخور آن اندیشه پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت بود.

وی به نام اسلام رخ دادن حوادث جاری در عراق و شام را بزرگترین ظلم به پیامبر دانست و افزود: پراکندن و پخش تنفر و زاییدن خشونت به بدترین شکل، هرگز به نام دفاع از اسلام و پیامبر(ص) قابل پذیرش نیست.

سید حسن خمینی پیوند میان دین و عقلانیت را ویژگی و شاخص مهم انقلاب اسلامی امام خمینی دانست و با تأکید بر مبتنی بودن انقلاب اسلامی بر عقلانیت گفت: تحجر ستیزی ریشه انقلاب اسلامی است. جریان دین دار حاضر در انقلاب ما هرگز به آبشخور تحجر متصل نبوده است، برعکس متحجران از همراهی با انقلاب بازماندند و بعدها سوار قطار آن شدند.

وی افزود: بسیاری تصور می کردند که تعبد به معنی تخته کردن در عقل است؛ همچنانکه گروهی بر این باور بودند که تعقل به معنی چشم بستن بر هر نوع تفکر دینی است. این در حالی است که پیام انقلاب ما و امام به دنیا، بازآوردن دین به عرصه جامعه به منظور بهبود آن و رسیدن به فردایی بهتر برای اجتماع است.

یادگار امام یادآور شد: انقلاب امام، انقلاب روزگار ما در حوزه دین، و به معنای آشتی عقلانیت و تعبد است. این در حالی است که آنچه که امروز در کشورهای اطراف مشاهده می کنیم، حماقت است، نه تحجر و تحجر پیش آن پادشاه است.

وی در توضیح سومین ویژگی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب امام، انقلاب ملتی است که سعادت دنیا و آخرت را می خواهد. ملتی که دنیایش را می سازد تا در مسیر آخرت و فردایی بهتر قدم بردارد. این در حالی است که حوادث کشورهای منطقه به منزله انقلابی است که به نام دین در جهت خراب کردن دنیا بر می آید. چنین حرکتی و چنین انقلابی، سخن خداوند، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را که «دنیا مزرعه آخرت است» نشنیده است.

سید حسن خمینی اظهار داشت: جا دارد که بنشینیم و به حال مسلمانانی که به نام پیامبر چنین جنایت ها می کنند خون گریه کنیم. فکر نمی کنم در این چند سال، اسرائیل روزهایی خوش تر از این روزها را دیده باشد، چرا که جهان اسلام به گونه ای به خود مشغول است که همه جای آن، از افغانستان و شام گرفته تا یمن، ستیزه ای به راه است.

یادگار امام ادامه داد: قدر انقلاب خودمان را بدانیم چرا که در گام نخست، آبشخور مقدسی همچون امیرالمؤمنین (ع) و ائمه(ع) دارد، دوم رهبر بزرگواری چون امام را دارد و سوم اینکه هدف مقدس آن پیوند عقلانیت و تعبد است.

سید حسن خمینی در پایان اظهار داشت: کار بزرگ انقلاب و ثمره رهبری امام داشتن کشوری است که به آن می بالیم و خوب و بدش را از خودمان می دانیم. امیدواریم این دست حاشیه های پدید آمده در جهان اسلام به زودی از میان برود و خداوند انشاءالله سایه این جریان نابخرد و غیرانسانی را از سر جامعه اسلامی بردارد.

در این مراسم که به همت کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حمید زاده، علیرضا صفاریان، دبیر کل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب و مرضیه دباغ نیز به سخنرانی پرداختند.
 اخبار سیاسی - تیک